جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
1
(1)

پونه کوهی به عنوان یک ادویه گیاهی اصلی در بسیاری از غذاهای سراسر جهان استفاده می شود. عطر و طعم قوی دارد و طعم دهنده عالی برای غذاها است. می توان از فواید پونه کوهی با مصرف آن به شکل تازه، خشک یا به گونه روغن این گیاه بهره ببرید. پونه کوهی دارای برخی از مواد مغذی مهم است، هرچند باید به اندازه کمتر مصرف شود. فقط یک قاشق چای خوری پونه کوهی خشک می تواند حدود 8 درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین K را برآورده کند. از کمک به مبارزه با باکتری ها تا کاهش التهاب همه از فواید پونه کوهی است.

این مطلب به 5 مزیت پونه کوهی بر سلامتی بدن می پردازد.

فواید پونه کوهی؛ سرشار از آنتی اکسیدان

پونه کوهی سرشار از آنتی اکسیدان است. این ترکیبات به مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مضر در بدن کمک می کنند. تجمع رادیکال های آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است.

چندین مطالعه نشان داده که پونه کوهی و روغن پونه کوهی سرشار از آنتی اکسیدان هستند. اسانس پونه کوهی به خصوص سرشار از کارواکرول و تیمول است. دو آنتی اکسیدانی که می توانند به جلوگیری از آسیب به سلول های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. پونه کوهی در ترکیب با سایر مواد غذایی با آنتی اکسیدان بالا مانند میوه ها و سبزیجات، می تواند مقدار زیادی آنتی اکسیدان را فراهم کند که ممکن است به بهبود سلامت شما کمک کند.

کمک به مبارزه با باکتری ها

پونه کوهی حاوی ترکیبات خاصی است که خواص ضد باکتریایی قوی دارند. مطالعه ای نشان داده که اسانس پونه کوهی به جلوگیری از رشد اشریشیا کلی و سودوموناس آئروژینوزا، دو سویه باکتری که می‌توانند سبب عفونت شوند، کمک می‌کند. مطالعه دیگری نشان داده که پونه کوهی در برابر 23 گونه باکتری موثر است.

علاوه بر این، در تحقیقی فعالیت ضد میکروبی اسانس پونه کوهی، مریم گلی و آویشن را مقایسه شده است. پونه کوهی پس از آویشن یکی از موثرترین اسانس ها در برابر باکتری ها است.

فواید پونه کوهی؛ دارای خواص ضد سرطانی

پونه کوهی سرشار از آنتی اکسیدان است. این ترکیبات نه تنها می توانند آسیب رادیکال های آزاد را خنثی کنند. بلکه ممکن است به پیشگیری از سرطان نیز کمک کنند. برخی از مطالعات نشان داده اند که پونه کوهی و اجزای آن ممکن است به کشتن سلول های سرطانی کمک کند. می توان سلول‌ های سرطانی روده‌ انسان را با عصاره پونه کوهی درمان کرد و نشان داد که این عصاره رشد سلول‌ های سرطانی را متوقف کرده و به از بین بردن آن ها کمک می‌کند.

کمک به کاهش عفونت ویروسی

علاوه بر مبارزه با باکتری ها، برخی از مطالعات نشان داده اند که پونه کوهی و اجزای آن ممکن است بدن را در برابر برخی ویروس ها محافظت کنند. به طور خاص، کارواکرول و تیمول دو ترکیب موجود در پونه کوهی هستند که با خواص ضد ویروسی مرتبط هستند.

کمک به کاهش التهاب

التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که در نتیجه بیماری یا آسیب رخ می دهد. با این حال، اعتقاد بر این است که التهاب مزمن در ایجاد بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و شرایط خودایمنی نقش دارد. پونه کوهی سرشار از آنتی اکسیدان است. که می تواند به خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش التهاب کمک کند.

همچنین حاوی ترکیباتی مانند کارواکرول است که خواص ضدالتهابی دارند. برای تعیین این که چگونه یک دوز طبیعی می تواند بر التهاب در انسان تاثیر بگذارد، به مطالعاتی بیشتری نیاز است.

فواید پونه کوهی؛ باید گفت

پونه کوهی گیاهی است که در سلامتی بدن شما فواید بسیار قوی دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است به مبارزه با باکتری ها و ویروس ها کمک کند. به طور بالقوه رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد و به کاهش التهاب کمک می کند.

با این حال، تحقیقات فعلی محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات بالقوه آن در انسان نیاز است. خوشبختانه، پونه کوهی همه کاره است، به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود. و می توان آن را در انواع مختلفی از دستور العمل ها به صورت تازه، خشک گنجاند یا از روغن آن استفاده کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان