جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
0
(0)

فواید و عوارض کیوی: کیوی به دلیل طعم منحصر به فرد خود شناخته شده است. این میوه سرشار از ویتامین های K، E، C، فولات و پتاسیم می باشد. فواید میوه کیوی را می توان به مشخصات غنی از مواد مغذی آن نسبت داد. بهترین مزیتی که این میوه لذیذ دارد داشتن مقدار اندک کالری است. این میوه، بومی بخش شمالی چین است. کیوی همچنین سرشار از فیبراست و نقش حیاتی درسوخت و سازهای بدن ایفا می کند. برخی یافته ها نشان می دهد که کیوی حتی می تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد.

فواید و عوارض جانبی کیوی

مصرف منظم کیوی می تواند فواید متعدد دیگری نیز به همراه داشته باشد بنابراین به خواندن در مورد این میوه در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه بپردازید.

کیوی از بهترین منابع قوی فیبر غذایی و ویتامین C است و فواید سلامتی مختلفی دارد. فیبر، سلامت گوارش را تقویت می کند، سطح قند را تنظیم نموده و برای کاهش وزن موثر است. ویتامین C به بهبود ایمنی ، درمان آسم نیز کمک می کند، با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و سلامت چشم را ارتقا می دهد و تولید کلاژن را تقویت می نماید.

  1. کمک به بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم

محتوای بالای ویتامین C در کیوی یک درمان برای بیماری آسم محسوب می گردد. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف کیوی اثر محافظتی بر کودکان مبتلا به گرفتگی سینه و آسم دارد. ویتامین‌های C و E موجود در کیوی نیز می ‌توانند اثر مکملی داشته باشند. در مطالعه دیگری، اثر مثبت میوه های غنی از این دو ماده مغذی برای تقویت عملکرد ریه در کودکان مشخص شد. کیوی در بهبود بیماری های تنفسی مانند آسم موثر است. اگر می خواهید از مزایای آنها بهره مند شوید، توصیه می کنیم آنها را بیش از یک یا دو بار در هفته استفاده نمایید.

کیوی همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن شما به خوبی عمل می کند. این میوه به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند و باعث تقویت پاسخ های ایمنی مفید می شود. مطالعات نشان می دهد که کیوی می تواند شدت و بروز عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد. کیوی عملکردهای ایمنی ذاتی و سازگاری را تقویت می کند.

  1. فواید و عوارض کیوی؛ تقویت سیستم هاضمه

فیبر موجود در کیوی به بهبود هضم کمک می کند. فیبر هم یبوست و هم اسهال را درمان می کند، دو مشکل رایج گوارشی. کیوی حاوی پتاسیم است، یک الکترولیت مهم که برای سیستم گوارشی نیزمفید است. یکی دیگر از عوامل موثر در اینجا اکتینیدین می باشد، آنزیمی که در کیوی یافت می شود. این آنزیم همچنین به هضم کمک می کند. بعلاوه اکتینیدین باعث هضم پروتئین های غذا می شود. این ویژگی کیوی بیشتر از نقش آن به عنوان کمک کننده گوارشی ایده آل حمایت می کند.

  1. کمک به درمان سرطان

در یک مطالعه، عصاره کیوی پتانسیل امیدوارکننده ای را در برابر رده های سلولی سرطان دهان نشان داد. کیوی همچنین آسیب اکسیداتیو DNA را کاهش داده است. ویتامین C موجود در کیوی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. افزایش رادیکال های آزاد به طور چشمگیری خطر سرطان را به حداکثر می رساند.

فیبر موجود در کیوی همچنین به مبارزه با سرطان کمک می کند، به طور خاص می توان از سرطان های دستگاه گوارش نام برد. دیگر گروه‌های حیاتی ترکیبات موجود در کیوی شامل سولفورافان، ایزوسیانات و ایندول ‌ها هستند که اینها از عملکرد عوامل سرطان زا جلوگیری خواهند نمود.

  1. تقویت سلامت قلب

کیوی سرشار از پتاسیم است که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت قلب به حساب می آید. مطالعات نشان می دهد که این ماده مغذی به تنهایی می تواند اثر محافظتی چشمگیری در برابر بیماری قلبی داشته باشد. در یک مطالعه، افرادی که 4069 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف می کردند، 49 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی بودند. مصرف کیوی همچنین به کاهش سطح فشار خون کمک می کند. مصرف دو تا سه کیوی در روز ممکن است بیش فعالی پلاکت ها و سطح لیپید های پلاسما را کاهش دهد، دو عاملی که می توانند باعث مشکلات قلبی عروقی شوند.

  1. کمک به درمان دیابت

طبق تحقیقات، گنجاندن کیوی در رژیم غذایی می تواند پاسخ گلیسمی را بهبود بخشد. این میوه همچنین دارای محتوای آب بالایی است که آن را به یک مکمل ایده آل برای رژیم غذایی دیابت تبدیل می کند. صد گرم کیوی فقط 5 گرم گلوکز دارد. بنابراین، تأثیر آن بر گلوکز خون حداقل خواهد بود. یک کیوی متوسط ​​همچنین حاوی 11 گرم کربوهیدرات است که در مقایسه با سایر میوه ها در پایین تر میزان خود قرار دارد. فیبر موجود در کیوی همچنین به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

  1. فواید و عوارض کیوی مبارزه با التهاب

کیوی حاوی پپتیدی به نام کریسپر است که با التهاب مبارزه می نماید. مطالعات نشان داده پپتید برای مبارزه با التهاب در بافت‌های کولون سهمی موثر دارد. هنوز اطلاعاتی در دست نیست که آیا این میوه دارای خواص ضدالتهابی در برابر هر نوع التهاب دیگری، به غیر از التهاب روده است یا خیر.

  1. کمک به کاهش وزن

کیوی کالری کمی دارد. از این رو دارای محتوای چربی ناچیز است. علاوه بر این، سرشار از فیبر نیز می باشد. همه اینها این میوه خوش مزه را به یک مکمل ایده آل برای رژیم کاهش وزن تبدیل می کند. هیچ تحقیق مستقیمی در مورد اینکه چگونه کیوی می تواند به کاهش وزن کمک کند، وجود ندارد. می توانید از کیوی جایگزین سایر غذاهای پرکالری در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این، زمانی موثر است که با ورزش و عادات صحیح همراه باشد در این صورت ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

  1. فواید و عوارض کیوی؛ تقویت سلامت بینایی

کیوی سلامت بینایی را تقویت می کند. کیوی سرشار از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می گردد. این آنتی اکسیدان سلول ها و بافت های چشم شما را سالم نگه می دارد.

 

کیوی همچنین منبع خوبی از لوتئین و زآگزانتین نیز می باشد. دو آنتی اکسیدان قوی که کیفیت سلامت چشم را افزایش می دهند. گفته می شود که فراهمی زیستی این مواد مغذی در کیوی و چند ماده غذای دیگر 100٪ باشد. مهمترین مزیت لوتئین و زآگزانتین پیشگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است.

  1. تقویت سلامت کبد

یک ترکیب خاص در کیوی برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یافت شد. NAFLD یک بیماری کبدی است که در اثر تجمع چربی اضافی در کبد بوجود می آید و چیزی است که در اثر مصرف الکل ایجاد نمی شود. این ترکیب کیوی که پیرولوکینولین کینون (PQQ) نامیده می‌شود، از پیشرفت NAFLD در موش‌هایی که مادرانشان از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می ‌کردند، نیز جلوگیری می ‌کند.

  1. جلوگیری از لخته شدن خون

در این مورد تحقیقات محدودی وجود دارد. یک مطالعه نشان می دهد که عصاره کیوی حاوی اجزای قوی ضد پلاکتی است. این ویژگی کیوی به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و سایر بیماری های پوستی مرتبط با آن کمک می کند.

  1. کمک به خواب بهتر

خوردن کیوی قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. در یک مطالعه چهار هفته ای، یک ساعت قبل از خواب به 24 مرد دو عدد کیوی داده شد. در پایان دوره زمانی، کیفیت خواب آنها 42 درصد بهبود یافت. علاوه بر این، کل زمان خواب آنها 13 درصد افزایش یافت و توانایی آنها برای خوابیدن در طول شب بدون بیدار شدن 5 درصد بهبود یافت.

  1. فواید و عوارض کیوی؛ افزایش سلامت پوست

تحقیقات در مورد اثرات کیوی به عنوان یک درمان موضعی هنوز ادامه دارد. کیوی حاوی ویتامین C است که برای تولید کلاژن ضروری تلقی می گردد. این بافت همبند را تولید کرده و پوست شما را سفت می کند. کیوی از جمله میوه های شگفت انگیز به حساب می آید. این میوه ظاهر منحصر به فردی دارد. مهمتر از این، مملو از آنتی اکسیدان های ضروری است. حال که شما خواننده گرامی با شماری از ویژگیهای مفید کیوی آشنا شدید، در بخش بعدی نگاهی عمیق تر به مشخصات تغذیه ای کیوی خواهیم داشت.

خوردن کیوی آسان است. ساده ‌ترین راه این است که آن‌ را برش بزنید و پوست آن جدا نمایید. اگر خیلی خسته کننده به نظر می رسد، راه های دیگری وجود دارد که می توانید این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

چگونه کیوی را در رژیم غذایی خود بگنجانیم ؟

  • می توانید تکه های کیوی را فریز کرده و به جای دسر معمولی خود میل کنید.
  • کیوی را به صورت مکعبی خرد نموده و مقداری عسل روی آن بپاشید. می توانید این میوه لذیذ را به عنوان یک میان وعده بعد از ظهر میل نمایید.
  • می توانید کیوی را با میوه های دیگر (مثل سیب و گلابی) ترکیب کنید و یک اسموتی آرام بخش داشته باشید. سعی کنید روش های دیگر را نیز آزمایش کنید. گزینه ها را محدود نسازید. اما قبل از تست این روش ها، چیز های دیگری در مورد کیوی وجود دارد که باید بدانید.

عوارض جانبی بالقوه کیوی

برای اکثر مردم، خوردن کیوی خیلی مفید است. اما اگر به لاتکس حساسیت دارید، باید مراقب باشید. آلرژی به لاتکس زمانی رخ می دهد که در آن فرد به پروتئین های خاصی که از شیره درخت لاستیک برزیلی ترشح می گردد، واکنش یا حساسیت نشان دهد.

کیوی حاوی پروتئین های مشابه است. از این رو، هنگامی که آن را مصرف می کنید، ممکن است یک واکنش متقابل را تجربه کنید. علائم شامل بثورات پوستی، خارش، سرگیجه، غش، اسهال، و تورم لب و زبان است.

اگر این حساسیت را ندارید جای نگرانی نیست. می توانید از مزایای این میوه خوش مزه لذت ببرید. خوردن یک تا سه عدد کیوی در روز کافی است. میوه های کیوی اصالتاً چینی هستند و می توان آن را در بسیاری از دسرها و اسموتی ها گنجاند. این میوه خوشمزه به دلیل داشتن بافت خامه ای و طعم شیرین و ترش، افزودنی فوق العاده برای هر رژیم غذایی به شمار می رود. فواید کیوی را می توان به آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین های C و E، کلسیم، فسفر و پتاسیم آن نسبت داد. این میوه ممکن است به مدیریت آسم یا دیابت و بهبود سلامت روده و قلب کمک کند. با این حال در افراد خاصی، به ویژه آنهایی که به لاتکس آلرژی دارند، واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

لینک های مرتبط

علائم هوش هیجانی پایین: ۱۲ نشانه ای کیوی پایین + نکاتی برای افزایش آن

علائم هوش هیجانی بالا: ۱۳ نشانه که ای کیوی بالا دارید!

مزایا و معایب خوردن موز با معده خالی

۵ مزیت بی نظیر عدس برای سلامتی + عوارض جانبی

فواید و ویژگی های بی نظیر میوه خشک

طرز تهیه کادایف نان آلبالو به صورت آسان برای علاقمندان دسرهای میوه ای

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان