جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
5
(1)

چه به سمت محل کار رانندگی کنید یا تمام روز در محل کار خود سر پا باشید، جای تعجب نیست که پاهای تان درد بگیرند. حتی یک روز تفریح در شهربازی یا خرید با دوستان تان می تواند در آخر روز به یک کابوس دردناک تبدیل شود. زیرا ممکن است پاهای شما به طرز وحشت ناکی درد بگیرد. مجبور به سرپا بودن طولانی مدت یا پیاده روی های طولانی و مداوم می‌تواند به عضلات اندام تحتانی مثل پاها فشار زیادی وارد کند و سبب درد و و کوفتگی در  آن ‌ها شود. برای تسکین درد پاها می‌توانید به‌ جای استفاده از مسکن، چند درمان خانگی تسکین درد پا را امتحان کنید.

بله، این راحت ‌ترین کار است، مخصوصا بعد از یک روز طولانی و سخت. با این که این روش ها آسان می باشند اما در استفاده از آن ها دقت کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چه چیزی سبب درد پاها می شود؟

همه ما در مقطعی از زمان درد و خستگی و کوفتگی پاها را تجربه کرده ایم. پاهای خسته با درد در عضلات ساق پاها خودش را نشان می دهد. که می تواند راه رفتن را برای شما دشوار کند. از طرفی قرار دادن پاها روی زمین می تواند درد را افزایش دهد و حتی آن را به سمت بالا، به سمت بقیه ساق پا پخش کند. این درد می تواند با دلایل زیادی همراه باشد، از جمله:

  • فعالیت بیش از حد
  • نشستن مداوم برای مدت طولانی
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • کمبود تغذیه درست
  • آرتروز
  • چاقی
  • کهنسالی

تعداد کمی از افراد به دلیل ماهیت کارشان مستعد ابتلا به پاهای خسته هستند، مانند حالتی که نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد. گاهی اوقات، خستگی مکرر در پاها می تواند به دلیل یک وضعیت ماهیچه ای زمینه ای باشد. اگر درد غیر قابل تحمل است و به هیچ یک از داروهای خانگی یا حتی مسکن ها پاسخ نمی دهد، فورا با متخصص مشورت کنید. علت هر چه که باشد، پاهای شما نیاز به مراقبت و توجه مناسب دارند. درمان ‌های خانگی می‌توانند بدون نیاز دارو، پاهای شما را تسکین دهند. در این جا می توان به راه حل های موجود پرداخت:

گرما درمانی

مواد لازم:

آب گرم

حوله

دستورالعمل:

حوله را در آب داغ فرو کنید و آب اضافی آن را بگیرید. این حوله را روی پاهای خسته خود قرار دهید تا به دمای اتاق برسد. یک بار دیگر تکرار کنید. اگر یک پد گرمکن یا یک بطری آب گرم در خانه دارید، می توانید از آن نیز استفاده کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. یا در مواقعی که به آن نیاز دارید، از این روش استفاده کنید.

گرمای آب داغ به شل شدن ماهیچه های خسته در پاها و کاهش درد کمک می کند. همچنین جریان خون را در ناحیه ای که روی آن از این روش استفاده می کنید، افزایش می دهد.

روغن های ضروری برای درد پاها

مواد لازم:

یک سطل آب گرم

4-3 قطره روغن اکالیپتوس

2 قطره روغن نعناع

2 قطره روغن میخک

دستورالعمل:

اسانس ها را به آب داغ اضافه کنید. برای این درمان می توانید از هر ترکیبی از این روغن ها استفاده کنید. پاهای خود را به مدت 10-15 دقیقه در آب قرار دهید. پس از اتمام کار، پاهای خود را با آب معمولی بشویید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید یا در صورت نیاز این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد درد و اسپاسمولیتیک است که به تسکین درد کمک می کند. به طور مشابه، روغن میخک نیز حاوی ترکیبات تسکین دهنده درد است. روغن نعناع با خواص ضد التهابی خود می تواند خستگی را از بین ببرد.

احتیاط کنید: مطمئن شوید که آب در دمای قابل تحمل باشد نه داغ که پوست شما را بسوزاند.

درمان خانگی تسکین درد پا؛ سرکه سیب

مواد لازم:

2/1 فنجان سرکه سیب

یک وان آب گرم

دستورالعمل:

سرکه سیب را به آب داغ اضافه کنید و پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در آن خیس کنید. سپس پاهای خود را خوب  آبکشی کنید. همچنین هر روز صبح یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم ریخته بنوشید. برای طعم دادن به آن می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. در صورت لزوم هر روز به صورت متناوب پاهای خود را در آب سرکه خیس کنید تا درد کاهش یابد.

سرکه سیب برای درمان بیماری های مرتبط با پا عالی است. زیرا درد را تا حد زیادی کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا از شر هر گونه باکتری ساکن روی پای خود خلاص شوید.

درمان خانگی تسکین درد پا با حمام نمک اپسوم و جوش شیرین

مواد لازم:

یک سطل آب گرم

1 قاشق غذاخوری نمک اپسوم

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین

دستورالعمل:

به اندازه کافی آب گرم به یک لگن یا سطل اضافه کنید تا کل پای شما در آن خیس شود. نمک اپسوم و جوش شیرین را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در آن خیس کنید. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید.

این درمان مطمئنا خستگی پاهای شما را خیلی زود برطرف می کند. زیرا نمک اپسوم ماهیچه ها را شل می کند و سبب سم زدایی بدن می شود. جوش شیرین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش خستگی پاها کمک کند. از طرفی تسکین دهنده پوست است.

چای نعناع فلفلی برای تسکین درد پا

مواد لازم:

یک وان آب گرم

2-1  چای کیسه ای نعناع فلفلی

یک فنجان آب گرم

دستورالعمل:

مقداری چای نعناع یا کیسه های چای را در یک فنجان آب داغ به مدت 4 تا 5 دقیقه دم کنید. این چای گیاهی را به وان آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را در آن خیس کنید. بگذارید پاهای تان حدود 15 دقیقه در آب بماند. هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید. اما اگر درد پاهای تان طاقت فرسا است، این درمان تسکینی فوری برای آن است. حتما این روش درمانی را تکرار کنید.

نعناع هم خاصیت تسکین دهنده درد و هم تسکین دهنده استرس است. اگر روغن نعناع فلفلی در خانه ندارید، این یک روش جایگزینی عالی برای آن است.

ماساژ روغن

مواد لازم:

3-2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

2 قطره روغن اسطوخودوس

یک قطره روغن بابونه (اختیاری)

یک قطره روغن شمعدانی (اختیاری)

دستورالعمل:

روغن زیتون را کمی گرم کنید و اسانس ها را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و با این مخلوط پاهای خود را ماساژ دهید. تا جایی که می توانید با دستان خود به پاهای تان فشار وارد کنید. پس از ماساژ بگذارید روغن یک شب روی پوست باقی بماند. هر چند وقت یکبار باید از این روش استفاده کنید. ماساژ روغن را می توان یک یا دو بار در هفته تکرار کرد تا از درد پا جلوگیری شود.

مالش روغن در تحریک گردش خون در پاها موثر است، بنابراین درد و استرس در عضلات را تسکین می دهد.

درمان خانگی تسکین درد پا؛ کیسه یخ

مواد لازم:

یخ خرد شده

یک کیسه پلاستیکی (ترجیحا زیپلاک) یا یک حوله

دستورالعمل:

یخ خرد شده را در کیسه پلاستیکی یا حوله بریزید و روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. ناحیه آسیب دیده را با کیسه یخ با حرکات دایره ای ماساژ دهید. هر چند وقت یکبار باید از این روش استفاده کنید. هر زمان که در پاهای خود احساس درد یا خستگی کردید از کیسه یخ استفاده کنید.

قرار دادن کیسه های یخ روی ماهیچه های خسته یا دردناک با تسکین اعصاب به کاهش تورم و درد کمک می کند. این درمان مطمئنا تسکین عالی برای درد پاهای شما است.

مسواک زدن خشک برای تسکین درد پا

مواد لازم:

یک برس بدن با موهای نرم

دستورالعمل:

پاهای خود را مسواک بزنید، از نوک انگشت ها شروع کنید، به سمت بالا بروید و سپس دوباره به نوک انگشت ها برگردید. 10-15 دقیقه به مسواک زدن ادامه دهید. هر چند وقت یکبار از این روش استفاده کنید. از این روش می توانید هر روز تکرار کنید.

مسواک زدن خشک باعث افزایش گردش خون می شود. همچنین ماهیچه ها را تقویت و سبب تسکین درد و کاهش خستگی پاها می شود.

مالش فلفل تند

مواد لازم:

2 اونس روغن زیتون

1 قاشق چایخوری فلفل قرمز خشک

دستورالعمل:

فلفل تند را برای یک شب در روغن زیتون خیس کنید. یک یا دو قاشق غذاخوری از این روغن برای ماساژ پاهای خسته استفاده کنید. چند دقیقه پاهای خود ماساژ دهید. کمی بیشتر به پاهای خود استراحت دهید.

هر چند می توانید از این روش درمانی هر زمانی که می خواهید استفاده کنید. اما در صورت لزوم، ترجیحا قبل از رفتن به رختخواب انجامش دهید.

کپسایسین اغلب برای درمان درد ناشی از خستگی و کوفتگی استفاده می شود. به پاهای شما گرما منتقل می کند و با تخلیه انتقال دهنده عصبی درد که در آن جا انباشته شده است، درد را کاهش می دهد.

احتیاط کنید: هنگام استفاده از این روغن مراقب باشید. پس از استفاده از روغن، دستان خود را به چشمان تان نمالید. پس از اتمام ماساژ با روغن، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید.

پاهای خود را بالا نگهدارید

بالا نگه داشتن پاها به رفع استرس قابل توجهی پاها کمک می کند. زمانی که در خانه هستید، مطمئن شوید که پاهای خود را روی یک بالش بلند قرار دهید. متخصصان هشدار می دهند که روی هم قرار دادن پاها در حالت نشسته به خستگی پا کمک می کند. بنابراین به کسانی که از کوفتگی پاها رنج می برند توصیه می شود تا حد امکان از این کار خودداری کنند.

درمان خانگی تسکین درد پا؛ ورزش کنید

پای خسته ممکن است برای ورزش آماده نباشد. اما تمرینات ساده مانند بازی تنیس نیز برای پاها طراوت و آرامش می بخشد. در حالی که نشسته اید یک توپ را زیر پای خود بغلتانید. این روش به شل شدن عضلات و مفاصل پاهای شما کمک می کند. همچنین می توانید سعی کنید اشیاء کوچک را با انگشتان پا بردارید تا استرس پاهای خود را کاهش دهید.

این درمان های ساده می تواند به تسکین درد پا کمک کند و در کمترین زمان احساس انرژی خواهید کرد. بسته به موادی که در خانه دارید، یک درمان و روش خانگی را انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه لوسیون یا پماد خاصی نیازی به مراجعه به داروخانه نیست. برای جلوگیری از خستگی و کوفتگی پاها، اقدامات خاصی را می توان انجام داد که به قوی شدن و سالم ماندن عضلات کمک می کند.

لینک های مرتبط

فواید شگفت انگیز چای بابونه چیست؟

چای گیاهی برتر برای حفظ سلامت کبد

۶ برترین خواص چای آویشن برای سلامت جسم و روح

چای خوش طعم و خوش رنگ: بهترین روش دم کردن چای کدام است؟

چای-دمنوش کیسه ای و فله ای، کدام بهتر است+نکات مهم برای تهیه دمنوش ها

دمنوش دارچین برای لاغری؛ شیوه تهیه چای دارچین برای کاهش وزن!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان