خواص و فواید زیتون؛ 10 مزیت فوق العاده زیتون + عوارض جانبی

توسطپناه امینی

مرداد ۳۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مرداد ۳۱, ۱۴۰۱ , , ,
خواص و فواید زیتون

این میوه خوشمزه غنی از آنتی اکسیدان را در میان وعده های خود بخورید تا از بدن خود در برابر مشکلات سلامتی محافظت کنید. خواص و فواید زیتون به دلیل خواص آنتی اکسیدانی غنی آن معروف است. آنتی اکسیدان ها چه می کنند؟ خوب، آن ها با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند و از اختلال در اجزای سلولی مانند DNA، لیپیدها و پروتئین جلوگیری می کنند و در نهایت آسیب سلولی را خنثی می کنند. آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو می تواند سبب دیابت، التهاب یا حتی سرطان شود.

گفته می شود، مصرف زیتون بهترین راه برای جلوگیری از استرس اکسیداتیو است. اما، زیتون حاوی چه آنتی اکسیدانی است؟ این مطلب به معرفی فواید و عوارض جانبی آن پرداخته است، به خواندن ادامه دهید.

خواص و فواید زیتون بر سلامت بدن

مشخصات آنتی اکسیدانی زیتون

مطالعات نشان می دهد که چگونه پلی فنول های موجود در زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. مهمترین آنتی اکسیدان موجود در زیتون ویتامین E است که می تواند از شما و خانواده شما در برابر سرطان و بیماری های استخوانی محافظت کند.سایر آنتی اکسیدان های قوی موجود در زیتون عبارتند از:

  • اولئوروپئین که به وفور در زیتون تازه و نارس یافت می شود.
  • این اولئوروپئین با رسیدن زیتون به هیدروکسی تیروزول تجزیه می شود.
  • تیروزول آنتی اکسیدان دیگری است که ممکن است به سلامت قلب کمک کند.
  • و در حالی که اسید اولئانولیک ممکن است از آسیب و التهاب کبد جلوگیری کند، کورستین به کاهش فشار خون کمک می کند.

چرا این همه در مورد آنتی اکسیدان ها صحبت می کنیم؟ زیرا آنتی اکسیدان های موجود در زیتون بر تمام فواید آن تاثیر دارد. آن ها مواد مغذی هستند که در صورت مصرف منظم می توانند زندگی و سلامتی شما را به طور چشمگیری بهبود بخشند.

زیتون را در رژیم غذایی خود قرار دهید و از مزایای زیر بهره مند شوید:

خواص و فواید زیتون چیست؟

مبارزه با سرطان

زیتون در منطقه مدیترانه بسیار بیشتر محبوب است و حتی شما می توانید در این مناطق نرخ پایین سرطان را شاهد باشید. ترکیبات فنلی موجود در زیتون در درمان و پیشگیری از چندین نوع سرطان بهترین عملکرد را دارد. زیتون همچنین حاوی اسکوالن و ترپنوئیدها، ترکیبات دیگری با خواص ضد سرطانی است.

تقویت سلامت قلب

استرس اکسیداتیو می تواند به قلب شما نیز آسیب برساند. مصرف بیش از حد استرس اکسیداتیو، کلسترول را اکسید می کند و سبب حمله قلبی می شود. اما به لطف آنتی اکسیدان های موجود در زیتون، از حمله قلبی جلوگیری می شود.

زیتون نیز حاوی چربی است، اما این نوع چربی خوب است. اسید اولئیک (یک اسید چرب تک غیراشباع) موجود در زیتون التهاب را کاهش می دهد. و خطر بیماری قلبی را کم می کند. یکی دیگر از مواد مغذی مهم در زیتون مس است که کمبود آن با بیماری قلبی مرتبط است.

خواص و فواید زیتون؛ مبارزه با التهاب

چربی های تک غیراشباع موجود در زیتون به همراه ویتامین E و پلی فنول ها به مبارزه با التهاب و بیماری های مرتبط با آن کمک می کند. آن ها همچنین حاوی ترکیب مهم دیگری به نام اولئوکانتال هستند که خواص ضد التهابی فوق العاده ای دارد. این دلیل دیگری است که زیتون می تواند در تسکین درد بدن به خوبی عمل می کند (البته پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از زیتون حتما با پزشک خود مشورت کنید).

جلوگیری از پوکی استخوان

مطالعات نشان می دهد که چگونه زیتون و پلی فنول های آن می توانند به جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن کمک کند. پلی فنول ها با افزایش تعداد استئوبلاست ها (سلول هایی که ماتریکس را برای تشکیل استخوان ترشح می کنند) کار می کنند و این سبب سلامت استخوان می شود.

هیدروکسی تیروزول، آنتی اکسیدان موجود در زیتون که در مورد آن صحبت کردیم، همچنین به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می کند. همچنین در شکل گیری و نگهداری استخوان ها نقش دارد. و به عنوان یک درمان موثر برای علائم پوکی استخوان عمل می کند.

خواص یا فواید زیتون؛ بهبود سلامت گوارش

زیتون دارای پتانسیل پروبیوتیکی است که سبب می شود برای حفظ سلامت دستگاه گوارش اهمیت بیشتری پیدا کند. زیتون یک غذای تخمیر شده است، به این معنی که سرشار از باکتری دوستدار روده لاکتوباسیلوس است.

ترکیبات فنلی موجود در زیتون همچنین می تواند رشد هلیکوباکتر پیلوری را که عامل التهاب معده است، متوقف کند. فنل های موجود در زیتون تمایل دارند برای مدت طولانی در شکم باقی بمانند و اغلب به عنوان باکتری روده عمل می کنند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند.

سبب کاهش وزن می شود

همانطور که گفته شد، زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که می تواند خطر چاقی را کاهش دهد. این اسیدهای چرب همچنین سطح کلسترول خوب را افزایش می دهند – به این معنی که بدن شما در انجام فعالیت ها از جمله سوزاندن کالری کارآمدتر است.

زیتون همچنین گردش خون را تقویت می کند که سبب افزایش اثربخشی تمرینات بدنی شما می شود. در نهایت منجر به حفظ وزن سالم می شود. و به لطف فواید آن بر سیستم گوارشی، زیتون جذب بهینه مواد مغذی را از غذاهایی که می‌خورید تضمین می‌کند و تنها چند کالری برای ذخیره شدن به عنوان چربی باقی می‌گذارد. جالب این جاست که چربی موجود در زیتون می تواند سیر کننده باشد و منجر به کنترل مصرف غذا شما می شود. حتی ممکن است قبل از غذا به جای کراکر، زیتون بخورید.

افزایش سلامت مغز با زیتون

مغز تا حد زیادی از اسیدهای چرب ساخته شده است. اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در زیتون به حفظ حافظه و حتی بهبود تمرکز کمک می کند. مصرف زیتون همچنین از مرگ سلول های مغزی (به دلیل بیماری) جلوگیری می کند و میزان امکان از دست دادن حافظه را کاهش می دهد.

خواص و فواید زیتون؛ کاهش سطح قند خون

اگرچه اطلاعات بسیار کمی در این مورد وجود دارد، برخی منابع نشان می دهند که زیتون به کاهش سطح قند خون کمک می کند. زیتون نحوه ساخت و واکنش بدن به انسولین را تغییر می دهد و این می تواند به بیماران مبتلا به قند خون بالا کمک کند.

بهبود و تقویت بینایی با زیتون

هرچند تحقیقات در حال انجام است، اما آنتی اکسیدان های موجود در زیتون مطمئنا یک نکته را ثابت می کند. استرس اکسیداتیو می تواند بینایی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. که آنتی اکسیدان های موجود در زیتون می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

افزایش سلامت پوست و مو

اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های موجود در زیتون هم پوست و هم مو را تغذیه و آبرسانی می کند. ویتامین E قوی ترین آنتی اکسیدان موجود در زیتون است که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و حتی به جلوگیری از چین و چروک کمک می کند.

عوارض مصرف بیش از حد زیتون چیست؟

مشکلات دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی مبنی بر فواید یا مضرات زیتون برای زنان باردار یا شیرده وجود ندارد. از این رو، زنان باردار و شیرده باید زیتون (یا روغن زیتون) را در مقادیر معمولی مصرف کنند و از افراط در آن خودداری کنند.

کاهش زیاد قند خون

زیتون می تواند قند خون را در افرادی که قبلا داروهای قند خون مصرف می کنند، در حد زیادی کاهش دهد. بنابراین قبل از مصرف زیتون با پزشک مشورت کنید.

خواص و فواید زیتون؛ سدیم بالا

زیتون می تواند حاوی مقادیر زیادی سدیم باشد. از این رو از آن ها در حد مجاز مصرف کنید. خوردن 5 تا 6 زیتون در روز یک کار هوشمندانه خواهد بود. اگر مشکل فشار خون دارید، لطفا از مصرف زیتون دوری کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

زیتون ممکن است با داروهای قند خون و فشار خون تداخل داشته باشد. اگر از آن داروها استفاده می کنید، لطفا قبل از مصرف زیتون با پزشک خود مشورت کنید.

فواید زیتون را می توان به محتوای آنتی اکسیدانی آن نسبت داد. زیتون می تواند خطر سرطان را کاهش دهد و سلامت قلب و عروق، گوارش، مغز، چشم، پوست و مو را تقویت کند. آن ها همچنین سطح قند خون را کاهش می دهند، با التهاب مبارزه می کنند و به کاهش خطر پوکی استخوان کمک می کنند. می توانید مستقیما زیتون را به غذای خود اضافه کنید یا از روغن زیتون برای مقاصد آشپزی استفاده کنید تا از فواید آن بهره مند شوید. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است سطح قند خون را تا حد زیادی کاهش دهد و محتوای سدیم بالای آن ها نیز اثرات منفی داشته باشد. زیتون همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. از این رو احتیاط کنید و آن ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

مطالب مرتبط

فواید درمانی ترکیب سیر و عسل: اگر هر روز صبح، یک قاشق عسل و سیر بخورید….

از مبارزه با سرطان تا بهبود سلامت قلب؛ ۱۱ خواص اثبات شده روغن زیتون برای سلامتی

فواید باورنکردنی ترکیب شیره انگور و شیر و نوشیدن آن

گیاه دارویی برای درمان سرفه؛ ۷ موثرترین گیاه دارویی را برای درمان سرفه بشناسید

فواید شگفت انگیز ترکیب سیر و عسل برای سلامت جسمی و جنسی مردان

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *