8 عارضه جانبی آرایش کردن هر روزه و راهکارهایی برای محافظت از پوست

توسطفاطمه عزیزی

مهر ۲۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مهر ۲۳, ۱۴۰۱ , ,
عوارض جانبی آرایش کردن هر روزه

در حالی که همه می‌دانیم زن‌ها چقدر عاشق آرایش کردن هستند، اما استفاده هر روزه از محصولات آرایشی می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی یا ترکیبات زیاد آن که ممکن است مناسب نوع پوست نباشد، سبب آسیب پذیری پوست شما می‌شوند. حتی می‌‌توانند سبب تحریک، خارش و گاهی حتی پیری زودرس شوند. برای همین باید در مورد عوارض جانبی آرایش کردن هر روزه و این که چطور از آسیب آن جلوگیری کنید، بیشتر بدانید. در این مطلب از سری مطالب سبک زندگی خبرنامه ما سعی کرده ایم در مورد این عارضه‌ها صحبت کنیم و راهکارهایی برای مقابله با آن معرفی کنیم.

لینک‌ مرتبط: ۱۰ حقیقت و باور اشتباه در مورد آرایش و لوازم آرایشی که هرگز نشنیده اید

آیا آرایش کردن هر روزه برای پوست شما مضر است؟

خیلی از محصولات آرایشی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید، حاوی مواد شیمیایی خشن هستند که می‌توانند عملکرد سد دفاعی پوست شما را مختل کنند و ورود عوامل بیماری زا به پوست شما را آسان تر. استفاده منظم از لوازم آرایش می‌تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند و بر سلامت و درخشش طبیعی پوست شما تاثیر بگذارد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما اصلا نمی‌توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید. اگر روش آرایشی سالم را دنبال کنید و محصولات مناسب پوست خود را انتخاب کنید، می‌توانید هر روز آرایش کنید.

8 عارضه جانبی آرایش کردن هر روزه

نکته مهم این است که بدانید محصولات آرایشی را که در حال حاضر استفاده می‌کنید، چگونه و چقدر بر پوست شما تاثیر می‌گذارد. اگر پس از خواندن این مطلب متوجه عوارض جانبی محصولات آرایشی یا روش آرایش کردن خود می‌شوید، حتما از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آسیب آن به پوست، استفاده کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: ترفند آرایش چشم‌های حساس؛ نکات آرایشی مهم در آرایش چشم

مسدود کردن منافذ پوست

اگر به طور منظم و هر روزه آرایش می‌کنید و برای مدت طولانی روی پوست تان باقی می‌ماند، این احتمال که منافذ پوست شما مسدود شود، وجود دارد. در واقع محصولات آرایشی اجازه نمی‌دهد تا پوست شما نفس بکشد و آن را مستعد ابتلا به آکنه و سایر مشکلات پوستی می‌کند. در بعضی موارد منجر به ایجاد پف زیر چشم می‌شود.

عوارض جانبی آرایش کردن هر روزه؛ پیری زودرس

یکی از کارهای مهمی‌که باید برای حفظ سلامت پوست خود انجام دهید، محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید است. هنگامی‌که فراموش می‌کنید قبل از آرایش از ضد آفتاب استفاده کنید، پوست خود را در معرض آسیب نور خورشید قرار می‌دهید. ماندن آرایش روی پوست برای مدت طولانی تری همراه با آسیب ناشی از آفتاب می‌تواند منجر به علائم پیری زودرس مانند چین و چروک، خطوط ریز و لکه‌های پیری شود. همچنین، زمانی که آرایش خود را قبل از خواب پاک نکنید، می‌تواند وارد منافذ شما شود، الاستین را بشکند و سبب ایجاد چین و چروک شود.

مطلب مهم: چطور تاریخ انقضای لوازم آرایشی را تشخیص دهیم؟

پوست خشک یا چرب

محصولات آرایشی که مناسب نوع پوست شما نیستند نیز می‌توانند پوست شما را خشک یا چرب تر کنند. افرادی که پوست خشک دارند، اگر از محصولات آرایشی استفاده کنند که برای نوع پوست شان مناسب نیست، دچار خشکی شدید پوست می‌شوند. به طور مشابه، افرادی که پوست چرب دارند ممکن است پس از استفاده از محصولات نامناسب، بیش از حد معمول حس چربی روی پوست خود را تجربه کنند.

ایجاد ترک‌ها

ترک‌ها ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی، برخی داروها، رژیم غذایی نامناسب و غیره رخ دهد. اما استفاده منظم از لوازم آرایش می‌تواند به مشکلات شما بیفزاید و سبب ایجاد جوش‌های مکرر شود. متخصصان پوست به کسانی که پوست مستعد آکنه دارند، پیشنهاد می‌کنند که آرایش کردن را محدود کنند. کمتر آرایش کردن به بهبود سلامت پوست شما کمک می‌کند. همچنین سبب کاهش دانه‌های سر سیاه می‌شود.

عوارض جانبی آرایش کردن هر روزه؛ واکنش آلرژیک

در حالی که خیلی از محصولات آرایشی مشابه هم ساخته می‌شوند، اما مواد تشکیل دهنده آن‌ها از برندی به برند دیگر متفاوت است. هرچند محصولات فرموله شده با مواد ملایم به پوست شما آسیب نمی‌رساند. با این حال محصولات حاوی مواد شیمیایی مضر مانند پارابن و SLES می‌توانند سبب واکنش‌های آلرژیک شوند. اگر به مواد خاصی حساسیت دارید، چنین محصولاتی می‌توانند شدت آن را بیشتر کنند. زیرا آن‌ها منجر به خارش و ناراحتی پوست شما می‌شوند.

نکاتی که به شما کمک می کند: ۸ ترفند ساده آرایشی که می‌تواند به شما در صرفه جویی هزینه‌ها کمک کند

تغییر رنگ پوست

آرایش هر روزه عوارض جانبی زیادی دارد. اما خوابیدن با آرایش روی صورت در طول شب می‌تواند تا حد خیلی بیشتر به پوست شما آسیب می‌رساند. رادیکال‌های آزاد که به دلیل آلودگی و آفتاب ایجاد می‌شوند، می‌توانند بر کلاژن تاثیر بگذارند و سد دفاعی پوست شما را ضعیف کرده و سبب تغییر در رنگ پوست شما می‌شوند. به عنوان مثال، زمانی که رژ لب با ماندگاری بیش از 10 ساعت استفاده می‌کنید، رنگ لب‌های شما را تیره می‌کند. زیرا حاوی موادی است که مانع از اکسیژن رسانی به لب‌های شما می‌شود.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۹ آرایش مخصوص لباس قرمز

عوارض جانبی آرایش کردن هر روزه؛ عفونت چشم

پوست اطراف چشم و پلک شما نازک و ظریف است. در این قسمت از صورت نیز از لوازم آرایشی مانند کرم پودر، کانسیلر، سایه چشم، خط چشم و ریمل استفاده می‌کنند. هر نوع ماده تحریک کننده در آرایش چشم می‌تواند آسیب جدی به چشم‌ها وارد کند. حتی می‌تواند منجر به عفونت چشم شود. دقت کنید که قبل از استفاده از هر گونه محصولات آرایشی چشم، مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. از استفاده محصولات مضر مبتنی بر مواد شیمیایی خودداری کنید. همچنین اگر قبل از خواب آرایش روی چشم را پاک نکنید یا برای مدت طولانی روی چشم و اطراف آن باقی بماند، می‌تواند سیاهی دور چشم را بیشتر کند.

خطر ابتلا به سرطان پوست

سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان است. با این حال هرچند شواهد کمی‌مبنی بر رابطه محصولات آرایشی با سرطان پوست وجود دارد اما موادی مانند فرمالدئید، قطران زغال سنگ، آرسنیک، سیلیس و کروم سرطان‌زا هستند.

اگر به دنبال راه های طبیعی برای سلامت پوست خود هستید مطلب فواید چای سفید؛ از سلامت قلب تا استفاده در محصولات آرایشی و زیبایی می تواند به شما کمک کند!

چه زمانی نباید آرایش کرد؟

یادتان باشد که در موارد زیر تا جایی که امکان دارد از به کار بردن لوازم آرایشی روی پوست پرهیز کنید:

در طول تمرینات ورزشی

برای کسانی که هم عاشق آرایش هستند و هم به تناسب اندام خودت توجه می‌کنند، آرایش کردن در طول تمرینات ورزشی توصیه نمی‌شود. در طول تمرین، منافذ چربی و غدد شما باز می‌شوند و پوشش سنگین آرایش راه منافذ را می‌بندد. همین امر باعث توقف تنفس پوست شما می‌شود. از طرفی می‌تواند سبب آسیب‌های پوستی مانند چین و چروک، خطوط ریز، آکنه، جوش‌های سرسیاه و واکنش‌های آلرژیک نیز شود.

مطلب مرتبط: آرایش جذاب لب با ۷ نکته مهم برای زیبایی در اشکال مختلف لب

محصولات آرایشی تاریخ گذشته

همیشه مراقب تاریخ انقضای محصولات آرایشی خود باشید. محصولاتی که تاریخ انقضا آن‌ها تمام شده است به هیچ وجه برای پوست شما مفید نخواهد بود. در واقع سبب آسیب و واکنش آلرژیک بیشتر پوست می‌شود. همچنین، لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته می‌‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که سبب عفونت‌های پوستی می‌شوند.

با تمام این اوصاف چطور باید از عوارض آرایش جلوگیری کنیم؟ نکات زیر را قبل از شروع آرایش مد نظر داشته باشید:

به دنبال آرایش چشم خیره کننده هستید؟ این مطلب را بخوانید: نکاتی مهم در آرایش چشم عربی

محصول مناسب را بخرید

هر نوع پوست منحصر به فرد است. بنابراین، شما نمی‌توانید از یک محصول فقط به این دلیل که شخص دیگری از آن استفاده می‌کند، استفاده کنید. نوع پوست خود را بشناسید و محصولاتی را بخرید که مناسب پوست شما باشد و هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نکند. برچسب محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا به ترکیبات آن آلرژی دارید یا خیر. اگر از ترکیب و واکنش آن با پوست خود مطمئن نیستید، حتما پچ تست انجام دهید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

هرگز اهمیت یک مرطوب کننده را نادیده نگیرید. کسانی که پوست چرب دارند ممکن است فکر کنند مرطوب کننده پوست آن‌ها را چرب تر می‌کند، اما اینطور نیست. مرطوب کننده به شما کمک می‌کند تا سد محافظ روی پوست خود را حفظ کنید. که می‌تواند شما را از مشکلات پوستی مانند خشکی، قرمزی و حتی پوسته پوسته شدن پوست نجات دهد.

عوارض جانبی آرایش کردن هر روزه؛ ضد آفتاب بزنید

آسیب ناشی از خورشید سبب پیری زودرس پوست می‌شود. بنابراین استفاده از ضد آفتاب قبل از استفاده از هر محصول آرایشی دیگر مهم است. اگر با کرم ضد آفتاب راحت نیستید، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید که پوست شما را از آسیب ناشی از آفتاب محافظت می‌کند.

در ضمن اگر می خواهید کسب و کار خود را داشته باشید، مطلب: آیا می‌خواهید برند لوازم آرایشی خود را داشته باشید؟ این ۱۰ مرحله را دنبال کنید را به شما پیشنهاد می کنیم.

و اما بعد از آرایش چه کاری باید انجام دهیم؟ نکات زیر را همیشه‌ بعد از آرایش رعایت کنید:

براش‌های آرایشی خود را تمیز کنید

پس از اتمام آرایش، تمیز کردن براش و اسفنج خود را فراموش نکنید. حداقل هفته ای یکبار آن را بشویید. زیرا باکتری‌های مضر سلول‌های مرده پوست و عرق روی برس‌های آرایشی رشد می‌کنند. تمیز کردن درست براش‌ها سبب از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

قبل از خواب حتما آرایش روی صورت خود را پاک کنید

شستن آرایش روی صورت قبل از رفتن به رختخواب الزامی‌است. ابتدا آرایش خود را با یک پاک کننده آرایش و با استفاده از توپ‌های پنبه ای نرم پاک کنید. سپس صورت خود را با مواد شوینده ملایم صورت بشویید.

جالب و خواندنی: ۵ مدل آرایش چشمِ آسان و فوق العاده بی‌نظیر برای تابستان

هرگز محصولات و لوازم آرایشی خود را مشترک با دیگران استفاده نکنید

از دیگر عوارض جانبی آرایش کردن هر روزه، استفاده مشترک محصولات آرایشی است. به اشتراک گذاشتن محصولات آرایشی شخصی خود با دیگران می‌تواند سبب گسترش باکتری شود. از اشتراک گذاری محصولات آرایشی خودداری کنید.

عوارض جانبی آرایش کردن هر روزه؛ کلام آخر

در حالی که آرایش هر روزه دارای عوارض جانبی است، شما می‌توانید با پیروی از یک روتین آرایشی سالم، از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، هنگامی‌که محصولات آرایشی را به صورت روزانه استفاده می‌کنید، مراقبت از پوست خود را فراموش نکنید. استفاده از محصولات مراقبت از پوست که پوست را هیدراته و سالم نگه می‌دارد، تضمین کننده سلامت پوست شما است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *