جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

دانشمندان چینی روی خواص قسمت‌های مختلف زعفران تحقیق کرده اند. نتیجه تحقیق آن‌ها نیز نشان دهنده این است که خواص گل زعفران برای سلامتی بدن کمتر از خود زعفران نیست. به همین دلیل اخیرا افراد زیادی به گلبرگ‌های بنفش زعفران توجه ویژه‌ای داشته و دم کرده آن را می‌نوشند.

فواید گلبرگ زعفران دم کرده

یکی از راه‌های آسان برای بهرمند شدن از فواید گلبرگ زعفران، نوشیدن دمنوش آن است. آنتی اکسیدان‌های موجود در گلبرگ زعفران سبب تقویت ایمنی بدن در برابر رادیکال‌های آزاد می‌شود. حالا که خیلی‌ها در مورد خواص گل زعفران به اندازه رشته‌های زعفران قرمز می‌دانند، خبری از دور ریختن گلبرگ‌ها نیست. این گلبرگ‌ها علاوه بر استفاده در غذا و دارو در صنعت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلبرگ‌های زعفران دارای فواید زیاد دارویی برای سلامتی هستند. نقش این گلبرگ در صنعت رنگ نیز بسیار مهم است.

مطلب مرتبط: از سلامت بینایی تا داروی ضدافسردگی؛ ویژگی های چای زعفران که احتمالا نمی دانیم

عرق گلبرگ زعفران

هر کیلو زعفران هفت لیتر عرق زعفران خالص تولید می‌کند. از گلبرگ‌های زعفران خشک شده برای تولید عرق استفاده می‌شود. عرق زعفران به عنوان یک داروی ضد افسردگی، آرام بخش و برای بهبود عملکرد مغز استفاده می‌شود.

به دلیل خواص فراوان گلبرگ زعفران، چینی‌ها از این گلبرگ‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند. همچنین از گلبرگ زعفران در بخش‌هایی از صنعت نیز استفاده می‌شود. در صورت نیاز به استفاده از رنگ‌های طبیعی از گل زعفران استفاده می‌شود. همچنین از رنگ گل‌های آن در رنگرزی فرش و لباس نیز استفاده می‌شود.

گلبرگ‌های بنفش زعفران را می‌توان به صورت تازه یا خشک استفاده کرد. با توجه به محدود بودن زمان گلدهی زعفران در فصل پاییز، عموما از خشک آن بیشتر استفاده می‌شود.

لینک مرتبط: خواص زعفران: هر روز یک ادویه طلایی با یک مزیت جدید کشف می شود

خواص گل زعفران

به طور کلی گلبرگ زعفران آنتی اکسیدان زیادی دارد. همچنین جوشانده گلبرگ زعفران برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات از جمله افسردگی، فشار خون بالا، سرطان استفاده می‌شود. از طرفی گلبرگ زعفران عامل مهمی‌در پیشگیری از نابینایی است.

خواص گل زعفران برای سلامت بدن

  • در بیشتر کشورها از زعفران برای درمان آسم، تقویت معده و به عنوان پیش غذا استفاده می‌شود.
  • گیاه زعفران قبل از برداشت رنگ روشنی دارد و به تدریج به رنگ قرمز تیره در می‌آید.
  • همچنین گیاه زعفران عطر و طعم خوبی دارد.

پیشنهاد می شود بخوانید: فواید و خواص کندر: از درمان آرتروز تا رفع خونریزی شدید قاعدگی

1. یکی از خواص گل زعفران درمان دردهای قاعدگی است

درد قاعدگی در خانم‌ها شایع است و زنان زیادی از آن رنج می‌برند. بنابراین برای تسکین درد قاعدگی می‌توان از گل زعفران استفاده کرد. از زعفران به عنوان محرک قاعدگی نیز استفاده می‌شود. افرادی که قاعدگی نامنظم دارند می‌توانند از دم کرده زعفران مصرف کنند. دم کرده گل زعفران علاوه بر کاهش درد قاعدگی، در کاهش و تسکین خونریزی رحم نیز مفید است.

2. کاهش فشار خون از خواص گل زعفران

کاهش فشار خون یکی از خواص گلبرگ زعفران است. در واقع دم کرده گلبرگ زعفران به بدن شما در ایجاد احساس آرام کمکی می‌کند و همین امر باعث کاهش فشار خون می‌شود. آنتوسیانین موجود در زعفران فشار خون را کاهش می‌دهد. این آنتوسیانین‌ها رنگدانه‌های گلبرگ زعفران وجود دارند. گرفتگی عضلات با اتانول و عصاره آبی موجود در این گلبرگ‌ها از بین می‌رود و فشار خون به سطح نورمال خود برمی‌گردد.

در این مطلب: خواص روغن کرچک؛ ۱۶ خاصیت درمانی روغن کرچک برای سلامتی که شگفت انگیز

3. تنظیم قاعدگی

دم کرده گل زعفران در تنظیم قاعدگی خیلی مفید و موثر است. بنابراین گلبرگ زعفران را دم کنید و به تسکین درد قاعدگی خود و تنظیم آن کمک کنید.

4. فواید گل زعفران برای پیشگیری از سرطان

یکی از خواص گلبرگ زعفران تاثیر آن بر درمان سرطان است. خواص آنتی اکسیدانی و ترکیبات کاربردی زعفران می‌تواند به پیشگیری و درمان سرطان کمک کند. آنتوسیانین‌ها باعث ایجاد رنگ‌های قرمز، آبی و بنفش در این گلبرگ‌ها می‌شوند. این ماده به دلیل نقش آنتی اکسیدانی آن برای درمان سرطان مهم است. از خواص گلبرگ زعفران می‌توان در درمان سرطان کبد استفاده کرد. گلبرگ زعفران همچنین دارای خواص ضد التهابی است.

بیشتر بخوانید: گیاه دارویی برای درمان سرفه؛ ۷ موثرترین گیاه دارویی را برای درمان سرفه بشناسید

5. سلامت قلب با فواید گل زعفران

زعفران به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت قلب مفید است. گلبرگ‌های آن حاوی ترکیباتی مانند آنتوسیانین‌ها، گلیکوزیدها و فلاونوئیدها هستند. بنابراین با نقش محافظتی خود در برابر رادیکال‌های آزاد به سلامت قلب کمک می‌کند.

6. درمان افسردگی و اختلالات عصبی با گلبرگ زعفران

مولکول‌های فعال گلبرگ‌های زعفران از ترکیبات فنلی تشکیل شده اند. فلانوئید و آنتوسیانین دو ماده فنلی هستند. آنتوسیانین‌ها برای کاهش درد و ایجاد حس شادی شناخته می‌شوند که می‌توانند تاثیر مثبتی بر درمان افسردگی داشته باشند.

پیشنهاد می شود بخوانید: از درمان ناتوانی جنسی تا بهبود سلامت روان؛ ۴ برترین خواص لبو برای مردان!

7. خواص گل زعفران در صنعت؛ لوازم آرایشی با گلبرگ زعفران

در صنعت آرایشی و بهداشتی نیز می‌توان از گل زعفران برای تولید رژ لب، شامپو، سایه چشم، کرم ضد چروک، مرطوب کننده، پاک کننده پوست و… استفاده کرد.

8. فواید بی شمار گلبرگ زعفران

از دیگر خواص درمانی گل زعفران می‌توان به تقویت بینایی چشم، افزایش ایمنی بدن در برابر دیابت، ضد چاقی، ضد التهاب، جلوگیری از سفیدی مو، جلوگیری از پیری زودرس اشاره کرد.

  • این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان