جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

۷ کمبود مواد مغذی که بسیاری به آن مبتلا هستند و خودشان اطلاع ندارند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

ما روزانه به مقدار مشخصی از مواد مغذی نیاز داریم. اما متاسفانه بسیاری از ما با کمبود مواد مغذی مواجه هستیم، مشکلی که به طرز عجیبی شایع است.

در این نوشتار ۷ شایع‌ترین کمبود مواد مغذی را می‌بینیم.

1- کمبود آهن

آهن جز اصلی سلول‌های قرمز خون است. این ماده به هموگلوبین متصل شده و اکسیژن را به همه جای بدن می‌رساند.

دو نوع آهن وجود دارد: هِم و غیر هِم. آهن هِم به راحتی جذب می‌شود و عمدتا در غذای حیوانی یافت می‌شود. آهن غیر هیم هم در غذاهای حیوانی و هم در گیاهان یافت می‌شود اما به راحتی آهن هِم جذب نمی‌شود.

اگر نشانه های کمبود آهن را دارید، بهتر است مواد غذایی حاوی آهن را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

2- کمبود ویتامین D

ویتامین D برای سلامت پوست و استخوان و انتقال عصب در بدن بسیار مهم است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در جذب ویتامین D بسیار مهم است. با سبک زندگی فعلی که زمان کمی را در معرض نور خورشید می‌‌گذرانیم، کمبود این ویتامین بسیار شایع است.

در صورتی که علائم کمبود ویتامین D مثل خستگی و ضعف را دارید، می‌توانید مواد خوراکی حاوی ویتامین D را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

مطلب مرتبط: ۶ دلیل که ویتامین D کافی دریافت نمی کنید

۳. کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 برای عملکرد مناسب مغز و عصب و تولید DNA بسیار مهم است. مطابق با نشریه سلامت هاروارد، گیاهخواران ممکن است در معرض خطر کمبود B12 باشند زیرا گیاهان این ماده مغذی را ندارند.

برخی علائم کمبود B-12 عبارتند از بی حسی در دست یا پاها. سرگیجه، ضعف، تورم زبان، از دست دادن حافظه، پارانویا و توهم.

بهترین منابع B12 عبارتند از ماهی، مرغ، شیر و ماست. بهترین منابع این ویتامین برای گیاهخواران شامل جایگزین‌های گوشت و سویا یا شیر بادام می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۷ دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

4- کمبود کلسیم

کلسیم نه تنها برای سلامت و حفظ استخوان بسیار مهم است، بلکه برای انتقال عصب نیز ضرورت دارد. در واقع، بدون این ماده مغذی، اندام‌های اصلی نمی‌توانند به درستی کار کنند.

برخی علائم کمبود کلسیم عبارتند از ریتم غیر طبیعی قلب، شکنندگی استخوان و گرفتگی عضلات. بهترین منابع کلسیم شیر کامل و لبنیات، سبزیجات سبز تیره و ماهی‌های استخوانی هستند.

5- کمبود منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که تقریباً روی همه عملکردهای بدن تأثیر می‌گذارد. این ماده برای عملکرد مغز، سیگنالینگ عصب، ساختار استخوان و واکنش‌های آنزیمی بسیار مهم است.

برخی از علائم کمبود منیزیم عبارتند از بی‌اشتهایی، حالت تهوع و ضعف عضلانی.

از جمله منابع خوب منیزیم مغزیات، غلات کامل و شکلات تلخ هستند.

مطلب مرتبط: اگر این نشانه ها را دارید، بدن تان از کمبود منیزیم رنج می برد

۶. کمبود فولات

فولات نوعی ویتامین B است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. نوعی فولات به نام اسید فولیک در برخی مکمل‌های غذایی و غذاهای غنی‌شده موجود است. فولات نقشی اساسی در ساخت و تولید DNA و سایر مواد ژنتیکی دارد.

برخی علائم کمبود فولات عبارتند از زخم دهان و تغییر در رنگ مو، ناخن و پوست. منابع عالی فولات لوبیا، سبزیجات برگدار تیره و عدس هستند.

7- کمبود ید

ید یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی تیروئید و تولید هورمون‌های تیروئید است. این ماده برای رشد مغز، سلامت استخوان و متابولیسم ضرورت دارد. افزایش ضربان قلب، مشکلات تنفس و افزایش وزن از جمله علائم کمبود ید هستند.

بهترین منابع غذایی ید عبارتند از ماهی، لبنیات، آلوی خشک و تخم مرغ.

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه که دچار اختلال تیروئید هستید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان