جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
149 بازدید

جوش بین ابروها؛ علل، ‌درمان‌های خانگی و راه‌های پیشگیری

جوش بین ابروها روتین مراقبت از پوست چرب نشانه های پنهان استرس در بدن
خواندن 13 دقیقه
1.5
(2)

ابروهای شما در فضایی مملو از غدد چربی و فولیکول‌های مو قرار دارند که ممکن است با باکتری‌ها و فضای نامطبوع احاطه شوند. بله، جوش بین ابروها می‌توانند در هر زمانی به دلیل مسدود شدن منافذ، باکتری‌ها، تولید بیش از حد سبوم یا مشکلات زمینه ای پوستی ایجاد شوند. اگر داروهای تجویزی، لوسیون‌های بدون نسخه و درمان‌های خانگی روی این جوش‌ها اثر نکردند، حتما با متخصص پوست مشورت کنید. اگر می‌خواهید در مورد جوش یا آکنه بین ابروها، علل، علائم و روش‌های درمانی آن را بدانید با ما در این نوشتار همراه باشید!

انواع جوش بین ابرو

گاهی برجستگی‌هایی روی ابروهای شما ایجاد می‌شود که می‌تواند جوش سرسیاه، سرسفید، پاپول یا ندول باشد. شاید هم آکنه کیستیک بین ابروها باشد. در این نوشتار به انواع مختلف آکنه بین ابروها اشاره شده که می‌تواند به شما در تشخیص نوع جوش بین ابروی تان کمک کند.

در این مطلب: از بین بردن آکنه با عسل: ۶ گام ساده برای درمان جوش و آکنه با عسل

  1. جوش‌های سرسفید

جوش سرسفید با یک برآمدگی سفید روی پوست مشخص می‌شود. زمانی که منافذ یا فولیکول مو با کثیفی، چربی، پوست مرده یا سایر مواد زائد مسدود می‌شود، ظاهر می‌شود.

  1. جوش‌های سر سیاه

جوش‌های سرسیاه برآمدگی‌های باز و سیاه رنگ روی سطح پوست هستند. این نوع خفیف آکنه به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو توسط مواد زائد، سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌ها ایجاد می‌شود.

  1. آکنه کیستیک

آکنه کیستیک یک برآمدگی بزرگ پر از چرک یا یک کیست ملتهب است که معمولا قرمز یا سفید است. این آکنه دردناک با تشدید جوش پر از چرک در اثر التهاب یا عفونت ایجاد می‌شود.

  1. جوش بین ابروها؛ پاپول‌ها

پاپول‌ها ضایعات کوچکی هستند که به شکل برجستگی‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شوند. این لکه‌های ملتهب زمانی ایجاد می‌شوند که فولیکول‌های مو به دلیل گیر افتادن بین پوست، ملتهب می‌شوند. برخی از دلایل دیگر پشت این جوش‌های بین ابروها نیش حشرات و بریدگی با تیغ است.

لینک مرتبط: ۸ راهکار موثر که یک شبه جوش و آکنه را از بین ببرید

  1. پوسچول

پوسچول‌ها بزرگ‌تر از پاپول‌ها هستند و با ضایعات پر از چرک تشخیص داده می‌شوند. این نوع آکنه با پوست قرمز احاطه شده و بالای آن زرد یا سفید است. علت اصلی بروز آن‌ها تولید بیش از حد روغن یا باکتری است.

  1. ندول‌ها

آکنه ندولار با ضایعات توپر، بزرگ و دردناک که معمولا قرمز یا به رنگ پوست هستند، مشخص می‌شود. این جوش‌ها بر لایه‌های زیری و عمیق پوست تاثیر می‌گذارند. علل شایع این نوع آکنه عبارتند از: غدد چربی بیش از حد فعال، منافذ مسدود شده، ژنتیک و باکتری‌های مولد آکنه.

علل ایجاد آکنه یا جوش بین ابروها

دلایل مختلفی سبب بروز جوش بین ابروها می‌‌شود. آکنه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ مسدود شده باشند. جوش‌ها می‌توانند در هر جایی که غدد چربی وجود دارند، از جمله روی پوست سر و صورت شما، ایجاد شوند. بنابراین، اگر بین ابروهای تان آکنه ظاهر شد، تعجب نکنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: درمان سریع جای جوش: ۸ درمان خانگی موثر برای رفع لکه های ناشی از جوش و آکنه

  1. تولید بیش از حد سبوم

سبوم، یک ماده مومی‌شکل است که توسط غدد چربی تولید شده و باعث افزایش سلامت پوست می‌شود. از پوست در برابر از دست دادن رطوبت محافظت کرده و همچنین پتانسیل تقویت سیستم ایمنی را به همراه دارد. از طرف دیگر، تولید بیش از حد سبوم می‌تواند منافذ را مسدود کند و باکتری‌های مولد آکنه را تشویق کند. در نتیجه سبب ایجاد آکنه و جوش می‌شود، به خصوص آکنه ای که با التهاب همراه است. بنابراین، اگر آکنه کیستیک در بین ابروهای خود دارید، می‌تواند ناشی از بیش فعالی غدد چربی شما باشد.

  1. جوش بین ابروها؛ موهای زائد

موچین کردن، تراشیدن یا اپیلاسیون منظم ابروها منجر به رشد موهای زائد می‌شود که در نهایت می‌تواند مواد زائد را در داخل فولیکول‌های مو به دام بیندازد. این موی به دام افتاده نیز منجر به تحریک و عفونت شده و خیلی زود به آکنه کیستیک بین ابروها تبدیل می‌شود.

  1. استفاده از لوازم آرایشی

بر اساس تحقیقات انجام شده، ارتباط بالقوه ای بین استفاده از لوازم آرایشی و شدت آکنه در دختران جوان وجود دارد. استفاده مکرر از محصولات مراقبت از پوست کمدوژنیک می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و سبب ایجاد آکنه شود. مواد شیمیایی خشن موجود در محصولات آرایشی نیز پوست را تحریک کرده و سبب بروز جوش می‌شود. علاوه بر این، ابزارهای آرایشی مانند برس، زمینه رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند. این یعنی آرایش کردن با ابزارهای ناپاک می‌تواند سبب شیوع مداوم آکنه شود. حتی استفاده از مداد ابروی کهنه یا کثیف نیز باعث ایجاد آکنه بین ابرو‌ها می‌شود.

در این مطلب کاربردی: ۵ راهکار ساده و متفاوت که به سرعت از شر جوش و آکنه خلاص شوید

  1. جوش بین ابروها؛ تغییرات هورمونی

عدم تعادل هورمونی می‌تواند منجر به ایجاد آکنه بین ابروها شود. این عدم تعادل هورمونی قبل یا در طول بلوغ، زمانی که پریود می‌‌شوید، در دوران بارداری و قبل و در طول یائسگی معمول است. همچنین، نوسانات هورمونی نیز می‌تواند ناشی از قرص‌های ضد بارداری باشد.

  1. اختلال در عملکرد کبد

از طرفی بر اساس طب سنتی چینی کبد آسیب دیده می‌تواند منجر به جوش بین ابروها شود. از آن جایی که کبد مسئول سم زدایی بدن است، هر نوع سم ناشی از عادات غذایی نامناسب و استرس می‌تواند بر این ناحیه صورت تاثیر منفی بگذارد. اختلالات التهابی کبد و سمی‌شدن بدن نیز نقش مهمی‌در شکل گیری آکنه دارد. با این حال، شواهد علمی‌کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

  1. روش‌های حذف موهای زائد دستی

روش‌های حذف موهای زائد ابرو به صورت دستی مانند کشیدن نخ، اپیلاسیون می‌تواند ناحیه ابرو را مستعد ابتلا به آکنه کند. برای جلوگیری از تشدید آکنه، ابروهای خود را تمیز و لایه برداری کنید. همچنین سایر روش‌های رفع موهای زائد مانند لیزر درمانی را امتحان کنید.

برای سلامت پوست شما: ۶ درمان خانگی موثر برای از بین بردن آکنه و جوش های روی بینی

دلایل دیگر ایجاد جوش بین ابروها

در کنار دلایلی که در بالا ذکر شد بعضی موارد دیگر نیز سبب بروز آکنه می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • رژیم غذایی

در حالی که هیچ مدرکی برای تایید این که غذای خاص می‌تواند سبب آکنه شود وجود ندارد، اما برخی از غذاها می‌توانند آکنه را تشدید کنند.

  • پوست چرب

پوست چرب منافذ را می‌بندد و سبب ایجاد آکنه می‌شود. همچنین، اگر صورت خود را به طور منظم یا به درستی نشویید، می‌تواند منجر به جوش صورت شود.

  • جوش بین ابروها؛ موهای چرب

روغن پوست سر می‌تواند به صورت شما نیز منتقل شود و منافذ پوست تان را مسدود کند که در نهایت راه را برای ایجاد جوش هموار خواهد کرد.

  • ژنتیک

ژنتیک سبب بروز آکنه در بزرگسالان می‌شود.

  • آکنه استرس

استرس می‌تواند هورمون‌های استرس را تحریک کند. همچنین سبب بروز غده‌های چربی و ظاهر شدن آکنه می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۸ کاربرد شگفت انگیز جوش شیرین برای زیبایی و سلامتی پوست شما!

درمان آکنه یا جوش بین ابروهای شما

آیا می‌خواهید بدانید چگونه از شر آکنه بین ابرو خلاص شوید؟ چه آکنه کیستیک بین ابروهای خود داشته باشید و چه آکنه‌های غیر التهابی، برخی نکات مراقبت از پوست و درمان‌های موضعی می‌توانند به شما در مبارزه و بهبود آن‌ها کمک کنند.

  1. ابروهای خود را مرتب تمیز کنید

پیروی از روتین پاکسازی صحیح می‌تواند به شما در جلوگیری از بروز این جوش‌های سرسخت کمک کند. دو بار در روز از یک پاک کننده ملایم برای تمیز کردن ابروهای خود استفاده کنید. زیرا این کار سبب از بین رفتن کثیفی‌ها و درمان آکنه می‌شود. همچنین آخر هفته‌ها با یک اسکراب ملایم ابروهای خود را لایه برداری کنید.

  1. درمان‌های نقطه ای

با محصولات بدون نسخه و پمادهای موضعی می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند. داروهای بدون نسخه مانند بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند و منافذ مسدود شده پوست را باز کنند. این روش‌های درمانی برای آکنه‌‌های خفیف مانند جوش‌های سرسیاه یا سرسفید بهترین عملکرد را دارند. یک پماد ضد قارچ یا استروئید می‌تواند در از بین بدن آکنه مفید باشد. اما قبل از انتخاب دارو برای درمان آکنه با یک متخصص پوست مشورت کنید.

  1. درمان جوش بین ابروها با دارو

داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروها می‌توانند به شما در مقابله با آکنه کمک کنند. برخی از داروهای خوراکی که عموما به بیماران مبتلا به آکنه ولگاریس داده می‌شود عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین، اریترومایسین و ماکرولید با باکتری‌های مولد آکنه و التهاب مبارزه می‌کنند.

اینجا بخوانید: ۸ ماسک ساده برای پوست چرب و جوش دار که تاثیر عالی دارند!

  1. ترجیح لیزر به سایر روش‌های حذف موهای زائد

برای جلوگیری از بروز آکنه در وهله اول، از اصلاح، اپیلاسیون یا کندن ابرو خودداری کنید. همچنین لیزر درمانی می‌تواند به درمان آن کمک کند.

  1. درمان با مراجعه به پزشک

برخی از روش‌های درمانی پزشکی را می‌‌توان برای درمان جوش و آکنه بین ابروها امتحان کرد.

  • لایه برداری شیمیایی: معمولا شامل AHA‌ها، اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک می‌شود. این روش آکنه‌های خفیف را درمان می‌کند و جای آکنه بین دو ابرو را التیام می‌بخشد.
  • لیزر درمانی: به درمان آکنه ملتهب کمک می‌کند. برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود نیاز به چندین جلسه لیرز درمانی دارید.
  • شات‌های استروئیدی: این روش درمانی هرچند با تعدادی از عوارض جانبی همراه است اما روش درمانی ایده‌آل برای بهبود ضایعات کیستیک و ندول‌ها می‌باشد.
  1. تغییر سکب و شیوه زندگی

کنار گذاشتن شیوه اشتباه یا سبک اشتباه زندگی بد و پیروی از یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما در داشتن پوست سالم کمک کند. از یک رژیم غذایی مغذی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات که محتوای آب بالایی دارند استفاده کنید. مصرف قند خود را محدود کنید. از خوردن لبنیات، غذاهای فرآوری شده و غذاهای سرخ شده خودداری کنید. با ورزش منظم از سلامت بدن خود مطمئن شوید. از طرفی فراموش نکنید که سطح استرس خود را کنترل کنید.

مطلب مرتبط: ۵ شیوه استفاده از روغن میخک برای درمان آکنه که بسیار اثرگذار است

  1. امتحان درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی در برخی موارد می‌تواند در درمان آکنه موثر باشد. این جا به مجموعه ای از درمان‌های طبیعی اشاره شده که می‌توانید برای مبارزه با آکنه امتحان کنید:

  • کمپرس گرم: یک حوله گرم بردارید و آن را به مدت 3 تا 4 دقیقه روی جوش‌های ابروی خود نگه دارید تا تورم آن کاهش یابد.
  • روغن درخت چای: چند قطره روغن درخت چای را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن به عنوان درمان آکنه استفاده کنید.
  • آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا تازه را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و پس از مدتی آن را بشویید. این ژل ممکن است پوست ملتهب شما را آرام کند.
  • فندق جادوگر: پوست فندق را در آب بجوشانید و مایع آن را صاف کنید. این مایع را با پنبه روی آکنه بمالید و بعد از 10 دقیقه پوست خود را بشویید.
  • چای سبز: پودر چای سبز را با خاک رس و آب مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. از این خمیر به عنوان ماسک ابرو استفاده کنید.
  • سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 3 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. این محلول را روی جوش‌ها بمالید و بعد از 30 ثانیه بشویید.

مطلب پیشنهادی: ۷ خاصیت بی نظیر دمنوش پوست انار + طرز تهیه

نکات پیشگیری از بروز آکنه بین ابرو

  • ناحیه اطراف ابروهای خود را تمیز، لایه برداری و مرطوب کنید.
  • همیشه از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست غیر کومدون ساز استفاده کنید. محصولات آرایشی و زیبایی بدون روغن را انتخاب کنید، به خصوص اگر پوست مستعد آکنه دارید.
  • صورت خود را حداقل دو بار در روز بشویید. اگر عرق می‌کنید، عرق را با دستمال مرطوب صورت بدون الکل پاک کنید.
  • موهای خود را تمیز و بدون چربی نگه دارید. عینک خود را به طور مرتب پاک کنید تا از بروز جوش‌ها جلوگیری کنید.
  • برای کاهش سطح استرس مدیتیشن کنید. همچنین می‌توانید برای کاهش استرس خود، کارهایی را که دوست دارید انجام دهید.
  • برس‌های آرایشی، اسفنج‌ها و سایر ابزارهایی که با ابروهای شما در تماس هستند را بشویید. همچنین لوازم جانبی سر خود مانند هدبندها را همیشه تمیز نگه دارید.

مطلب مرتبط: ۸ روش خانگی موثر برای درمان پوست مرغی یا کراتوز پیلاریس

از بروز آکنه جلوگیری کنید

  • همیشه قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. برای همین می‌توانید از شیر پاک کننده بدون سم یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید.
  • یکی از راه‌های جلوگیری از بروز آکنه بین ابرو‌ها شستن مرتب روبالشی و ملحفه‌ها است.
  • از محصولات زیبایی که حاوی رنگ‌های مصنوعی یا عطر هستند، دوری کنید.
  • صورت خود را با اسکراب‌های زبر، دستمال‌های شستشو و پارچه‌های خشن مالش ندهید.
  • اگر جوش دارید، آن‌ها را نچینید یا نتراشید زیرا این کار می‌تواند وضعیت پوست شما را بدتر کند.
  • همچنین، از رشد موهای داخل ابرو جلوگیری کنید زیرا از ایجاد آکنه جلوگیری خواهد شد. شما می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:
  • قبل از موچین یا اپیلاسیون ابروهای خود لایه برداری کنید.
  • هر بار از موچین یا تیغ تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنید.
  • پاکسازی ابرو قبل از مرتب کردن ابرو
  • مرطوب کردن پوست اطراف ابرو با لوسیون بدون روغن بعد از اصلاح ابروها

اگر علیرغم اقدامات انجام شده متوجه کاهش آکنه بین ابروهای خود نشدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: چطور می‌توان تاثیر استرس بر پوست را از بین برد؟

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

اگرچه بیشتر اوقات می‌توان آکنه را با کمک محصولات و داروهای بدون نسخه کنترل کرد. اما گاهی مراجعه به پزشک مهم است. اگر آکنه ملتهب یا مستعد آکنه دارید، از پزشک کمک بگیرید. متخصص پوست یا زیبایی پوست شما را معاینه کرده و درمان موثری را پیشنهاد خواهد کرد. بنابراین، اگر آکنه کیستیک دارید با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

روش صحیح پاکسازی ابروها برای درمان جوش بین ابروها

شستن صورت تنها روش برای جلوگیری از بروز جوش بین بین ابروها نیست. شما باید به طور مرتب ابروهای خود را تمیز کرده و حداقل یک بار در هفته آن‌ها را لایه برداری کنید تا آکنه بین ابروهای تان کاهش یابد. باید به روش صحیح ابروهای خود را پاکسازی کنید.

برای سلامت پوست شما: ۴ روش درمانی طبیعی برای از بین بردن لکه‌های قرمز روی پوست

کلام پایانی

آکنه بین ابروها یک بیماری رایج است. دلایل بروز آکنه بین ابروها می‌تواند تغییرات هورمونی، تولید بیش از حد سبوم، مسدود شدن منافذ و رشد باکتری‌ها باشد. از طرفی شما می‌توانید این مشکل پوستی را از طریق درمان خانگی، کرم‌ها و دارو درمان کنید. همچنین استفاده روش‌های پزشکی مانند لیزر درمانی یا تزریق استروئیدی نیز به درمان آکنه بین ابروها کمک می‌کند. از طرفی شما می‌توانید از نکات ذکر شده در این مطلب استفاده کنید و از بروز جوش‌ها جلوگیری کنید. تمیز نگه داشتن موهایتان، تعویض منظم روبالشی، استفاده نکردن از محصولات آرایشی با رایحه یا رنگ‌های مصنوعی و سایر موارد به شما کمک می‌کند از آکنه دور بمانید. با این حال اگر هنوز موفق به درمان آکنه بین ابروهای نشده اید حتما با متخصص پوست مشورت کنید.

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان‌های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان