جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
3.2
(20)

دلایل بی حسی یا ضعف در دست ها و پاهای خود و راه های کنترل آن را بشناسید. مطمئنا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها که معمولا با حس سوزن سوزن همراه است را حتما تجربه کرده اید. چه از ساعت ها نشستن و چه از خوابیدن طولانی مدت روی بازو، این احساس موقتی است و خود به خود از بین می رود. گاهی نیز می توان با درمان های خانگی برای سوزن سوزن شدن دست و پاها آن را درمان کرد.

از نظر پزشکی به آن پارستزی گفته می شود، همچنین می تواند در اثر آسیب شدید به اعصاب ایجاد شود و اگر برای مدت طولانی ادامه یابد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. گاهی اوقات احساس گزگز با بی حسی، ضعف یا درد در دست ها و پاها همراه است. ناراحت کننده و آزار دهنده است، می تواند فعالیت های روزانه شما را برای ساعاتی مختل کند. اگر می خواهید در این مورد بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

درمان های خانگی برای سوزن سوزن شدن دست و پاها

اسانس

اگرچه اکثر این اسانس ها دارای خواص ضد التهابی و ضد درد هستند، اما برخی از آن ها شواهد علمی برای اثبات اثربخشی شان در درمان پارستزی ندارند.

سوزن سوزن شدن دست و پاها؛ روغن سرو

روغن سرو به درمان التهاب کمک می کند. زیرا ماساژ منظم با این روغن بر ترمیم اعصاب آسیب دیده و بازیابی عملکرد آن ها موثر است.

مواد لازم:

12 قطره روغن سرو

30 میلی لیتر از هر روغن حامل (روغن نارگیل یا زیتون)

دستورالعمل:

12 قطره روغن سرو را به 30 میلی لیتر از هر روغن حامل انتخابی خود اضافه کنید. مخلوط را مستقیما روی مناطق آسیب دیده بمالید. چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند. این روش را هر روز یک بار انجام دهید.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یکی از بهترین اسانس ها برای درمان مشکلات عصبی مانند سوزن سوزن شدن دست ها و پاها است. به این دلیل که دارای خواص ضد التهابی و ضد درد قوی است که می تواند درد عصبی را تسکین دهد و اعصاب آسیب دیده را ترمیم کند.

مواد لازم:

12 قطره روغن اسطوخودوس

30 میلی لیتر از هر روغن حامل دیگر (روغن نارگیل یا زیتون)

دستورالعمل:

12 قطره روغن اسطوخودوس را به 30 میلی لیتر از هر روغن حامل اضافه کنید. سپس خوب مخلوط کرده و این مخلوط را روی دست ها و پاهای خود ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی آن بماند. از این روش یک بار در روز استفاده کنید.

ماساژ

ماساژ درمانی یک گزینه عالی برای کاهش این حس مداوم در بدن شما است. زیرا اعصاب را تحریک کرده و عملکرد طبیعی آن ها را بازیابی می کند. ماساژ همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و سلامت عصبی را حفظ می کند.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است و خواص ضد التهابی قوی است. از این رو، ممکن است به ترمیم اعصاب شما کمک کند. علاوه بر این منبع غنی از مواد مغذی است که می تواند انرژی شما را افزایش داده و بهبودی شما را تسریع کند.

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب

1 لیوان آب گرم

عسل

دستورالعمل:

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و مقداری عسل به این مخلوط اضافه کنید. از محلولی که درست می شود می توانید به صورت روزانه بنوشید. این محلول را یک بار در روز بنوشید.

کمپرس گرم

کمپرس گرم یک راه عالی برای افزایش گردش خون در دست و پای آسیب دیده است. گردش خون بهبود یافته عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد و به مبارزه با احساس سوزن سوزن شدن کمک می کند.

مواد لازم:

یک کمپرس گرم

دستورالعمل:

یک کمپرس گرم بردارید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بگذارید 5 تا 7 دقیقه بماند. این کار را به صورت مکرر سه بار در روز انجام دهید.

چای گیاهی جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا یکی دیگر از داروهای قوی برای درمان بی حسی و احساس گزگز در بدن شما است. زیرا خواص ضد التهابی دارد، همچنین در بهبود گردش خون کمک می کند. هر دو خاصیت می توانند به ترمیم اعصاب آسیب دیده کمک کنند.

مواد لازم:

1-2 قاشق چایخوری چای جینکو بیلوبا

1 فنجان آب

عسل

دستورالعمل:

یک قاشق چای خوری چای جینکو بیلوبا را به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را در یک قابلمه به جوشانید. بگذارید 5 دقیقه بجوشد، سپس آن را صاف کنید. قبل از افزودن عسل، اجازه دهید چای کمی خنک شود. سپس بنوشید. از این چای ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم حاوی منیزیم است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. همچنین به ترمیم اعصاب آسیب دیده و ملتهب که ممکن است سبب احساس سوزن سوزن شدن شوند تاثیر گذار است.

مواد لازم:

1 فنجان نمک اپسوم

آب

دستورالعمل:

یک فنجان نمک اپسوم را به وان پر از آب اضافه کنید. سپس بدن خود را به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل آب نمک قرار دهید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

سوزن سوزن شدن دست و پاها؛ دارچین

دارچین حاوی مواد مغذی مانند منگنز و پتاسیم است که هر دو به بهبود گردش خون در بدن کمک می کنند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است. این خواص آن را به یک درمان عالی برای مبارزه با بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها تبدیل می کند.

مواد لازم:

1 قاشق چایخوری پودر دارچین

1 فنجان آب

دستورالعمل:

یک قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. بلافاصله این مخلوط را بنوشید. از این مخلوط 1 تا 2 بار در روز مصرف کنید.

سوزن سوزن شدن دست و پاها؛ ماست

ماست یکی از آسان ‌ترین و بهترین درمان‌ ها برای درمان احساس گزگز در دست‌ها و پاها است. به این دلیل که منبع غنی از مواد مغذی است و همچنین حاوی منگنز می باشد. که می توانند به افزایش گردش خون در بدن شما کمک کنند، و به نوبه خود به بازیابی عملکرد از دست رفته اعصاب شما کمک می کند.

مواد لازم:

یک کاسه ماست ساده

دستورالعمل:

یک کاسه ماست ساده مصرف کنید. برای درمان حداقل یک وعده ماست را به رژیم غذایی خود بگنجانید.

اگر با چنین راهکارهایی گزگز دست و پا درمان نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نکات پیشگیری

از حرکات تکراری خودداری کنید. استراحت کافی داشته باشید. اگر برای مدت طولانی می نشینید، هر 30 تا 60 دقیقه از جای خود بلند شوید و به دست و پای خود حرکت دهید. برای کاهش فشار عصبی در شب از آتل مچ دست استفاده کنید. از مصرف کافئین اجتناب کنید زیرا ممکن است سبب تشدید این وضعیت شود. تمریناتی مانند کشش، چرخش شانه و شنا را برای افزایش گردش خون انجام دهید. حرکات یوگا مانند حرکات کششی گردن، چانه، لگن و کمر را تمرین کنید تا جریان خون خود را بازیابی کرده و از احساس سوزن سوزن شدن جلوگیری شود.

بهترین غذاها برای کاهش بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن

  • کمبود ویتامین ها یکی از دلایل بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن است. از این رو، پیروی از یک رژیم غذایی غنی از تمام مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن مهم است.

غذاهایی که می توانند با احساس سوزن سوزن شدن در بدن شما مبارزه کنند عبارتند از:

  • بروکلی – حاوی مواد مغذی گیاهی است که هورمون‌ های بدن شما را متعادل می‌ کند. و به نوبه خود سبب افزایش جذب ویتامین ها توسط بدن شما می شود.
  • غذاهای غنی از ویتامین B مانند غلات کامل، گوشت، مرغ، ماهی، شیر، تخم مرغ، حبوبات و آجیل.
  • میوه ها و سبزیجات تازه که سرشار از آنتی اکسیدان هستند مانند انواع توت ها، اسفناج، کلم پیچ، گوجه فرنگی، پیاز و کلم پیچ.
  • پروتئین بدون چربی مانند ماست، ماهی و توفو می تواند به ساخت و ترمیم بافت ها و اعصاب کمک کند.

موارد زیر برخی از دلایل رایجی است که سبب ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاهای شما می شود.

چه چیزی منجر به بی حسی و گزگز در سراسر بدن می شود؟

پارستزی موقت یا احساس سوزن سوزن شدن در بدن شما اغلب در نتیجه فشار روی یک عصب خاص یا دوره های کوتاه گردش خون ضعیف است.

پارستزی مزمن ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

آسیب عصبی، عدم تعادل استروژن، ضربه، اختلالات خود ایمنی، مانند آرتریت روماتوئید، تروما یا صدمات حرکتی تکراری. یا بیماری های عصبی، بیماری های کلیوی، بیماری های کبدی، سکته، تومورها، کم کاری تیروئید، کمبود ویتامین های B1، B6، B12، B3. یا داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند برخی فلزات سنگین یا مواد شیمیایی به غیر از احساس سوزن سوزن شدن، پارستزی نیز می تواند منجر به این علائم شود.

علائم احساس سوزن سوزن شدن

شایع ترین علائم و نشانه های این بیماری عبارتند از:

  • بی حسی
  • ضعف
  • سوزش

باید گفت

پارستزی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها ممکن است در اثر فشار روی یک عصب خاص یا گردش خون ضعیف لحظه ای ایجاد شود که یک اتفاق موقتی است. از سوی دیگر، پارستزی مزمن ممکن است ناشی از آسیب عصبی، کمبود ویتامین، مسمومیت با فلزات سنگین، آسیب به اندام‌ها و غیره باشد. با گزگز در اندام ها ماساژ روغن‌ های ضروری، کمپرس گرم، ماست، دارچین و برخی مواد غذایی مانند کلم بروکلی، میوه‌های تازه، غذاهای غنی از ویتامین B و غیره می ‌توانند به شما کمک کنند تا از شر پارستزی خلاص شوید. با این حال، اگر این حس مداوم است، با پزشک متخصص مشورت کنید.

لینک های مرتبط

طب کل نگر: اهمیت طب کل نگر برای تشخیص و درمان بیماریهای قرن ۲۱

دلایل بی حس شدن دست ها: ۱۷ بیماری و اختلال که علت بی حسی دست ها هستند

۱۱ راز زبان بدن که به موفقیت بیشتر شما کمک می‌کند

تشخیص دروغ: ۱۰ نشانه که آدم دروغگو را لو می دهند!

 ۹ نشانه خاموش بیماری ها که نشان می دهد باید بهتر از بدن خود مراقبت کنید

سندرم اتللو یا حسادت بیمارگونه: علل، علائم و درمان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 20

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان