جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
5
(1)

این راهنمای مفید شما را با علائم این بیماری پوستی دردناک، و درمان های خانگی آکنه کیستیک آشنا می کند. آکنه کیستیک دردناک است که در شرایط شدید نیاز به درمان پزشکی دارد. جای زخم های این آکنه به شکل دائمی روی صورت یا بدن باقی می ماند. اگرچه بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید، اما می ‌توانید برخی از درمان ‌های خانگی را نیز برای کنترل این بیماری امتحان کنید. این درمان های خانگی به درمان التهاب و کنترل آن کمک می کند. همان طور که خواندید این مطلب راجع به آکنه کیستیک و درمان های خانگی آن است. بنابراین با ما همراه باشید.

درمان های خانگی آکنه کیستیک

نحوه تشخیص آکنه کیستیک

آکنه کیستیک شکل شدید آکنه است. این آکنه به شکل عمیقی روی پوست ایجاد می شود و بزرگتر از هر شکل دیگری از آکنه است. کیست ها سطح صافی دارند و به دلیل سفت شدن پوست کمی براق تر به نظر می رسند.

آکنه کیستیک معمولا روی صورت، گردن، پشت، سینه، بازوها و پشت گوش ایجاد می شوند. این آکنه به صورت برجستگی های سفید دردناک بزرگ و پر از چرک بروز می کند. قرمزی و التهاب از دیگر ویژگی های شناسایی این بیماری است. آکنه کیستیک معمولا اسکارهای عمیق دائمی یا فرورفتگی ‌های کم عمق را روی پوست ایجاد می ‌کند. از تغییرات هورمونی در دوران بلوغ گرفته تا استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست، دلایل متعددی می تواند سبب ایجاد آکنه کیستیک شود. برای دانستن بیشتر در مورد آن به این نکات توجه کنید.

علل آکنه کیستیک

آکنه زمانی ایجاد می شود که کثیفی، ناخالصی ها، سبوم و باکتری ها در منافذ پوست به دام افتاده و در نهایت منجر به التهاب شود. هنگامی که عفونت عمیق و التهاب شدید است، کیست ایجاد می شود.

تغییرات هورمونی در نوجوانی عامل اصلی آکنه کیستیک است. سطوح بالای آندروژن تولید سبوم را افزایش داده و منافذ را مسدود می کند. از طرفی کثیفی و باکتری ها را به دام می اندازد. عوامل دیگری که سبب ایجاد آکنه کیستیک می شوند عبارتند از:

  • نوسانات هورمونی در دوران بارداری، سیکل قاعدگی و یائسگی، برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، قرص های ضد بارداری و درمان های هورمونی. همچنین برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از پوست، ژنتیک و شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).

با این اوصاف می توان گفت آکنه کیستیک مشکل ساز است و نیاز به توجه و مراقبت جدی دارد. برخی از بهترین راه های طبیعی برای درمان آکنه کیستیک را در این جا بخوانید.

درمان های خانگی برای آکنه کیستیک

جوش شیرین

مواد لازم::

2-1 قاشق غذاخوری جوش شیرین

1 قاشق غذاخوری آب

دستورالعمل::::

مواد را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر در آید. آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید یک دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. از یک مرطوب کننده استفاده کنید. یکبار یا دوبار در هفته از این روش استفاده کنید. جوش شیرین با باکتری های مولد آکنه مبارزه کرده و سبوم اضافی را خشک می کند تا التهاب کاهش یابد. این خمیر را با حرکات آهسته و دایره ای روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

سرکه سیب

مواد لازم::

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب

پد های پنبه

1 قاشق غذاخوری آب

دستورالعمل:

سرکه سیب را با آب رقیق کنید. مخلوط را با پد پنبه به عنوان یک درمان لکه دار روی صورت بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. این سرکه PH پوست را متعادل می کند و به حفظ پوشش اسیدی آن و تسکین التهاب تاثیرگذاری بی نظیری دارد.

نمک اپسوم

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری نمک اپسوم

1 ½ قاشق غذاخوری جوش شیرین

آب گرم

دستورالعمل:

مواد را تا زمانی با هم مخلوط کنید که به شکل خمیری یک دست در آید. آن را به روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید چند دقیقه خشک شود. سپس این نواحی را با آب گرم بشویید. این کار را هر روز به شکل متناوب انجام دهید. نمک اپسوم خاصیت تسکین دهندگی درد را دارا است. اغلب در روش درمانی طب سنتی استفاده می شود. به کاهش تورم و درد کمک کند و آن را تسکین می دهد. این درمان برای انواع پوست های چرب تا مختلط بهترین کارایی را دارد.

دقت کنید: این ترکیب می تواند پوست را خشک کند. اگر روی پوست خود احساس سوزش کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی آکنه کیستیک؛ روغن چریش

مواد لازم:

2-3 قطره روغن چریش خالص

پد پنبه

دستورالعمل:

صورت خود را تمیز کرده و روغن چریش را با یک پد پنبه ای روی آکنه کیستیک بمالید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید. روغن چریش به عنوان یک درمان جایگزین برای آکنه استفاده می شود. به کاهش التهاب و قرمزی مرتبط با آکنه کیستیک کمک می کند.

جادوگر هازل

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری فندق جادوگر

توپ پنبه

دستورالعمل:

پنبه آغشته به فندق را روی نواحی آسیب دیده و از قبل تمیز شده بمالید. بگذارید تا کاملا خشک شود. سپس صورت خود را بشویید. هر روز دو یا سه بار به عنوان تونر از آن استفاده کنید. خواص ضد عفونی کننده و قابض فندق جادوگر می تواند آکنه را تسکین دهد و التهاب را کاهش دهد.

درمان‌ های خانگی فقط ممکن است به کنترل قرمزی و التهاب کمک کنند. برای آکنه کیستیک به درمان مناسب نیاز دارید. روش های درمانی بدون نسخه موجود برای آکنه کیستیک حتما امتحان کنید. جدای از درمان های سیستمیک و درمان های خانگی، نکات زیر نیز می تواند به شما در پیشگیری یا کاهش خطر بدتر شدن آکنه کمک کند.

توجه: این درمان ها، آکنه کیستیک را درمان نمی کنند. آن ها فقط به تسکین التهاب کمک می کنند.

چگونه از آکنه کیستیک جلوگیری کنیم؟

صورت خود را دو بار در روز تمیز بشویید. از استفاده از اسکراب های خشن، پاک کننده های قوی و صابون ها خودداری کنید. صبح و قبل از خواب از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. صورت خود را با آب ولرم بشویید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و برنزه شدن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. از دست زدن، خراشیدن و مالیدن ضایعات آکنه خودداری کنید. اگر پوست سرتان چرب است، موهای تان را مرتب شامپو بزنید. از محصولات مراقبت از پوست بدون چربی استفاده کنید.

درمان های خانگی آکنه کیستیک؛ باید گفت

آکنه کیستیک با جوش های معمولی متفاوت است. این یک نوع شدید آکنه است که نیاز به درمان پزشکی دارد. در غیر این صورت، ممکن است جای زخم های دائمی روی صورت شما باقی بگذارد. تغییرات هورمونی، داروها، برخی محصولات مراقبت از پوست، ژنتیک و سندرم تخمدان پلی کیستیک سبب آکنه کیستیک می شوند. این درمان‌ های خانگی ممکن است به شما در تسکین آکنه کیستیک و تسکین التهاب پوست کمک کنند. همچنین می‌ توانید با متخصص پوست خود مشورت کنید تا روش درمانی مناسب را پیشنهاد کند.

لینک های مرتبط

فواید زرشک؛ ۷ مزیت فوق العاده زرشک از کنترل دیابت تا درمان آکنه

۶ درمان خانگی موثر برای از بین بردن آکنه و جوش های روی بینی

۸ روش خانگی موثر برای پوست های چرب و جلوگیری از آکنه

۸ راهکار موثر که یک شبه جوش و آکنه را از بین ببرید

درمان سریع جای جوش: ۸ درمان خانگی موثر برای رفع لکه های ناشی از جوش و آکنه

۵ راهکار ساده و متفاوت که به سرعت از شر جوش و آکنه خلاص شوید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان