جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

عدس از جمله بهترین غذاها با مواد مغذی بی شمار است. که می توان با مصرف آن، از بسیاری بیماری ها و مشکلات جلوگیری کرد. بنابراین اگر می خواهید از فواید و عوارض جانبی عدس بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

عدس ها بر اساس رنگشان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. معمولا در فروشگاه ها می توانید عدس های قهوه ای، قرمز، سبز، سیاه و زرد را پیدا کنید. اینجا نیز برخی از رایج ترین انواع عدس آورده شده است:

فواید و عوارض جانبی عدس چیست؟

عدس قهوه ای

عدس قهوه ای رایج ترین نوع عدس است. آن ها طعم ملایم دارند. در رنگ های مختلف از قهوه ای روشن گرفته تا قهوه ای خیلی تیره پیدا می شوند. پختن آن ها حدود 20 الی 30 دقیقه طول می کشد و در حین پختن می توانند شکل خود را به خوبی حفظ کنند. طعم عالی این نوع عدس در سوپ و خورش فوق العاده است.

عدس سبز فرانسوی

این عدس سبز کوچک و خالدار دارای پوسته بیرونی براق است. چنین نوع عدس ها نیز پس از پختن می توانند شکل خود را حفظ کرده و طعم فلفلی داشته باشند. عدس سبز کوچک از منطقه لو پوی کشور فرانسه گسترس یافته است. بافتی ترد دارد و برای سالاد و سایر غذاهای جانبی گزینه مناسبی است.

عدس قرمز؛ فواید و عوارض جانبی عدس

این عدس نسبت به سایر عدس ها سریع تر می پزد. پخت آن چیزی در حدود 10 دقیقه یا کمتر زمان می برد. که در میان عدس ها سریع ترین زمان پخت را به خود اختصاص داده است. عدس قرمز می تواند یک مکمل عالی برای وعده های غذایی شما باشد، چون سرشار از آهن می باشد. آن ها از جملهء شیرین ترین نوع عدس هستند که  طعمی آجیلی دارند. این عدس را به عنوان ماسور دال در بازارهای هند و خاورمیانه نیز پیدا خواهید کرد.

بلوگا؛ فواید و عوارض جانبی عدس

آن ها دیسکی شکل، ریز و سیاه تقریبا شبیه خاویار می باشند. به طور طبیعی بدون گلوتن بوده که می توانند موادی عالی برای سالادهای گرم باشند.

این عدس از گونه های مهم عدس در سراسر جهان به شمار می رود.

فواید و عوارض جانبی عدس چیست؟

بهبود سلامت قلب

عدس سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند پلی فنل هاست که به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. نتایج یک تحقیق که در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شده نشان می دهد، ممکن است مصرف عدس به محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی (CVD) تاثیر داشته باشد. همچنین مطالعهء دیگری در دانشگاه جاکارتا نشان می دهد عدس می تواند از بیماری های قلبی عروقی محافظت کند. برعلاوه جوانه عدس تاثیر مثبتی بر سطح لیپید های سرم در افراد دارای اضافه وزن و چاق، مبتلا به دیابت نوع 2 دارد. مصرف 60 گرم جوانه عدس به مدت هشت هفته می تواند تاثیر فوق العاده ای بر کاهش میزان چربی بدن شما داشته باشد.
عدس ها سرشار از فیبر می باشند که احتمال می رود به کاهش سطح کلسترول LDL و بهبود سلامت قلب نیز کمک کند.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

عدس حاوی پری بیوتیک هایی می باشد که به رشد لاکتوباسیل ها در دستگاه گوارش کمک می کنند. یعنی ممکن است به نوبه خود، سلامت روده را تقویت کند. همچنین محتوای بالای فیبر رژیمی آن ها یک عمل محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ محسوب می شود. برعلاوه عدس می تواند به تقویت حرکات روده، جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کند. مطالعه دیگری توسط دانشگاه ساسکاچوان کانادا بیان می کند، مصرف عدس سبز باعث افزایش وزن مدفوع می شود.

مفید برای دوران بارداری

یک فنجان عدس پخته حاوی 358 میکروگرم فولات می باشد. مصرف غذاهای غنی از فولات ممکن است مانع از نقص لوله عصبی در نوزادان نیز گردد. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، زنان باید روزانه 400 میکروگرم فولات مصرف نمایند. همچنین به زنان باردار توصیه می شود که از رژیم های غذایی غنی از کربوهیدرات های با کیفیت مانند عدس استفاده کنند.

دارای خواص ضد سرطانی

عدس حاوی پروتئین منحصر به فردی به نام لکتین گیاهی است که خاصیت پتانسیل ضد سرطانی دارد. آن ها به عنوان عوامل ضد سرطان عمل می کنند و ممکن است از تکثیر سلول های سرطانی رشد تومور جلوگیری نمایند. علاوه بر این، سلنیوم موجود در عدس ممکن است به کاهش خطر سرطان کمک کند. رژیم غذایی سرشار از سلنیوم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، پوست و مثانه را کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک این مزیت عدس در انسان ضروری است.

کمک به کنترل سطح قند خون

یک بررسی منتشر شده در مجله پزشکی کایروپراکتیک نشان می دهد که غذاهای سرشار از فیبر غذایی به کنترل سطح قند خون کمک می کنند. مطالعه دیگری که بر روی 3349 نفر صورت گرفت بیان نمود که عدس معمولی می تواند به پیشگیری از دیابت نوع 2 در افراد مسن با خطر بالای بیماری قلبی عروقی کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است.

همچنین مصرف عدس در مقادیر بهینه ممکن است به کنترل وزن کمک کند. میزان بالای آهن موجود در عدس بدون شک به درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن نیز کمک می نماید.

ارزش غذایی عدس؛ فواید و عوارض جانبی عدس

انواع عدس ها ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات گیاهی و فیتوکمیکال‌ها را در خود جای داده است. آن ها همچنین سرشار از پروتئین گیاهی و فیبر غذایی هستند. افزودن عدس به رژیم غذایی روزانه باعث بهره مندی از فواید بی نظیر آن می شود. ضمنا می تواند به شما کمک کند تا از فواید آن بهره مند شوید.

چگونه عدس را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

  • برای استفاده از مواد مغذی عدس، می توانید آن را در هر غذای خود اضافه کنید.
  • گرم کردن عدس فرانسوی با گردو و پنیر بز می تواند یک گزینه ناهار گیاهی سرشار از پروتئین باشد.
  • برای شام سالمون را روی سالاد عدس آب پز کنید.
  • سوپ عدس را با سبزیجات زیاد درست نمایید.
  • خورش ها را با عدس آماده کنید.
  • عدس را از قبل بپزید و در یخچال نگهداری کنید تا منبع پروتئینی همیشه آماده داشته باشید.
  • با له کردن عدس پخته شده با چنگال و اضافه کردن سیر، پیاز، پودر چیلی و گوجه فرنگی خرد شده، دیپ عدس درست کنید.

عوارض جانبی عدس

مصرف عدس به طور کلی برای بسیاری بی خطر است. با این حال، عدس همچنین حاوی ترکیباتی مانند مهارکننده های تریپسین و مواد ضد مغذی می باشد. این ترکیبات شامل فیتیک اسید ها هستند که ممکن است به مواد معدنی مانند روی، کلسیم و آهن وصل شده و جذب آن ها را در بدن کاهش دهند. تانین ها و لکتین ها ترکیبات طبیعی دیگری هستند که در صورت مصرف بیش از حد ممکن است از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری کنند.

محتوای ضد مغذی عدس در صورت خیساندن در آب ممکن است کاهش یابد. مصرف عدس در مقادیر بیشتر نیز باعث یبوست و نفخ می شود. آن ها حتی ممکن است به دلیل وجود آلرژن های Len c1 و 2 باعث واکنش های آلرژیک گردند. با این حال، ما نیاز به مطالعات بیشتری برای درک بهتر از عوارض جانبی عدس داریم.

باید گفت:

عدس حبوبات خوراکی و بدون گلوتن با محتوای پروتئین بالا است. آن ها سرشار از فیبر غذایی، کم کالری و حاوی چندین ترکیب زیست فعال هستند. همه این اجزاء مسئول فواید بی‌ شمار عدس برای سلامتی می باشند. مصرف عدس ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد. از سلامت سیستم گوارشی حمایت کند، در دوران بارداری مفید باشد. علیه سلول های تومور عمل نموده و سطح قند خون را کنترل نماید. با این وجود، مصرف بیش از حد عدس می تواند عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد. چون به احتمال زیاد از جذب مواد مغذی جلوگیری کرده و باعث یبوست و نفخ شوند. از این رو، مصرف عدس را محدود نمایید تا از حداکثر فواید آن بهره مند گردید.

لینک های مرتبط

طرز تهیه کوفته عدس یک غذای خوشمزه و رژیمی برای علاقمندان کاهش وزن

سوپ عدس: خواص شگفت انگیز سوپ عدس برای سلامتی در فصل سرما

آیا عسل گلوتن دارد؟

۵ بهترین فواید درمانی ترکیب محلب و عسل برای کاهش دردهای استخوانی و مفصلی

۱۰ مزیت شگفت انگیز ابریشم ذرت

۱۲ فایده آب پیاز را برای مو، پوست و سلامتی بدن شما

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان