جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
5
(1)

در اکثر غذاهایی که می خورید از پیاز استفاده می شود. مزایای آب پیاز فراتر از طعم غنی آن در غذاهای شما است. پیاز از گیاهان گلدار جنس آلیوم است. از فواید آب پیاز می توان به خواص دارویی، مواد معدنی و ویتامین های متعددی آن اشاره کرد. این سبزی برای درمان بیماری های پوست و مو و سایر مسائل بهداشتی مانند دیابت، بیماری های قلبی و التهاب استفاده می شود.

اما آیا در مورد مصرف آب پیاز چیزی می دانستید؟ آیا آب آن به سلامت شما کمک خواهد کرد؟ بنابراین اگر می خواهید در مورد مزایای آب پیاز بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

فواید آب پیاز چیست؟

  1. تقویت کننده سلامت مو

گوگرد موجود در آب پیاز تولید کلاژن را افزایش می دهد که می تواند رشد مو را نیز افزایش دهد. در تحقیقی آمده که آب پیاز می تواند رشد مو را تقویت کرده و بیماری هایی مانند آلوپسی آره آتا (ریزش ناگهانی مو) کمک کند. در این مطالعه، افرادی که موهای خود را با آب پیاز می شستند، تجربه رشد موی بیشتری داشتند.

آب پیاز همچنین به درخشندگی موهای شما کمک می کند. خواص ضد میکروبی آب پیاز تاثیر زیادی در مبارزه با عفونت های پوست سر دارد. پوست سر سالم تر به این معنی که فولیکول مو قوی تر است.

  1. درمان آکنه

آب پیاز خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد. ژل حاوی عصاره پیاز، اسکار آکنه را در بیماران بهبود می بخشد. این ژل سبب کاهش قرمزی و التهاب ظاهر اسکار می شود. در مطالعه ای نشان داده شده که عصاره پیاز می تواند به عنوان گزینه های درمانی بالقوه برای عفونت های باکتریایی و قارچی مورد استفاده قرار گیرد.

شما می توانید آب پیاز را به صورت خود بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. صورت خود را با آب گرم بشویید. اما مراقب باشید؛ که آب آن وارد چشمان شما نشود. همچنین مطمئن شوید که آب پیاز تماسی با تاول های سر باز نداشته باشد. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

برخی منابع همچنین پیشنهاد می کنند که آب پیاز می تواند به درمان پسوریازیس نیز کمک کند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

  1. سبب به تاخیر انداختن چین و چروک می شود

فلاونوئیدها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آب پیاز ممکن است از علائم پیری زودرس جلوگیری کند. خواص ضد پیری ظاهری آب پیاز ممکن است به محتوای گوگرد آن نیز نسبت داده شود. که طبق برخی تحقیقات، می تواند تولید کلاژن را تقویت کرده و با پیری زودرس مبارزه کند. هرچند تحقیقات بیشتری برای ثابت شدن این ادعا نیاز است.

  1. فواید آب پیاز؛ به کاهش خطر سرطان کمک کند

ترکیبات ضد سرطانی متعددی در پیاز وجود دارد، از جمله کوئرستین، آنتوسیانین ها و ارگانوسولفور. مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات ممکن است در درمان چندین نوع سرطان کمک کنند.

تحقیقات همچنین بیان می‌کند که هرچه طعم پیاز قوی‌تر باشد، نقش آن در پیشگیری از سرطان موثرتر است. از سویی کوئرستین با استرس اکسیداتیو در مغز مبارزه می کند. پیاز همچنین حاوی فیبر است که می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند. به خصوص از آب پیاز قرمز استفاده شود. آن ها سلول های تومور را از بین می برند و به این ترتیب به درمان و پیشگیری از سرطان کمک می کنند. با این حال تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر مکانیسم پیاز در درمان سرطان نیاز است.

  1. به درمان دیابت کمک کند

عصاره پیاز ممکن است سطح گلوکز خون را کاهش دهد و این خبر خوبی برای افراد مبتلا به دیابت است.

سبزی کم کالری است و همچنین میزان متابولیسم شما را افزایش می دهد که می تواند بر مدیریت علائم دیابت تاثیر داشته باشد. از سویی گمان می رود مصرف عصاره پیاز در کاهش سطح گلوکز پلاسما نیز موثر باشد.

  1. با التهاب نیز مبارزه می کند

کورستین موجود در آب پیاز نشان داده است که لکوترین ها، پروستاگلاندین ها و هیستامین ها را مهار می کند. همه این ها باعث التهاب در آرتروز می شوند.

یک مطالعه تیم تحقیقاتی ایرانی نیز نتایج مشابهی ثبت شده است. موش‌هایی که مراحل حاد و مزمن التهاب را پشت سر می‌گذارند، با مصرف آب پیاز بهبود یافته اند. از سویی آب پیاز تازه هم درد، التهاب حاد و مزمن را مهار می ‌کند و به تنهایی تأثیر بیشتری بر التهاب دارد.

مصرف آب پیاز همچنین می تواند از اختلالات استخوانی مرتبط با التهاب جلوگیری کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف آن توانایی تراکم مواد معدنی استخوان را در زنان یائسه افزایش می دهد.

  1. سیستم ایمنی بدن را تقویت و حمایت می کند

پیاز حاوی سلنیوم است، یک ماده مغذی که به احتمال خیلی زیاد سطح ایمنی بدن را تقویت می کند. سلنیوم پاسخ ایمنی را تحریک کرده و یا پاسخ ایمنی بیش از حد را سرکوب می کند. همچنین سلول های ایمنی با کمبود سلنیوم در برابر اکسیداسیون بیشتر آسیب پذیر هستند. این سلول ها همچنین در تولید پروتئین و انتقال کلسیم با مشکل مواجه هستند.

آب پیاز همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به آسم و سایر بیماری های تنفسی مفید باشد. برخی بر این باورند که آب پیاز باعث تحریک اندام های دفاعی و تقویت آن ها از جمله ریه ها می شود. همچنین کورستین موجود در آب پیاز می تواند با التهاب و سایر آلرژی ها مبارزه کند.

  1. سبب تقویت بینایی می شود؛ فواید آب پیاز

خواص ضد میکروبی آب پیاز می تواند به درمان عفونت های چشمی مانند ورم ملتحمه و بلفاریت کمک کند. آزمایش‌هایی که روی خرگوش‌ها انجام شد نشان داد که آب پیاز می ‌تواند یک اثر بازدارنده بر رشد فلور چشم داشته باشد.

آب پیاز همچنین ممکن است از آب مروارید جلوگیری کند. در مطالعات روی موش ها، تزریق آب پیاز در این موجودات مانع از تشکیل آب مروارید ناشی از سلنیت شده است.

  1. به درمان قارچ ناخن کمک می کند

مطالعات نشان می دهد که خواص ضد قارچی آب پیاز می تواند با کاندیدا آلبیکنس، یک مخمر بیماری زا که می تواند باعث عفونت قارچی در انسان شود، مبارزه کند.

آب پیاز را با استفاده از پد پنبه ای روی ناخن پای آسیب دیده بمالید. به علاوه می توانید پنبه را با باند یا نوار چسب به ناخن پا محکم ببندید. بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. در روتین هفته ای حتما یک بار از آن استفاده کنید.

  1. فواید آب پیاز؛ درمان عفونت گوش

گزارشی که توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است، توانایی آب پیاز را در درمان عفونت گوش و گوش درد بیان می کند. با این حال، محققین به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز دارند. احتیاط کنید قبل از استفاده از آب پیاز برای این منظور با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

  1. به خواب بهتر و تغییر خلق و خوی کمک می کند

برخی از مطالعات نشان دهنده این است که فولات موجود در آب پیاز می تواند خلق و خو را بهبود بخشیده و با افسردگی مبارزه کند.

فولات با جلوگیری از انباشته شدن هموسیستئین، ماده شیمیایی که مانع از رسیدن خون و سایر مواد مغذی به مغز می شود، عمل می کند. تولید بیش از حد هموسیستئین با تولید سروتونین، هورمون های احساس خوب تداخل می کند.

هورمون‌های دیگر مانند دوپامین و اپی نفرین نیز به تنظیم خواب کمک می کند. این جاست که فولات موجود در پیاز از تولید این هورمون ها در بدن حمایت می کند.

  1. ممکن است باروری راحتی داشته باشید

مطالعات نشان می دهد که چگونه آب پیاز می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد. این را می توان به فعالیت آنتی اکسیدانی پیاز نسبت داد که سلامت اسپرم را تقویت می کند. در یک مطالعه نشان داده شده است که مصرف آب پیاز در موش‌های نر باعث بهبود سطح تستوسترون شده است. آب پیاز باعث افزایش سطح تستوسترون می شود.

فواید آب پیاز؛ چگونه آب پیاز را بگیرید؟

حدود 3 تا 4 پیاز را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد نمایید. آن را داخل آبمیوه گیری بریزید و آب آن را بگیرید. سپس در ظرفی ریخته و بنوشید. همچنین می توانید تکه های پیاز را داخل مخلوط کن بریزید و به شکل پوره آن مصرف نمایید.

مصرف آن می تواند فواید خاصی داشته باشد. اما آیا “آب پیاز” عوارضی نیز به دنبال دارد؟

عوارض آب پیاز چیست؟

مشکلات احتمالی در دوران بارداری و شیردهی

از آن جایی که تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است، زنان باردار و شیرده باید آب پیاز را به مقدار محدود مصرف کنند. همچنین با پزشک خود مشورت کنند.

ممکن است باعث کاهش قند خون تا حد زیادی شود

آب پیاز می تواند میزان قند خون را به حداقل کاهش دهد. اگر از دارو برای درمان دیابت استفاده می‌ کنید، شاید با مصرف آن کاهش شدید قند خون داشته باشید. پس با پزشک خود مشورت کنید، تا از عوارض آن در امان بمانید.

ممکن است باعث اختلالات خونریزی شود

از آن جایی که پیاز (آب پیاز) ممکن است لخته شدن خون را کند نماید، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر اختلال خونریزی دارید، آب پیاز مصرف نکنید. از طرفی باید دقت کنید اگر جراحی در پیش دارید، حداقل 2 هفته قبل از آن از خوردن آب پیاز خودداری کنید.

ممکن است سوء هاضمه را تشدید کند

اگر مشکل سوء هاضمه دارید، مراقب مصرف آب پیاز باشید زیرا می تواند وضعیت شما را تشدید کند. همچنین گفته می شود که باعث ریفلاکس اسید یا شرایط مرتبط با آن نیز می شود.

آلرژی های پوستی

این حالت ممکن است برای افرادی با پوست حساس رخ دهد. مراقب باشید قبل از این که آب پیاز را روی پوست خود بمالید، انجام یک پچ تست ضروریست. در حالی که پیاز بیشتر برای اهدافی مانند آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد، به همین ترتیب فواید زیادی برای سلامتی دارد. آب پیاز سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی معدنی مهم است. که دارای خواص دارویی مانند بهبود سلامت پوست، پوست سر و مو می باشد. به علاوه در به تاخیر انداختن علائم پیری و بهبود جای آکنه و مبارزه با التهاب و عفونت های قارچی نیز موثر است. همچنین، آب پیاز ممکن است به بهبود سطح قند خون و تقویت ایمنی کلی بدن شما کمک کند. می توانید آب پیاز را به راحتی در خانه درست کرده و آن را مصرف نمایید. یا به صورت موضعی استفاده کنید تا از فواید فراوان آن بهره مند شوید.

لینک های مرتبط

۷ فایده مهم و بی‌نظیر گیلاس با دستورالعمل های خوشمزه

۳۶ غذای سرطان زا که باید از آن دوری کرد

فواید شگفت انگیز کشمش؛ از کاهش وزن تا درمان اختلال نعوظ در مردان

خواص شگفت انگیز خوردن سیب

۲۴ درمان خانگی فوق العاده موثر برای از بین بردن خال صورت

۱۴ مزیت سلامتی شگفت انگیز انگور قرمز + ارزش غذایی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان