جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
1
(1)

شاید نتوانید از افسردگی دور بمانید اما داشتن رژیم غذایی متعادل می تواند در کاهش علائم آن کمک کند. اگر فردی هستید که افسردگی دارید و با تغییر فصول علائم آن کمتر یا بیشتر می شود، احتمالا دچار افسردگی فصلی یا همان اختلال عاطفی فصلی شده اید. همچنین شما می توانید با گنجاندن بعضی از مواد غذایی با افسردگی فصلی مبارزه کنید.

علائم شایع افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی عبارتند از: احساس غم، بدخلقی، کم انرژی بودن یا سستی، مشکل در تمرکز بر کارهای روزانه و احساس ناامیدی در افراد. در حالی که علائم افسردگی فصلی با تغییر فصول تغییر می کند اما ماهیت چرخه ای این بیماری بر سلامتی روان تاثیر می گذارد.

مطلب مرتبط: خواص گل زعفران؛ از درمان افسردگی تا تسکین التهاب و دردهای قاعدگی

درمان و مبارزه با افسردگی فصلی

هیچ درمان ساده و مستقلی برای درمان این بیماری وجود ندارد. اما اگر حس می کنید که با علائم شدید اختلال عاطفی فصلی دست و پنجه نرم می کنید، حتما باید با پزشک صحبت کنید. صحبت با روانپزشک می تواند سبب ایجاد یک برنامه درمانی مناسب برای شما شود تا با دارو یا دیگر روش های درمانی از این بیماری نجات پیدا کنید. با این حال، راه های سالمی برای درمان این بیماری وجود دارد. همچنن ورزش منظم، گذراندن وقت در پارک یا فضای باز و آرام، خواب کافی و خوردن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در مبارزه با اختلال عاطفی فصلی کمک کند.

لینک مرتبط: از سلامت بینایی تا داروی ضدافسردگی؛ ویژگی های چای زعفران که احتمالا نمی دانیم

1. غذاهای غنی از ویتامین D مصرف کنید

ویتامین D برای سلامت بدن حیاتی است. اما وقتی زمان بیشتری را در خانه می گذرانیم، بیشتر ویتامین D را از دست می دهیم. به خصوص وقتی روزها کوتاه می شود و دمای هوا کاهش می یابد، جذب ویتامین D کمتر می شود. یکی از دلایل اصلی ابتلا به افسردگی فصلی، کمبود نور خورشید است.

غذاهایی مانند شیر گاو، ماهی‌های چرب مانند سالمون و قزل آلا و تخم‌مرغ می تواند منبع اصلی ویتامین D باشد. برای منابع گیاهی ویتامین D، می‌ توانید آب پرتقال بنوشید.

با این حال، دریافت ویتامین D کافی تنها از طریق منابع غذایی دشوار است. در صورت امکان، سعی کنید روزانه ساعتی را زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید. علاوه بر این، می توانید با استفاده از مکمل ویتامین D نیز دوز مصرفی روزانه بدن خود را دریافت کنید.

لینک مرتبط:آیا کمبود ویتامین B12 منجر به افزایش وزن می شود؟

2. برای مبارزه با افسردگی فصلی وعده های غذایی مملو از پروتئین بخورید

دریافت پروتئین کافی در روز می تواند به شما در کنترل علائم افسردگی فصلی کمک کند. زیرا پروتئین سبب افزایش هورمون های حس خوب سروتونین و دوپامین می شود. بنابراین برای مبارزه با افسردگی، تولید این هورمون ها مفید هستند. همچنین خوردن پروتئین همراه با وعده های غذایی به حفظ سطح انرژی کمک می کند. همچنین از افت قند خون که سبب نوسانات خلقی می شود، جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:ویتامین های ضروری برای افزایش قد شما که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید

3. مصرف غذاهای فرآوری شده و شکر را کاهش دهید

قندهای ساده‌ای که اغلب در غذاهای فرآوری‌ شده و میان‌ وعده‌ها یافت می ‌شوند می ‌توانند سبب افزایش قند خون شوند. شاید با مصرف چنین غذاهایی برای لحظاتی احساس خوبی داشته باشید. اما معمولا بعد از خوردن آن احساس افسردگی می کنید و انرژی تان را تحلیل می یابد. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف مداوم شکر و غذاهای فرآوری شده ممکن است اثرات منفی بر سلامت روان شما داشته باشد.

لینک مرتبط:ارتباط سطح ویتامین D بدن مادر در دوران بارداری با ضریب هوشی کودکان

4. حداقل روزانه دو فنجان سبزیجات به رنگ سبز مصرف کنید

حداقل دو وعده سبزیجات سبز برگ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این سبزیجات منبع خوبی از فولات هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده سطوح پایین فولات با افسردگی مرتبط است. زیرا کمبود فولات ممکن است متابولیسم انتقال دهنده های عصبی را که برای بهبود خلق و خو خیلی مهم هستند، از جمله سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین را مختل کند. هر گونه سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کاهوی رومی و سایر منابع فولات شامل لوبیا، پرتقال، مارچوبه، آووکادو و کلم بروکلی در تامین فولات بدن موثر است.

مطلب مرتبط:فواید ویتامین K؛ 19 خوراکی سرشار از ویتامین K مهم برای رژیم غذایی شما

5. وعده های غذایی کوچکتر را به دفعات بیشتری تقسیم کنید

یکی از علائم رایج افسردگی فضلی بی حالی و احساس کمبود انرژی در طول روز است. به منظور مبارزه با این علائم، در طول روز وعده‌های غذایی غنی از فیبر و پروتئین‌ مصرف کنید. وعده های غذایی را کوچک تر کنید و به دفعات بیشتری تقسیم کنید. با غذاهای پر فیبر می توانید سطح قند خون خود را بالا ببرید که در نتیجه باعث افزایش سطح قند خون می شود.

با همه این ها در حالی که نمی توانید به طور کامل از افسردگی فصلی جلوگیری کنید، مصرف مواد غذایی ذکر شده در این نوشتار، تحرک زیاد و گذراندن وقت با کسانی که دوست شان دارید، می تواند به پیشگیری از افسردگی فصلی کمک کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان