جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
3.5
(8)

لکه های قرمز روی پوست می تواند به معنای هر چیزی باشد، از عفونت حاد پوست تا یک بیماری مزمن. دانستن علت ایجاد لکه های قرمز روی پوست، درمان را آسان تر می کند. ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به چند روش خانگی برای درمان لکه‌های قرمز روی پوست و آنچه سبب ایجاد آن می شود، پرداخته ایم.

مطلب مرتبط: پاکسازی پوست در خانه؛ ۶ ترکیب طبیعی برای پاکسازی پوست

برخی از شرایط رایجی که باعث ایجاد لکه های قرمز می شوند عبارتند از:

  • بثورات حرارتی: بثورات حرارتی می تواند لکه های کوچک قرمز، خارش دار روی پوست را ایجاد کند. معمولا در چین‌های روی پوست که عرق تجمع می‌کند، مانند کشاله ران، قفسه سینه، پشت، بازوها و زیر بغل چنین لکه های ایجاد می شود.
  • درماتیت تماسی: این یک بیماری شایع پوستی است که هنگام تماس با یک ماده حساسیت زا یا یک ماده تحریک کننده ایجاد می شود. این واکنش ممکن است به صورت بثورات خارش دار و قرمز روی پوست ظاهر شود.
  • کرم حلقوی: یک عفونت قارچی پوست است که باعث ایجاد بثورات قرمز، خارش دار، مدور با لبه های برجسته و لکه های قرمز می شود. این بیماری می تواند در هر نقطه از پوست ظاهر شود، اما عمدتا در پاها و بازوها دیده می شود.
  • پیتریازیس روزه‌آ: یک بیماری التهابی پوستی است که با یک لکه قرمز بزرگ روی پوست ظاهر می شود و به دنبال آن لکه های قرمز کوچک با شکل حلقه مانند ظاهر می شود. معمولا در قفسه سینه، شکم یا پشت دیده می شود.

مطلب مرتبط: رفع تیرگی پوست؛ ۷ ماسک سفیدکننده پوست که اثربخشی عالی دارند

دلایل ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست

  • درماتیت آتوپیک: نیز یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه های قرمز، خارش دار و پوسته پوسته روی پوست می شود. معمولا در چین‌های روی پوست مانند آرنج، مچ دست، گردن، زانو یا گوش ایجاد می شود.
  • لیکن پلان: همچنین یک بیماری پوستی خود ایمنی است که سبب ایجاد برجستگی های قرمز در قسمت های مختلف بدن مانند دهان، ناخن ها، گلو، مچ دست، پشت و مچ پا می شود.
  • پسوریازیس: راش پسوریازیس یک اختلال پوستی خود ایمنی است که به دلیل استرس، عفونت، آلرژن، عوامل محیطی یا آسیب پوستی ایجاد می شود. لکه های قرمز، خارش دار و پوسته پوسته بر روی بدن به دلیل پسوریازیس به وجود می آید.
  • بثورات دارویی: واکنش آلرژیک به یک دارو می تواند باعث ایجاد بثورات دارویی روی پوست شود. واکنش آن ممکن است به صورت برآمدگی های کوچک قرمز رنگ یا کهیر و تاول ظاهر شود. گاهی اوقات نیز در تمام بدن پخش می شود.

علائم و نشانه ها

لکه‌های قرمز روی پوست نشانه بیماری های مختلف پوستی است. با این حال، چند نشانه یا علائم رایج ممکن است نشان از بروز لکه‌های قرمز باشد. از طرفی ممکن است این علائم با توجه به شرایط پزشکی زمینه ای تغییر کنند. برخی از علائم رایجی لکه‌های قرمز روی بدن عبارتند از:

  • برجستگی های ریز
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • برجستگی های قرمز
  • ترشحات چرک مانند
  • پوست متورم
  • احساس سوزش

مطلب مرتبط: ۵ ماسک سفیدکننده پوست صورت که بسیار موثر هستند

این علائم و نشانه ها ممکن است با توجه به شرایط زمینه ای در هر فرد متفاوت باشد. قبل از مراجعه به پزشک می توانید برخی از درمان های خانگی را برای درمان لکه‌های قرمز روی پوست امتحان کنید.

درمان لکه‌های قرمز روی پوست

  1. آب لیمو

آب لیمو می تواند لکه های قرمز روی پوست را درمان کند. عصاره لیمو به دلیل خاصیت سفید کنندگی پوست در محصولات مختلف به عنوان روشن کننده پوست استفاده می شود. آب لیمو سرشار از ویتامین C است که دارای اثرات ضد رنگدانه، آنتی اکسیدانی و ضد پیری روی پوست است. و می تواند به کاهش لکه های قرمز روی پوست کمک کند.

مواد لازم:

1-2 قاشق غذاخوری آب لیمو

پد پنبه

مطلب مرتبط: ۸ ماسک خانگی برای جوانسازی پوست صورت که اثرگذاری عالی دارند

دستورالعمل:

مقداری آب لیموی تازه را بگیرید و با استفاده از پد پنبه ای آن را روی لکه های قرمز بمالید. بگذارید حدود پنج دقیقه بماند و سپس همان قسمت از بدن خود را آبکشی کنید. پوست خود خشک کرده و مرطوب کننده بزنید. از این روش می توانید دو بار در روز استفاده کنید.

توجه: اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده آب لیمو، آن را با مقدار مساوی آب رقیق کنید. همچنین دقت کنید که پس از استفاده از این روش درمانی از ضد آفتاب استفاده کنید زیرا آب لیمو سبب حساس شدن پوست شما به آفتاب می شود.

  1. سرکه سیب

لکه های قرمز را می توان با سرکه سیب درمان کرد. اسیدهای ملایم موجود در سرکه سیب پوست را رنگ می دهد و تعادل pH را بازیابی می کند. ACV همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند به مهار باکتری های ایجاد کننده لکه های قرمز کمک کند. این خاصیت سرکه سیب می تواند باعث بهبود لکه های تحریک شده و ملتهب روی پوست شود.

مواد لازم:

2/1 قاشق چایخوری سرکه سیب

2 قاشق غذاخوری آب

پد پنبه

مطلب مرتبط: ۸ ماسک صورت خانگی متشکل از دو ماده که پوستی بی عیب و نقص برای تان فراهم می کند

دستورالعمل:

سرکه را در آب رقیق کرده و آن را روی تمام ناحیه آسیب دیده پوست خود بمالید. بگذارید به طور کامل روی خشک شود و سپس پوست خود را با آب معمولی بشویید. پوست را خشک کنید و مرطوب کننده بزنید. شما می توانید از این روش دو بار در روز استفاده کنید.

  1. درمان لکه‌های قرمز روی پوست؛ آلوئه ورا

آلوئه ورا به تسکین لکه های قرمز کمک می کند. خواص درمانی و تسکین دهندگی ژل آلوئه ورا اغلب برای درمان تحریکات و بیماری های پوستی استفاده می شود. مواد مغذی ضروری، همراه با آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شفابخش، می توانند لکه های قرمز را کاهش دهند و پوست شما را سالم و درخشان نگه دارند.

مواد لازم:

یک برگ آلوئه ورا

دستورالعمل:

برگ آلوئه را از وسط نصف کنید و ژل آن را بردارید. سپس ژل را روی لکه های قرمز پوست بمالید و یک یا دو دقیقه ماساژ دهید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و سپس پوست را با آب بشویید. ژل باقی مانده را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. شما می توانید از این روش درمانی دو بار در روز استفاده کنید.

مطلب مرتبط: مراقبت از پوست؛ ۶ بهترین ماسک صورت برای انواع پوست

علاوه بر این، ماست می تواند به کاهش قرمزی پوست کمک کند. ماست ساده حاوی پروتئین‌هایی است که سطح پوست را می‌پوشاند تا به ترمیم سد پوستی و کاهش التهاب کمک کند. همچنین یک درمان خانگی عالی برای آفتاب سوختگی محسوب می شود.

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و محافظتی پوست می باشد. که نه تنها سبب تسکین پوست و تغذیه آن می شود، بلکه از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش و عفونت های باکتریایی نیز محافظت می کند.

مواد لازم:

روغن نارگیل خالص

دستورالعمل:

پوست خود را با آب و صابون ملایم تمیز کنید. خشک کنید و با چند قطره روغن نارگیل ماساژ دهید. بگذارید روغن نارگیل یک شب روی پوست بماند، صبح روز بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید. این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید تا تاثیر فوق العاده آن را ببینید.

توجه: اگر پوست مستعد آکنه دارید از این روش درمانی روغن نارگیل استفاده نکنید.

اگر به دنبال درمان لکه های قرمز روی پوست هستید، این 4 روش درمانی خانگی می تواند در شفاف شدن و تسکین لکه های قرمز پوستی کمک کنند.

* این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 8

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان