جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.7
(3)

در سال 1995، دانیل گولمن، روانشناس و روزنامه نگار کتابی را منتشر کرد که در آن بیشتر مردم جهان را با مفهوم نوپای هوش هیجانی یا هوش عاطفی آشنا ‌کرد. این ایده – که توانایی درک و مدیریت احساسات، شانس موفقیت ما را به میزان زیادی افزایش می‌دهد – به سرعت مطرح شد و بر شیوه تفکر مردم در مورد احساسات و رفتار انسانی تأثیر زیادی گذاشت. اما هوش هیجانی در زندگی روزمره چگونه به نظر می‌رسد؟ و اساسا نشانه ها و علائم هوش هیجانی بالا چیست؟

در این نوشتار ۱۳ نشانه هوش هیجانی بالا را خواهیم دید!

1. به احساسات‌تان فکر می‌کنید

هوش عاطفی با چیزی که خودآگاهی و آگاهی اجتماعی نامیده می‌شود، یعنی توانایی تشخیص احساسات (و اثرات آنها) در خود و دیگران آغاز می‌شود. و این آگاهی با تأمل آغاز می‌شود. شما سوالاتی از این قبیل خواهید پرسید:

– نقاط هیجانی قوی در من چیست؟ نقاط ضعف من چیست؟

– خلق و خوی فعلی من چگونه بر افکار و تصمیم گیری‌های من تأثیر می‌گذارد؟

– چه چیزهای زیر ظاهر در حال رخ دادن است که بر آنچه دیگران می‌گویند یا انجام می‌دهند تأثیر می‌گذارد؟

تعمق در سؤالاتی مانند اینها بینش‌های ارزشمندی به شما می‌دهد که می‌تواند به نفع شما مورد استفاده قرار بگیرد.

علائم هوش هیجانی پایین: ۱۲ نشانه ای کیوی پایین + نکاتی برای افزایش آن

 

2. مکث می‌کنید

مکث به سادگی یک لحظه صبر کردن و تامل قبل از صحبت یا عمل است. بله این کار در تئوری ساده، ولی در عمل دشوار است؛ اما انجام آن می‌تواند به شما کمک کند از شر لحظات شرم آور یا تعهدات خیلی سریع نجات پیدا کنید.

به عبارت دیگر، مکث به شما کمک می‌کند تا از تصمیم‌گیری ‌بر اساس یک احساس آنی و زودگذر خودداری کنید.

 

۳. تلاش برای کنترل افکار از علائم هوش هیجانی بالا است

شما کنترل زیادی روی احساساتی که در یک لحظه تجربه می‌کنید ندارید. اما با تمرکز بر افکار خود می‌توانید واکنش‌تان را به این احساسات کنترل کنید.

با تلاش برای کنترل افکارتان، در برابر تبدیل شدن به برده احساسات خودتان مقاومت می‌کنید و به گونه ای زندگی می‌کنید که با اهداف و ارزش‌های شما هماهنگ باشد.

4. از انتقادها به نفع خودتان استفاده می‌کنید

هیچ کس از بازخورد منفی لذت نمی‌برد. اما شما می‌دانید که انتقاد فرصتی برای یادگیری است، حتی اگر به بهترین شکل ارائه نشود. و حتی زمانی که بی اساس باشد، باز هم این دید را به شما می‌دهد که دیگران چگونه فکر می‌کنند.

وقتی بازخورد منفی دریافت می‌کنید، احساسات خود را کنترل می‌کنید و از خود می‌پرسید: این نکته چگونه می‌تواند من را به آدم بهتری تبدیل کند؟ و این رویکرد، از علائم هوش هیجانی بالا است.

5. در تعاملات‌تان خود واقعی‌تان هستید

اصالت به این معنا نیست که همه چیز را در مورد خودتان، با همه، و در هر زمانی به اشتراک بگذارید. بلکه بدان معناست که منظور خود را بگویید، آنچه می‌گویید واقعا عقیده‌تان است، و بیش از هر چیز به ارزش‌ها و اصول خود پایبند هستید.

می‌دانید که همه مشتاق شنیدن افکار و احساسات شما نیستند. اما آنهایی که اهمیت دارند، از شنیدن ایده‌های شما خوشحال خواهند شد.

۶. داشتن همدلی با آدم‌ها از علائم هوش هیجانی بالا است

توانایی نشان دادن همدلی، که شامل درک افکار و احساسات دیگران است، به شما کمک می‌کند با دیگران ارتباط درست برقرار کنید. به جای قضاوت کردن یا برچسب زدن به دیگران، سخت می‌کوشید تا مسائل را از نگاه آنها ببینید.

همدلی لزوماً به معنای موافقت با دیدگاه دیگران نیست. بلکه به معنای تلاش برای درک آنهاست که به شما امکان می‌دهد روابط عمیق‌تری را ایجاد کنید.

۷. دیگران را تحسین می‌کنید

همه انسان‌ها تایید و تحسین را دوست دارند. وقتی دیگران را تحسین می‌کنید، این میل را در آنها ارضا می‌کنید و در این فرآیند به نوعی اعتماد هم ایجاد می‌کنید.

همه اینها زمانی شروع می‌شود که روی خوبی‌های دیگران تمرکز کنید. سپس، با مطرح کردن چیزهایی که در آنها دوست دارید، به آنها کمک می‌کنید که بهترین نسخه از خودشان باشند.

۸. ارائه بازخورد مفید از علائم هوش هیجانی بالا است

بازخورد منفی با پتانسیل بالایی برای صدمه زدن به احساسات آدم‌ها همراه است. با درک این موضوع، انتقاد را به عنوان بازخورد سازنده مطرح می‌کنید، بنابراین گیرنده آن را مفید می‌بیند نه مضر و آسیب زننده.

9. عذرخواهی می‌کنید

عذرخواهی کردن قدرت و شجاعت می‌خواهد. اما انجام آن نشان دهنده فروتنی است، خصیصه‌ای که طبیعتاً دیگران را به سمت شما می‌کشاند.

هوش عاطفی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که عذرخواهی همیشه به این معنا نیست که اشتباه کرده‌اید. بلکه یعنی برای رابطه خود بیشتر از منیت‌‌تان ارزش قائل هستید.

10. می‌بخشید و فراموش می‌کنید

کینه نگه داشتن مانند ترک کردن چاقو در زخم است. در حالی که طرف متخلف به زندگی خود ادامه می‌دهد، شما هرگز به خود فرصت بهبودی نمی‌دهید.

وقتی می‌بخشید و فراموش می‌کنید، به آرامش می‌رسید.

۱۱. پایبندی به تعهدات از علائم هوش هیجانی بالا

امروزه رایج است که افراد در صورت تمایل، تعهد خود را زیر پا بگذارند.  اما زمانی که عادت می‌کنید به قول خود عمل کنید – در موارد بزرگ و کوچک – از سوی دیگران به عنوان افرادی به شدت قابل اعتماد پذیرفته می‌شوید.

12. به دیگران کمک می‌کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای تأثیر مثبت بر احساسات دیگران، کمک به آنهاست.

اکثر آدم‌ّها واقعاً اهمیتی نمی‌دهند که شما از کجا فارغ التحصیل شده اید یا حتی چه دستاوردهایی دارید. اما وقتی کمی از زمان‌تان را برای کمک به آنها یا گوش دادن حرف‌‌شان اختصاص بدهید چطور؟

چنین اقداماتی اعتماد ایجاد می‌کند و دیگران را تشویق می‌کند تا از شما پیروی کنند.

13. از خود در برابر خرابکاری هیجانی محافظت می‌کنید

شاید متوجه باشید که هوش هیجانی یک جنبه تاریک نیز دارد – مانند زمانی که افراد سعی می‌کنند احساسات دیگران را برای ترویج یک برنامه شخصی یا رسیدن به اهداف خود دستکاری کنند.

و به همین دلیل است که به افزایش هوش هیجانی خود ادامه می‌دهید تا از خودتان در برابر این رفتارها محافظت کنید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان