جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
0
(0)

خیار که به طور گسترده کشت و استفاده می شود متعلق به خانواده کدو است. به طور کلی به عنوان یک سبزی شناخته می شود اما از نظر علمی خیار یک میوه است. خیار ابتدا در جنوب آسیا کشت شد اما اکنون در بسیاری از نقاط جهان کشت می شود. هرچند خیار از نظر مواد مغذی بسیار غنی است. و به دلیل فواید آن برای سلامتی و زیبایی شناخته می شود. اما عوارض مصرف زیاد خیار را برای سلامتی را نباید نادیده گرفت.

خوردن خیار برای سلامتی ما مفید است. فقط زمانی که در حد اعتدال مصرف شود. زیرا مصرف زیاد خیار برای سلامتی مضر است. پس برای فهمیدن در مورد عوارض مصرف بیش از حد خیار با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

عوارض مصرف زیاد خیار

باعث مسمومیت می شود

اگرچه خیار یک میوه سالم است، اما حاوی تکه های کوچکی است که طعم آن را تلخ می کند. این قسمت های کوچک خیار حاوی تری ترپنوئیدها یا ترکیبات کوکوربیتاسین بسیار سمی است. بنابراین، مهم است که از مصرف آن در حد اعتدال مطمئن شوید و زیاده روی نکنید.

بسیاری از ما خوردن خیارهایی را تجربه کرده‌ایم که طعم بسیار تلخی دارند. این خیارها دارای طبیعت بسیار سمی هستند و بهتر است در هر شرایطی از مصرف آن ها اجتناب شود. به همین ترتیب باید از نوشیدن آب خیار که مزه تلخی دارد نیز خودداری شود. زیرا چنین آبمیوه ای به شدت سمی و حساسیت زا است.

از دست دادن مایعات و عدم تعادل

خوردن بیش از حد خیار می تواند خطر از دست دادن مایعات را افزایش دهد. و این می تواند منجر به عدم تعادل بدن شود. دلیل اصلی از دست دادن مایعات ناشی از پرخوری خیار، وجود کوکوربیتاسین و روغن چرب در دانه ‌های خیار است. این ترکیبات طبیعت ادرارآور خفیف دارند، به این معنی که مصرف زیاد خیار می تواند تکرر ادرار را افزایش دهد. که در نهایت منجر به از دست رفتن مایعات و الکترولیت ها از بدن می شود. و عدم تعادل را نیز به همراه دارد. در موارد شدید حتی می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

ویتامین ها و مواد معدنی

گوشت خیار منبع خوبی از ویتامین C است. و پوست خیار سرشار از مواد معدنی مانند سیلیس، پتاسیم و منیزیم است. همچنین فیبرهای غذایی همه این ترکیبات برای سلامتی بسیار مفید هستند. اما فقط تا زمانی که در حد مجاز مصرف شوند. همچنین ویتامین C بیش از حد می تواند باعث رشد رادیکال های آزاد شود که در نتیجه به سلول های بدن آسیب می رساند. به همین ترتیب پتاسیم بیش از حد می تواند تاثیر منفی بر کلیه ها بگذارد و فیبر بیش از حد می تواند سبب گاز روده، نفخ و گرفتگی شکم شود.

عوارض جانبی ویتامین C بیش از حد

خیار منبع عالی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان به حساب می آید و نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری های مختلف مانند اسکوربوت و آنفولانزا کمک می کند. به عنوان آنتی اکسیدان، با رادیکال های آزاد بدن مبارزه می کند، آن ها را ثابت نگه می دارد و از آسیب رساندن به سلول های بدن جلوگیری می کند.

با این حال، تمام ویتامین C تا زمانی برای ما مفید است که در دوز توصیه شده مصرف شود. زیرا ویتامین C بیش از حد می تواند بر بدن تاثیر مضری بگذارد. مصرف ویتامین C هنگام مصرف زیاد به عنوان یک پرو اکسیدان عمل می کند و می تواند سبب رشد و انتشار رادیکال های آزاد (به جای تثبیت آن ها) شود. این رادیکال های آزاد می توانند آزادانه در داخل بدن پرسه بزنند، به سلول های بدن آسیب برسانند. اگر از این حالت جلوگیری نشود سبب افزایش آسیب خواهد شد. از طرفی خطر ابتلا به سرطان، آکنه، پیری زودرس و غیره را نیز به دنبال دارد.

اگرچه ویتامین C محلول در آب است و ویتامین C اضافی همراه با ادرار از بدن خارج می شود، اما بهتر است مصرف ویتامین C را در حد مجاز نگه دارید، زیرا تکرر ادرار اصلا برای سلامتی مفید نیست و می تواند بار کلیه ها را نیز افزایش دهد.

عوارض مصرف زیاد خیار؛ آب زیاد

خیار منبع عالی آب است. در واقع، تقریبا 90 درصد وزن خیار را آب تشکیل می دهد. این آب سبب می شود که هنگام خوردن خیار احساس هیدراته شدن و شادابی کنید. همچنین سبب تغذیه پوست می شود. با این حال، مصرف بیش از حد خیار می تواند اثرات بسیار مضری بر بدن داشته باشد. زیرا مصرف بیش از حد آب می تواند حجم کل خون را در بدن افزایش دهد، رگ های خونی و قلب را تحت فشار قرار دهد. در ضمن سبب فرسودگی بیش از حد کلیه ها نیز شود.

وجود آب بیش از حد در سیستم بدن همچنین می‌تواند غلظت الکترولیت‌ها را در بدن نامتعادل کند. که می ‌تواند سبب ایجاد سردرد یا اختلال در تنفس شود.

پوشش مومی خیار

خیار میوه ای شکننده است که به راحتی شکسته می شود. این به هیچ وجه مورد پسند کشاورزان نیست و اکثر کشاورزان پوست خیار را در مرحله رشد یا چیدن واکس می زنند. این پوشش مومی از خیار در برابر حشرات محافظت می کند و همچنین خطر آسیب هنگام حمل و نقل را به حداقل می رساند. قسمت بد این مرحله این است که موم مورد استفاده برای پوشش از ترکیباتی مانند اتیل الکل، صابون ها و کازئین شیر تشکیل شده است. (کازئین شیر می تواند سبب واکنش های آلرژیک نسبت به شیر در افراد خاص شود).

این ترکیبات به هیچ وجه برای بدن مفید نیستند و حتی می توانند سبب واکنش های پوستی در افراد خاص شوند (زمانی که لایه برداری به صورت موضعی انجام می شود). بنابراین، برای ما مهم است که مطمئن شویم فقط خیارهای پوست کنده می خوریم و در صورت امکان سعی کنیم خیارهای ارگانیک تهیه کنیم.

خطرات بالای آفت کش ها

خیار در بین 50 میوه و سبزی مورد آزمایش برای آفت کش ها رتبه 9 را دارد. به عبارت دیگر خیار به شدت در معرض سموم دفع آفات است. و بیشتر این سموم برای سلامتی بسیار مضر هستند. به دلیل خطرات آفت کش های مرتبط با خیار، بهتر است از خیارهای ارگانیک استفاده کنید یا خودتان خیار پرورش دهید. با این حال، اگر پیدا کردن خیار ارگانیک سخت است. بهتر است خیار را فقط پس از شستن کامل با آب تازه بخورید و فراموش نکنید که پوست آن را بردارید.

می تواند سبب نفخ و گاز معده شود

دانه های خیار حاوی ترکیبی به نام کوکوربیتاسین هستند. این عنصر ماهیت سمی دارد و می‌ تواند سبب ایجاد سوء هاضمه در افراد خاص، به ‌ویژه در افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند، شود. سوء هاضمه ناشی از کوکوربیتاسین می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ نیز شود که سپس منجر به آروغ و ریح می شود (زیرا این روش بدن برای کنترل نفخ است).

همچنین برخی سبزیجات دیگر مانند کلم، پیاز، کلم بروکلی، تربچه، گل کلم و غیره وجود دارند که می ‌توانند سبب ایجاد گاز معده در برخی افراد شوند. اگر با خوردن این سبزیجات دچار گاز معده شوید، با خوردن خیار بیشتر دچار نفخ و گاز گرفتگی خواهید شد . پس به دلیل این عوارض جانبی خیار، بهتر است خیار را در حد اعتدال مصرف کنید.

عوارض مصرف زیاد خیار؛ مضر برای کلیه

خیار منبع خوبی از پتاسیم را تشکیل می دهد که برای سلامت بسیار مفید است. زیرا به کنترل فشار خون کمک می کند، برای قلب نیز مفید است. از اختلالات کلیوی جلوگیری می کند و برای سیستم عصبی نیز عالی است. با این حال، مصرف بیش از حد خیار می تواند کشنده باشد، زیرا پتاسیم بیش از حد برای سلامتی مضر است زیرا می تواند سبب ایجاد یک بیماری پزشکی به نام هیپرکالمی شود. این وضعیت در ابتدا می تواند منجر به نفخ، گرفتگی شکم، گاز روده و غیره شود. ادامه این وضعیت با گذشت زمان بدتر می شود و شروع به ایجاد اختلال در عملکرد کلیه می کند و در نهایت به سیستم کلیوی آسیب می رساند.

ایجاد کننده واکنش های آلرژیک

باید گفت برخی از افراد به برخی مواد غذایی مانند گرده ابروسیا، خربزه، چای بابونه، موز، تخمه آفتابگردان و غیره حساسیت دارند. یعنی منجر به پیدایش ورم یا کهیر در اطراف دهان، گلو و زبان می شود. کسانی که این واکنش های آلرژیک را تجربه می کنند باید از خوردن خیار به صورت خام پرهیز کنند و باید آن را با سالاد دیگری مانند کدو سبز خام جایگزین کنند (به این دلیل که اگرچه پختن می تواند خطر واکنش های آلرژیک را از بین ببرد، اما به طور سنتی خیار عمدتا به شکل خام در ترکیب سالاد سرو می شود. بنابراین بهتر است آن را با کدو سبز جایگزین کنید).

تشدید کننده مشکلات تنفسی

اگر از سینوزیت یا هر بیماری مزمن تنفسی دیگری رنج می برید، باید از خوردن خیار خودداری کنید. به این خاطر که خیار دارای اثرات خنک کنندگی است (طبق طب آیورودا) و این اثر خنک کنندگی خیار می تواند مشکلات تنفسی را بدتر کند و منجر به بروز عوارض جانبی شود.

عوارض مصرف زیاد خیار؛ خوردن خیار در دوران بارداری

به طور کلی خیار غذای بی خطری است و در دوران بارداری می توان آن را مصرف کرد اما فقط در صورت مصرف متعادل و با نظر پزشک، زیرا مصرف زیاد خیار باعث تکرر ادرار می شود. که سبب ناراحتی زنان باردار می شود. خیار منبع خوبی از فیبر است که برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد. اما فیبر زیاد می تواند سبب مشکلات گوارشی مانند درد شکم، نفخ و مشکل در جذب مواد مغذی شود.

لینک های مرتبط

طرز تهیه کاپاماکی (رولت سوشی خیار)

فواید طالبی؛ ۲۳ فایده فوق العاده طالبی برای سلامت بدن

مطلب: فواید بی نظیر خیار

فواید نعناع برای پوست؛ مزیت فوق العاده و دستورالعمل تهیه ماسک صورت

فواید پیازچه؛ ۱۲ بهترین فواید پیازچه برای پوست و سلامتی + حقایق جالب

رژیم غذایی رشد مو؛ از ماهی تا آب ۱۰ مغذی ترین غذا برای سلامت مو

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان