جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

احساس اضطراب قبل از رابطه جنسی طبیعی است. با این حال، اگر این حس آن قدر قوی باشد که نتوانید رابطه جنسی برقرار کنید و از آن لذت ببرید، ممکن است به اضطراب عملکرد جنسی یا SPA مبتلا شده باشید.

این اختلال در مردان بیشتر از زنان است. همچنین می‌تواند منجر به ایجاد اختلالات جنسی مانند اختلال نعوظ نیز شود. اضطراب عملکرد جنسی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی در جهان امروز است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که 9 تا 25 درصد مردان و 6 تا 16 درصد زنان نیز تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند.

SPA قبل از رابطه جنسی کمی ‌متفاوت‌ از جریان رابطه است. وقتی قبل از رابطه جنسی دچار اضطراب عملکرد جنسی می‌شوید، داشتن رابطه جنسی تقریبا غیرممکن می‌شود. شما به احتمال زیاد قادر به داشتن یا حفظ نعوظ نخواهید بود. با این حال، هنگامی‌که در طول رابطه جنسی اتفاق می‌افتد، متوجه خواهید شد که نمی‌توانید از رابطه جنسی لذت ببرید یا حتی از اوج لذت ببرید.

SPA یا اضطراب عملکرد جنسی در صورت عدم درمان، می‌تواند سبب اختلالات جنسی دیگر نیز شود. این اختلال باعث می‌شود علاقه خود به رابطه جنسی و سایر فعالیت‌های جنسی را از دست بدهید. در یک مطالعه در سال 2005، محققان دریافتند که اضطراب نقش بزرگی در ایجاد اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان دارد.

علائم اضطراب عملکرد جنسی

علائم این بیماری عبارت اند از:

  • علاقه کم یا نداشتن علاقه به برقراری فعالیت‌های جنسی
  • انزال زودرس هنگام رابطه جنسی
  • ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ
  • دشوار شدن رسیدن به ارگاسم حین رابطه جنسی

با این حال، علائم اضطراب عملکرد جنسی در زنان کمی ‌متفاوت‌  به نظر می‌رسد. زنان مبتلا به این بیماری ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • خشکی واژن
  • مشکل برانگیختگی و تحریک
  • احساس درد در حین رابطه جنسی ‌

افراد مبتلا به اضطراب عملکرد جنسی این حس را به روش‌های مختلفی تجربه می‌کنند. از این رو به همه علائمی‌ که معمولا با این بیماری مرتبط هستند، ضروری است.

شناسایی اضطراب عملکرد جنسی

  • گاهی اوقات اضطراب عملکرد جنسی به اشتباه به عنوان اختلال نعوظ تشخیص داده می‌شود. در حالی که این بیماری می‌تواند سبب اختلال نعوظ شود، این دو با هم متفاوت هستند.
  • اضطراب عملکرد جنسی یک بیماری شناخته شده نیست، به همین دلیل اغلب تشخیص و درمان آن دشوار است. این اختلال سبب ایجاد حس شرمندگی در افراد می‌شود که معمولا آن را به شرایط ناکارآمدی جنسی ربط می‌دهند. همچنین، افراد را از گرفتن کمک از پزشک نیز باز می‌دارد.
  • برای تشخیص اضطراب عملکرد جنسی باید هر دلیل دیگری برای کاهش عملکرد جنسی، مانند سایر مشکلات سلامتی یا بیماری‌های مرتبط معاینه و رد شود. از طرفی در خصوص درمان این بیماری یک روان درمانگر می‌تواند خیلی راحت آن را تشخیص دهد.

اضطراب عملکرد جنسی و علل آن

بدن در مواقعی که مضطرب هستید تغییرات احساسی خاصی را تجربه می‌کند که می‌تواند بر عملکرد جنسی نیز تاثیر بگذارد. معمولا هنگامی ‌که مضطرب هستید، ‌ترشح هورمون‌هایی مانند نوراپی نفرین و کورتیزول افزایش می‌یابد.

افزایش این سطح هورمون همچنین باعث افزایش سطح فشار خون می‌شود که می‌تواند سبب کاهش جریان خون به آلت تناسلی شود و از نعوظ یا حفظ آن جلوگیری کند.

اضطراب عملکرد جنسی هیچ دلیل واضحی ندارد. معمولا طیف وسیعی از عوامل بیولوژیکی و روانی می‌تواند سبب ایجاد آن شود، مانند:

  • نداشتن تصویر مناسب نسبت به ظاهر و شکل بدن؛ افرادی که بیش از حد نگران قد، وزن یا ظاهر قسمت‌های خاص بدن خود هستند، هنگام انجام فعالیت‌های جنسی، دچار SPA می‌شوند.
  • احساس عدم ارتباط عاطفی با شریک زندگی؛ گاهی اوقات این اضطراب ناشی از مسائل عاطفی است که ممکن است با شریک زندگی خود داشته باشید.
  • مشکل در سلامت روان؛ افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر ممکن است به SPA منجر شود.
  • فقدان تجربه جنسی؛ افرادی که تجربه جنسی کمتری دارند، در اولین رابطه، کمی‌ اضطراب عملکردی را احساس خواهند کرد.
  • احساس استرس؛ استرس بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد، از جمله زندگی جنسی. گاهی اوقات SPA ممکن است به دلیل استرس در محل کار یا موقعیت‌های دیگر ایجاد شود.
  • تجارب جنسی منفی قبلی/تروما؛ داشتن تجربیات منفی جنسی در گذشته، چه با شریک فعلی یا قبلی، می‌تواند منجر به بروز اضطراب شود.

درمان

باید گفت درمان اضطراب عملکرد جنسی معمولا به علت ایجاد آن بستگی دارد. به طور کلی می‌توان از ‌ترکیب دارو و روان درمانی برای درمان آن استفاده کرد.

  • روان درمانی: گاهی اوقات درمان شناختی-رفتاری برای درمان SPA توصیه می‌شود.
  • دارو: گاهی نیز داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شود، مانند ویاگرا و سیالیس، می‌تواند این بیماری را درمان کند.

برای یافتن درمان مناسب برای این بیماری باید تحقیقات بیشتری انجام شود. تاکنون اما درمان شناختی-رفتاری و دارو درمانی یکی از موثرترین درمان‌ها برای آن است. بوسپیرون، بوپروپیون و‌ترازودون پتانسیل درمان این بیماری را از خود نشان داده اند.

اولین قدم برای مقابله با اضطراب عملکرد جنسی، از بین بردن شرمی ‌است که می‌تواند  مانع داشتن یک رابطه جنسی مطلوب در زندگی عاطفی شما شود. در برخی موارد، مانند زمانی که تازه ازدواج کرده اید. یا موفق به حل مشکلات خانوادگی خود شده اید، اضطراب عملکرد جنسی با گذشت زمان از بین می‌رود.

افراد مبتلا به اضطراب عملکرد جنسی اغلب با این باور غلط زندگی می‌کنند که حس می‌کنند برای شریک زندگی خود ناکافی هستند یا قادر به جلب رضایت شریک زندگی خود نیستند. تمرکز بیشتر بر لذت خود و شریک زندگی‌تان می‌تواند به شما در غلبه بر اضطراب کمک کند.

در این جا چند نکته دیگر وجود دارد که می‌تواند به شما در غلبه بر SPA کمک کند:

  • مدیتیشن: مدیتیشن اغلب برای مقابله با هر شکلی از اضطراب موثر است.
  • شناخت بیشتر ‌نسبت به خود و بدن تان: ‌ برای شناخت خود و بدن تان وقت بگذارید تا به درک بهتری از خود برسید.
  • به لذت فکر کنید: وقتی در حال انجام رابطه جنسی هستید، سعی کنید به جای نگرانی در مورد این که چه چیزی ممکن است ناخوشایند باشد، زمان بیشتری را صرف لذت بردن از حرکات شریک عاطفی خود کنید.
  • بپذیرید که رابطه جنسی همیشه عالی نیست: در زندگی مشترک شما روزهایی هم وجود دارد که هیچ تمایلی به برقراری رابطه ندارید. این مورد هیچ ربطی به توانایی بدنی شما ندارد.
  • سرعت خود را کم کنید و کمی‌ هم پیش نوازی کنید: گاهی این اضطراب سبب سرعت بالا در رابطه است. ممکن است زمان کافی را صرف پیش نوازی خود و همسرتان نکرده اید و این باعث ایجاد اضطراب شده است.
  • استرس را از زندگی خود حذف کنید: یکی از دلایل اضطراب عملکرد جنسی، استرس بیش از حد در سایر بخش‌های زندگی شما مانند امور مالی یا کاری است. مدیریت استرس با مدیتیشن، ورزش و خواب منظم می‌تواند کمک کننده باشد.
  • با یک درمانگر صحبت کنید: صحبت با یک درمانگر جنسی ممکن است به شما در کشف ریشه اضطراب عملکرد جنسی کمک کند.

باید گفت

با همه این‌ها همان طور که گفته شد، اضطراب عملکرد جنسی ریشه و علل مشخصی ندارد. بلکه این اضطراب می‌تواند در اثر مجموعه ای از اتفاقات ایجاد شود. استرس در خانه یا محل کار، حس نارضایتی از خود، تجربه جدید رابطه جنسی می‌توانند از جمله عواملی باشند که سبب بروز این بیماری می‌شوند. با این حال می‌توانید با دارو و روان درمانی این مشکل را حل کنید. یا با روش‌های ساده مثل مدیتیشن، ورزش، خواب منظم، تلاش برای ایجاد فضایی آرام و صمیمی ‌و حس مثبت به خود این مشکل را حل کنید

مطالب مرتبط: 

رابطه جنسی چقدر برای زنان مهم است ؟

رابطه جنسی چقدر برای یک مرد مهم است ؟

دلایل مهم برای حفظ رابطه جنسی؛ از درمان سرماخوردگی تا داشتن عمری طولانی

حس بیماری بعد رابطه جنسی؛ آیا پس از رابطه جنسی احساس ناخوشی می کنید؟

۱۱ نشانه که یک مرد شما را فقط برای رابطه جنسی می خواهد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان