جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
5
(1)

افراد برای کاهش درد یا ناراحتی ناشی از تحریکات خفیف پوستی مثل آفتاب سوختگی یا بثورات پوستی جزئی از داروی تتراکائین موضعی استفاده می‌کنند. در اصل تتراکائین یک بی‌حس کننده موضعی است که با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی در بدن کار بر کمتر شدن درد اثر دارد. ما در این مطلب به کاربرد داروی تتراکائین موضعی، عوارض جانبی این دارو و مقدار و نحوه مصرف آن پرداخته ایم. با بخش اطلاعات دارویی خبرنامه همراه باشید!

نام تجاری داروی تتراکائین موضعی

اگر به دنبال داروی تتراکائین موضعی هستید، مطمئن آن را با نام های تجاری Pontocaine, Dermocaine, Viractin پیدا خواهید کرد.

کاربرد این دارو

داروی تتراکائین به عنوان بی‌حس کننده موضعی برای کاهش درد بثورات پوستی و آفتاب سوختگی استفاده می‌شود.

اشکال دارویی تتراکائین

تتراکائین به سه شکل کرم، قطره چشم و آمپول یافت می‌شود.

مقدار و نحوه مصرف داروی تتراکائین موضعی

برای دانستن نحوه مصرف داروی تتراکائین موضعی حتما به توضیحات پزشک گوش کنید. همچنین بروشور داخل بسته دارو را مطالعه کنید تا به اطلاعات کامل از کاربرد، نحوه و مقدار مصرف دارو و عوارض جانبی تتراکائین دست پیدا کنید.

دوز مصرفی داروی تتراکائین از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است، پس حتما مطابق به دستور پزشک عمل کنید و از کم و زیاد کردن مقدار مصرف دارو اجتناب کنید. این دارو فقط برای سطح پوست استفاده می‌شود که قبل از استفاده از آن باید حتما دست‌ها را تمیز بشویید و خشک کنید. اگر دارو به طور اتفاقی وارد دهان یا چشم شد، سریع محل مورد نظر را با آب شستشو دهید.

اگر زخم سر باز دارید یا دچار سوختگی شدید هستید، هرگز این دارو را روی زخم نمالید. در چنین شرایطی جذب دارو توسط بدن خطرناک است. همچنین بعد از مصرف دارو، محل آسیب دیده را با باند نبندید و آن قسمت را گرم نکنید، این کار ممکن است سلامت‌تان را به خطر بیاندازد.

اگر پس از مصرف 7 روزه این دارو، قسمت آسیب دیده بهبود نیافت یا وضعیت زخم وخیم تر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه کسانی نمی توانند از این دارو استفاده کنند؟

قبل از خرید تتراکائین حتما به تاریخ مصرف آن نگاه کنید. اگر تاریخ مصرف دارو تمام شده است از مصرف آن خودداری کنید. اگر فردی بیماری مشابه شما را دارد، هرگز این دارو را برای او تجویز نکنید. همچنین اگر مبتلا به بیماری های زمینه‌ای هستید، حتما قبل از مصرف داروی تتراکائین موضعی با پزشک صحبت کنید. این دارو ممکن است برای برخی با واکنش‌های آلرژیک همراه باشد، به خصوص اگر با داروهایی چون لیدوکائین، بنزوکائین یا پریلوکائین حساسیت داشته باشید، به این دارو نیز واکنش نشان خواهید داد.

از طرفی این گروه افراد نباید هرگز داروی تتوکائین مصرف کنند:

  • زنان باردار
  • زنانی که در دوره شیردهی قرار دارند
  • افراد با عفونت پوستی
  • کسانی که دچار آسیب یا زخم‌های باز هستند

تداخلات دارویی تتراکایین موضعی

مانند سایر داروها، تتراکائین موضعی نیز ممکن است با برخی داروها چه داروهای تجویزی پزشک یا داروهای بدون نسخه (گیاهی یا مکمل…) تداخل پیدا کند. بنابراین برای مصرف این دارو حتما با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی تتراکائین موضعی

تتراکایین موضعی نیز دارای عوارض جانبی جدی است که باید حتما به آن‌ها توجه کنید. هرچند برخی از این عوارض در مدت کوتاهی از بین خواهند رفت اما اگر یکی از علائم زیر مدت طولانی ادامه یافت، حتما با پزشک صحبت کنید:

  • سوزش یا خارش خفیف
  • رطوبت یا قرمزی پوست
  • بی‌حسی: در قسمت‌هایی از پوست که دارو به طور تصادفی یا اشتباهی با آنجا برخورد کرده است.

با این حال اگر بعد از مصرف دارو چنین علائمی داشتید، فورا با اورژانس تماس بگیرید:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • ضربان قلب آهسته، سریع و یا نامنظم
  • سوزش، خارش، تورم شدید و یا سایر تحریکات پوستی
  • ترشحات عفونی
  • تهوع
  • استفراغ
  • بروز علائم واکنش های آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، ورم صورت، زبان یا گلو

فراموش نکنید که مصرف بیش از حد داروی تتراکائین موضعی باعث مسمومیت داروی خواهد شد. بنابراین از مصرف بیش از حد این دارو خودداری کنید.

علائم مسمومیت دارویی عبارتند از تشنج، کما، ضربان قلب ناهموار، کند شدن تنفس یا نارسایی تنفسی (قطع تنفس)، در صورت مشاهده این علائم سریع با اورژانس تماس بگیرید.

نحوه نگهداری

دارو را دور از دسترس کودکان نگهدارید و حتما با مشورت پزشک آن را مصرف کنید. خواندن راهنمای درون بسته دارو را فراموش نکنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان