جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
1
(1)

فواید پسته: پسته از مغزیجات خوشمزه ای است که روی درختان پسته می روید. از خانواده بادام هندی است و بومی آسیا است. اما اکنون آن ها در بسیاری از کشورها مانند ایران، ایالات متحده آمریکا، ترکیه، چین و سوریه رشد می کنند. پسته فواید بسیاری برای سلامتی دارد. زیرا حاوی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فیتونوترینت ها و فیبرهای غذایی… است.

فواید پسته برای سلامتی

برخی از خواص عمده پسته برای سلامتی به شرح زیر است:

سبب افزایش وزن می شود

پسته کالری بالایی دارد (562 کالری در هر 100 گرم) و برای افراد کم وزنی که می خواهند چند کیلو اضافه کنند، مفید است. اگر پسته را در حد اعتدال مصرف کنید، یک میان وعده فوق العاده است که انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را فراهم می کند. خستگی و بی حالی را کاهش می دهد. فیبرهای غذایی و پروتئین موجود در پسته باعث سیری معده و کنترل پرخوری می شود.

اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای چرب امگا 3، چربی‌های غیراشباع چندگانه و چربی‌های تک غیراشباع موجود در پسته سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد و فواید بسیاری دیگر نیز به همراه دارد. با این حال، پسته سرشار از چربی های اشباع شده است. چربی اشباع بیش از حد، ممکن است شریان ها را مسدود کند و خطر مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد.

حفظ سلامت چشم

پسته برای چشم مفید است و سلامت چشم ما را حفظ می کند. حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، ویتامین A و سایر ترکیبات مرتبط مانند کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. این ترکیبات از چشم ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. در نهایت خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد. ویتامین A به بهبود سلامت چشم و جلوگیری از آب مروارید و گلوکوم و غیره مفید است. از خشکی چشم جلوگیری می کند و خطر شب کوری را کاهش می دهد.

مفید برای معده

پسته برای معده مفید است و برای سلامت دستگاه گوارش ما تاثیر مثبت دارد. آنتی اکسیدان های موجود در پسته از سیستم گوارش ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. خطر ابتلا به سرطان شکم، سرطان پانکراس، سرطان روده و پانکراس و غیره را کاهش می دهد. خواص ملین فیبرهای غذایی موجود در پسته سبب بهبود حرکت روده و تسکین یبوست و سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم، گاز، نفخ و غیره می شود. سایر مواد مغذی مانند مس، فسفر، منیزیم، منگنز و ویتامین های B موجود در پسته نقش مهمی در بهبود سلامت دستگاه گوارش دارند.

فواید پسته؛ کنترول سطح کلسترول

پسته به کنترل سطح کلسترول کمک می کند زیرا کلسترول LDL را کاهش می دهد و کلسترول HDL را افزایش می دهد. فیبرهای غذایی موجود در پسته کلسترول LDL را کاهش داده و خطر تصلب شرایین را به حداقل می رساند. آترواسکلروز شرایطی است که به دلیل انباشته شدن پلاک و رسوب چربی در دیواره سرخرگ ها، شریان ها را سخت و باریک می کند.

علت اصلی مشکلات قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته قلبی و بیماری عروق کرونر است. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در پسته کلسترول HDL را افزایش داده و سلامت قلب را تقویت می کند. با این حال، پسته سرشار از چربی های اشباع شده نیز می باشد. می تواند روی پوشش داخلی دیواره شریان رسوب کند و خطر مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد. برای جلوگیری از این خطر، پسته را در حد اعتدال مصرف کنید.

تنظیم فشار خون

پسته حاوی پتاسیم (1025 میلی گرم در 100 گرم)، یک گشاد کننده طبیعی عروق است که رگ های خونی را شل می کند، گردش خون را بهبود می بخشد و فشار خون را تسکین می دهد. فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مشکلات قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی است و میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

علیرغم این مزیت، پسته را در حد اعتدال ​​میل کنید. زیرا سطوح بالای پتاسیم ممکن است فشار خون را به زیر سطح سالم و مفید آن کاهش دهد. ممکن است سبب سرگیجه، غش، حالت تهوع، کم آبی، تمرکز ضعیف، پوست رنگ پریده و تاری دید شود. اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید، پس از مشورت با پزشک، پسته بخورید تا مطمئن شوید که تداخل غذا با دارو وجود ندارد. از مصرف پسته شور پرهیز کنید زیرا حاوی سدیم بالایی است و ممکن است فشار خون را بالا ببرد.

فواید قلبی عروقی برای قلب

پسته برای سلامت قلب مفید است و سیستم قلبی عروقی را بهبود می بخشد. حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین A، ویتامین C و فیتونوترینت ها و غیره است که از سیستم قلبی عروقی ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. فیبرهای غذایی موجود در پسته، کلسترول LDL را کاهش داده و خطر تصلب شرایین را کاهش می دهد، که یکی از دلایل اصلی مشکلات قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته قلبی، و بیماری عروق کرونر و غیره است.

پتاسیم، ماده معدنی حیاتی موجود در پسته، رگ ‌های خونی را شل می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون بالا را تسکین می‌دهد. فشار خون بالا یکی از علل شناخته شده مشکلات قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی است. سایر مواد مغذی مانند آهن، منیزیم و ویتامین های گروه B موجود در پسته نیز نقش مهمی در بهبود سلامت قلب و عروق دارند.

مزایای آفرودیزیاک را فراهم می کند

خواص مقوی پسته سبب افزایش میل جنسی و بهبود سلامت جنسی می شود. طبق یک مطالعه در سال 2011، افرادی که 100 گرم پسته در روز به مدت 3 هفته مصرف کرده بودند، 50 درصد بهبود بیشتری در اختلال نعوظ در مقایسه با گروه دیگری که پسته مصرف نمی کردند، نشان داده بودند. ویتامین E موجود در پسته با افزایش جریان خون و اکسیژن به اندام تناسلی، سلامت جنسی را بهبود می بخشد. اسیدهای چرب امگا و اسیدهای آمینه موجود در پسته نیز به بهبود سلامت جنسی کمک می کند.

فواید پسته؛ خواص ضد سرطانی

پسته منبع فراوانی از آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتن، لوتئین، زآگزانتین، ویتامین E، ویتامین C و ویتامین A است. این آنتی اکسیدان ها از سلول ها و بافت های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. خطر ابتلا به سرطان های مختلف مانند سرطان روده بزرگ، سینه، ریه، شکم و پانکراس… را کاهش می دهند. رادیکال‌های آزاد یون ‌های ناپایدار هستند که با ربودن الکترون‌ها از مولکول‌های مجاور تثبیت می‌شوند. این کار سبب آسیب اکسیداتیو به آن ها می‌شود.

منبع عالی آنتی اکسیدان ها است

پسته حاوی چندین آنتی اکسیدان مانند ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A و سایر ترکیبات مرتبط مانند لوتئین، کاروتن و زآگزانتین و غیره است. این آنتی اکسیدان ها از سلول های ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. در نهایت خطر ابتلا به سرطان های مختلف را کاهش می دهند.

آنتی اکسیدان ها همچنین فواید زیادی در بهبود سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی، بهبود روان شناختی، کنترل کلسترول، خواص سم زدایی و غیره دارند. نه تنها پسته بلکه حتی پوسته آن نیز سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است.

فواید پسته؛ بهبود دیابت در افراد مبتلا

پسته به کنترل دیابت کمک می کند زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد و قند را به آرامی وارد جریان خون می کند. همچنین سبب جلوگیری از افزایش ناگهانی سطح قند خون می شود.

با همه خواص و فواید فوق العاده پسته اما این مطلب اطلاعات کلی در مورد آن را ارائه می دهد. و به عنوان توصیه پزشکی یا جایگزینی برای توصیه های پزشکی، درمان و یا تشخیص تلقی نمی شود. همیشه قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که می توانید از فواید آن بهره مند شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان