جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
5
(1)

اسفناج برگ سبز مملو از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فیتونوترینت ها، پلی فنول ها و غیره است که فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارد. با وجود این فواید شگفت انگیز، یاد تان باشد که در خوردن اسفناج زیاده روی نکنید. زیرا عوارض جانبی اسفناج می تواند برای بدن مضر باشد. برای دانستن بیشتر با ما را در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

عوارض جانبی اسفناج

جلوگیری از جذب مواد معدنی

اسفناج حاوی اگزالات است، یک اسید آلی که از طریق مدفوع یا ادرار از بدن دفع می شود. با این حال، در مقادیر بیش از حد، کلیه‌ ها نمی‌ توانند آن را به درستی فیلتر کنند. و ممکن است با مواد مغذی ضروری مانند روی، کلسیم و منیزیم و غیره متصل شوند. که در نهایت منجر به جذب ضعیف این مواد مغذی توسط بدن می شود. همچنین خطر کمبود مواد معدنی را افزایش می دهد. این مواد معدنی بدن را سالم نگه می ‌دارند. از طرفی به واکنش‌های بیوشیمیایی مختلف در بدن کمک می ‌کنند. که کمبود آن ممکن است به سلامت بدن آسیب برساند.

دارای بسیاری از فیبرهای غذایی مضر

یک فنجان اسفناج حاوی حدود 6 گرم فیبر رژیمی است. که فواید متعددی مانند بهبود حرکات روده، رفع یبوست و مشکلات گوارشی، کاهش سطح کلسترول، دفع سموم و تنظیم قند خون و غیره دارد. با این حال، باید از مصرف بیش از حد آن پرهیز کرد زیرا سطح بالای فیبرهای غذایی باعث مشکلاتی مانند گرفتگی شکم، اسهال، سوء جذب، یبوست، گاز روده و انسداد روده و غیره می شود.

افزایش دهنده خطر ابتلا به اسهال و یبوست

فیبرهای غذایی موجود در اسفناج یک ملین طبیعی است که حرکات روده را بهبود می بخشد و یبوست را برطرف می کند. با این حال، خوردن بیش از حد اسفناج ممکن است خطر اسهال خفیف تا متوسط ​​را به دلیل خواص ملین آن به همراه داشته باشد.

در برخی موارد، احتمال می رود خطر یبوست را نیز افزایش دهد. زیرا فیبرهای غذایی آب را از دستگاه گوارش جذب می کنند و دفع مدفوع را نیز دشوار می سازد. همچنین ممکن است سبب مشکلات دیگری مانند گرفتگی شکم، نفخ و گاز روده شود.

عوارض جانبی اسفناج؛ جذب زیاد آهن

آهن موجود در اسفناج سبب افزایش تولید گلبول های قرمز در بدن می شود و به درمان کم خونی ناشی از آهن، یک اختلال خونی که سبب علائمی مانند خستگی، ضعف، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، سرگیجه و درد قفسه سینه می شود، کمک می کند. آهن همچنین به تبدیل قند خون به انرژی، تقویت ایمنی، حفظ بارداری سالم و بهبود عملکردهای شناختی نیز اثربخشی فوق العاده ای دارد. اسفناج را در حد اعتدال مصرف کنید. زیرا آهن بیش از حد سبب علائمی مانند خستگی مزمن، درد مفاصل، درد شکم، ضربان قلب نامنظم، ریزش مو، افسردگی، قند خون بالا می شود.

اگر از مکمل های آهن استفاده می کنید، قبل از افزودن اسفناج به برنامه غذایی روزانه خود با پزشک خود مشورت کنید. تا خطر عدم تحمل غذایی به دارو را از بین ببرید. نگرانی دیگر این است که فیبرهای غذایی زیاد (در خوردن اسفناج) شاید مانع جذب آهن شود و در نتیجه خطر کم خونی را افزایش دهد.

اگزالات موجود در اسفناج و ارتباط آن با سنگ کلیه

اسفناج در صورت مصرف در حد متوسط ​​برای کلیه ها مفید است. زیرا آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C موجود در آن از کلیه ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. فیبرهای غذایی نیز با کمک به سم زدایی سلامت کلیه ها را بهبود می بخشد. اما مصرف زیاد اسفناج برای کلیه مضر است. اگزالات های موجود در اسفناج به طور موثر توسط کلیه ها از طریق ادرار دفع می شوند.

با این حال، زمانی که اسفناج بیش از حد مصرف شود، غلظت بالای اگزالات ممکن است سبب آسیب به کلیه ها شود. در غلظت بالا، اگزالات موجود در اسفناج به کلسیم بدن متصل می شود و اگزالات کلسیم را تشکیل می دهد، یکی از علل شایع سنگ کلیه است.

پورین موجود در اسفناج و خطر نقرس

ویتامین C، یک ترکیب ضد التهابی موجود در اسفناج، درد و التهاب ناشی از بیماری‌های التهابی مانند نقرس و آرتریت را تسکین می‌ دهد. اما خوردن زیاد اسفناج برای افراد مستعد نقرس و آرتریت مضر است. پورین های موجود در اسفناج در بدن به اسید اوریک تجزیه می شود. و بعدا قبل از این که آسیبی به آن ها وارد شود، توسط کلیه ها به طور موثر حذف می شود. با این حال، خوردن بیش از حد اسفناج منجر به غلظت بالای اسید اوریک در جریان خون شده و وضعیت نقرس و آرتریت را بدتر می کند. ممکن است سبب درد مفاصل، سفتی مفاصل، قرمزی یا تورم، درد و مشکل در ادرار کردن، خون در ادرار، ادرار بدبو و سنگ کلیه شود.

عوارض جانبی اسفناج؛ زبر شدن زبان و دندان

حتما پس از خوردن اسفناج تجربه زبر شدن دندان ها را داشته اید. مثل این می ماند که داخل دهان و روی دندان های شما شن ریخته شده باشد. دلیل آن اسید اگزالیک موجود در اسفناج است که کریستال های کوچکی را تشکیل می دهد که در آب حل نمی شوند. این عارضه جانبی موقتی را می توان به راحتی با مسواک زدن مرتب دندان ها برطرف کرد.

بروز واکنش های آلرژیک

اسفناج فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارد و برای اکثریت یک سبزی بی خطر به حساب می آیدآیدآ. با این حال، هیستامین و ایمونوگلوبولین E (IgE) موجود در اسفناج ممکن است سبب واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود. برخی از واکنش های آلرژیکی که ممکن است ایجاد شود عبارتند از کهیر، خارش یا برافروختگی پوست، قرمزی چشم، تورم صورت، آبریزش بینی، سردرد و آسم و غیره.

عوارض جانبی اسفناج؛ خطر آلودگی بالا

اسفناج خام در معرض خطر بیشتری برای آلوده شدن به E.Coli، کودهای آلی، آفت کش ها و آب آبیاری غیربهداشتی و غیره است. همچنین خطر واکنش های سمی در مسمومیت غذایی را نیز افزایش می دهد. اسفناج را قبل از مصرف باید زیر آب جاری کاملا تمیز بشویید. از اسفناج با رنگ تیره، بافت مرطوب و بوی بد خود داری کنید.

داخل آن با داروهای ضد انعقاد

ویتامین K موجود در اسفناج به لخته شدن خون کمک می کند. با این حال، این سبب می شود اسفناج برای افرادی که داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین مصرف می کنند نامناسب باشد. از طرفی ویتامین K موجود در اسفناج ممکن است با داروهای ضد انعقاد (که برای کاهش لخته‌های خون مصرف می‌شوند.) تداخل داشته باشد و بر عملکرد آن ها تاثیر منفی بگذارد. اگر از داروهای ضد انعقاد مصرف می کنید، قبل از افزودن اسفناج به برنامه غذایی روزانه خود با پزشک مشورت کنید.

اسفناج در دوران بارداری

اسفناج به حفظ بارداری سالم کمک می کند. زیرا حاوی ویتامین C و سایر ترکیبات مرتبط مانند فیتونوترینت ها و غیره است. که از جنین در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. اسید فولیک موجود در اسفناج به رشد مغز جنین کمک می کند. و خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد. اسفناج قند خون را تنظیم می کند و خطر ابتلا به دیابت بارداری را که اغلب در هفته های 24 و 28  بارداری تجربه می شود، کاهش می دهد.

آهن موجود در اسفناج به حفظ بارداری سالم کمک می کند. اما، اگر از مکمل‌های اسید فولیک یا آهن استفاده می ‌کنید، مصرف بیش از حد اسفناج بیش از آن که مفید باشد، ضرر دارد. قبل از خوردن اسفناج در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که عدم تحمل غذا و دارو وجود ندارد. اسید فولیک سطح بالا ممکن است سبب گرفتگی شکم، اسهال، بثورات پوستی، اختلالات خواب، تحریک پذیری، حالت تهوع، ناراحتی معده، تشنج و گاز معده شود. از طرفی آهن بیش از حد منجر به علائمی مانند خستگی مزمن، درد مفاصل، درد شکم، ضربان قلب نامنظم، ریزش مو، افسردگی، قند خون بالا می شود.

مصرف اسفناج بیش از حد و دیابت

اسفناج دارای شاخص گلیسمی پایین 15 است و سرعت ترشح قند در جریان خون را کاهش می دهد. از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند و در کنترل دیابت نیز تاثیرگذار است.

فیبرهای غذایی موجود در کدو تنبل سبب کاهش جذب قند توسط جریان خون می شود. و در نتیجه سطح قند خون را کنترل می کند. با این حال، اسفناج را در حد متوسط ​​مصرف کنید. زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است سطح قند خون را به طور غیر طبیعی کاهش دهد. از طرفی سبب بروز علائمی مانند لرزش، سرگیجه، تعریق بیش از حد، گرسنگی بیش از حد، ضربان قلب سریع، گیجی، و تحریک پذیری یا بدخلقی شود. اگر داروی دیابت مصرف می ‌کنید، پس از مشورت با پزشک، اسفناج بخورید تا خطر عدم تحمل غذا به دارو کاهش یابد.

عوارض جانبی اسفناج؛ پتاسیم زیاد مضر است

پتاسیم موجود در اسفناج رگ‌ های خونی را شل می ‌کند، گردش خون را بهبود می ‌بخشد و فشار خون بالا را تسکین می ‌دهد. پتاسیم همچنین فواید دیگری مانند حفظ تعادل الکترولیت ها، تنظیم انقباضات عضلانی و قلب، و تقویت استخوان ها را به همراه دارد. با این حال، از خوردن بیش از حد اسفناج خودداری کنید. زیرا سطح بالای پتاسیم ممکن است به طور غیرعادی فشار خون را کاهش دهد. و سبب بروز علائمی مانند سرگیجه، غش، حالت تهوع، کم آبی، عدم تمرکز، تاری دید و رنگ پریدگی پوست شود. همچنین، اگر مدت هاست از داروهای فشار خون استفاده می کنید، پس از مشورت با پزشک خود اسفناج بخورید.

تداخل با داروهای خاص

گفته می شود اسفناج با برخی داروها تداخل دارد. و برای جلوگیری از خطر عدم تحمل غذا و دارو، باید پس از مشورت با پزشک در حد اعتدال از آن مصرف شود. تداخل اسفناج با داروهای دیابتی مانند گلیمپرید (آماریل)، گلیبورید (دیابتا، گلیناز پرس‌تاب، میکروناز)، انسولین. پیوگلیتازون (آکتوس)، روزیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینیز)، گلی‌پیزید (گلوکوتورول). و یک سری دارو های دیگر امکان پذیر است.

ممکن است ویتامین K موجود در اسفناج با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین (کومادین) تداخل داشته باشد و اثربخشی آن ها را کاهش دهد.

لینک های مرتبط

فواید اسفناج و تخم مرغ برای سلامتی: اثرات شگفت انگیز ترکیب این دو ماده غذایی بر بدن

خطر ترکیب شیر و تخم مرغ؛ ۵ دلیل که نباید شیر را با تخم مرغ بخورید

رژیم غذایی رشد مو؛ از ماهی تا آب ۱۰ مغذی ترین غذا برای سلامت مو

فواید پنیر فتا: پنیر خوشمزه و غنی از مواد مغذی

فواید برگ چغندر؛ ۶ فایده شگفت انگیز برگ چغندر برای سلامتی بدن

تقویت باروری مردان؛ ۲۰ غذای فوق العاده برای افزایش اسپرم و شانس باروری

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان