۱۱ نکته و راهکار برای داشتن ارتباط سالم با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

ارتباط با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

ارتباط با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها نمی‌توانند وارد روابط عاطفی یا اجتماعی با دنیای بیرون خود شوند. اگرچه BPD یک بیماری جدی است، اما راه‌هایی برای عبور از چالش‌‌ها در ارتباط با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، که می‌تواند برای بسیاری از افراد یک چالش باشد، وجود دارد. در این نوشتار با ما همراه باشید تا از نحوه ارتباط درست با یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی آشنا شوید!

۱. تا آن جا که می‌توانید در مورد BPD بیاموزید

قبل از وارد شدن به یک رابطه با فرد مبتلا به این اختلال، در مورد آن بیشتر بیاموزید، از دلایل تا راه‌های درمانی یا شیوه برخورد با شخص. این مهم است که بدانید اختلال شخصیت مرزی در واقع شامل چه چیزی است و چگونه ممکن است زندگی همسر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

۲. مراقب پیش داوری‌های خود باشید

مردم ایده‌های از پیش تعیین شده زیادی در مورد BPD دارند. اگر شریک زندگی شما احساس تنهایی می‌کند یا به درستی درک نمی‌شوند، سعی کنید به جای نادیده گرفتن احساسات یا عواطف اش به او گوش دهید تا در مورد احساسات و خواسته‌هایش بیشتر بدانید. با تصور این که در هر موقعیتی چه احساسی دارند، با او همدلی کنید و در صورت نیاز به آن‌ها اطمینان بدهید که همیشه کنارشان خواهید بود.

۳. ارتباط با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی؛ صبور و دلسوز باشید

این مورد سخت ترین بخش حفظ رابطه با فردی است که دارای اختلال شخصیت مرزی است. زیرا می‌تواند به سرعت تغییر احساسات بدهد. زمانی که روحیه بدی دارند یا با توهین به احساسات شان ناراحت می‌شود، از خود واکنش تندی نشان می‌دهند یا عصبانی می‌شوند که در آن صورت غیر قابل کنترل خواهند بود. بهترین راهکار این است که آرام بمانید و درک کنید که این نشان دهنده احساس آن‌ها نسبت به شما نیست.

۴. دلسوز باشید، اما مشکلات آن‌ها را مشکل خود بینید

مهم است که به یاد داشته باشید که نمی‌توانید سلامت روان یک نفر را اصلاح کنید. فقط به این دلیل که با فردی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ارتباط  می‌گذارید، به این معنی نیست که مسئولیت شما این نیست که مطمئن شوید که او همیشه احساس خوشحالی می‌کند و از او مراقبت کنید.

۵. افراد مبتلا به اختلال مرزی تلاش می‌کنند بهترین را انجام دهند

مواردی که اتفاق می‌افتد را خیلی شخصی نکنید، زیرا وقتی آنها نسبت به انتقاد و تعارض بسیار حساس هستند، ممکن است درک موضوع برای شان سخت باشد. بنابراین صبور باشید تا یاد بگیرید چگونه با کسی که این بیماری را دارد کنار بیایید.

۶. اختلال شخصیت مرزی را بشناسید

اختلال شخصیت مرزی یک اختلال روانی است که با علائم مختلفی مشخص می‌شود. علائمی ‌مانند ترس از رها شدن، روابط ناپایدار، تصویر مخدوش از خود و رفتار تکانشی را تجربه می‌کنند. علائم دیگر شامل نوسانات خلقی، تغییرات سریع در احساس به خود و رفتارهای عجیب و غریب یا مخرب دیگر. که می‌تواند منجر به اعمال تکانشی، مشکلات در روابط و تفکر منحصرا سیاه و سفید شود. افراد مبتلا به BPD ممکن است نوسانات خلقی، احساس خشم یا افسردگی را برای چند ساعت یا حتی چند روز در یک زمان خاص تجربه کنند. مشخص نیست چه چیزی سبب چنین رفتاری از سوی او می‌شود، اما تصور بر این است که فاکتور‌هایی مانند ژنتیک، شیمی‌مغز و تجربیات ناراحت کننده در زندگی به پدید آمدن آن نقش دارند.

اختلال شخصیت مرزی یکی از شایع ترین اختلالات شخصیتی است، حتی می‌توانیم بگوییم شایع ترین مورد. بر اساس یک مطالعه که اخیرا انجام شده، این بیماری می‌تواند تا 5 درصد از جمعیت را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار دهد.

۷. درمان اختلال مرزی

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند زندگی موفقی داشته باشند. درمان‌های BPD، مانند DBT (رفتار درمانی دیالکتیکی)، اغلب در کاهش علائم آن موثر است.

۸. آیا ارتباط  با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دشوار است؟

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی خلق و خوی ناپایدار، احساسات شدید یا تند دارند که هر لحظه در حال تغییر است. علاوه بر این مشکل در تنظیم تکانه‌های خود نیز دارند. در واقع منظور از سطوح بالای استرس، اضطراب و خشم غیر معمول نیست. آنچه رایج است درجه بالایی از غیرقابل پیش بینی بودن آن‌ها است. یعنی رخ داد‌هایی که پیش بینی نمی‌کنید اتفاق می‌افتد که می‌تواند زندگی با چنین فردی را دشوار کند.

ارتباط با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

۹. نکاتی برای دوست داشتن کسی که با اختلالات مرزی دست و پنجه نرم می‌کند

یادگیری دوست داشتن کسی که با اختلالات عاطفی دست و پنجه نرم می‌کند، دشوار است. اما ناممکن نیست. سعی کنید او را همان طور که هست یا با همان ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد ببینید، نه مسائل مربوط به سلامت روانی که به آن گرفتار شده است. از سرزنش آن‌ها به خاطر رفتارشان پرهیز کنید یا این که سعی کنید آن‌ها را تغییر دهید. به آن‌ها این احساس را بدهید تا بدون قضاوت یا انتقاد، با احساسات خود کنار بیایند. درک کنید که واکنش آن‌ها به شما ناشی از وضعیت روانی آن‌ها است، پس به آن‌ها خورده نگیرید.

۱۰. نکاتی برای برقراری ارتباط موثر با فردی که BPD دارد

برقراری ارتباط خوب و قابل قبول هر دو طرف یعنی داشتن روابط سالم. و در واقع، یکی از سخت ترین جنبه‌های کنترل اختلال شخصیت مرزی، ارتباط است. اولین قدم برای برقراری ارتباط موثر با فردی که دارای اختلال شخصیت مرزی است، درک آن‌هاست.  اما در بعضی موارد برقراری ارتباط سخت می‌شود، زیرا به احساس سوء تفاهم عادت کرده اند و پیدا کردن راهی برای برقراری ارتباط به شیوه ای قابل درک برای آن‌ها دشوار است.

۱۱. ارتباط  با افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

اگر با فردی که دارای اختلال شخصیت مرزی است در ارتباط هستید، حفظ سلامت روان خودتان می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما هنوز راه‌هایی برای حفظ سلامت روانی خود در حین داشتن رابطه با فردی که با BPD دست و پنجه نرم می‌کند، وجود دارد.

اگر در این موقعیت قرار گرفتید، به یاد داشته باشید که ممکن است فردی که با او قرار می‌گذارید، رفتار اشتباه او ناشی از سلامت روان او است. باید بدانید اگر با شما برخورد قابل ملاحظه ای ندارد، اشتباه آن‌ها نیست.

همچنین بسیار مهم است که در مورد  افراد BPD بیشتر بدانید تا هنگام مواجهه با رفتارهای خاص آن‌ها مانند نوسانات خلقی یا طغیان عصبانیت بدانید چه شیوه ای برای مقابله با این حالت آن‌ها در پیش بگیرید.

ارتباط  با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به دلیل نوسانات عاطفی مکرر و خشم آن‌ها در مورد چیزهای کوچک، که می‌تواند رابطه را به خطر بیندازد، می‌تواند چالش برانگیز باشد. در نتیجه، در حالی که داشتن ارتباط با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می‌توانند سخت باشد، اما به این معنی نیست که آن‌ها قادر به ایجاد روابط سالم و رضایت بخش نیستند. با آن‌ها کنار بیایید، کمک کنید تا به خود احساس بهتری داشته باشند. همچنین در مواقع سخت کنارشان باشید.

لینک‌های مرتبط:

اختلال شخصیت وابسته؛ نشانه‌های یک فرد وابسته چیست؟

۱۰ بیماری و اختلالی که می‌تواند شخصیت شما را تغییر دهد

۱۰ فرد مشهور مبتلا به اختلال دوقطبی که باورتان نمی‌شود!

تست شخصیت شناسی صداقت: آنچه اول می‌بینید آشکار می‌سازد چقدر صادق هستید!

تست شخصیت: اولین تصویری که می‌بینید نوع تیپ شخصیتی شما را نشان می‌دهد!

یافته‌های یک مطالعه جدید: این دو  ویژگی شخصیتی عامل افزایش ریسک زوال عقل و آلزایمر هستند!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *