جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
3.7
(3)

فواید پیازچه برای سلامتی بدن شما را متقاعد می کند که این چاشنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. پیازچه مربوط به پیاز و سیر است و سرشار از فیبر رژیمی، ویتامین A، ویتامین K و فلاونوئیدها است. این ها می توانند خطر سرطان را کاهش دهند، سلامت قلب را بهبود بخشند و التهاب را درمان کنند. محتوای فیبر آن ها ممکن است مشکلات گوارشی را نیز تسکین دهد.

این مطلب در مورد فواید پیازچه و عوارض جانبی مطالعه خواهید کرد، پس به خواندن ادامه دهید.

در زیر برخی از ارزش های غذایی پیازچه آورده شده است:

کالری و چربی

پیازچه می تواند جایگزین سالمی برای طعم دهنده های دیگر باشد زیرا کالری کمی دارد. یک چهارم فنجان پیازچه فقط 4 کالری دارد. حاوی سدیم نیست و هر وعده پیازچه تنها یک دهم گرم چربی را تامین می کند.

ویتامین A

پیازچه حاوی مقدار زیادی ویتامین A به شکل بتاکاروتن است. در فرایند هضم، این بتاکاروتن توسط آنزیم ها به دو مولکول ویتامین A تقسیم می شود. یک چهارم فنجان پیازچه 522 IU ویتامین A را فراهم می کند. که حدود 17 درصد از مصرف توصیه شده 3000 IU برای مردان و 22 درصد از مصرف توصیه شده 2333 IU برای زنان است.

ویتامین K

یک چهارم فنجان پیازچه 26 میکروگرم ویتامین K را تامین می کند. که تقریبا یک پنجم میزان توصیه شده روزانه برای مردان و 29 درصد برای زنان است. این ویتامین تعدادی از آنزیم ها را در بدن شما فعال می کند، از جمله آنزیم های مورد نیاز برای معدنی شدن استخوان و رشد سلولی.

آنتی اکسیدان ها

کوئرستین و ویتامین K دو آنتی اکسیدان اصلی هستند که در پیازچه یافت می شوند. کوئرستین و سایر فلاونوئیدها ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، آندومتر و ریه کمک کنند. علاوه بر این ها، پیازچه همچنین حاوی کاروتن، زآگزانتین و لوتئین است که می تواند به محافظت در برابر سرطان ریه و دهان کمک کند.

همه این مواد مغذی قدرتمند می توانند به شما کمک کنند تا سلامتی و زندگی بهتری داشته باشید. اما چگونه؟ به خواندن ادامه دهید.

فواید پیازچه برای سلامتی چیست؟

پیازچه سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی است که به فواید آن می افزاید. این آنتی اکسیدان ها به مبارزه با سرطان کمک می کنند، سلامت قلب را تقویت می کنند و حتی می توانند با التهاب مبارزه کنند. آن ها همچنین بدن را سم زدایی کرده و سلامت پوست را تقویت می کنند. فیبر موجود در آن ها می تواند به تسهیل روند هضم کمک کند.

مبارزه با سرطان

پیازچه می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی، یعنی لوتئین و زآگزانتین، از فرد در برابر سرطان های ریه و دهان محافظت می کنند. پیازچه همچنین سرشار از فیبر است و این به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند. و مانند سایر این نوع سبزیجات، پیازچه نیز حاوی آلیسین است، یک آنتی اکسیدان مهم که به پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند.

مطالعات مختلف نشان داده اند که سبزیجات آلیوم (آن هایی که حاوی آلیسین هستند) دارای اثرات بازدارنده بر روی سرطان معده و مری هستند. پیازچه همچنین به بدن شما کمک می کند گلوتاتیون تولید کند، عاملی که بدن را قادر به شناسایی مواد سرطان زا کرده و آن ها را از بین می برد. مطالعات نشان داده اند که پیازچه می تواند به پیشگیری از سرطان پروستات نیز کمک کند. مطالعات متعدد دیگری نیز به اثرات ضد سرطانی پیازچه و سایر اعضای خانواده این سبزی نیز اشاره دارند.

فواید پیازچه؛ محافظت از قلب

آلیسین موجود در پیازچه یک ارگانوسولفور است و به کاهش سطح کلسترول و فشار خون کمک می کند. باید گفت آلیسین، اکسید نیتریک را در جریان خون آزاد می کند که سفتی رگ های خونی و همچنین فشار خون را کاهش می دهد. و کورستین موجود در پیازچه باعث کاهش تجمع پلاک در رگ ها می شود. آلیسین نه تنها به کاهش سطح کلسترول بد (کلسترول LDL) کمک می کند، بلکه سطح کلسترول خوب (کلسترول HDL) را نیز افزایش می دهد – که تاثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد.

پیازچه گردش خون را نیز تقویت می کند. ویتامین C موجود در آن ها خاصیت ارتجاعی موی رگ های خون و جذب آهن را بهبود می بخشد. و اسید فولیک موجود در پیازچه از انقباض عروق خونی جلوگیری می کند.

بهبود سلامت استخوان

پیازچه حاوی ویتامین K است، یک ماده مغذی بسیار مهم برای استخوان ها. این ویتامین به حفظ یکپارچگی و تراکم استخوان کمک می کند. ویتامین K همچنین به تنظیم سلول ها کمک می کند که در جلوگیری از دمینرالیزاسیون استخوان نقش دارند. این ویتامین همچنین از تولید پروتئینی به نام استئوکلسین حمایت می کند که برای حفظ تراکم مواد معدنی استخوان مهم است.

مهم تر از آن، مصرف کافی ویتامین K می تواند دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش دهد (که یکی دیگر از علل شایع از دست دادن یا ضعیف شدن استخوان است). هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است اما خواص ضد التهابی پیازچه ممکن است به درمان آرتریت نیز کمک کند.

فرآیند گوارش و هضم را آسان می کند

پیازچه به بدن کمک می کند تا از شر باکتری ها، مخمرها و قارچ های مضر در دستگاه روده خلاص شود. در غیر این صورت ممکن است هضم غذا را در بدن مختل کنند. خواص ضد باکتریایی پیازچه می تواند به از بین بردن حداقل 30 سویه سالمونلا (که می تواند باعث ناراحتی روده شود) کمک کند. پیازچه ترکیبی عالی از فیبر و سایر مواد مغذی ضروری مانند نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، فسفر، روی است – که همه این ها فرآیند هضم را تسهیل می‌کنند. این ترکیب فیتوشیمیایی همچنین می تواند ناراحتی معده را تسکین دهد.

پیازچه همچنین ممکن است نفخ را تسکین دهد و هضم غذا در بدن را تحریک کند.

فواید پیازچه؛ سم زدایی بدن

اگرچه تحقیقات محدودی در این مورد وجود دارد، اما برخی منابع می گویند که وجود کلروفیل و ویتامین K در پیازچه به تمیز نگه داشتن خون کمک می کند. مواد معدنی موجود در پیازچه ممکن است سموم بدن را خنثی کند. خواص ضد باکتریایی پیازچه همچنین به فرآیند سم زدایی بدن کمک می کند.

تقویت ایمنی بدن

فیتوکمیکال های متعدد موجود در پیازچه می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند. پیازچه همچنین حاوی مقدار کمی سلنیوم است که یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای تقویت ایمنی بدن شناخته می شود. سلول های ایمنی با کمبود سلنیوم می توانند در تولید پروتئین و انتقال کلسیم مشکل داشته باشند. پیازچه همچنین می تواند سلول های T شما را تقویت کند. آن ها همچنین در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا بدن را محافظت می کنند. با این حال، تحقیقات محدودی در این مورد وجود دارد.

پیازچه حاوی ترکیبات سولفوریک است که طبق تحقیقات به تقویت ایمنی کمک می کند. و به این ترتیب زخم ها را سریع تر التیام می بخشند.

فواید پیازچه؛ تقویت بینایی

این مزیت را باید به لوتئین و زآگزانتین موجود در پیازچه نسبت داد که استرس اکسیداتیو را در چشم کاهش می دهد و سلامت بینایی را تقویت می کند. آن ها همچنین از پیشرفت آب مروارید جلوگیری می کنند.

پیازچه همچنین حاوی کوئرستین است که طبق مطالعات می تواند به حفظ بینایی در بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا کمک کند.

مفید برای دوران بارداری

پیازچه منبع غنی فولات است، و فولات در دوران بارداری یکی از با اهمیت ترین ماده معدنی و مفید در این دوره است. فولات به رشد مغز جنین کمک می کند – همچنین به تقسیم سلولی و سنتز DNA کمک می کند. اسید فولیک همچنین به جلوگیری از نقایص مادرزادی به ویژه در مغز و نخاع کودک کمک می کند.

فواید پیازچه؛ بهبود خواب و خلق و خو

پیازچه منبع خوبی از کولین است که یکی از مواد مغذی مهم است که به خواب مناسب کمک می کند. همچنین اسید فولیک موجود در پیازچه به دلیل افزایش تولید دوپامین و سروتونین هورمون‌هایی برای تقویت خلق و خوی شناخته می شوند.

خواص ضد میکروبی فوق العاده

پیازچه دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی بیوتیکی عالی است. از طرفی پیازچه می تواند بالاترین فعالیت ضد باکتریایی را داشته باشد.

خواص آنتی بیوتیکی پیازچه به همراه ویتامین C می تواند میکروب های مضر را از بین ببرد. این ترکیب در درمان عفونت های قارچی به خوبی عمل می کند.

فواید پیازچه؛ افزایش سلامت پوست

پیازچه منبع خوبی از بتاکاروتن است، آنتی اکسیدانی که درخشندگی و سلامت پوست را افزایش می دهد. همچنین می تواند به درمان آکنه کمک کند در حالی که ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است با مزیت ضد پیری است. خوردن پیازچه می تواند به کاهش خطوط ریز و چین و چروک، برخی از برجسته ترین نشانه های پیری کمک کند. برای این منظور می توانید از ماسک صورت پیازچه استفاده کنید. پوره پیازچه را روی صورت خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. پس از آن صورت خود را تمیز و خشک کنید و از مرطوب کننده دلخواه خود استفاده کنید.

بهبود سلامت مو

اگرچه ما تحقیق مشخصی در این مورد نداریم، برخی منابع می گویند که پیازچه می تواند رشد مو را تحریک کند. آن ها می توانند جریان خون را در پوست سر افزایش دهند و ریشه مو را تقویت کنند. همچنین ممکن است از شکستن مو جلوگیری کنند.

ماسک مو با روغن پیازچه می تواند موهای کدر را نیز ترمیم کند. پیازچه را حدود 30 ثانیه در آب بجوشانید و سپس در آب سرد بگذراید خنک شود. سپس پیازچه سرد شده را در نصف فنجان روغن زیتون بریزید. پوره درست کنید و روی پوست سر بمالید. بعد از 30 دقیقه مثل همیشه شامپو بزنید.

حقایق جالب در مورد پیازچه دارید؟

  • پیازچه به عنوان یک چاشنی در غذاهای آسیایی رایج است
  • اعتقاد بر این بود که آویزان کردن دسته های پیاز خشک در اطراف خانه می تواند از بیماری جلوگیری کند.
  • هنوز هم مردم در مواقع بیماری، ویروس سرماخوردگی، از بخور آب پیاز جوشانده، و گذاشتن آن در فضای خانه استفاده می کنند.
  • از گل بنفشه پیازچه در دسته گل های خشک زینتی استفاده می شود.
  • کولی های رومانیایی به دلیل استفاده از پیازچه به عنوان بخشی از مراسم فال گیری خود مشهور بودند.
  • برگ های پیازچه نیز می توانند بوی بد دهان را کاهش دهند.

با همه این فواید اما از عوارض جانبی آن غافل نشوید

عوارض جانبی پیازچه چیست؟

ناراحتی معده

مصرف زیاد پیازچه می تواند منجر به ناراحتی معده شود.

مشکلات دوران بارداری و شیردهی

هرچند پیازچه در مقادیر معمولی بی خطر است، اما ما نمی دانیم که در مقادیر بیشتر چه اتفاقی برای بدن می افت. برای همین در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید.

پیازچه که از همان خانواده پیاز و سیر است، معمولا به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود و به دلیل خواص مفید خود شناخته شده است. بیشتر فواید پیازچه به دلیل آنتی اکسیدان غنی و محتوای کم چربی و کم کالری آن است. در حالی که از آن ها یک سس کم چرب برای سالاد و سایر غذاها درست می کنند، اما به پیشگیری از انواع سرطان نیز کمک می کنند. پیازچه منبع خوبی از ویتامین A و ویتامین K است که به سلامت چشم، پوست، مو و همچنین سلامت قلب کمک می کند.

در حالی که برگ های پیازچه را می توان خرد کرد و برای طعم دادن به انواع مختلف کره، پنیر و سرکه اضافه کرد، می توانید از آن به عنوان سس در سالادها و غذاها نیز استفاده کنید تا از فواید فراوان آن برای سلامت بدن بهره مند شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان