روش های خانگی موثر برای رفع موهای زائد صورت

توسطفاطمه عزیزی

فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۳۱, ۱۴۰۱ , ,
رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی
فهرست محتوا پنهان

در حالی که موهای صورت مردان طبیعی و جذاب تلقی می شود، اما در زنان تابو وغیر طبیعی است. به همین دلیل موهای صورت زنان یک مشکل رایج در سراسر جهان است. از این رو زنان با استفاده از گزینه‌های موقتی مختلف مانند اصلاح، بند انداختن، اپیلاسیون یا مواد شیمیایی، برای خلاص شدن از شر موهای زائد صورت امتحان می‌کنند. حتی برخی از زنان به درمان هایی مانند لیزر درمانی، الکترولیز (جریان الکتریکی که برای آسیب رساندن به فولیکول های مو و جلوگیری از رشد دائمی آنها استفاده می شود) یا داروها (مانند داروهایی که تولید هورمون های مردانه یا قرص های ضد بارداری را متعادل می کنند) متوسل می شوند. از میان این روش ها، رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی یکی از روش های موثر و ایمن است.

بنابراین بهترین گزینه برای خلاص شدن از شر موهای صورت، امتحان روش های خانگی است. در این مطلب از سری مطالب مد و دیکوراسیون به رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی می پردازیم. با استفاده از این روش های خانگی بدون آسیب زدن به پوست از شر موهای زائد صورت تان خلاص شوید.

 

چه چیزی باعث ایجاد موهای زائد صورت می شود؟

به طور معمول، زنان سطح پایینی از آندروژن (هورمون های مردانه) دارند. اما، اگر بدن زنی بیش از حد آندروژن تولید کند، ممکن است موهای ناخواسته در نواحی صورت مانند لب بالایی یا چانه بروید. با این حال علت دقیق در بیشتر موارد هرگز مشخص نیست. اما تصور می شود که ارثی باشد.

یکی از علل شایع هیرسوتیسم شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با مشکل رشد موهای ناخواسته روبرو هستند. همچنین ممکن است مشکلاتی در چرخه قاعدگی، آکنه، دیابت و مشکل در کاهش وزن داشته باشند. اگر این علائم به طور ناگهانی ظاهر شوند، احتمال وجود آندروژن آزاد کننده تومور است.

رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی ، سایر علل نادر هیرسوتیسم عبارتند از:

• سندرم کوشینگ، وضعیتی که به دلیل قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کورتیزول (هورمون استروئیدی) برای مدت طولانی رخ می دهد.• سرطان یا تومور تخمدان یا غده فوق کلیویهیپرتکوزیس (شرایطی که در آن هورمون های مردانه بیش از حد توسط تخمدان ها تولید می شود)• هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (گروهی از شرایط ژنتیکی که تولید هورمون ها در غده فوق کلیوی را محدود می کند)

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ مدل موی کوتاه زیبا برای صورت های گرد

 

این چند دارو نیز ممکن است باعث رشد موهای ناخواسته صورت شوند

• گلوکوکورتیکوئیدها (هورمون های استروئیدی)• تستوسترون (هورمون جنسی)• دانازول (آندروژنی شبیه تستوسترون)• استروئیدهای آنابولیک (نسخه مصنوعی تستوسترون)• ماینوکسیدیل (دارویی که برای درمان فشار خون بالا و ریزش مو استفاده می شود)• فنی توئین (دارویی که برای درمان صرع استفاده می شود)• سیکلوسپورین (دارویی که سیستم ایمنی را سرکوب می کند)• دهیدرواپی آندروسترون (DHEA، یک هورمون استروئیدی)

روش های خانگی موثر برای رفع موهای زائد صورت

۱.رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی ، تغذیه و مکمل های غذایی

برخی از پیشنهادات برای حفظ وزن مناسب و کاهش سطح آندروژن در بدن عبارتند از: • از مواد غذایی تصفیه شده مانند ماکارونی، نان سفید و عمدتاً شکر خودداری کنید.• غذاهای آنتی اکسیدانی مانند سبزیجات ( فلفل دلمه ای) و میوه ها (مانند گوجه فرنگی، گیلاس و زغال اخته) بیشتر استفاده کنید.• از روغن های سالم مانند روغن زیتون یا روغن گیاهی در غذاها استفاده کنید.• هر روز 6-8 لیوان آب بنوشید.• از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید.• گوشت بدون چربی، ماهی آب سرد، توفو، سویا یا لوبیا بخورید. کمتر گوشت قرمز بخورید.• غذاهای چرب ترانس موجود در کوکی ها، کیک ها، کراکرها، دونات ها، غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ شده و حلقه های پیاز را حذف کنید.• حداقل 30 دقیقه روزانه و پنج روز در هفته ورزش کنید.

 

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای پوست و مو

 

۲.رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی، گیاهان

علاوه بر مکمل های غذایی، گیاهان مختلف در کنترل رشد موهای صورت در زنان مفید است. بعضی از این گیاهان عبارت اند از: • چای نعناع : چای نعناع باعث کاهش سطح تستوسترون در خون می شود. محققان پیشنهاد کردند که این چای ممکن است علائم هیرسوتیسم خفیف را کاهش دهد. در مطالعه دیگری، سطح آندروژن را در زنان مبتلا به PCOS کاهش داد که ممکن است برای خلاص شدن از شر موهای صورت مفید باشد. • اسطوخودوس و روغن درخت چای: ممکن است هیرسوتیسم خفیف را کاهش دهند. در یک مطالعه اولیه، مشخص شد که استفاده از روغن اسطوخودوس و درخت چای روی پوست برای این بیماری مفید است. این روغن ها فقط باید به صورت موضعی استفاده می شوند. • زردچوبه: خمیر زردچوبه توسط زنان در برخی مناطق هند برای از بین بردن موهای زائد صورت استفاده می شود.

 

 بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب مدل مو با توجه به فرم صورت: چه مدل مویی به شما می آید؟ 

 

• آمله و پیمپالی: میوه های خشک آمله و پیمپالی را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را در لاتکس شیری نیوادونگا (کاکتوس) خیس کنید. استفاده از این مخلوط روی موهای صورت ممکن است به شما کمک کند تا از شر موهای زائد صورت خلاص شوید. • آرد گرم زردچوبه، رب چوب صندل و آبلیمو: زردچوبه را در باسن مخلوط کنید. لیمو و خمیر چوب صندل را به آن اضافه کنید. می توان آن را به عنوان پک صورت حدود 20 دقیقه استفاده کرد. بعداً صورت خود را بشویید. خمیر در ابتدا با نازک کردن موها، کم کم موهای صورت را کاهش می دهد. همچنین بدن را روشن کرده و پوست را نرم می کند.• آب لیمو و عسل: آب لیمو و عسل را مخلوط کرده و این مخلوط را به صورت خود بمالید. اجازه دهید این مخلوط حدود 20 دقیقه بماند. یک پارچه را در آب گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و به آرامی خمیر را پاک کنید. بعداً صورت خود را با آب خنک بشویید. این مخلوط موهای ناخواسته صورت را کاهش می دهد. عسل موجود در این مخلوط نیز پوست شما را روشن و آبرسانی می کند.

 

بیشتر بخوانید: ۴ ماسک فوق العاده موثر و ساده برای برای زیبا شدن پوست صورت!

 

۳.رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی، مدیریت غذایی که تعادل هورمونی را به ارمغان می آورد

چند ماده غذایی ممکن است به شما برای از بین بردن موهای زائد صورت کمک کنند:• دانه های آفتابگردان، دانه های کنجد، دانه های کتان، سیر، هلو، جو، میوه های خشک، جو، ماش، عدس و سبوس برنج به افزایش سطح استروژن (هورمون) در بدن و کاهش موهای زائد صورت به طور طبیعی کمک می کنند.• سویا: سویا به تعادل هورمون ها کمک می کند. این به تعادل مقدار کم استروژن کمک می کند و در نهایت رشد مو را کاهش می دهد. می توان از شیر سویا، تکه های سویا و توفو برای به دست آوردن اثر مطلوب استفاده کرد. البته اگر به سویا حساسیت دارید از مصرف سویا خودداری کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

• نگران این هستید که داروهایی که استفاده می کنید باعث افزایش رشد موهای ناخواسته صورت شوند.• موها به سرعت در حال رشد باشند.• ویژگی های مردانه مانند صدای عمیق، آکنه، الگوی نازک شدن موی مردانه، افزایش توده عضلانی، کاهش اندازه سینه و افزایش اندازه کلیتوریس را دارید.

 

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای پوست و مو

 

رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی ، سوالات متداول

۱.چرا موهای صورت مان زیاد می شود؟

معمولاً زنان سطح پایینی از آندروژن (هورمون مردانه) دارند. اما، اگر بدن شما بیش از حد آندروژن تولید می کند، ممکن است موهای صورت زیاد شود.

۲. آیا درمان خانگی برای از بین بردن موهای زائد صورت وجود دارد؟

چند درمان خانگی برای از بین بردن موهای زائد صورت وجود دارد. این درمان های موثر شامل استفاده از چای نعناع، ​​اسطوخودوس و روغن درخت چای، زردچوبه، خمیر چوب صندل و آب لیمو و آبلیمو و عسل.

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ بهترین درمان خانگی جوش سرسیاه که موثر و شگفت انگیز است! 

 

۳. رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی، آیا داشتن موهای زائد صورت مشکلی جدی دارد؟

موهای صورت یک مشکل رایج در سراسر جهان است. اما اگر نگران این هستید که داروهایی که استفاده می کنید باعث افزایش رشد موهای ناخواسته می شوند، موها به سرعت در حال رشد هستند، شما دارای ویژگی های مردانه مانند عمیق شدن صدا، آکنه، نازک شدن موهای تان ، افزایش توده عضلانی، کاهش سایز سینه، افزایش اندازه کلیتوریس، یا اگر احساس اضطراب دارید، باید برای درمان مناسب با پزشک مشورت کنید.

۴. آیا چای نعناع گزینه خوبی برای از بین بردن موهای زائد صورت است؟

بله، چای نعناع برای از بین بردن موهای زائد صورت مفید است. برخی از محققان دریافتند که روغن نعناع باعث کاهش تستوسترون در خون می شود. همچنین سطح آندروژن را در زنان مبتلا به PCOS کاهش می دهد

۵.آیا می توان از روغن اسطوخودوس و درخت چای برای رفع موهای زائد صورت استفاده کرد؟

بله، استفاده  از روغن اسطوخودوس و درخت چای ممکن است برای خلاص شدن از شر موهای صورت مفید باشد.

رفع موهای زائد صورت با روش های طبیعی ، سخن آخر

موهای صورت یک امر طبیعی و رایج است، پس نباید از آن خجالت کشید. بهتر است همیشه هدف خود را برای رسیدن به سبک زندگی سالم تری داشته باشید و خود را بپذیرید و شاد بمانید. اگر هنوز هم موهای زائد شما را آزار می دهد، می توانید این درمان های خانگی را امتحان کنید. ممکن است برای شما مفید باشد. اما اگر متوجه شدید علائم دیگری مانند داروهایی که استفاده می کنید باعث افزایش رشد مو می شوند، یا دارای ویژگی های مردانه مانند عمیق شدن صدا، آکنه، نازک شدن موها، افزایش توده عضلانی، کاهش اندازه سینه و افزایش اندازه کلیتوریس هستید. پس باید به پزشک مراجعه کنید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *