فواید زرشک؛ 7 مزیت فوق العاده زرشک از کنترل دیابت تا درمان آکنه

توسطپناه امینی

مرداد ۱۵, ۱۴۰۱ به روز رسانی : مرداد ۱۵, ۱۴۰۱ , ,
فواید زرشک

درختی که روی آن توت های ترش و قرمز می روید، میوه آن به نام رزشک شناخته می شود. در حالی که این گیاه بومی در بخش هایی از اروپا، آفریقا و آسیا می روید. اکنون می توان آن را در سراسر جهان یافت. زرشک قرن هاست که در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی، عفونت ها و بیماری های پوستی استفاده می شود. از فواید زرشک باید گفت که حاوی چندین ترکیب مهم، به ویژه بربرین، که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. و ممکن است به کنترل شرایطی مانند دیابت، مبارزه با عفونت های دندانی کمک کند.

فواید زرشک؛ دارای مواد مغذی بالا

زرشک بسیار مغذی و سرشار از کربوهیدرات، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است. به ویژه، این توت منبع عالی ویتامین C است. یک آنتی اکسیدان که ممکن است به محافظت در برابر آسیب سلولی کمک کند، که می تواند منجر به بیماری قلبی و سرطان شود.

یک وعده 1/4 فنجان (28 گرم) زرشک خشک حاوی:

کالری: 89

پروتئین: 1 گرم

چربی: 1 گرم

کربوهیدرات: 18 گرم

فیبر: 3 گرم

ویتامین C: ۲۱۳ درصد از ارزش روزانه غذایی

آهن: 15 درصد DV

علاوه بر این، زرشک حاوی روی، منگنز و مس است که همگی مواد معدنی کمیاب هستند و نقش مهمی در ایمنی و پیشگیری از بیماری ها دارند. رنگ قرمز روشن توت ها از آنتوسیانین ها ناشی می شود. رنگدانه های گیاهی که ممکن است سلامت مغز و قلب شما را در کنار سایر فواید دیگر آن، تقویت کنند.

حاوی ترکیبات گیاهی مفید می باشد

زرشک سرشار از بربرین است، یک ترکیب گیاهی منحصر به فرد که با خواص مفید برای سلامتی همراه است. بربرین عضوی از خانواده آلکالوئیدها است، گروهی از ترکیبات که به دلیل اثرات درمانی شناخته شده هستند. مطالعات نشان داده اند که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با آسیب سلولی ناشی از مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

همچنین، بربرین ممکن است به کاهش سطح قند خون و کلسترول، کُند کردن پیشرفت سلول‌ های سرطانی خاص، مبارزه با عفونت ‌ها و اثرات ضد التهابی کمک کند. علاوه بر این، زرشک حاوی ترکیبات دیگری است که ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، مانند سایر آلکالوئیدها و اسیدهای آلی. با این حال، هنوز هم روی بربرین تحقیق می شود.

ممکن است به کنترل دیابت کمک کند

زرشک – و به ویژه محتوای بربرین آن – ممکن است در کنترل دیابت، یک بیماری مزمن که با سطح قند خون بالا مشخص می شود، نقش داشته باشد. به طور خاص، بربرین نحوه واکنش سلول های شما به هورمون انسولین را که میزان قند خون را تنظیم می کند، بهبود می بخشد. که ممکن است به کاهش سطح قند خون شما کمک کند.

فواید زرشک؛ می تواند به درمان اسهال کمک کند

زرشک قرن هاست که برای درمان اسهال استفاده می شود. این احتمالا به دلیل غلظت بالای بربرین در آن ها است که با مهار گیرنده های خاص به کند کردن ترانزیت مدفوع از طریق روده شما کمک می کند. و در نتیجه از اسهال جلوگیری می کند. در واقع، یکی از قدیمی‌ترین مطالعات انسانی بر روی بربرین نشان داد که اسهال ناشی از عفونت ‌های برخی باکتری‌ ها از جمله E. coli را درمان می‌کند.

فواید زرشک؛ برای سلامت دندان مفید است

عصاره زرشک می تواند با التهاب مبارزه کند. که احتمالا به این دلیل است که زرشک به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی عمل می کند. بنابراین، ممکن است به درمان بیماری های التهابی دندان مانند التهاب لثه، که با تجمع پلاک، تورم و تحریک لثه ها مشخص می شود، کمک کند.

ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد

بسیاری از تحقیقات از اثرات ضد سرطانی زرشک صحبت می کند، که همه آن ها مربوط به بربرین است. از آن جایی که بربرین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، ممکن است به مبارزه با آسیب اکسیداتیو زمینه ای مرتبط با توسعه سرطان کمک کند.

علاوه بر این، بربرین ممکن است سبب مرگ سلول های سرطانی شود. از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کند، و آنزیم های دخیل در چرخه زندگی سلول های سرطانی را مهار می کند. تحقیقات نشان می دهد که بربرین از رشد تومور جلوگیری می کند و سبب مرگ سلولی در سلول های سرطانی پروستات، کبد، استخوان و سینه انسان می شود.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نقش بالقوه زرشک در درمان و پیشگیری از سرطان نیاز است.

فواید زرشک؛ مبارزه با آکنه و درمان آن

زرشک ممکن است در درمان آکنه، یک بیماری پوستی که با برآمدگی های ملتهب و جوش مشخص می شود، نقش داشته باشد. به طور خاص، بربرین و سایر ترکیبات موجود در زرشک ممکن است به مبارزه با التهاب و عفونت های مرتبط با آکنه کمک کند.

زرشک، میوه قرمز گیاه Berberis vulgaris است. آن ها حاوی ترکیب منحصر به فردی به نام بربرین هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. ممکن است به بهبود کنترل قند خون، درمان اسهال و مبارزه با التهاب مرتبط با عفونت های دندان و آکنه کمک کند. افزودن زرشک به رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند تا از فواید سلامتی آن بهره مند شوید. اما قبل از مصرف مکمل زرشک یا بربرین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *