4 مهترین خواص درمانی روغن نعناع و بهترین راه های استفاده از آن

توسطفرشته فرهنگ

بهمن ۷, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۷, ۱۴۰۰
خواص درمانی روغن نعناع

گیاهان نعناع قرن‌ها در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. و قدمت آن به مصر، یونان و روم باستان باز می‌گردد. این گیاه برای آرام کردن معده‌های ناراحت استفاده می‌شد. اسانس نعناع فلفلی، شکل بسیار غلیظی است که از تقطیر برگ‌ها با بخار آب بدست می‌آید. امروزه از این اسانس جامعه پزشکی برای درمان بسیاری از بیماری‌های روزمره توصیه می‌کنند. در این مقاله از سری مقالات بخش سلامت خبرنامه، خواص درمانی روغن نعناع چهار راه استفاده از روغن نعناع که می‌تواند سودمند باشد، آورده شده است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: خواص درمانی سیاه دانه: فواید شگفت انگیز روغن سیاه دانه برای سلامتی

روغن نعناع برای کمک به سردرد و میگرن

تحقیقات نشان داده که استفاده روغن نعناع روی پیشانی و شقیقه‌ها می‌تواند برای درمان سردرد و میگرن مفید باشد. بررسی سال 2016 اشاره بر این داشت که روغن نعناع فلفلی برای درمان سردردهای تنشی در بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال توصیه می‌شود. به گفته محققان حتی به اندازه استامینوفن برای تسکین درد موثر است. بعضی متخصصین برای بیماران مبتلا به سردرد، در ابتدا پیشنهاد می‌کنند که درد را با درمان‌های موضعی مانند روغن نعناع تسکین‌دهند. در مطالعه دیگر سال 2010، نشان داده شد که منتول موضعی نسبت به داروهای دیگر در کاهش درد میگرن موثرتر است. دانشمندان مطمئن نیستند که چگونه سردرد و میگرن با این روغن کاهش می‌یابد، اما تصور می‌شود به شل کردن عضلات اطراف جمجمه کمک می‌کند. شاید احساس خنک‌کننده نعناع، اعصاب را از پاسخ درد منحرف می‌کند. نعناع فلفلی جریان خون را در ناحیه‌ای که روی آن استفاده می‌شود افزایش و بهبود را تسریع می‌کند.

مطلب مرتبط: عوامل محرک میگرن: ۱۳ عاملی که سبب بروز سردرد میگرنی می شوند

از خواص درمانی روغن نعناع؛ روغن نعناع برای کاهش حالت تهوع

استشمام عطر روغن نعناع فلفلی یا استفاده از چند قطره روی یک دستمال و مالیدن روی پیشانی باعث کاهش حالت تهوع می‌شود. که برای زنان باردار، بیماران تحت شیمی درمانی و بیمارانی که پس از جراحی بهبود می‌یابند، توصیه می‌شود. در مطالعه سال 2020، بیماران بستری یک بیمارستان حالت تهوع خود را با روغن نعناع یا روغن نعناع و داروی ضد تهوع تجویزی، درمان کردند. هر دو گروه تسکین حالت تهوع را تجربه کردند. اما کسانی که روغن نعناع را به تنهایی انتخاب کردند، بهبود قابل توجهی داشتند. با این حال، این مطالعه کافی نیست. روغن نعناع برای درمان بیماران که به دلیل میگرن، ویروس‌های معده، مسمومیت غذایی حالت تهوع داشته باشند نیز مفید است. همان ویژگی‌های آرامش بخش عضلانی روغن نعناع فلفلی برای سردرد، احتمالاً مسئول توانایی‌های تسکین تهوع آن است. همچنین ممکن عمل تنفس آهسته و عمیق هنگام استنشاق روغن نعناع در واقع مسئول برخی از موارد باشد.

مطلب مرتبط: غذاهای مفید برای معده های ضعیف؛ ۱۲ ماده غذایی که به بهبود سلامت معده کمک می کنند

روغن نعناع یک درمان برای سندروم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری پیچیده با عوامل متعددی است که در بین بیماران متفاوت می‌باشد. بنابراین بهترین درمان از بیمار به بیمار دیگر فرق دارد. رابرت شولمن، متخصص گوارش و پروفسور تغذیه کودکان گفت علاوه بر تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، پزشکان کپسول‌های روغن نعناع را قبل استفاده دارو تجویزی، توصیه می‌کنند. استفاده از روغن نعناع برای درمان علائم IBS، به ویژه درد شکم، در چندین آزمایش بالینی انسانی مورد حمایت قرار گرفته است. در تحقیق متاآنالیز سال 2019 افراد مبتلا به آی.بی.اس روغن نعناع مصرف کردند. در این تحقیق افراد با مصرف روغن نعناع، 2.4 برابر بیشتر از افرادی که دارو دریافت کردند، تسکین کلی علائم را تجربه کردند. و 1.8 برابر بیشتر احتمال داشت که تسکین درد شکم را تجربه کنند. شولمن می‌گوید عملاً هیچ داروی تجویزی برای درمان IBS در کودکان تأیید نشده، و اغلب روغن نعناع را به بیماران کودکان خود توصیه می‌کند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: خواص روغن کرچک؛ ۱۶ خاصیت درمانی روغن کرچک برای سلامتی که شگفت انگیز است

روغن نعناع ممکن است از راه های مختلفی به IBS کمک کند. اگرچه محققان هنوز در حال بررسی مکانیسم‌های دقیق هستند، اما مدت‌ها تصور می‌شد که روغن نعناع دارای خواص ضد اسپاسم است. که ممکن است بافت ماهیچه صاف قسمت پایینی دستگاه گوارش را در افراد مبتلا به IBS شل کند. برای استفاده، مطمئن شوید که یک کپسول با پوشش روده‌ای تهیه کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار سوزش سر دل شوید. این پوشش ویژه به روغن نعناع اجازه می‌دهد تا بیشتر معده را دور بزند و در روده‌ها آزاد شود. جایی که پزشکان معتقدند بهترین اثر را دارد. می گوید اگر بعد از حدود یک هفته از مصرف کپسول‌های روغن نعناع، ​​هیچ بهبودی در علائم IBS خود مشاهده نکرده‌اید، ممکن برای شما کارساز نباشد. و کسانی که قبلاً با سوزش سر دل شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن نیاز به اجتناب از روغن نعناع داشته باشند.

مطلب مرتبط: ۱۰ چیز غیر منتظره که می‌توانند علت سردرد شدیدتان باشند!

از خواص درمانی روغن نعناع؛ روغن نعناع ممکن است خارش را آرام کند

مطالعات کمی وجود دارد که اثربخشی روغن نعناع فلفلی را برای درمان خارش ناشی از نیش حشرات، بثورات پیچک سمی یا زخم‌های التیام‌بخش، بررسی کند. اما این یک جایگزین خوب برای کرم‌های موضعی هیدروکورتیزون بدون نسخه است. که به دلیل عوارض جانبی احتمالی مانند نازک شدن پوست، تغییر رنگ و آکنه نباید بیش از دو هفته از آن استفاده کرد. روغن نعناع به دلیل اثرات خنک کنندگی پوست و با منحرف کردن اعصاب اطراف محل خارش، به تسکین خارش کمک کند. روغن نعناع را نباید روی پوست بریده شده بمالید، زیرا می‌تواند باعث سوختگی یا تشدید بیشتر زخم شود.

مهم: چه نوع روغن نعناع فلفلی تهیه کنید:

انتخاب یک اسانس نعناع ارگانیک بهتر است، زیرا از گیاهانی تولید می‌شود که با آفت‌کش‌ها، حشره کش‌ها یا کودهای مصنوعی تهیه نشده‌اند. روغن نعناع را می‌توان به صورت موضعی رقیق نشده استفاده کرد. اما برخی ممکن است ترجیح دهند با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا آرگان مخلوط کنند، که برای پوست ملایم تر است. تعداد کمی از افراد ممکن است با تحریک موضعی روغن نعناع مواجه شوند، در این صورت باید استفاده از آن را متوقف کنید. روغن نعناع زمانی که به صورت موضعی یا خوراکی مصرف شود، خطر سمیت بسیار کمی دارد. و در مطالعات بالینی متعددی به طور ایمن استفاده شده است. هنوز خطر واکنش آلرژیک بسیار کمی وجود دارد. بنابراین اگر در جایی که روغن نعناع استفاده کرده‌اید قرمزی، خارش یا تاول داشتید، باید استفاده از آن را متوقف کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *