حساسیت فصلی: ۲۳ درمان خانگی علائم آلرژی

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ ,

در طول فصل بهار، هوا پر از گرده‌ی گیاهان می‌شود. کسانی که حساسیت فصلی دارند، با استنشاق این گرده‌ها، واکنش آلرژیک نشان می‌دهند.

علائم حساسیت فصلی

 – خارش یا آبریزش چشم

– خارش گلو

– آبریزش بینی

– عطسه

– خس خس سینه

درمان‌های خانگی حساسیت فصلی

انواعی از درمان‌های خانگی و گام‌های پیشگیرانه برای کاهش علائم آلرژی وجود دارد. برخی از اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

– در فصل بهار که میزان گرده فراوان است، پنجره‌ها را ببندید.

– استفاده از فیلترهای HEPA در ورودی دستگاه تهویه می‌تواند به حذف گرده‌ها کمک کند.

– بعد از بازگشت به خانه، لباس‌های‌تان را عوض کنید.

– قبل از خواب دوش بگیرید تا گرده‌ها از روی پوست و موهای‌تان حذف شوند.

– حداقل هفته‌ای یک بار ملحفه را با آب داغ و صابون بشویید.

درمان های خانگی حساسیت فصلی

۱. بروملئین

 آنزیمی که در آناناس و پاپایا یافت می‌شود به بهبود تنفس کمک می‌کند.

۲.پروبیوتیک‌ها

مروری بر ۲۳ مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند علائم آلرژی ناشی از گرده را بهبود بدهند. مصرف ماست، شیر و پنیر حاوی پروبیوتیک و مکمل‌ها، از جمله روش‌های دریافت این باکتری‌ها به عنوان درمان خانگی حساسیت فصلی هستند.

 ۳. کوئرستین

 این ترکیب آزاد شدن هیستامین را در بدن پایدار و به کنترول علائم آلرژی کمک می‌کند. کوئرستین در چای سبز، کلم بروکلی و مرکبات موجود است.

۴. ویتامین C

این ویتامین سطح هیستامین را در بدن کاهش می‌دهد.

 ۵. درمان خانگی حساسیت فصلی؛ سرکه سیب

 این ماده می‌تواند به کاهش مخاط درون بینی و گلو کمک کند. خیلی ساده یک قاشق سرکه سیب را در ترکیب با آب داغ بنوشید.

۶. عسل

هرچند مصرف عسل درمان فوری نیست، اما به مرور علائم حساسیت را کاهش می‌دهد.

۷. اسپری سالین

به عنوان درمان خانگی حساسیت فصلی، هفته‌ای چند بار سالین را در بینی‌تان اسپری کنید.

۸. دوش آب گرم بگیرید.

۹. کمی روغن اکالیپتوس استنشاق کنید

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ اثبات کرد که این ماده، با آن عطر تندش برای تسکین مشکلات تنفسی مفید است .

۱۰. غذاهای پرادویه بخورید

خوردن غذاهای حاوی فلفل و زنجبیل، به خروج مخاط کمک می‌کند.

۱۱. روغن نعناع فلفلی

یک مطالعه معتبر در سال 1998 نشان داد که روغن نعناع فلفلی دارای اثرات ضد التهابی کافی است که علائم آسم و آلرژی را کاهش دهد. شما می‌تواند روغن‌های معطر را به عنوان درمان خانگی لرحساسیت فصلی در هوا پخش کنید اما در صورت استفاده موضعی باید آن را با نوعی روغن حامل رقیق کنید.

۱۲. گیاه دارویی سایبان یا بابا آدم

یکی از امیدوارکننده‌ترین داروهای گیاهی و یک درمان خانگی حساسیت فصلی گیاه بابا آدم است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که عصاره این گیاه ممکن است به اندازه داروهای آنتی هیستامین موثر باشد.

۱۳. ماسک بزنید

هنگامی که نمی‌توانید از عوامل حساسیت‌زا جلوگیری کنید، مانند زمانی که در حیاط کار می‌کنید یا جارو برقی می‌کشید، ماسک می‌تواند مانع ورود آلرژن‌ها به مجاری تنفسی شما شود. ماسک 95٪ از ذرات ریز مانند گرده و سایر مواد حساسیت زا را مهار می‌کند.

۱۴. درمان خانگی حساسیت فصلی؛ مواد غذایی سالم بخورید

در یک مطالعه معلوم شد کودکانی که مقدار زیادی سبزیجات، میوه و مغزیات مصرف می‌کردند – به ویژه انگور، سیب، مالته (پرتقال) و بادمجان رومی (گوجه فرنگی) – علائم آلرژی کمتری نشان می‌دادند. محققان هنوز در تلاشند تا پیوند بین این دو را کشف کنند. اما شکی نیست که یک رژیم غذایی سالم برای کل بدن شما مفید است. حداقل یک میوه و مقداری سبزیجات تازه به هر وعده غذای‌تان اضافه کنید.

۱۵. بیشتر بنوشید

هر زمان که علائم آلرژی در شما عود می‌کند، به عنوان درمان خانگی حساسیت فصلی آب، آب میوه یا سایر نوشیدنی‌ها را به میزان بیشتر بنوشید. مصرف بیشتر مایعات می‌تواند مخاط موجود در مجاری بینی شما را رقیق کرده و به شما کمک کند. مایعات گرم مانند چای یا سوپ‌های رقیق یک مزیت اضافی هم دارند: بخار.

۱۶. بخار بگیرید

مقداری بخار استنشاق کنید. این ترفند ساده می‌تواند گرفتگی بینی را از بین برده و به شما کمک کند تا راحت‌تر نفس بکشید. برای انجام این درمان خانگی حساسیت فصلی سر خود را روی یک کاسه آب داغ (اما نه خیلی داغ) نگه دارید و یک حوله روی سرتان بگیرید تا بخار به دام بیفتد. یا می‌توانید در حمام با دوش آب گرم بنشینید.

۱۷. از دود سیگرت دوری کنید

دود سیگرت می‌تواند آبریزش، خارش، گرفتگی بینی و آبریزش چشم را بدتر کند. از دودهای دیگر که می‌توانند علائم آلرژی را بدتر کنند نیز دوری کنید از جمله اسپری های آئروسل و دود شومینه‌هایی که در آنها چوب می‌سوزد.

۱۸. سم زدایی بدن

سم زدایی هم می‌تواند درمان خانگی حساسیت فصلی باشد. اغلب، آلرژی‌ها توسط سموم موجود در بدن بدتر می‌شوند. با حذف غذاهای سرخ‌کردنی، قند، الکل و سایر سموم رژیم غذایی بدن خود را سم زدایی کنید و غذاهایی که از کبد حمایت می‌کنند را بیشتر مصرف کنید، از جمله زردچوبه و مرکبات. اگر قصد سم زدایی بدن‌تان را دارید، این مقاله نیز برای تان مفید واقع خواهد شد.

۱۹. زردچوبه مصرف کنید

 خواص ضد باکتری زردجوبه به محدود کردن آلرژن‌ها در بدن کمک می‌کند. به علاوه، این ماده سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و سرماخوردگی را از بین می‌برد. زردچوبه باید عنصر اصلی رژیم غذایی هر فرد باشد.

۲۰. طب سوزنی

 عقیده بر این است که طب سوزنی نیز در کم کردن واکنش‌های آلرژیک نقش مهمی را ایفا می‌کند. این درمان برای جلوگیری از تب یونجه هم مفید است.

۲۱. پیش از آنکه علائم آلرژی پیدا شود با آب نمک شستشو کنید

برای شستن گرد و خاک از بینی‌تان و جلوگیری از رسیدن آن‌ها به ریه‌های‌تان، بینی خود را هر روز صبح و شب با محلول آب شور بشویید. این کار به درمان آلرژی‌های بد، مثل دردهای سینوسی، نیز کمک می‌کند. هرچند این درمان نمی‌تواند جایگزین داروهای مناسب شود، اما مطمئنا تا حدود بسیار زیادی نیاز شما را به مصرف دارو از بین می‌برد.

۲۲. تختخواب‌تان را عاری از حشرات نگه دارید

 تمییز کردن منظم تختخواب، ملحفه‌ها، روکش بالش‌ها و پتوها امری ضروری است. تمیز کردن کمک می‌کند تا حدود زیادی شکل گیری گرد و غبار و میکروب‌ها را محدود کنیم.

۲۳. مصرف مکمل‌های روغن ماهی

مکمل‌های روغن ماهی علاج موثری برای درمان آلرژی‌های آسمی هستند. آن‌ها به محدود کردن سطح لکوترین در بدن کمک می‌کنند، که در غیر این صورت به افزایش آلرژی منجر می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *