جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

آرامش درونی می‌تواند به زیبایی ظاهری شما کمک شایانی کند. اما وقتی استرس دارید، ناآرامی ‌ذهنی و احساس کسالت و خستگی در ظاهر را تجربه خواهید کرد. حتما می‌دانید استرس می‌تواند سلامت بدن شما را به خطر بیندازد. از درد و گرفتگی عضلات معده گرفته تا عرق کردن کف دست‌ها و اختلالات خواب – همه تاثیرات استرس بر بدن است. تاثیر استرس بر پوست نیز جنبه دیگری است که بسیاری افراد تجربه می‌کنند. در واقع استرس طولانی مدت می‌تواند از زیر پوست به سطح آن راه پیدا کرده و تاثیراتش را نشان دهد. با هم در این نوشتار برخی از اثرات استرس بر پوست را خواهیم دید.

تاثیر استرس بر پوست

  1. آکنه، بارزترین اثر استرس بر پوست

وقتی به لحاظ روحی آرامش ندارید، بدن شما نیز به آن واکنش نشان می‌دهد. اگر بدن در شرایط استرس زا قرار گیرد، احتمال تولید بیش از حد کورتیزول بیشتر می‌شود. استرس همچنین باعث می‌شود بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس هورمون آزاد کننده کورتیکوتروفین (CRH) را بیش از حد تولید کند. تصور بر این است که افزایش سطح CRH غدد چربی موجود در اطراف فولیکول‌های مو، سبب تحریک فولیکول‌ها شده و چربی‌های بیش از حدی آزاد می‌کنند که باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش‌ها می‌شود.

  1. کیسه‌های زیر چشم، تجربه تلخ استرس و نگرانی!

اگرچه کیسه‌های زیر چشم نشانه‌ای رایج از پیری یا کم‌آبی بدن است، اگر استرس خود را کنترل نکنید، خیلی زود متوجه کیسه ای تشکیل شده زیر چشم تان خواهید شد. ایجاد کیسه‌های زیر چشم معمولا به دلیل ضعیف شدن ماهیچه‌های چشم در طول زمان و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست اطراف آن‌ها است. مطالعات انجام شده نشان داده اند که استرس ناشی از کمبود خواب عامل احتمالی تشکیل کیسه‌های چشم است. بنابراین خواب خود را منظم کرده و سعی کنید عوامل استرس زا را از خود دور کنید.

  1. پوست در اثر استرس خشک می‌شود

به عنوان لایه بیرونی پوست، لایه شاخی (خارجی ترین لایه روپوست) به عنوان یک سد محافظ برای بدن عمل می‌کند. این لایه بیرونی بدن از شما در برابر باکتری‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کند و همچنین حاوی پروتئین‌های مهمی ‌است که سلول‌های پوست را سالم و هیدراته نگه می‌دارد. وقتی نتوانید استرس خود را کنترل کنید، این سد محافظ می‌تواند ترک خورده و توانایی پوست شما برای حفظ آب و رطوبت را ضعیف کرده و باعث خشکی و خارش آن شود.

  1. التهاب

التهاب هم می‌تواند تاثیر استرس بر پوست باشد. هنگامی‌ که استرس دارید، بدن شما نیز به تغییرات روحی شما و تاثیر آن بر هورمون‌ها واکنش نشان می‌دهد تا از شما محافظت کند  و وقتی استرس از بین برود، بدن به حالت اولیه یا هموستاز باز می‌گردد. با این حال، اگر استرس را برای مدت طولانی کنترل نکنید، بدن ممکن است گیج شود، و با این باور که تهدید همیشه وجود دارد و منجر به حالتی به نام آلوستاز می‌شود. در حالت آلوستاتیک، واکنش‌های ناشی از استرس ادامه می‌یابد و تنظیم صحیح سایر عملکردهای بدن دشوارتر می‌شود. همین امر منجر به بروز مشکلات التهابی مانند روزاسه، پسوریازیس، اگزما، درماتیت و غیره می‌شود.

  1. خطوط ریز و چین و چروک

شادی، غم، اضطراب و موارد دیگر همه می‌توانند از قلب شما به پوست شما راه پیدا کنند. افزایش سطح استرس می‌تواند پروتئین‌های موجود در پوست را تغییر دهد، خاصیت ارتجاعی آن را کاهش داده و پوست را مستعد چین و چروک بیشتر کند. برای همین اگر می‌خواهید صورتی بدون هیچ خط و چین و چروکی داشته باشید، استرس خود را کنترل کنید.

با اثرات استرس بر پوست مبارزه کنید

نشانه‌های استرس از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. اما همه ما در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می‌کنیم. دوری یا از بین بردن استرس می‌تواند اجتناب ناپذیر باشد، اما یادگیری نحوه مدیریت و کنترل آن خیلی مهم است. اگر می‌خواهید همچنان زیبا باشید و پوستی شاداب داشته باشید، باید استرس خود را از بین ببرید. راه‌های بی شماری برای کاهش استرس وجود دارد، از تمرینات تنفسی و تکنیک‌های مدیتیشن گرفته تا پیاده روی آرام در طبیعت.

همچنین هنگامی‌که اثرات استرس روی پوست ظاهر می‌شود، باید سعی کنید از روش‌های درمانی طبیعی استفاده کنید. در کنار آن از ورزش، مدیتیشن یا موسیقی روح خود را آرام کنید تا استرس درون شما نیز درمان شود.

مطالب مرتبط:

اختلال وسواس فکری _ عملی (OCD) چیست؟

آلرژی پاییزی؛ علائم حساسیت‌‌ فصل پاییز چیست و چه تفاوتی با سرماخوردگی دارد؟

با این ۴ تمرین مغزی موثر به جنگ آلزایمر بروید!

سندرم تونل کوبیتال چیست و چگونه درمان می شود؟

سفتی گردن؛ درمان های موثر و روش های پیشگیری از آن

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان