جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

خواص و کاربرد های گیاه پونه کوهی، از زمان مصریان باستان تا اکنون وجود دارد. پونه کوهی نه تنها در غذاها مانند سالاد، سوپ و پیتزا شهرت زیادی دارد، بلکه در پزشکی نیز کاربرد های فراوانی دارد. با این حال، بسیاری ها از خواص روغن پونه کوهی چیزی نمی دانند. چه چیزی پونه کوهی را از سایر گیاهان متمایز می کند؟ برای درک بیشتر با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

خواص روغن پونه کوهی برای سلامتی

خاصیت ضد التهابی

التهاب پاسخ بدن به یک بیماری است. زخم در بدن بیش از اغلب اوقات با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط است. کارواکرول، یکی از اجزای اصلی روغن پونه کوهی است، که تورم را کاهش می دهد. پونه کوهی سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند به بدن در خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش التهاب کمک کند.

تاثیر آن در درمان عفونت های مخمری

اگرچه بی ضرر است، اما رشد شدید مخمر می تواند سبب عفونت و مشکلات روده شود. اسانس پونه کوهی برای مبارزه با عفونت های قارچی از جمله عفونت های دهان و واژن کاملا مؤثر است. شایع ترین شکل مخمر کاندیدا با بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مرتبط است.

خواص آنتی اکسیدانی قوی

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که اکسیداسیون را مهار کرده و با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند. علاوه بر این، درک رادیکال های آزاد در بدن می تواند همزمان با بیماری های مزمن مانند سرطان و سایر مشکلات مربوط به قلب باشد. پونه کوهی یک آنتی اکسیدان طبیعی است که حاوی کارواکرول و تیمول است که از آسیب به سلول ها جلوگیری می کند.

سبب تسکین درد می شود

روغن پونه کوهی به دلیل خواص تسکین دهنده درد، اثراتی مشابه مورفین دارد.

مبارزه با سرطان  

وجود کارواکرول در روغن پونه کوهی نیز نشان دهنده خاصیت مبارزه با سرطان است. روغن پونه کوهی این قدرت را دارد که سلول های سرطان زا را به صورت جداگانه شناسایی کند و در عین حال سلول های سالم را دست نخورده باقی می گذارد.

خواص روغن پونه کوهی؛ کمک به کاهش وزن  

کارواکرول یک ماده فعال برای کاهش وزن است. علاوه بر این، کارواکرول می تواند با ترکیب سلول های چربی مقابله کند. شما همچنین می توانید از روغن پونه کوهی برای برنامه های کاهش وزن خود به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم استفاده کنید.

جلوگیری از عفونت ویروسی  

فواید سلامتی روغن پونه کوهی حاوی ترکیبات کارواکرول و آنالوگ آن تیمول، بسیار زیاد است. استفاده از روغن پونه کوهی می تواند به جلوگیری از تکثیر ویروس کمک کند. روغن پونه کوهی مانع ورود ویروس شده و در نهایت پتانسیل ضد ویروسی بدن را تقویت می کند.

کاهش سطح کلسترول

مصرف رژیم غذایی پرچرب و روغن پونه کوهی در افرادی که رژیم غذایی پرچرب مصرف می کنند، سطح کلسترول بدن شان کاهش دارد. کسانی که از روغن پونه کوهی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، سطح کلسترول بد (LDL) کاهش یافته و سطح کلسترول خوب (HDL) شان افزایش می یابد.

خواص روغن پونه کوهی؛ آنتی بیوتیک

کارواکرول موجود در روغن پونه کوهی یک آنتی بیوتیک است. روغن پونه کوهی می تواند عفونت ها و بیماری های رایج مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت های پوستی و موارد مشابه را از بین ببرد. علاوه بر این، روغن پونه کوهی عفونت گوش را با کارایی قابل توجهی درمان می کند. این آنتی بیوتیک طبیعی اثربخشی مشابه آنتی بیوتیک های دارویی را به تصویر می کشد.

پاکسازی روده

روغن پونه کوهی می تواند عملکرد روده شما را بهبود بخشد، به خصوص در شرایط شدید مانند داشتن روده نشتی. روده نشتی زمانی رخ می دهد که دیواره روده شما ناقص باشد و سبب ورود باکتری ها و سایر سموم به جریان خون شود. روغن پونه کوهی از دیواره روده شما در برابر آسیب و نشت روده محافظت می کند.

موارد مصرف روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی قرن ها برای درمان بیماری ها، ارزش غذایی و برای طعم دادن به غذا استفاده می شود. برخی از این کاربردها عبارتند از:

اضافه کردن طعم به غذا

روغن پونه کوهی که اغلب با برگ‌های خشک گیاه مخلوط می ‌شود، چاشنی خاصی برای سس‌ها و سایر غذاها اضافه می‌ کند. آیا می توانید تصور کنید که پونه کوهی روی پیتزا نپاشید؟

درمان عفونت های قارچی

روغن پونه کوهی به عنوان وسیله ای برای درمان عفونت های قارچی در بدن و بهبود هوای خانه استفاده می شود.

خواص روغن پونه کوهی؛ درمان زخم ها

استفاده از روغن پونه کوهی به شکل رقیق آن، به طور مستقیم بر روی قسمت آسیب دیده می تواند از عفونت های باکتریایی جلوگیری کرده و به بهبود سریع تر زخم کمک کند.

 استفاده برای درمان سرماخوردگی و سرفه  

استفاده از روغن پونه کوهی برای بخور دادن خود یا اتاق نیز می تواند به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک کند.

مسکن

روغن پونه کوهی به عنوان یک مکانیسم تسکین درد عمل می کند.

دافع حشرات

مالیدن روغن پونه کوهی روی پوست می تواند حشراتی مانند پشه و مگس را دفع کند.

خواص روغن پونه کوهی؛ استفاده برای تسکین گلودرد  

مالیدن روغن پونه کوهی یا فقط استنشاق آن می تواند برای گلوی بیمار شما معجزه کند.

درمان عفونت های باکتریایی

می توانید عفونت های باکتریایی را با روغن پونه کوهی درمان کنید. روغن پونه کوهی به دلیل خواص آن در درمان موثر عفونت گوش نیز مشهور است.

عوارض جانبی روغن پونه کوهی

مصرف روغن پونه کوهی در صورت مصرف بیش از حد ممکن است مضر باشد. مثل همیشه، بهتر است قبل از مصرف، نظر متخصص خود را در مورد این موضوع بدایند. در این جا چند عارضه جانبی احتمالی وجود دارد که باید به آن ها دقت کنید:

  • بیماران دیابتی باید مراقب میزان مصرف روغن پونه کوهی باشند. زیرا می تواند قند خون آنها را کاهش دهد. اگر از روغن پونه کوهی در دوران بارداری به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد سقط جنین اجتناب کرده باشید، کمک خواهد کرد. اگر به گیاهان خانواده Lamiaceae حساسیت دارید، روغن پونه کوهی می تواند مضر باشد. همچنین در صورت داشتن یک اختلال خونریزی از قبل، می تواند خونریزی را تشدید کند.
  • با مصرف روغن پونه کوهی، جذب مس، آهن و روی کاهش می یابد. در هر صورت، اگر روغن را بخورید، خطر آسیب رساندن به بافت داخلی شما افزایش می یابد. روغن پونه کوهی آنقدر قوی است که می تواند عوارضی را برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی خاص ایجاد کند.
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، توصیه می شود بدون مشورت با پزشک از عصاره روغن پونه کوهی استفاده نکنید. از روغن پونه کوهی برای نوزادان و کودکان استفاده نکنید. علاوه بر این، اگر تحت درمان قرار دارید، باید قبل از استفاده از روغن پونه کوهی نظر پزشک خود را بپرسید.

در مصرف روغن پونه کوهی دقت کنید

به هر حال، همیشه خوب است که به ازای هر سه هفته استفاده از روغن پونه کوهی یک هفته فاصله بیندازید، زیرا این ماده قوی است و همچنین در صورت مصرف طولانی مدت می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

خواص روغن پونه کوهی؛ باید گفت

اگر از اسانس پونه کوهی استفاده می کنید، مطمئن شوید که در مصرف دوزها زیاده روی نکنید. اکثر تولیدکنندگان از محدودیت های متفاوتی برای محصولاتی که می فروشند استفاده می کنند. با این وجود، برای جلوگیری از هر گونه عوارض جانبی، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

لینک های مرتبط

خواص و فواید زیتون؛ ۱۰ مزیت فوق العاده زیتون + عوارض جانبی

فواید و عوارض جانبی بیسکویت های دایجستیو برای سلامت بدن

فواید چای سفید؛ از سلامت قلب تا استفاده در محصولات آرایشی و زیبایی

فواید و عوارض خوردن پای مرغ؛ 10 فایده فوق العاده پای مرغ

فواید زرشک؛ ۷ مزیت فوق العاده زرشک از کنترل دیابت تا درمان آکنه

فواید فندق؛ باید ها و نباید های که تا به حال در مورد فندق نشنیده اید

حقایقی در مورد برنج؛ ۱۶ حقیقت جالب در مورد برنج سفید و قهوه ای

۳ راه برای خوشحال کردن دیگران!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان