جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 12 دقیقه
1
(1)

طالبی میوه تابستانی آبدار و خیلی خوش مزه ای است. فواید طالبی فوق العاده زیاد است که برای سلامتی بدن، پوست و مو مناسب می باشد. پس اگر می خواهید بیشتر راجع به این میوه ارزشمند بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

طالبی چیست؟

طالبی نوعی خربزه از خانواده Cucurbitaceae است که شامل میوه ها و سبزیجاتی مانند کدو حلوایی، کدو تنبل، خیار و غیره می شود. این میوه به رنگ زرد روشن تا نارنجی، گاهی با رنگ ماهی قزل آلا البته تیره تر و مانند رنگ سایر خربزه ها نیز یافت می شود. روی سطح زمین به شکل تاک دنباله دار رشد می کند.

این میوه شکل گرد یا مستطیلی، قوام نرم و بافتی آبدار با رایحه شیرین دارد. ویژگی های فوق را می توان در میوه کاملا رسیده یافت کرد. حفره تو خالی در مرکز حاوی دانه های کوچک رنگی مایل به سفید است. طالبی ها عمدتا میوه های تابستانی هستند و بهترین آن ها در ماههای آوریل تا آگوست در بازار پیدا می شوند.

فواید طالبی برای سلامتی

طالبی جدا از طعم شیرین لذیذ و عطر وسوسه ‌انگیزش، منبع بسیار خوبی از مواد معدنی، مملو از ویتامین A، پتاسیم و فیبر رژیمی است. این جا می توانید در مورد فواید بی نظیر آن مطالعه کنید.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف منظم طالبی می تواند به بهبود و تقویت سیستم ایمنی کمک کند و بدن را آماده مبارزه با بیماری ها نماید. طالبی سرشار از ویتامین C و ویتامین A است که با تحریک گلبول های سفید در بدن، ایمنی را تقویت می کند. WBC ها به عنوان مکانیسم دفاعی طبیعی بدن در نظر گرفته می شوند. زیرا از حمله آسیب زننده های خارجی به سیستیم ایمنی ما جلوگیری می کنند و همچنین عفونت بدن را از بین می برند. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، به طور موثری با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند. این رادیکال های آزاد به پوست آسیب می رسانند و مسئول پیری زودرس هستند. اضافه کردن طالبی به رژیم غذایی می تواند از پیری زودرس جلوگیری کند.

  1. فواید طالبی؛ سلامت قلب و عروق

این روزها بیماری های قلبی- عروقی بسیار شایع است. چرا طالبی را برای حفظ سلامت قلب خود امتحان نمی کنید؟ این خربزه خوشمزه  سرشار از پتاسیم است که فشار خون را کنترل می کند و قلب شما را سالم نگه می دارد. این ماده معدنی علاوه بر کنترل فشار خون بالا از آسیب بیشتر سدیم به بدن نیز جلوگیری می کند. طالبی همچنین سرشار از ترکیبی به نام آدنوزین است که برای قلب مزایای فراوانی دارد زیرا خاصیت رقیق کنندگی خون را دارا می باشد. این کار از لخته شدن خون در سیستم قلبی عروقی جلوگیری می کند. ویتامین C همچنین از تصلب شرایین یعنی سخت شدن شریان ها جلوگیری می کند، در حالی که فولات به جلوگیری از حملات قلبی کمک می کند.

  1. جلوگیری از سرطان

سرطان فوبیک یکی از انواع سرطان هاست و سبب مرگ می شود. حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که از مییوه های استفاده کنیم که می توانند از این بیماری کشنده جلوگیری کنند. یکی از این میوه ها طالبی است. طالبی دارای محتوای بالایی از ویتامین C و بتاکاروتن است که می تواند به طور موثر با رادیکال های آزاد بدن مبارزه کرده و آن ها را از بین ببرد. این رادیکال های آزاد مضر هستند زیرا به سلول های بدن حمله می کنند و باعث رشد سرطان می شوند.

  1. فواید طالبی؛ مبارزه با استرس

طالبی برای رفع استرس بسیار مفید است. زیرا می تواند شما را از شر استرس های روزانه زندگی که منجر به احساسات منفی می شود، نجات دهد. پس اگر استرس سراغ تان آمد کمی استراحت کنید و یک لیوان آب طالبی بنوشید. در عرض چند دقیقه احساس بهتری به شما دست خواهد داد.امد

طالبی سرشار از پتاسیم است که ضربان قلب را عادی می کند و اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد. در نتیجه باعث می شود احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید. همچنین دارای سوپراکسید دیسموتاز است که با کاهش فشار خون و آرامش اعصاب با استرس مقابله می کند. از مرگ سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو نیز جلوگیری می کند.

  1. سلامت چشم

اگر می خواهید جوانه های چشایی تان آرام باشد و از عینک یا لنز تحریک کننده آن دور باشید. همچنین بتوانید به طور طبیعی به سلامت بینایی کمک کنید، طالبی را امتحان کنید. طالبی سرشار از بتاکاروتن است که به سلامت بینایی کمک می کند. با جذب بدن، این بتاکاروتن ها به ویتامین A تبدیل می شوند که به جلوگیری از آب مروارید و بهبود بینایی بسیار موثر می باشد. مطالعات ثابت کرده است که مصرف منظم غذاهای حاوی ویتامین بالا می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را تا 40 درصد کاهش دهد.

  1. جلوگیری از نفروپاتی دیابتی

نفروپاتی دیابتی یک اختلال کلیوی است که در آن سلول های کلیه به طور خطرناکی آسیب می بینند. عصاره طالبی معروف به “اکسی کین” می تواند از این وضعیت جلوگیری کند. علاوه بر این، طالبی دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است به این معنی که فروکتوز و گلوکز موجود در طالبی از یک قند ساده تشکیل شده اند. بنابراین، این میوه برای بیماران دیابتی و کسانی که از چاقی رنج می برند بی خطر گفته می شود.

  1. فواید طالبی؛ مفید برای ریه ها

طالبی یکی از بهترین میوه ها برای ریه های شما به حساب می آید. پس برای تقویت و سالم ماندن ریه های تان از این میوه استفاده کنید. مصرف منظم طالبی به بدن کمک می کند تا بتواند ویتامین A از دست رفته در طول یک دوره به دلیل سیگار کشیدن مداوم یا قرار گرفتن در معرض دود را جبران می کند. این به جوانسازی ریه ها کمک کرده و به ویژه برای سیگاری هایی که ریه های آن ها به دلیل استعمال دخانیات به شدت آسیب دیده است مفید می باشد.

  1. درمان بی خوابی

اگر همه درمان های خانگی و دارو های خواب آور نتوانسته اند خوابی آرام به شما هدیه کنند. طالبی را امتحان کنید. طالبی دارای خواص ملین قوی است. زیرا حاوی ترکیبی منحصر به فرد می باشد که اعصاب را تسکین می دهد و اضطراب را آرام می کند. بنابراین، به افرادی که دچار بی خوابی هستند نیز اثربخشی فوق العاده ای در تسکین سیستم عصبی شان دارد تا از شر اختلالات خواب خلاص شوند.

  1. کمک به درمان مشکلات قاعدگی

چرخه قاعدگی یکی از مخوف ترین دوره ها برای زنان است. اگر شما یکی از کسانی هستید که با گرفتگی عضلات مبارزه می کنید، طالبی می تواند در کاهش درد ناشی از آن به شما کمک کند. ویتامین C موجود در طالبی در تنظیم جریان قاعدگی و تسکین درد های قاعدگی در زنان موثر است. مصرف منظم طالبی در دوران قاعدگی می تواند جریان و لخته شدن خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و ضمنا به بهبود سایر مشکلات قاعدگی نیز کمک می کند. طالبی گاهی برای القای قاعدگی هم استفاده می شود.

  1. کمک به کاهش وزن

طالبی به کاهش وزن کمک می کند زیرا کالری کمی داشته و فیبر بالایی دارد. بنابراین، می توانید هر چقدر دوست دارید میل کنید. در حالی که کالری دریافتی تان نیز تحت کنترل خواهد بود. زیرا فیبر برای کاهش وزن مفید است، هضم آن در معده زمان بیشتری نیاز دارد تا وارد دستگاه گوارش شود. بنابراین باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این روند هضم آهسته، از پرخوری جلوگیری می کند. علاوه بر این، غذاهای غنی از فیبر اغلب حجیم هستند و فضای بیشتری را در معده شما اشغال می کنند. و باعث می شوند احساس سیری بیشتری داشته باشید و از خوردن میان وعده در بین وعده های غذایی جلوگیری کنید.

  1. فواید طالبی؛ ترک سیگار بدون علائم ترک

طالبی برای کسانی که سعی در ترک سیگار دارند مفید است. به این دلیل که مواد معدنی و مواد مغذی موجود در طالبی به فرد سیگاری کمک می کند تا با علائم ترک نیکوتین به طور موثر مقابله کند. علاوه بر این، با جبران ویتامین A از دست رفته بدن به دلیل سیگار کشیدن مداوم، به بدن کمک می کند تا سریع تر بهبود یابید.

  1. مفید برای زنان باردار

طالبی برای زنان باردار خیلی مفید می باشد، مانند یک اکسیر عمل می کند. اسید فولیک اغلب برای زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند و همچنین برای زنان باردار توصیه می شود. محتوای بالای فولات موجود در طالبی به تولید و نگهداری سلول های جدید به ویژه در زنان باردار کمک می کند. به علاوه مانع از اختلالات لوله خنثی در جنین می شود. طالبی همچنین با دفع منظم سدیم اضافی از بدن در نتیجه احتباس آب مرتبط است.

  1. خواص دارویی دانه طالبی

خوردن دانه های له شده طالبی می تواند به دفع کرم های روده کمک کند. آن ها همچنین در درمان سرفه، تب و سوء هاضمه نیز موثر هستند.

  1. فواید طالبی؛ تسکین درد دندان

پوست طالبی برای درمان درد دندان مفید است. حدود 6 گرم از پوست طالبی را بردارید به آن آب را اضافه کنید و بجوشانید تا پخته شود. هنگام خنک شدن، آن را صاف کرده و به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

  1. ارزش دارویی چای طالبی

از ریشه طالبی برای تهیه دمنوش طالبی استفاده می شود. یک ادرارآور مؤثر می باشد. همچنین به جلوگیری از استفراغ کمک می کند.

  1. کمک به درمان آرتریت

افزودن دوز مناسب طالبی به رژیم غذایی می تواند به شما در از بین بردن درد و ناراحتی مرتبط با آرتریت کمک کند. طالبی دارای خواص ضد التهابی است که می تواند از استرس اکسیداتیو در مفاصل و استخوان های شما جلوگیری کند. بنابراین سبب کاهش التهاب می شود.

  1. فواید طالبی؛ تقویت سیستم هاضمه

طالبی برای معده شما فوق العاده است و اثر خنک کنندگی و آرام بخش دارد. حرکات روده را تنظیم می کند و سیستم گوارش شما را سالم نگه می دارد. این میوه معجزه آسا سرشار از فیبر غذایی ضروری است که به تنظیم حرکات مناسب روده کمک می کند. همچنین هضم غذا در دستگاه گوارش شما تضمین می کند، که در این صورت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز در شما کاهش می یابد.

فواید طالبی برای پوست

همه انواع خربزه برای پوست عالی هستند. به خصوص خربزه طالبی که مغذی ترین آن هاست، از این قاعده مستثنی نیست.

  1. آبرسان و جوان کننده پوست

درست مانند بدن ما، میوه آبکی برای پوست نیز بی نظیر است. پوست ما را هیدراته و شاد نگه می دارد. طالبی حاوی ویتامین های K و E است که نقش مهمی در حفظ سلامت و درخشندگی پوست شما دارند. محتوای بالای آب آن پوست شما را از درون آبرسانی می کند. طالبی همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B، کولین و بتائین است که پوست شما را بازسازی و جوان می کند. استفاده موضعی از آب طالبی به نرم شدن و آبرسانی پوست شما فوق العاده مفید است.

  1. فواید طالبی؛ بازسازی پوست

آیا می خواهید همیشه جوان و شاداب به نظر برسید؟ طالبی می تواند آن را محقق کند. چون محتوای بالای ویتامین A و C موجود در میوه طالبی برای پوست شما مفید است. ویتامین A به بازسازی پوست کمک می کند در حالی که ویتامین C در تشکیل کلاژن، بافت همبند که درخشندگی جوانی را به پوست شما می بخشد، نقش دارد.

  1. مزایای ضد پیری

طالبی می تواند شما را دوباره به دوران نوجوانی تان بازگرداند. سالاد طالبی را امتحان کنید و ظاهر جوان پوست خود را برگردانید. به این دلیل که طالبی دارای اسید فولیک فراوان است که بازسازی سلول ها را تسهیل می کند. در نتیجه پوست شما را سالم نگه می دارد. که به ویژه برای زنان باردار مفید است. از طرف دیگر ویتامین C از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. به این ترتیب، طالبی چین و چروک پوست را از بین می برد. خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند، سنتز کلاژن را تسهیل می کند و خاصیت ضد پیری را حفظ می کند.

  1. درمان اگزما و سایر مشکلات پوستی

آب طالبی همچنین یک لوسیون موثر برای درمان اگزما و رفع کک و مک روی صورت است. همچنین می توان از آن به عنوان کمک اولیه برای سوختگی و ساییدگی نیز استفاده کرد.

فواید طالبی برای مو

طالبی حاوی تمام مواد مغذی و مواد معدنی حیاتی است که برای حفظ سلامت مو و پوست سر مورد نیاز می باشد.

  1. مبارزه با ریزش مو

طالبی در رژیم غذایی می تواند با مشکل ریزش مو مبارزه کند. زیرا اینوزیتول نوعی ویتامین B که برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو مورد نیاز در طالبی وجود دارد. این ویتامین به جز لیمو بیشتر در مرکبات یافت می شود. طالبی حاوی مقدار کافی اینوزیتول است. مصرف منظم این میوه می تواند رشد مو را تحریک کند.

  1. فواید طالبی؛ حالت دهنده عالی برای مو

طالبی می تواند یک نرم کننده کامل مو در طول ماه های تابستان باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فنجان طالبی را با چنگال له کنید و پس از استفاده از شامپو، موهای خود را با این پالپ ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه بشویید. هرچند طالبی به ندرت سبب بروز آلرژی می شود، با این حال حتما دقت کنید.

طالبی نوعی خربزه تابستانی با طعمی شیرین و عطر مشک مانند است. طالبی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی می باشد و نه تنها برای سلامت قلب، چشم، استخوان ها، پوست و مو مفید است، بلکه به مبارزه با استرس و بی خوابی نیز کمک می کند. با داشتن فولات بالا، برای زنان باردار نیز مفید است. این میوه با این که سالم و مغذی است، اما هنوز عارضه جانبی آن ثابت نگردیده است. شما می توانید طالبی را به اسموتی ‌ها، سوپ ‌ها، سالادها، سس‌ ها اضافه کنید و میل کنید.

لینک های مرتبط

۵ غذای که برای کمک به درمان آفتاب سوختگی معجزه می کند

۱۲ بهترین فایده کیوی + عوارض جانبی

۱۷ فایده شگفت انگیز انگور سبز برای سلامتی

۱۴ مزیت سلامتی شگفت انگیز انگور قرمز + ارزش غذایی

فواید تخم بلدرچین: ۱۸ مزیت و عوارض جانبی آن برای سلامت بدن

فواید ماست؛ ۱۰ مزیت شگفت انگیز ماست برای پوست و مو

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان