جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
3
(2)

درمان اختلال وسواس فکری: اختلال وسواس فکری‌ اختلال روانی مزمنی است که با وسواس و اجبار همراه می‌باشد. این اختلال حدود 3 درصد از بزرگسالان و 1 درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی در ایجاد اختلال وسواس فکری هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی نقش دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که اختلال وسواس فکری اغلب ارثی است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. همچنین تجربه سوء استفاده یا آسیب در کودکی نیز خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد. هم کودکان و هم بزرگسالان مبتلا به OCD دارای سطوح بالایی از کورتیزول (هورمون استرس) در خون خود و افزایش گلوتامات (یک انتقال دهنده عصبی تحریکی) در مغز خود هستند. در این نوشتار به درمان اختلال وسواس فکری پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

درمان اختلال وسواس فکری

افراد مبتلا به این اختلال دارای سطوح پایین‌تری از GABA و سروتونین – انتقال دهنده‌های عصبی آرامش بخش در مغز هستند. داروهای ضد افسردگی درمان استاندارد برای اختلال وسواس فکری است. اما خیلی‌ها ترجیح می‌دهند OCD خود را بدون دارو و با روش‌های درمانی خانگی درمان کنند. در این مورد محققان روش درمانی‌های مختلفی را برای درمان اختلال وسواس فکری مورد تحقیق قرار داده اند.

توجه: افراد مبتلا به OCD اغلب مجبورند بیش از یک درمان را امتحان کنند تا به درمان موثر برای اختلال خود دست یابند. ضمنا شما نباید هیچ روش درمانی را بدون مشورت با پزشک خود انتخاب، تغییر یا قطع کنید. برخی از بهترین راهکارها برای درمان اختلال وسواس فکری به قرار زیر هستند:

روی (زینک)

روی یک ماده معدنی ضروری برای سلامت روان است، به خصوص اگر اضطراب مزمن دارید. خیلی از افراد دچار کمبود روی هستند. در واقع، گفته تقریبا 2 میلیارد نفر در جهان دچار کمبود این ماده معدنی هستند، که این افراد به اختلال وسواس فکری مبتلا می‌شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده بدن بیماران مبتلا به OCD نسبت به افراد بدون اختلال وسواس فکری سطوح بسیار کمتر روی دارند. نتیجه یک مطالعه دیگر نیز نشان داده که مکمل روی به کاهش وسواس و اجبار بدون عوارض جانبی کمک می‌کند.

علاوه بر مکمل‌ها، باید غذاهای سالم و کامل حاوی روی نیز مصرف کنید. برخی از بهترین مواد غذایی برای بهینه سازی سطح روی شامل: صدف، گوشت گاو، تخمه کدو تنبل، قارچ و اسفناج می‌باشد. این غذاها برای سلامت مغز و روان موثر است. روی همچنین می‌تواند عصب واگ شما را تحریک کند که سبب کاهش اضطراب می‌شود.

درمان اختلال وسواس فکری؛ گلیسین

ماده گلیسین یک اسید آمینه است که معمولا در غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، کلاژن و ژلاتین یافت می‌شود. گلیسین یکی از سه آمینو اسیدی است که بدن شما برای ساخت گلوتاتیون، آنتی اکسیدان اصلی بدن استفاده می‌کند. همچنین مصرف روزانه 60 گرم گلیسین سبب کاهش علائم اختلال وسواس فکری می‌شود. گزینه دیگر مصرف سارکوزین است. سارکوزین یک مکمل طبیعی است که جذب گلیسین را مهار می‌کند و سبب افزایش گلیسین در مغز می‌شود. طبق نتیجه تحقیقات انجام شده سارکوزین منجر به بهبود سریع، عمیق و پایدار علائم OCD می‌شود.

کافئین

کافئین یک درمان طبیعی شگفت انگیز برای اختلال وسواس فکری است که می‌تواند سبب تسکین آن شود. همچنین می‌توانید فقط قرص‌های کافئین خالص مصرف کنید.

اما باید یادآور شد که قهوه و کافئین می‌توانند خواب را مختل کنند، بنابراین نباید شب هنگام، موقع خواب کافئین مصرف کنید. بعضی از افراد در مصرف کافئین حساس هستند و باید برای رفع اختلال خواب مصرف آن را قطع کنند.

درمان اختلال وسواس فکری؛ منیزیم

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن انسان است و برای سلامت روان خیلی ضروری است. برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و فعالیت بهینه انتقال دهنده‌های عصبی باید منیزیم مصرف کنید. اما خیلی‌ها با داشتن رژیم غذایی سالم نیز، به اندازه کافی این ماده معدنی را دریافت نمی‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح پایین منیزیم سبب ایجاد بسیاری از مشکلات عصبی روانی، از جمله اختلال وسواس فکری می‌شود و حتی آن را تشدید خواهد کرد.

سطح منیزیم در خون بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری به طور قابل توجهی کمتر از افراد بدون این اختلال است. بنابراین اگر مبتلا به بیماری هستید، باید برای رفع کمبود این ماده معدنی به اندازه کافی منیزیم جذب کنید. همچنین غذاهای غنی از منیزیم عبارت اند از اسفناج، دانه کدو تنبل، بادام‌ها، آووکادو، شکلات تلخ و موز.

خار مریم

خار مریم گیاهی است که معمولا برای بهبود سلامت کبد و محافظت از کبد در برابر سایر داروها استفاده می‌شود. سیلیمارین، یکی از فلاونوئیدهای موجود در خار مریم است که سطح سروتونین را در مغز حیوانات افزایش می‌دهد. نتیجه مطالعات روی انسان‌ها نیز نشان داد که خار مریم یک داروی ضد افسردگی محبوب SSRI در کاهش علائم اختلال وسواس فکری است.

آهن

آهن یک ماده معدنی کمیاب است که در هر سلول زنده بدن یافت می‌شود. اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن انتقال می‌دهد و سطوح پایین آن می‌تواند سبب احساس خستگی، رنگ پریدگی شود. اما تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که آهن یک کوفاکتور مهم در سنتز سروتونین است که کمبود آن می‌تواند خطر ابتلا به اختلال اضطراب را افزایش دهد.

از طرفی محققان دریافته اند که سطح آهن خون در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری خفیف و متوسط ​​به طور قابل توجهی کمتر است. با وجود این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آهن بیش از حد می‌تواند سبب بروز مشکلات سلامتی و در واقع افزایش اضطراب شود. برای رفع کمبود آهن بدن از مواد غذایی غنی از آن استفاده کنید. برخی از منابع خوب آهن شامل: اسپیرولینا، شکلات تلخ، اسفناج، ساردین و پسته می‌باشد.

درمان اختلال وسواس فکری؛ زعفران

زعفران به دلیل ترکیبات دارویی خود، فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. از طرفی زعفران یکی از بهترین مکمل‌ها برای کاهش افسردگی، اضطراب و استرس است. سافرانال و کروستین، دو ترکیب موجود در زعفران است که گیرنده‌های GABA را تحریک می‌کنند و سطح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. همچنین زعفران می‌تواند اختلال وسواس فکری را کاهش دهد.

بهترین عادات، روش‌های درمانی برای درمان طبیعی اختلال وسواس فکری

مدیتیشن

مدیتیشن یک فعالیت روزانه فوق العاده برای استراحت و آرامش ذهن است. اگر به اختلال وسواس فکری مبتلا هستید، سعی کنید روزانه مدیتیشن کنید. زیرا به آرامش ذهن و بدن شما کمک می‌کند.

ورزش کنید

ورزش یکی دیگر از راه‌های طبیعی برای کنترل و درمان OCD است. روش درمانی راحت و در دسترس که می‌توانید هر زمانی انجامش دهید. پنج مطالعه مختلف نشان داده اند که ورزش هوازی می‌تواند علائم OCD را کاهش دهد. پس از 12 هفته ورزش، شرکت کنندگان در مطالعه وسواس کمتری از خود نشان داده اند که فواید آن تا 6 ماه باقی مانده است. لازم نیست تمرین شدید و سنگین انجام دهید. حتی پیاده روی ساده می‌تواند علائم OCD را کاهش دهد. علاوه بر این، ورزش می‌تواند برای بسیاری از افراد یک کار سخت باشد، بنابراین می‌توانید ورزش‌های سبک انجام دهید.

موسیقی

موسیقی شفابخش است و می‌تواند اثر آرام بخشی بر مغز داشته باشد. احتمالا به همین دلیل است که به درمان افراد مبتلا به OCD کمک می‌کند. در یک مطالعه، موسیقی درمانی برای تسکین وسواس، اضطراب و افسردگی  در بیماران مبتلا به OCD بوده است..

لینک‌های مرتبط

۱۱ نکته و راهکار برای داشتن ارتباط سالم با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت خودشیفته؛ چگونه با همسر خودشیفته خود کنار بیایید؟

اختلال شخصیت وابسته؛ نشانه‌های یک فرد وابسته چیست؟

غذاهای مضر برای اختلال نعوظ؛ ۶ ماده غذایی که سبب اختلال نعوظ می‌شود

تقویت قوای جنسی؛ بهترین ریز مغذی‌ها برای بهبود اختلال عملکرد جنسی مردان

بهترین درمان‌های خانگی برای زود انزالی و اختلال نعوظ در سال ۲۰۲۲

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان