جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
0
(0)

با اسکراب و لایه برداری پوست، می‌توانید به حذف سلول های مرده و قدیمی پوست کمک کنید. تا پوست سالم و جدید زیر آن ظاهر گردد. بدون شک اسکراب های خانگی برای هر قسمت از بدن شما از لب ها گرفته تا پاها مفید است. اگرچه سلول‌های مرده پوست هنگام ایجاد سلول‌ های جدید باید پوسته پوسته شوند، اما گاهی اوقات باعث شل شدگی پوست می شود. که این شرایط می تواند پوست شما را زبر، لکه دار یا کدر نشان دهد.

در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه برای سلامت پوست و زیبایی نگاهی دقیق تر به برخی از لایه ‌بردارهای طبیعی انداخته ایم که می توانید برای تقویت سلامت، ظاهر و شادابی پوست خود استفاده کنید.

اسکراب های خانگی پوست

لایه بردارهای طبیعی کدام ها اند؟

یک لایه بردار برای موثر بودن لازم نیست گران قیمت باشد. در واقع، بسیاری از محصولات طبیعی که احتمالا همیشه در خانه دارید و شاید به نظر تان به کار نمی آید، تنها لایه بردار پوستی باشد که به آن نیاز دارید.

این لایه بردارها توانایی ایجاد اصطکاک کافی برای حذف سلول های مرده از سطح پوست شما را دارند. که برخی از لایه بردار های طبیعی موثر قرار زیر اند:

  • جوش شیرین
  • شکر ریز آسیاب شده
  • زمین های قهوه
  • بادام ریز آسیاب شده
  • بلغور جو دوسر
  • نمک دریا ریز آسیاب شده
  • دارچین

این ها محصولات و گیاهانی اند که می توانید برای لایه برداری پوست خود از آن ها استفاده کنید:

عسل، چای سبز یا چای بابونه، روغن ضروری

این لایه ‌بردارهای طبیعی به اسم لایه‌ بردارهای فیزیکی نیز نامیده می شوند. این بدان معناست که با مالش یا ماساژ ملایم آن ها روی پوست، سلول های مرده پوست را می توان از بین برد. لایه ‌بردارهای فیزیکی با لایه ‌بردارهای شیمیایی که حاوی عوامل سازگار با پوست هستند. مانند آلفا هیدروکسی اسید و رتینول برای شل شدن و حذف سلول‌های مرده پوست خیلی عالی عمل می کنند.

لایه بردارهای طبیعی برای صورت شما

لایه ‌بردارهایی که برای صورت استفاده می‌ شوند باید دانه‌ های بسیار ریز و دارای ذرات ریز و یکدست باشند. از آن جایی که پوست صورت شما نازک ‌تر از سایر نواحی بدن است، لایه‌ بردارهای درشت ‌تر مانند نمک دریا، شکر یا قهوه گزینه های خوبی نیستند.

مواظب باشید تا صورت خود را بیش از حد لایه برداری نکنید. لایه برداری بیش از حد می تواند روغن طبیعی پوست صورت شما را از بین ببرد و منجر به ایجاد جوش شود. شستشوی بیش از حد صورت نیز ممکن است باعث تحریک پوست شما گردد.

اکثر متخصصان مراقبت از پوست به این باوراند که لایه برداری یک یا دو بار در هفته برای انواع پوست ها کافی است.

جوش شیرین، جو دوسر خیلی ریز آسیاب شده، دارچین

طرز تهیه اسکراب صورت خانگی

اسکراب جوش شیرین و عسل مناسب برای آکنه است. این دستور اسکراب صورت، با ترکیبات ضد التهابی و کاهش دهنده چربی، برای پوست های مستعد آکنه خیلی مناسب است.
مواد لازم

2 قاشق غذاخوری جوش شیرین

با 2 قاشق چایخوری عسل

1 قاشق غذاخوری. ژل آلوئه ورا

و ½ قاشق چایخوری روغن ویتامین E

2 قطره روغن درخت چای

دستورالعمل؛ اسکراب های خانگی پوست

همه مواد را در یک کاسه مخلوط کرده و خوب باهم ترکیب کنید. پس از شستن صورت، مخلوط اسکراب را با انگشتان تمیز روی پوست خود بمالید. از حرکات آرام و دایره ای با نوک انگشتان خود کار بگیرید تا اسکراب همه صورت شما را بپوشاند. اسکراب مورد نظر را به عنوان یک ماساژ ملایم صورت در نظر بگیرید. حرکات دایره ای و ملایم را برای 1-2 دقیقه ادامه دهید.

اجازه دهید اسکراب 2 دقیقه دیگر روی پوست شما بماند. آن وقت آن را با آب ولرم از روی صورت خود بشویید. بعد از شستشو، استفاده از یک مرطوب کننده بدون روغن ضروریست. حتی پوست های مستعد آکنه نیز می توانند از یک مرطوب کننده آبرسان بهره مند شوند.

بهترین لایه بردارهای خانگی برای بدن شما

از آن جایی که پوست بدن شما نسبت به پوست صورت شما ضخیم تر است، اغلب می توانید از لایه بردارهای کمی زبرتر استفاده کنید. مثل شکر قهوه ای آسیاب شده، دانه های قهوه آسیاب شده، بلغور جو دوسر و نمک دریا آسیاب شده.

توجه: اگر زخم یا بریدگی روی پوست خود دارید، از نمک دریا استفاده نکنید. نمک ممکن است زخم باز را تحریک کرده و بسوزاند.

دستور العمل های خانگی برای اسکراب بدن

اسکراب بدن از بلغور جو دوسر

این اسکراب بدن بلغور جو دوسر به لطف ترکیب بتا گلوکان تسکین دهنده پوست که به طور طبیعی در بلغور جو دوسر وجود دارد. به نرم شدن پوست شما کمک می کند. این اسکراب برای استفاده در حمام یا زمانی که آب گرم پوست شما را نرم کرده، عالی است.

مواد لازم

1 فنجان جو بسته بندی شده (این نوع جو در بسته بندی کمتر از بلغور جو دوسر فرآوری شده است)

2/1 فنجان روغن نارگیل یا روغن جوجوبا

2/1 فنجان روغن هسته انگور

1 قاشق غذاخوری شکر قهوهای

2 عدد چای کیسه ای بابونه

دستورالعمل

جو دو سر را در غذاساز خرد کنید تا ریز شود، سپس در کاسه همزن بریزید. مواد دیگر را  مانند (چای کیسه ای را خالی کنید) با جو آسیاب شده ترکیب کنید. سپس آنقدر هم بزنید تا همه چیز به خوبی مخلوط شود. اسکراب را با حرکات دایره ای آرام روی تمام بدن خود بمالید، اما از زدن آن روی صورت خودداری کنید. پس از پایان استفاده از اسکراب، آن را با آب ولرم بشویید. قبل از استفاده از لوسیون یا روغن مرطوب کننده بدن، پوست خود را با حوله خشک کنید.

اسکراب های خانگی پوست؛ نمک دریا

اگر دوست دارید، می توانید اسانس های دلخواه خود را به این اسکراب نمک دریایی اضافه کنید.

مواد لازم

2/1 فنجان نمک دریا آسیاب شده

2/1 فنجان روغن نارگیل، زیتون یا جوجوبا

3 قطره از اسانس دلخواه شما (روغن اسطوخودوس، روغن گل رز، بابونه یا روغن شمعدانی ممکن است خوب عمل کند.)

دستورالعمل

مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کرده و خوب مخلوط نمایید. در حین حمام، اسکراب را با حرکات دایره ای آرام روی بدن خود بمالید، اما از استفاده روی صورت اجتناب کنید. سپس صورت خود را خوب آبکشی کنید. هنگامی که بدن شما خشک شد، از لوسیون یا روغن بدن استفاده کنید تا رطوبت را حفظ کنید.

بهترین لایه بردارهای طبیعی برای لب های شما

از آن جایی که لب‌ های شما ظریف ‌تر از پوست بدن تان هستند، حتما از مواد اسکراب، متفاوت از بدن خود استفاده کنید. مانند شکر ریز آسیاب شده، دارچین، قهوه ریز آسیاب شده

علاوه بر این، اگر می‌خواهید برخی از اجزای فوق ‌العاده مغذی را به اسکراب لب اضافه کنید. از این مواد استفاده کنید: روغن بادام، روغن نارگیل، عسل، روغن زیتون، روغن ویتامین E.

همچنین اگر به دنبال اسکراب جذاب تر هستید ماده ای با بوی شیرین به آن اضافه کنید. برخی از گزینه ها عبارتند از؛ پودر کاکائو، عصاره وانیل، روغن یا عصاره نعناع

به یاد داشته باشید لایه برداری بیش از حد لب ها می تواند باعث تحریک و خشک شدن آن ها شود. به همین دلیل، فقط یک بار در هفته لب های خود را لایه برداری نمایید. اگر هر گونه جوش یا تاول روی لب های خود دارید، از استفاده اسکراب خودداری کنید تا زمانی که این جوش ها پاک شوند.

دستور العمل های خانگی

اسکراب لب قهوه وانیلی

این اسکراب لب قهوه وانیلی مرطوب کننده های مغذی مانند روغن و عسل را با مواد لایه بردار مانند قهوه ریز آسیاب شده و شکر ترکیب می کند.

مواد لازم

1 قاشق چایخوری قهوه ریز آسیاب شده

با 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل، زیتون یا جوجوبا

2/1 قاشق چایخوری عسل

4/1 قاشق چایخوری عصاره وانیل

1 قاشق چایخوری شکر سفید ریز آسیاب شده

دستورالعمل

تمام مواد را در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. اسکراب را با انگشتان تمیز روی لب های خود بمالید و با حرکات دایره ای حدود 1 دقیقه مالش دهید. در آخر اسکراب را به آرامی با آب ولرم بشویید. بعد از لایه برداری از یک مرطوب کننده مانند وازلین یا بالم لب استفاده کنید.

اسکراب لب با شکر؛ اسکراب های خانگی پوست 

این اسکراب لب از شکر همچون لایه بردار اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ترکیب عسل و روغن برای تغذیه و تسکین پوست لب های شما بسیار اثربخش است.

مواد لازم

2 قاشق غذاخوری شکر ریز آسیاب شده

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون

2/1 قاشق چایخوری عسل

1-2 قطره از اسانس مورد علاقه شما

دستورالعمل

تمام مواد را در یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. برای اسکراب قهوه وانیلی از همان دستورالعمل های ذکر شده در بالا پیروی کنید.

آیا لایه بردارهای خانگی با مواد طبیعی وجود دارد که باید از آن ها اجتناب کرد؟

مانند هر چیزی که روی پوست شما باعث حساسیت می شود، همیشه این خطر وجود دارد که در مقابل یک یا چند جز از اسکراب واکنش آلرژیک نشان دهید. این امر به ویژه در مورد روغن های ضروری یا خود لایه بردارها بیشتر صدق می کند. ممکن است بخواهید یک پچ تست روی ناحیه کوچکی از پوست خود انجام دهید. تا مطمئن شوید که قرمزی یا خارش ناشی حساسیت به اسکراب ها رخ نخواهد داد.

مراقب هر لایه بردار طبیعی که خوب آسیاب نشده، باشید. اگر یک لایه بردار مانند نمک دریایی درشت، دانه ‌ریز شکر، آسیاب قهوه یا بلغور جو دوسر دارای لبه‌ های تیز باشد، می‌ تواند پوست شما را بخراشد یا به آن آسیب بیشتری برساند.

در اسکراب های خانگی پوست دقت کنید

به بافت تمام لایه بردارهای طبیعی نگاهی دقیق بیندازید. مطمئن شوید که دانه ها به اندازه کافی کوچک و ریز هستند تا روی پوست شما استفاده شوند. با از بین بردن سلول های مرده روی سطح پوست، لایه برداری می تواند به صاف، سالم و شاداب نگه داشتن پوست شما کمک کند.

بسیاری از لایه بردارهای طبیعی به خوبی به عنوان گرانول ها عمل می کنند. که می توانند پوست مرده یا پوسته پوسته شده را از صورت، بدن یا لب های شما پاک نمایند. همراه با مواد مغذی مانند روغن و عسل، می‌توانید اسکراب ‌های خانگی درست کنید که سریع و آسان تهیه می شوند.

پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید. استفاده از اسکراب یک یا دو بار در هفته برای صورت شما کافی است. در حالی که لب های شما فقط به لایه برداری هفتگی نیاز دارند.

لینک های مرتبط

سلامتی دندان ها: ۸ غذایی که به لبخند شما زیبایی می بخشد

نکات شگفت انگیز برای آرایش صورت با لباس آبی

ترفند کانتور و هایلایت در فرم های مختلف صورت؛ راهنمای گام به گام

روش های خانگی موثر برای رفع موهای زائد صورت

آب رسانی بدن با مصرف فیبر در تابستان: این ۱۰ میوه خوشمزه سرشار از فیبر است!

۶ روش خانگی موثر برای درمان فوری بدن درد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان