بهترین برنامه ریزی در زمان اوقات فراغت بارداری

توسطتحریریه خبرنامه

خرداد ۱۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

بسیاری از زنانی که برای اولین بار تجربه‌ی بارداری دارند گمان می‌کنند که بارداری به معنای استراحت مطلق و نهایتا رفتن چکاپ‌های دوره ای است. بارداری شاید در ماه‌های اولیه، دورانی هیجان‌انگیز و پر‌ماجرا به نظر برسد، اما بعد از پایان نخستین علائم، تبدیل به موضوعی عادی می‌شود. بی‌تحرکی و فعال نبودن به خصوص در ماه‌های آخر بارداری بسیار کسل کننده خواهد بود و باعث بی‌حوصلگی و کلافه شدن مادر می‌شود. در حالی که اگر شما فعال بودن را انتخاب کنید و کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید به احتمال زیاد از این دوران شیرین بیشتر لذت خواهید برد. در این مقاله برخی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده و جذاب را ارائه داده‌ایم تا شما را در این دوران مشغول و سازنده نگه دارد.

به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید

گوش دادن به آهنگ مورد علاقه خود، به بدن شما انرژی می‌دهد. گفته می‌شود موسیقی دارای توانایی‌های شفابخش است و اثر آرام بخشی بر ذهن دارد. موسیقی باعث آرامش در دوران بارداری می‌شود. مطالعات اخیر انجام شده در این زمینه نشان داده است که کودک می‌تواند صداهای خارج از رحم را بشنود، بنابراین برای جنین در حال رشد نیز خوشایند است. گوش دادن به موسیقی می‌تواند سرگرم کننده باشد و همچنین ذهن شما را تقویت کند.

به پیاده روی و گردش بیرون از خانه بروید

در این دوران رفتن به یک پیک نیک چند ساعته به همراه خانواده را به شما پیشنهاد میکنیم. توصیه می‌شود غذای مورد علاقه خود را همراه داشته باشید زیرا اشتهای شما در دوران بارداری زیاد می‌شود و بهتر است غذای سالم و خانگی به همراه داشته باشید. سفرهای طولانی مدت در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است خطرناک باشد. اما همیشه می‌توانید به پارک در نزدیکی محله خود برای پیاده روی بروید. بازدید از مکان‌های جدید باعث ایجاد هیجان و انگیزه می‌شود.

یک دفتر خاطرات دوران بارداری داشته باشید

‌تمام احساسات و لیست کارهایی که باید انجام دهید را در یک دفترچه بنویسید. تمام برنامه ریزی‌هایی که می‌کنید و احساسی که در آن روز را دارید و کارهایی که انجام داده‌اید مانند یک پیاده روی ساده و اتفاقاتی که در طول روز رخ می‌دهد را در این دفترچه یادداشت کنید. این کار می‌تواند یک فعالیت سرگرم کننده باشد که بعدها می‌توانید آن را بخوانید. خواندن در مورد زندگی خود مانند یک داستان بسیار هیجان انگیز است.

صحبت کردن با کودک خود

‌گفته می‌شود که کودک شما در رحم می‌تواند صداهای بیرون را بشنود. صحبت کردن با کودک، پیوند شما و او را محکم‌تر می‌کند و احساس می‌کنید ارتباط قوی‌تری دارید. این کار می تواند برای شما آرامش بخش باشد.

با آهنگ مورد علاقه خود برقصید

‌رقص همیشه یک تمرین فوق العاده برای بدن و ذهن بوده است. می‌توانید با حرکت آهسته برقصید یا فقط دستان خود را بالا ببرید و با جریان موسیقی حرکت کنید تا بدن و ذهن خود را آرام کنید. ورزش سبک و کم در دوران بارداری برای بدن لازم است.

 در کلاس‌های پیش از تولد شرکت کنید

هورمون‌ها می‌توانند در دوران بارداری دچار اختلال شوند. ایجاد تأثیر مثبت بر ذهن و بدن، برای شاد ماندن بسیار مهم است. چه چیزی بهتر از شرکت در کلاس یوگا یا کلاس ایروبیک. یک تمرین گروهی به شما کمک می‌کند تا یک حلقه اجتماعی ایجاد کنید. اوقاتی را با سایر خانم‌های باردار که در کلاس‌های حضوری مربوط به امور بارداری یا یوگای بارداری آشنا شده‌اید، سپری کنید. در مورد کوچکترین جزئیات بارداری با هم صحبت کنید و از تجربیات شیرین هم لذت ببرید. یوگا دوران بارداری، شنا و ایروبیک در آب برخی از رشته‌های ورزشی هستند که باید در دوران بارداری انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چه ورزش‌هایی را در دوران بارداری بهتر است انجام دهیم؟

سرگرمی های مورد علاقه خود را در اولویت بگذارید

‌انجام کاری که دوست دارید بهترین فعالیت برای تفریح است. بسیاری از ما باغبانی، آشپزی، خواندن رمان و تماشای تلویزیون و … را دوست داریم. بارداری بهترین زمان برای فعالیت‌های تفریحی است که روحیه شما را تازه می کند.

یک فهرست از اسامی کودکان تهیه کنید

فهرستی از اسامی دخترانه یا پسرانه تهیه کنید. با این آمادگی بعد از تولد فرزندتان دیگر استرس انتخاب اسم را نخواهید داشت.

با دوستان نزدیک خود صحبت کنید

به اشتراک گذاشتن احساسات خود با یک دوست نزدیک، بسیار آرامش بخش و سرگرم کننده است. می توانید از دوستان خود بخواهید به خانه‌ی شما بیایند و می‌توانید چند ساعتی را به گپ زدن بگذرانید. بیان افکار خود راهی عالی برای آرام کردن ذهن شماست.

به خرید سیسمونی بروید

خرید لوازم سیسمونی یکی از دغدغه‌های بسیار مهم پدر و مادرها در این دوران می‌باشد. نوزاد نیازهای مختلفی دارد که حتما باید قبل از تولد او فکری برای رفع آن‌ها نمود.  با این حال انتخاب سیسمونی هیجان‌انگیز و خرید کردن سرگرم کننده‌ است و ترکیب این دو کار خیلی احساس دل‌چسبی به پدر و مادر می‌دهد.‌‌

کتاب بخوانید

شما می‌توانید بهترین لحظات دوران بارداری خود را با کتاب خواندن سپری کنید. کتاب‌ها و مقاله‌های خوب را انتخاب کنید. می‌توانید کتاب‌هایی در مورد بارداری، مراقبت از جنین، مراقبت از کودک، تغذیه سالم در دوران بارداری و… بخوانید. این کتاب‌ها میزان آگاهی و دانش شما را در وضعیتی که در آن هستید، افزایش می‌دهند. حتی می‌توانید در همنشینی‌های‌تان با سایر خانم‌ها از چیزهایی که خوانده‌اید و آگاه شده‌اید، حرف بزنید و تبادل نظر کنید.

برای چیدمان اتاق نوزاد برنامه‌ریزی کنید

برنامه ریزی برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک از انتخاب رنگ گرفته تا چیدمان تخت و کمد نوزادی فرآیندی سرگرم کننده و جذاب است. اما فراموش نکنید که بهتر است انجام آن را به ماه‌های آخر بارداری موکول نکنید. زیرا در ماه‌های پایانی شکم شما بزرگتر شده و انجام بعضی کارها را نه تنها سخت‌تر خواهد کرد، بلکه انجام فعالیت‌های سنگین و یا پرخطر به تنهایی برای شما و جنین نیز ریسک‌پذیر است. در طراحی لوازم و تزئینات اتاق کودک، تمرکز خود را بر روی لوازم و وسایلی مثل فرش کودکانه، پرده‌های کوچک، طرح بالش‌ها و قاب‌های تزئینی و… قرار دهید که با بزرگ شدن کودک بتوانید آن ها را بدون مشکل تغییر دهید.

از دوران بارداری خود عکس داشته باشید

همواره می‌توان با کمک عکاسی خاطره‌ای خوشایند از بارداری به جا گذاشت. از همسرتان بخواهید هر ماه از شکم در حال رشدتان عکس بگیرد تا بعدها وقتی بچه بزرگ شد آنها را به عنوان یاد‌گاری داشته باشد. عکاسی در ماه آخر بارداری در کنار کفش و لباس نوزادی نیز یکی از زیباترین یاد‌گاری‌هایی است که به جا می‌ماند.

غذای مورد علاقه خود را بخورید

خوردن غذای مورد علاقه یکی از موارد بسیار خوشایند در دوران بارداری است. البته بهتر است غذای مورد علاقه شما شامل غذاهای ناسالم یا آن دسته از غذاهایی که در دوران بارداری محدود شده‌اند، نباشد. تهیه سالاد میوه از میوه‌های مورد علاقه شما می‌تواند مفید باشد. گفته می‌شود که خوردن شکلات‌ باعث شادی می‌شود. اما نباید به مقدار زیاد مصرف شود زیرا حاوی کافئین است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زنان باردار می‌توانند هر روز 30 گرم شکلات بخورند زیرا ممکن است برای رشد و تکامل جنین مفید باشد.

 

کلام آخر:

موارد ذکر شده برخی از راه‌های تفریح و پر کردن اوقات فراغت در دوران بارداری است. شما همچنین می‌توانید کارهای دیگری را مناسب با علاقه‌‌ی خود مانند نواختن ساز یا نقاشی کشیدن و … را برای تفریح و لذت بردن انجام دهید اما با رعایت این نکته که باید سلامتی خود را همیشه در اولویت قرار دهید. در کنار همه این ها، یک خانم باردار باید همیشه شاد باشد. او باید از تمام استرس‌ها، نگرانی‌ها و تنش‌ها رها شود.  کنترل استرس در دوران بارداری توسط مادر به دلیل پیامدها و تأثیری که بر سلامت جنین و مادر دارد، بسیار حائز اهمیت است. استرس در دوران بارداری ممکن است به مغز نوزاد متولد شده آسیب برساند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *