جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
5
(2)

فشار خون بالا و بارداری لزوما ترکیب خطرناکی نیست. اما داشتن فشار خون بالا در دوران بارداری، صرف نظر از این که این مشکل قبل یا بعد از بارداری تشخیص داده شده باشد، نیاز به مراقبت ویژه دارد.

فشار خون بالا، یعنی نیروی خونی که به دیواره شریان های شما فشار می آورد بسیار زیاد است. خوانش فشار خون 90/140 میلی متر جیوه خیلی بالا در نظر گرفته می شود.

در حالی که فشار خون بالا می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، زنان باردار در معرض خطر بیشتری هستند.

مطلب مرتبط: بهترین برنامه غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا در دوران بارداری

در دوران بارداری، زنان ممکن است از انواع مختلفی از فشار خون بالا رنج ببرند، مانند:

  • فشار خون بارداری که بعد از هفته 20 بارداری ایجاد می شود.
  • فشار خون مزمن که قبل از بارداری وجود داشته یا قبل از هفته 20 بارداری رخ می دهد.
  • فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی که در زنان مبتلا به فشار خون بالا مزمن قبل از بارداری رخ می دهد.

پره اکلامپسی، یک نوع عارضه بارداری است که با فشار خون بالا و علائم آسیب به سیستم اندامی دیگر مشخص می شود.

لینک مرتبط: ۹ نشانه فشار خون بالا که نباید از آنها چشم پوشی کنید

فشار خون بالا در دوران بارداری فشار مضاعفی بر قلب و کلیه‌ها وارد می‌کند. همچنین خطر بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سکته را افزایش می‌دهد. در کنار این ها، سایر عوارض ممکن است شامل محدودیت رشد جنین، زایمان زودرس، جدا شدن جفت و زایمان سزارین باشد.

هنگامی که در دوران بارداری از فشار خون بالا رنج می برید، مهم است که سطح فشار خون خود را در طول بارداری به دقت کنترل کنید. کنترل فشار خون می تواند به شما در داشتن بارداری سالم و کودکی سالم کمک کند. در عین حال، معاینات اولتراسوند باید به طور مکرر برای ردیابی رشد کودک در رحم انجام شود.

در این جا بهترین راه ها برای کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری آورده شده است.

  1. از مصرف نمک و غذاهای پر سدیم خودداری کنید

میزان نمک مصرفی خود را در دوران بارداری کنترل کنید تا فشار خون شما نیز کنترل شود. به طور کلی، زمانی که افراد مبتلا به فشار خون بالا مصرف نمک را کاهش می دهند، فشار خون آن ها نیز کاهش می یابد. حتی از افزایش فشار خون نیز جلوگیری می کند.

هنگام پختن غذا نمک زیادی به غذا اضافه نکنید. به جای آن از گیاهان و ادویه جات برای طعم دادن به غذای خود استفاده کنید.

از غذاهای فرآوری شده، فست فودها و نوشیدنی های ورزشی که دارای سدیم بالایی هستند حتی اگر مزه شوری ندارند، خودداری کنید. از خوردن غذاهای کنسرو شده خودداری کنید زیرا اغلب دارای سدیم بالایی هستند.

  1. تنفس عمیق را امتحان کنید

تنفس عمیق یک تکنیک فوق العاده برای آرام سازی بدن است که به کاهش سطح استرس و تثبیت فشار خون کمک می کند.

پیشنهاد می شود بخوانید: قاتل خاموش: فشار خون بالا به ۵ شیوه سلامتی تان را تباه می کند

علاوه بر این، هر بار که نفس عمیق می‌کشید، خون با اکسیژن به تک تک سلول‌های بدن می‌رسد. به بدن انرژی می بخشد و به طور کلی به شما در داشتن احساس خوب کمک می کند.

برای این کار در جای راحت به پشت دراز بکشید. دستان خود را روی سینه و زیر قفسه سینه قرار دهید. به آرامی از طریق بینی نفس بکشید تا احساس کنید شکمتان بالا می آید. تا عدد 5 بشمارید. در حالی که عضلات شکم را سفت نگه می دارید، عمل بازدم را از طریق دهان انجام دهید. 10 بار این کار را تکرار کنید و تنفس خود را منظم و آهسته نگه دارید. به مدت 10 دقیقه، 2 یا 3 بار در روز تنفس عمیق را تمرین کنید. تنفس عمیق می تواند به سلامت قلب شما کمک کند.

این جا بخوانید: فواید امگا ۳ و اسید فولیک در دوران بارداری: ۲ ماده مهم که برای تغذیه مادران

  1. از پیاده روی لذت ببرید

زنانی که تحرک ندارند، بیشتر از کسانی که ورزش می کنند در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری هستند. پیاده روی یکی از بهترین ورزش های قلبی عروقی برای زنان باردار است. زنان باردار با فشار خون بالا می توانند با یک پیاده روی سریع 30 تا 45 دقیقه ای در روز، فشار خون خود را کاهش دهند. انجام این ورزش ساده در تمام نه ماه بارداری یک فعالیت بی خطر است. با این روش می توانید فشار خون بالا در دوران بارداری را کنترل کنید. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز یا بیشتر روزها در طول هفته ورزش کنید. اگر مبتدی هستید، از پیاده روی کوتاه شروع کنید.

لینک مرتبط: بهترین برنامه ریزی در زمان اوقات فراغت بارداری

همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید. بپرسید که آیا انجام برخی فعالیت ها برای شما بی خطر است یا خیر.

  1. غذاهای غنی از پتاسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

غذاهای غنی از پتاسیم باید بخشی از رژیم غذایی برای کنترل فشار خون در دوران بارداری شما باشند. خوراکی هایی که باید اضافه کنید عبارتند از: سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، لوبیاقرمز، آب پرتقال، موز، نخود فرنگی، سیب زمینی، میوه های خشک، خربزه و طالبی.

پیشنهاد می شود بخوانید: خوردن غذاهای تند در دوران بارداری؛ خطرات، نکات مهم و ایمنی بدن

پتاسیم یک ماده معدنی مهم در دوران بارداری است. به حفظ تعادل مایعات و الکترولیت بدن شما کمک می کند. همچنین به انتقال تکانه های عصبی، انقباض عضلات و آزاد شدن انرژی از کربوهیدرات ها، چربی و پروتئین کمک می کند. سطح پتاسیم مورد نظر خود را در حد متوسط ​​نگه دارید (حدود 2000 تا 4000 میلی گرم در روز).

  1. فشار خون بالا در دوران بارداری؛ گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی حداقل برای 30 دقیقه و 2 یا 3 بار در روز، می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. همچنین موسیقی می تواند به شما در مقابله با استرس و اضطراب کمک کند. استرس همچنین برای نوزاد متولد نشده شما خوب نیست. برای همین تا می توانید از استرس دور بمانید.

مطلب مرتبط: نشانه های بارداری؛ ۲۲ روش تشخیص بارداری بدون انجام آزمایش

موسیقی ملایم یا موزیک ریتم کم و صدای پایین می تواند افراد را حتی در مواقع بسیار پر استرس آرام کند.

گوش دادن به موسیقی ملایم و آرام بخش در دوران بارداری نیز به ایجاد یک تجربه پیوند فوق العاده برای شما و کودکتان فوق العاده است. بر علاوه، تحریک مغز در حال رشد جنین شما را افزایش می دهد. از طرفی الگوی خواب نوزاد تازه متولد شده را بهبود می بخشد.

  1. وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. بنابراین باید احتیاط کنید تا افزایش وزن در دوران بارداری خود را کنترل کنید. رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم راه هایی برای کنترل افزایش وزن در دوران بارداری هستند.

بیشتر بخوانید: دلایل افزایش وزن بعد از جراحی چیست؟

پره اکلامپسی با فشار خون بالا و افزایش وزن در دوران بارداری همراه است، بنابراین مهم است که از افزایش وزن بیش از حد یا افزایش سریع وزن خودداری کنید. پره اکلامپسی می تواند منجر به مشکلات کلیوی و کبدی برای مادر و ایجاد عوارضی برای نوزاد شود.

اضافه وزن همچنین خطر ابتلا به سایر بیماری ها مانند کمردرد، خستگی، گرفتگی عضلات پا، بواسیر، دیابت بارداری، مشکلاتی برای قلب و درد مفاصل را در دوران بارداری افزایش می دهد.

از طریق یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه ورزشی مناسب، می توانید به وزن مناسب برسید. با پزشک خود در مورد وزن خود صحبت کنید و حتما دستورالعمل های داده شده توسط پزشک را دنبال کنید.

لینک مرتبط: ارتباط سطح ویتامین D بدن مادر در دوران بارداری با ضریب هوشی کودکان

نکات مهم که باید در مورد فشار خون بالا در دوران بارداری بدانید:

  • در روزهای آغازین بارداری خود به پزشک مراجعه کنید و دوره های معاینات خود را با دقت انجام دهید. اگر پزشکتان گفت که برای کنترل فشار خون به دارو نیاز دارید، حتما آن را هر روز طبق دستور مصرف کنید.
  • کسانی که در معرض خطر پره اکلامپسی هستند ممکن است برای جلوگیری از آن مجبور به مصرف آسپرین با دوز پایین شوند. این دور تنها با دستور پزشک تجویز می شود.
  • بدون مشورت با پزشک خود مصرف هیچ دارویی را قطع نکنید.
  • سیگار کشیدن بر قلب و سیستم قلبی عروقی شما فشار وارد می کند. همچنین برای سلامت کودک شما خطرناک است. در دوران بارداری به سیگار نه بگویید.
  • از مصرف کافئین در دوران بارداری اجتناب کنید، زیرا با کاهش جریان خون و خطر سقط چنین مرتبط است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان