جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مردم اغلب در مورد ارتباط کمبود ویتامین B12 با افزایش وزن با هم مرتبط هستند. اما چقدر این فرض درست است؟ قبل از شروع، اجازه دهید با برخی از عملکردهای فیزیولوژیکی این ویتامین آشنا شویم که به آن کوبالامین نیز می ‌گویند. ویتامین B12 محلول در آب است و برای عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی ضروری می باشد. این ریز مغذی همچنین در تشکیل سلول های خونی، تولید انرژی و سنتز DNA نقش دارد. کمبود آن می تواند به شکل اختلال عصبی، کم خونی و ضعف در بدن ظاهر شود. اما چه ارتباطی با افزایش وزن دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید!

علائم کمبود ویتامین B12

تنگی نفس از علائم کمبود ویتامین B12 است. هنگامی که کمبود ویتامین B12 دارید، تقسیم سلولی کند می شود. به دلیل تقسیم سلولی آهسته، گلبول های قرمز خون بزرگ شده و در سیستم ایمنی بدن از بین می روند. چندین نشانه کمبود ویتامین B12 عبارت اند از:

  • خستگی مزمن
  • احساس خستگی مداوم
  • بی اختیاری در ادرار – به دلیل کمبود ویتامین B12، مثانه قادر به نگه داشتن ادرار نیست.
  • تنگی نفس – یا تنفس آهسته عمدتا به دلیل عدم جذب مناسب B12 توسط بدن ایجاد می شود.
  • فراموشی – فراموشی یک علامت رایج است که وقتی سیستم عصبی کمبود ویتامین B12 دارد به وجود می آید.
  • توهم و روان پریشی – علائم شدیدی که می تواند به دلیل کمبود ویتامین B12 ایجاد شود.

آیا ویتامین B12 منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می شود؟

شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد ویتامین B12 منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می شود. زیرا مطالعات انجام شده کمبود ویتامین B12 را با چاقی مرتبط می ‌دانند. با این حال، افراد با محدوده BMI نرمال همبستگی منفی با ویتامین B12 نشان دادند. و تحقیقات دیگر چاقی در کودکان و نوجوانان را با افزایش خطر کمبود ویتامین B12 مرتبط دانست. از سویی مصرف طولانی مدت مکمل ویتامین B12 می تواند منجر به افزایش وزن کمتر شود.

هرچند شواهد فعلی برای اثبات این که کمبود ویتامین B12 منجر به افزایش وزن می شود، قطعی نیست. با این حال، سطوح پایین ویتامین B12 در میان افراد مبتلا به مشکلات چاقی مشاهده می شود. اگر هر یک از علائم کمبود ویتامین B12 و تغییرات وزن را تجربه کرده اید یا می کنید، این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنید.

چگونه ویتامین B12 بیشتری جذب کنیم؟

بهترین و طبیعی ترین راه برای دریافت ویتامین B12 در بدن، خوردن غذاهای حاوی آن است. غذاهای غنی از ویتامین B12 عبارتند از:

گوشت و مرغ، غذای دریایی، تخم مرغ، لبنیات، غلات و صبحانه غنی شده. جدای از این منابع طبیعی، می توانید از کپسول ها، شربت های حاوی ویتامین B12 نیز استفاده کنید، که می توانند سطح ویتامین B12 را به حالت عادی بازگردانند. اما قبل از مصرف هر گونه مکمل یا دارو، حتما با پزشک مشورت کنید.

ارتباط کمبود ویتامین B12 با افزایش وزن؛ کلام پایانی

سیستم عصبی و گردش خون به ویتامین B12 بستگی دارد. از این رو، میزان ناکافی این ویتامین حیاتی ممکن است منجر به خستگی مزمن، فراموشی یا توهم شود. گیاه خواران بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند، زیرا غذاهای گیاهی دارای سطوح پایینی از این ویتامین هستند. خیلی از افراد نیز معتقد اند که سطوح پایین ویتامین B12 منجر به افزایش وزن می شود. با این حال، داده های کمی از ارتباط بین کمبود ویتامین B12 و افزایش وزن وجود دارد. به طور کلی، افراد با BMI بالا ممکن است سطح ویتامین B12 پایینی داشته باشند. در صورت مشاهده افزایش وزن غیرمنتظره برای کشف علت، به پزشک خود مراجعه کنید.

لینک های مرتبط

اهمیت، علائم کمبود و بهترین غذاهای سرشار از ویتامین B12!

فواید ویتامین K؛ 19 خوراکی سرشار از ویتامین K مهم برای رژیم غذایی شما

نشانه های کمبود ویتامین: ۵ نشانه هشداردهنده که بدن تان از کمبود ویتامین رنج می برد

۱۰ بهترین ویتامین‌ ها برای کاهش وزن و لاغری

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان