علائم اولیه دیابت: ۵ هشدار بدن که باید جدی بگیرید!

توسطتحریریه خبرنامه

اسفند ۲۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اسفند ۲۱, ۱۳۹۹

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که دیابت دارید؟ بیشتر علائم اولیه دیابت مربوط به سطوح بالاتر از حد طبیعی گلوکز، نوعی قند در خون است.

علائم هشدار دهنده می‌توانند آنقدر ملایم باشند که متوجه آنها نشوید. این امر خصوصاً در مورد دیابت نوع 2 صدق می‌کند. برخی از افراد تا زمانی که از خسارات طولانی مدت ناشی از این بیماری به مشکل برنخورند، متوجه این بیماری نمی‌شوند.

در مورد دیابت نوع 1، علائم معمولاً به سرعت، طی چند روز یا چند هفته اتفاق می‌افتند. آنها بسیار شدیدتر هم هستند.

در این نوشتار ۵ علائم اولیه دیابت را می‌بینیم. با خبرنامه همراه باشید!

۱. خستگی مفرط

اینکه با وجود استراحت مناسب و تغذیه سالم احساس خستگی می‌کنید، می‌تواند از علائم اولیه دیابت باشد. دیابتی‌ها بدون اینکه بیش از حد فعالیت کنند، اغلب احساس کم آبی و خستگی دارند.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که همیشه احساس خستگی می کنید

۲. علائم اولیه دیابت؛ تکرر ادرار

وقتی قند خون بالا دارید، کلیه‌ها قادر به فیلتر کردن قند به درستی نیستند، به همین دلیل قند در ادرار جمع می‌شود. این روند منجر به تکرر ادرار می‌شود و در عین حال می‌تواند باعث عفونت باکتریایی و قارچی شود. اینکه بیشتر از حد معمول از دستشویی استفاده می‌کنید، می‌تواند یکی از علائم اولیه دیابت باشد.

۳. کاهش وزن بدون دلیل

اگر قند خون بالایی داشته باشید، بدن کاهش وزن غیرمنتظره و بدون دلیل خواهد داشت. این اتفاق رخ می‌دهد زیرا بدن شما قادر به استفاده موثر از گلوکز برای تأمین انرژی نیست. بنابراین، شروع به سوزاندن چربی موجود در بدن می‌کند، که می‌تواند منجر به کاهش ناگهانی وزن شود. اینکه اخیرا متوجه شده‌اید که بدون تلاش لاغر می‌شوید، می‌تواند یکی از علائم اولیه دیابت باشد. با دیگر دلایل کاهش وزن ناخواسته در این مقاله آشنا شوید.

۴. ضعف بینایی

سطح بالای قند خون می‌تواند به بینایی شما آسیب برساند. درواقع قند خون بالا می‌تواند بر سلامت چشم شما تأثیر منفی بگذارد و خطر ضعف بینایی را افزایش دهد. تغییر ناگهانی بینایی باید جدی گرفته شود و باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که چشم ها و قدرت بینایی مان را تقویت کنیم

۵. علائم اولیه دیابت؛ تغییر رنگ پوست

مقاومت به انسولین می‌تواند منجر به رنگدانه سازی پوست، به ویژه در اطراف گردن، نواحی مفصلی و پاها شود. اگر تیره شدن ناگهانی پوست را تجربه کردید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

۶. خشکی دهان و خارش پوست

 از آنجا که بدن شما از مایعات برای دفع ادرار استفاده می‌کند، رطوبت کمتری برای سایر موارد وجود دارد. ممکن است بدن‌تان دهیدراته شود و دچار کم آبی شوید و شاید در دهان‌تان احساس خشکی داشته باشید. خشکی پوست می‌تواند روی پوست خارش ایجاد کند. بنابراین خشکی و خارش پوست را به عنوان علائم اولیه دیابت جدی بگیرید.

مطلب مرتبط: دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان های بدن می آورد

۷. گرسنگی زیاد

بدن شما غذایی را که می‌خورید به گلوکز تبدیل می‌کند و سلول‌های شما برای انرژی از آن استفاده می‌کنند. اما سلول‌ها برای دریافت گلوکز به انسولین نیاز دارند. اگر بدن شما انسولین کافی تولید نکند، یا اگر سلول های شما در برابر انسولینی که بدن تولید می‌کند مقاومت کنند، گلوکز نمی‌تواند وارد آنها شود. این روند سبب می‌شود که بی‌انرژی و گرسنه‌تر از حد معمول باشید. گرسنگی غیرمعمول یکی از علائم اولیه دیابت است.

مطلب مرتبط: ۷ باور اشتباهی که در مورد دیابت وجود دارد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *