24 درمان خانگی فوق العاده موثر برای از بین بردن خال صورت

توسطفاطمه عزیزی

خرداد ۲۲, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۲۲, ۱۴۰۱
درمان خانگی خال صورت
فهرست محتوا پنهان

سلول های رنگدانه ای که به صورت لکه های تیره روی پوست ظاهر می شوند بنام خال یاد می شود. این ها می توانند در هر نقطه ای از بدن، بیشتر روی صورت، گردن، بازو ها و پاها ظاهر شوند. فاکتور های مختلفی در ایجاد خال سهم دارند. این خال ها از رنگ ها و اشکال متفاوت برخوردارند، برخی ها به رنگ مشکی و تعدادی دیگر به رنگ قهوه ای می باشند. وجود خال روی صورت برای اکثر افراد خوشایند نیست، در واقع منجر به ناراحتی خیلی از افراد می گردد. اگر به فکر درمان خانگی برای از بین بردن خال صورت هستید ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به آن پرداخته‌ایم.

درمان خانگی برای از بین بردن خال صورت

علت ایجاد خال روی پوست

ملانوسیت های بیش از حد فعال در بدن با تولید ملانین اضافی باعث به وجود آمدن خال ها می شوند. خال ها معمولا به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ایجاد می شوند. رنگدانه های سلول های پوست با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیش از حد منتشر شده و به سایر نواحی بدن گسترش می یابد. در نهایت منجر به ظاهر شدن خال ها می گردد.

فعالیت بیش از حد غده چربی نیز می تواند منجر به ظاهر شدن خال شود. آن ها معمولا زرد رنگ هستند و هنگام لمس احساس ناخوشایندی به شخص دست می دهد.

از بین بردن خال صورت

برخی از خال ها از زمان تولد وجود دارند. در حالی که برخی دیگر در دوران بلوغ و بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شوند.

در این مطلب چند درمان خانگی برای از بین بردن خال صورت ذکر شده است. با این حال، هیچ تحقیق علمی برای تایید نتایج آن ها وجود ندارد. به علاوه، اکثر پزشکان نیز، درمان‌ های خانگی برای خال‌ ها را توصیه نمی ‌کنند، زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند. یا باعث ایجاد اسکار دائمی شوند. به همین دلیل، بهتر است قبل از امتحان هر یکی از این روش ها با یک متخصص پوست مشورت کنید اما اگر تمایلی برای امتحان این روش ها دارید پس به این درمان های خانگی توجه نمایید.

با این روش ها از شر خال های آزار دهنده پوست خلاص شوید

  1. سرکه سیب برای محو خال

مواد لازم

سرکه سیب

توپ پنبه

نوار چسب

دستورالعمل

پنبه را با سرکه آغشته کرده و روی خال قرار دهید. با کمک چسب آن را در همان جا پابت نگه دارید. بگذارید 5-6 ساعت روی آن بماند. حتما قبل از استفاده از این روش روی خال و اطراف آن را تمیز کنید. سپس یک دوره به طور منظم تا زمانی که خال ها محو نشده اند، از این روش استفاده کنید.

نحوه کارکرد

اسیدهای موجود در سرکه سیب ممکن است خال را خشک کرده و در نهایت ناپدید شود.

توجه: این درمان خانگی ممکن است باعث ایجاد اسکار شود. بنابراین، هنگام استفاده از آن بر روی پوست بسیار مراقب باشید.

  1. مرهم سیاه برای محو کردن خال

مواد لازم

پماد مرهم سیاه

دستورالعمل

پماد را روی خال مالیده و آن را با چسب زخم بپوشانید، چسب زخم را عوض کنید و هر 12 ساعت یکبار پماد تازه بمالید. تکرار این روش درمان خانگی هر روز ضروری است و برای یکی دو روز الزامی است

پماد مرهم سیاه از گیاه ریشه خونی تهیه شده است. اغلب برای از بین بردن خال های ناخواسته، کک و مک های بزرگ و سایر ضایعات پوستی استفاده می شود. با این حال، هیچ تحقیق علمی برای تایید اثربخشی آن وجود ندارد.

  1. جوش شیرین و روغن کرچک برای محو کردن

موادلازم

2/1 قاشق چایخوری جوش شیرین

2 الی 3  قطره روغن کرچک

نوار چسب

دستورالعمل

با پودر جوش شیرین و روغن کرچک خمیر درست کنید، خمیر را روی خال بمالید. با چسب روی آن را بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. هر شب این کار را تکرار کنید.

در حالی که جوش شیرین خال را خشک می کند، روغن کرچک نیز می تواند به روند بهبودی پوست کمک کند.

توجه: روش یادشده ممکن است باعث التهاب پوست گردد. اما مشکل جدی نیست زیرا التهاب و قرمزی پوست با گذشت زمان از بین می رود.

  1. پوست موز برای محو کردن خال

مواد لازم

پوست موز

نوار چسب

دستورالعمل

یک تکه کوچک از پوست موز را روی خال قرار دهید، طوری که قسمت داخلی پوست رو به خال باشد. آن را با یک نوار یا بانداژ بسته و بگذارید یک شب روی پوست تان بماند. هر چند وقت یکبار از این روش استفاده کنید. یا تا زمانی که به طور کامل از بین نرفته، تکرار کنید.

پوست موز حاوی آنزیم ها و اسیدهای طبیعی مانند اسید اگزالیک و اسید اسکوربیک است. که می تواند در رفع خال های صورت تان اثرات چشمگیری داشته باشند. از سایر مزایای آن جلوگیری از خشکی پوست اطراف خال نیز می باشد.

  1. روغن کندر برای محو کردن خال

مواد لازم

1 الی 2 قطره اسانس کندر

دستورالعمل

روغن را روی خال مالیده و و به آن دست نزنید. هر چند وقت یکبار باید این درمان را امتحان نمایید.

  1. سیر؛ درمان خانگی برای محو کردن خال

مواد لازم

1 حبه سیر

یک تکه پارچه نخی

دستورالعمل

حبه سیر را له کنید تا خمیری به دست آید. آن را روی خال مالیده، با یک پارچه نخی ببندید و بگذارید یک شب روی صورت‌ تان بماند.  این کار را چند بار در روز به مدت سه هفته روی خال هایتان استفاده کنید.

استفاده از خمیر سیر می تواند منجر به ریزش و ناپدید شدن خال شود. دلیل این کار موجودیت آنزیم هایی است که سلول ها را انباشه و یک خال را تشکیل می دهند.

توجه: سیر ممکن است باعث سوختگی پوست شود. بنابراین، هنگام استفاده از این درمان خانگی احتیاط لازم را فراموش نکنید.

  1. ید برای محو کردن خال

مواد لازم

ید

ژله نفتی

دستورالعمل

یک قطره ید را مستقیما روی خال بمالید. مطمئن شوید که روی نواحی اطراف خال نیز ژل نفتی مالیده باشید. امتحان این درمان هر چند وقت یکبار خیلی مهم تلقی می گردد. این کار را دو بار در روز به مدت یک هفته یا تا زمانی که خال ناپدید شود، انجام دهید.

ید یک ماده موثر برای خلاص شدن از شر خال است. استفاده منظم از آن باعث پوسته پوسته شدن خال می شود.

توجه: ید مورد استفاده موضعی را مصرف نکنید زیرا سمی است و می تواند باعث مشکلات شدید سلامتی شود. اگر احساس سوزش کردید، مصرف آن را قطع کنید. همچنین مطمئن شوید که هرگز ید را روی پوست زخمی و ترک خورده نمالید.

  1. آب لیمو برای از محو کردن خال

مواد لازم

آب لیمو

پد پنبه ای

چسب نواری

دستورالعمل

پنبه را به آب لیمو آغشته کرده و روی خال قرار دهید. با استفاده از نوار، پنبه را در جایش محکم نگه دارید. بگذارید برای مدت 20 دقیقه روی صورت بماند. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

آب لیمو خاصیت سفید کنندگی و قابض پوست دارد و همچنین ممکن است با گذشت زمان باعث محو شدن خال شود.

  1. روغن پونه کوهی برای محو کردن خال

مواد لازم

1 الی 2 قطره روغن پونه کوهی

1 الی 2  قطره روغن کرچک

دستورالعمل

هر دو روغن را با هم مخلوط کرده و روی خال بمالید. برای مدتی آن را نشویید. 2 الی 3  بار در روز از این ماسک استفاده نمایید.

روغن پونه کوهی حاوی آنتی اکسیدان و خواص درمانی بوده و یکی از مواد پیشنهادی برای رفع خال های صورت می باشد. با این حال، هیچ مطالعه ای برای تایید این ادعا وجود ندارد.

  1. روغن درخت چای برای محو کردن خال

مواد لازم

روغن درخت چای

گوش پاک کن

دستورالعمل

خال و اطراف آن را با پنبه آغشته به روغن درخت چای پاک نمایید. آن را تا زمانی که ممکن است پوست را روشن تر کند نگهدارید. این کار را ۲ الی ۳ بار در روز به مدت چند هفته انجام دهید.

روغن درخت چای دارای خواص قابض، ضد میکروبی و ضد التهابی است. با وجود این که شواهد گفتاری در زمینه استفاده منظم از این ترکیب جهت رفع خال های صورت وجود دارد. ولی هیچ مطالعه علمی ای برای تایید این ادعا وجود ندارد.

توجه: روغن درخت چای خاصیت فوق العاده محرکی دارد. بنابراین، توصیه می شود از استفاده بر روی بقیه نواحی خودداری کنید.

  1. درمان خانگی؛ سیب زمینی برای محو کردن خال

مواد لازم

یک تکه کوچک سیب زمینی

دستورالعمل

تکه سیب زمینی را برای یک یا دو دقیقه روی خال بمالید، اما سعی کنید آب سیب زمینی بر روی خال باقی بماند. از طرف دیگر، یک برش کوچک سیب زمینی را روی خال قرار داده و آن را با یک بانداج بپوشانید. بگذارید به مدت 4 الی 7 روز آن بماند. با شروع پروسه تجزیه سیب زمینی، خال نیز از بین خواهد رفت. این درمان را دو بار در روز انجام دهید.

ترکیبات سفید کننده طبیعی موجود در سیب زمینی می تواند به روشن کنندگی و در نهایت محو شدن خال ها کمک کند.

  1. روغن نارگیل برای محو کردن خال های پوستی

مواد لازم

روغن نارگیل خالص

دستورالعمل

یک یا دو قطره از روغن را روی خال بمالید و بگذارید بر روی پوست تان بماند. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید یا به طور مرتب هر صبح و شب این کار را تکرار نمایید.

شواهد گفتاری موجوده نشان می دهد که روغن نارگیل می تواند به کوچک تر شدن اندازه خال کمک کند. همچنین بافت و آبرسانی پوست شما را بهبود بخشد.

  1. پراکسید هیدروژن برای محو کردن خال های پوستی

مواد لازم

محلول هیدروژن پراکسید 35% (گرید مواد غذایی)

چوب گوش

دستورالعمل

با چوب گوش، پراکسید هیدروژن را روی خال بمالید. 2 الی 4 بار در روز از این روش استفاده کنید.

پراکسید هیدروژن به ضد عفونی کردن ناحیه مورد نظر، روشن کنندگی پوست و به علاوه به رفع لکه های تیره پوست و خال های صورت بی نهایت موثر است.

  1. زردچوبه برای محو کردن خال های پوستی

مواد لازم

1 قاشق چایخوری زردچوبه

1 قرص ویتامین C

چند قطره عسل

دستورالعمل

قرص ویتامین C را له کرده و آن را با پودر زردچوبه مخلوط نمایید. عسل را به آن اضافه کنید تا خمیر درست گردد. خمیر را روی خال بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند به این ترتیب به طور طبیعی خشک خواهد شد. آن را با آب ساده بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

در حالی که ویتامین C می تواند به روشن شدن ظاهر خال کمک کند. زردچوبه به روند بهبودی پوست کمک می نماید.

  1. آلوئه ورا برای محو کردن خال های پوستی

مواد لازم

ژل آلوئه ورای تازه

پد پنبه ای

دستورالعمل

محل  مورد نظر را تمیز کنید و ژل آلوئه ورا را روی خال بمالید. با بانداج نخی آن را بپوشانید و بگذارید 2 تا 3 ساعت بماند. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا ماده ای تسکین دهنده و شفابخش به حساب می آید. حاوی پلی ساکاریدها، تانین ها، آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. که سلامت طبیعی پوست شما را بازیابی می کند. بسیاری از وبلاگ نویسان زیبایی بر این باورند که این درمان می تواند به خلاص شدن از شر خال های پوست کمک می کند.

  1. روغن بذر کتان برای محو کردن خال

مواد لازم

2-3 قطره روغن بذر کتان

2-3 قطره عسل

دستورالعمل

دو ماده را با هم مخلوط کرده و روی خال بمالید. بگذارید یک ساعت یا بیشتر روی آن بماند، سپس آن را با آب بشویید. این ترکیب روغن-عسل را دو بار در روز استفاده کنید.

روغن بذر کتان می تواند بافت پوست را بهبود بخشد و در این صورت از شر لکه ها و کک و مک نیز خلاص خواهید شد. درضمن حاوی اسیدهای چرب ضروری است که دارای خواص ترمیم زخم می باشد. در حالی که بسیاری از این دارو برای خلاص شدن از شر خال ها استفاده می کنند، هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود ندارد.

  1. برگ گشنیز برای محو کردن خال

مواد لازم

1/4 فنجان برگ گشنیز

آب

دستورالعمل

برگ گشنیز را آسیاب نمایید تا خمیری به دست آید و آن را روی خال بمالید. اجازه دهید 10 دقیقه بماند و سپس آن با آب بشویید. این کار را هر روز به مدت دو هفته تکرار کنید تا متوجه نتیجه آن شوید.

برگ گشنیز دارای خواص قابض کننده گی است و می تواند به از بین بردن خال کمک کند.

  1. درمان خانگی؛ عسل برای محو کردن خال

مواد لازم

عسل خام

بانداژ

دستورالعمل

عسل را روی خال بمالید و با باند بپوشانید.  بگذارید یک ساعت بماند و سپس بانداژ را بردارید. محل مورد نظر را با آب بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. باید هر بار از یک بانداژ تازه استفاده شود.

عسل به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی، ماهیت نرم کنندگی و خواص ضد التهابی آن اغلب برای بیماری های پوستی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. گمان می رود استفاده منظم از این ماسک به محو شدن خال ها کمک کند.

  1. ریشه قاصدک؛ درمان خانگی برای محو کردن خال

مواد لازم

یک تکه ریشه تازه قاصدک

دستورالعمل

مایع شیری رنگ را از ریشه قاصدک خارج کرده و همان طور روی خال بمالید. آب آن را به مدت یک ساعت روی خال نگه دارید و سپس محل خال را بشویید. اگر نمی توانید ریشه تازه ای پیدا کنید، از خمیر ریشه خشک شده قاصدک روی خال ها استفاده کنید.

روش دیگر: یک ساقه قاصدک را چند بار در روز روی خال مالیده و بعد از یک ساعت بشویید. برای نتیجه دلخواه خود این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

شیره موجود در ریشه و ساقه گیاه قاصدک خاصیت تصفیه کنندگی دارد و می تواند به درمان خال، زخم، جوش و حتی زگیل نیز مؤثر باشد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای تایید این ادعا وجود ندارد.

  1. آب پیاز برای محو کردن خال

مواد لازم

4/1 پیاز

دستورالعمل

پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس آب پیاز را روی خال بمالید و بگذارید یک ساعت یا بیشتر بماند.

در آخر روی آن را آبکشی کنید. همچنین می توانید آب پیاز آماده را از فروشگاه مواد غذایی تهیه کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

آب پیاز حاوی اسیدهای طبیعی است که بدون شک به ریزش خال در چند روز کمک می کند.

 

  1. گل کلم؛ درمان خانگی برای محو کردن خال

مواد لازم

چند تکه گل کلم

دستورالعمل

آب گل کلم تازه را گرفته و روی خال بمالید. آن را حداقل 30 دقیقه روی خال نگه دارید سپس با آب بشویید. این کار را هر روز چند بار تکرار کنید تا زمانی که خال کاملا ناپدید شود.

گفته می شود گل کلم سرشار از ویتامین C بوده که خشک شدن خال و محو شدن آن را به همراه دارد.

  1. آب آناناس برای محو کردن خال

مواد لازم

یک تکه آناناس

دستورالعمل

یک تکه کوچک آناناس را برای چند دقیقه روی خال بمالید. اجازه دهید چند دقیقه آب میوه روی پوست بماند و بعد از آن را بشویید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

آناناس حاوی مقادیر زیادی اسید سیتریک به حساب می آید که توانایی از بین رفتن خال ها را دارد. کاربرد منظم از آب آناناس می تواند باعث شل شدن سلول ها و ناپدید شدن کامل خال شود.

  1. عصاره دانه گریپ فروت برای محو کردن خال

مواد لازم

1-2 قطره عصاره دانه گریپ فروت

بانداژ

دستورالعمل

عصاره را مستقیما روی خال بمالید و با باند بپوشانید. بعد از یک ساعت بانداژ را بردارید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

عصاره دانه گریپ فروت یک قابض محسوب می گردد و همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E است. خاصیت قابض می تواند به ریزش خال کمک کند و آنتی اکسیدان ها می توانند پوست را بهبود بخشند.

  1. درمان خانگی؛ آب ساقه انجیر برای محو کردن خال

مواد لازم

یک تکه ساقه انجیر

چوب گوش

دستورالعمل

آب ساقه را خارج کرده و با استفاده از نوک چوب گوش روی نواحی آسیب دیده بمالید. اجازه دهید آب به مدت 2-3 ساعت روی پوست بماند. محل را با آب معمولی بشویید. این کار را روزی سه بار تکرار کنید.

آب ساقه انجیر به عنوان یک لایه بردار عمل کرده و می تواند به از بین بردن خال کمک کند.

دقت کنید

هنگام استخراج و استفاده از شیره یا ساقه مراقب باشید، زیرا به عنوان عامل درماتیت شناخته شده است. آن را فقط روی خال بمالید، نه هیچ کدام از قسمت اطراف آن. علاوه بر آزمایش این درمان های خانگی، این نکات ساده را برای جلوگیری از بروز مشکلات رعایت نمایید.

پیشگیری از ایجاد خال صورت

الف. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید تولید ملانین را تحریک می کند و منجر به ایجاد خال می شود. از قرار دادن بدن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که پرتوهای فرابنفش در شدیدترین حالت خود هستند از پوست خود محافظت کنید. هر زمان که زیر نور آفتاب بیرون می روید از کلاه یا وسایل محافظ کاربگیرید.

ب- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

قبل از بیرون رفتن از خانه، از یک کرم ضد آفتاب یا لوسیون ضد آفتاب با درصد بالا استفاده کنید. محتوای ضد آفتاب در لوسیون باید حداقل 30 درصد باشد. از ضد آفتاب 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در زیر نور خورشید استفاده کنید. فراموش نکنید که اگر مدت زمان بیشتری در فضای باز و زیر نور خورشید هستید، کرم ضد آفتاب تان را هر دو ساعت یکبار تجدید نمایید. تا از پوست محافظت کنید.

ج. آزمایش

هر ماه یک بار وضعیت خال های موجود خود را بررسی کنید تا هر گونه تغییر در آن ها مشخص شود. اگر تغییری رخ دهد، احتمال سرطانی بودن خال وجود دارد. رنگ غیرطبیعی و تغییر در اندازه و شکل نشانه هایی هستند که باید به آن ها توجه کرد. در صورت مشاهده چیزی مشکوک فورا با یک متخصص پوست مشورت کنید.

د. لایه برداری

لایه برداری منظم پوست می تواند کمک زیادی به جلوگیری از بروز خال کند. تجمع بیش از حد سلول های مرده می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به عملکرد غیر طبیعی شود. در نتیجه، خال ها می توانند روی صورت تشکیل شوند. بنابراین، هر هفته یک بار صورت و بدن خود را لایه برداری کنید.

در این جا چند نکته دیگر نیز وجود دارد که باید دنبال کنید:

  • قبل از امتحان کردن این درمان های خانگی با پزشک خود صحبت کنید.
  • حتما قبل از امتحان درمان خانگی، خال را توسط پزشک معاینه کنید تا مطمئن شوید که سرطانی نیست. خال هایی که باعث سوزش، خارش و درد می شوند باید معاینه گردد. در صورت خونریزی از خال، مراقبت پزشکی لازم است.
  • یکی از معایب درمان های خانگی این است که زمان زیادی طول می کشد تا نتیجه را نشان دهند. علاوه بر این، یک درمان ممکن است برای همه کارساز نباشد. قبل از این که به راه حل مناسبی برای خال پوست خود برسید، باید تعدادی جایگزین از درمان ها را امتحان کنید. اگر حتی پس از یک هفته استفاده از آن هیچ تفاوتی مشاهده نکردید، روش جدیدی را امتحان کنید.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، فعالیت بیش از حد غدد عرق یا حتی از بدو تولد، دلایل مختلفی برای ایجاد خال است. با این حال، درمان های فوق ممکن است بسته به اندازه، مدت و محل خال تاثیر داشته یا اثر بخشی نداشته باشد. در حالی که این درمان‌های خانگی می ‌توانند به شما در خلاص شدن از شر خال کمک کنند، قبل از گنجاندن آن‌ها در برنامه سلامت روزانه ‌تان باید با پزشک مشورت کنید.

 

لینک های مرتبط

۱۶ طرح خالکوبی معنی دار و زیبا بر روی دست و گردن که حتماً می پسندید

۱۶ درمان های خانگی باورنکردنی که به پاکسازی کلیه های شما کمک می کند

 درمان خانگی برای پاکسازی روده بزرگ + راهکارها و عوارض جانبی

نکات شگفت انگیز برای آرایش صورت با لباس آبی

آموزش بخور صورت در خانه؛ راهنمای گام به گام

ترفند کانتور و هایلایت در فرم های مختلف صورت؛ راهنمای گام به گام

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *