جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 11 دقیقه
0
(0)

فواید کرفس ممکن است شما را به مصرف بیشتر از آن ترغیب کند. کرفس دارای محتوای آب بالا و کالری کم است. این گیاه سبز مزایای سلامتی متعددی به همراه دارد. کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است. نقش مهمی در کنترل و درمان بعضی بیماری ها دارد.

ممکن است به کاهش خطر سرطان، التهاب، ارتقای سلامت قلب و عروق و تقویت سیستم هاضمه کمک کند. بنابراین اگر می خواهید در مورد این سبزی سبز فوق العاده (کرفس) بدانید ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه دنبال نمایید.

  1. کمک به کاهش خطر سرطان

کرفس سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد تحریک کننده سرطان کمک می کند. حاوی دو فلاونوئید زیست فعال – آپیژنین و لوتئولین – است که به احتمال زیاد سلول های سرطانی را در بدن از بین می برد. آپیژنین یک عامل پیشگیری کننده از شیمی درمانی است و خواص ضد سرطانی آن، رادیکال های آزاد در بدن را از بین برده و سبب مرگ سلول های سرطانی می‌شود. همچنین سبب افزایش اتوفاژی می شود، فرآیندی که از طریق آن بدن سلول های ناکارآمد را حذف می‌کند. خاصیت ضد سرطانی لوتئولین، روند تکثیر سلولی را مهار می‌کند. این فلاونوئیدهای موجود در کرفس پتانسیل درمان سرطان پانکراس و سینه را دارند. همچنین گفته می شود کرفس دارای پلی استیلن های زیست فعال است. این ترکیبات محافظ شیمی درمانی پتانسیل جلوگیری از بافت های سرطانی متعدد را دارند.

  1. فواید کرفس؛ کاهش التهاب

کرفس سرشار از آنتی اکسیدان های گیاهی می‌باشد که خاصیت ضد التهابی دارد. مطالعه ای که توسط دانشگاه پزشکی هاربین (چین) انجام شد نشان داد که این سبزی همچنین منبع مهمی از فلاونول ها است. مطالعه دیگری که توسط دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد نیز نشان داد که آب کرفس یا عصاره کرفس نیز فعالیت پروتئین های خاصی را که با التهاب مرتبط است، کاهش می دهد. عصاره دانه کرفس دارای خواص ضد التهابی است. کرفس همچنین حاوی ترکیبی به نام لوتئولین است که می تواند مانع از التهاب در سلول های مغز گردد. مطالعه ای که توسط دانشگاه ملک سعود (ریاض) روی موش ها انجام شد، نشان داد که کرفس قادر است تا از رشد هلیکوباکتر پیلوری، باکتری که باعث گاستریت (التهاب مخاط معده) می‌شود، جلوگیری کند.

  1. کاهش سطح فشار خون از فواید کرفس

کرفس حاوی یک ماده شیمیایی گیاهی به نام فتالید است که دیواره رگ ها را شل می کند و جریان خون را افزایش می‌دهد. همچنین ماهیچه های صاف رگ های خونی را منبسط می کند و برکاهش فشار خون تاثیر دارد. یک مطالعه ایرانی که روی موش‌ها انجام شد، خواص ضد فشار خون کرفس را به فیتوشیمیایی نسبت داد. کرفس همچنین سرشار از نیترات است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

بررسی های دیگر در مورد مشخصات فیتوشیمیایی عصاره دانه کرفس نیز نشان می‌دهد که ممکن است سطح فشار خون را کاهش دهد. در طب سنتی چینی، کرفس اغلب به عنوان یک غذای “خنک کننده” نامیده می شد که توانایی به حداقل رساندن فشار خون را دارد. در مطالعه دیگر نوشیدن آب کرفس تازه مخلوط با سرکه توسط زنان باردار در آفریقای جنوبی سبب کاهش فشار خون بالا در آنان شد.

  1. افزایش سلامت قلب و عروق از فواید کرفس

کرفس معمولا به عنوان یک عامل ضد فشار خون در طب سنتی تجویز می شود. می تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. مطالعه ای که در ایران انجام شد نشان داد که عصاره برگ کرفس می تواند پارامترهای قلبی عروقی متعددی مانند کلسترول، تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) را بهبود بخشد. کرفس سرشار از پلی فنول است که دارای فواید ضد التهابی و قلبی عروقی می باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک این مزیت کرفس در انسان نیاز است.

  1. سبب تقویت نوروژنز و جلوگیری از خطر از دست دادن حافظه

کرفس ممکن است خطر از دست دادن حافظه را کاهش دهد. مطالعه ای که در دانشگاه JiNan (چین) انجام شد نشان داد که بین لوتئولین (یک فلاونوئید موجود در کرفس) و کاهش میزان از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن ارتباط وجود دارد. لوتئولین التهاب مغز را بهبود بخشیده و ممکن است در درمان اختلالات التهابی عصبی کمک کند. بنابراین، ممکن است به کاهش خطر تخریب عصبی نیز کمک کند. اعتقاد بر این است که آپیژنین، یک فلاونوئید زیست فعال موجود در کرفس، به نوروژنز (رشد و توسعه سلول های عصبی) کمک می کند. با این وجود، این تاثیر در انسان به ثبت نرسیده است. آپیژنین همچنین ممکن است به سلامت نورون ها کمک کند. تصور می شود در مورد فوق به تحقیقات بیشتر نیاز است.

  1. کمک به هضم غذا

هرچند تحقیقات در این زمینه محدود است. با این حال، شواهد نشان می دهد که کرفس ممکن است سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند. فیبر طبیعی موجود در کرفس آن را به یک ماده غذایی مهم برای سیستم گوارش تبدیل می نماید. فیبر محلول در کرفس توسط باکتری های روده بزرگ تخمیر می شود. این فرآیند تخمیر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کند. که یکی از آن ها (بوتیرات) سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می دهد. کرفس همچنین حاوی فیبر نامحلول است که به احتمال زیاد حرکات روده را تقویت کند.

  1. بهبود زندگی جنسی

کرفس حاوی آندروستنون و آندروستنول است، هورمون های مردانه ای که مسئول تحریک جنسی در زنان می باشد. مطالعه ای که روی موش های صحرایی نر انجام شد نشان داده که عصاره کرفس عملکرد جنسی را افزایش می دهد. ضمنا این دوز باعث افزایش تعداد اسپرم در موش‌ها خواهد گردید. حتی می تواند ترشح تستوسترون را به حداکثر برساند. ولی تحقیقات بیشتری برای تایید تاثیر کرفس در انسان مورد نیاز است.

  1. فواید کرفس؛ کمک به کاهش وزن

کرفس کالری کمی دارد و حاوی فیبر است که باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. محتوای فیبر نامحلول کرفس می تواند سیری را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند. محتوای بالای آب کرفس می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. همچنین متابولیسم لیپید را تنظیم می نماید. از طرفی می توان آن را با سبزیجات دیگری که چگالی انرژی بیشتری دارند مصرف کرد. شواهد حاکی از آن است که کرفس غنی از آب است، و ممکن است تراکم انرژی سایر موادی را که با آن ها جفت می شود کاهش دهد و در این حالت باعث کاهش وزن می شود.

  1. کمک به درمان آسم

در این مورد تحقیقات محدودی وجود دارد و به تحقیقات بیشتر نیاز است. اما گفته می شود دانه های کرفس دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی هستند. که می توانند در درمان آسم مفید باشند.

  1. کمک به درمان دیابت

تحقیقات در این زمینه محدود است. کرفس حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاون می باشد که نقش آن ها در کاهش سطح قند خون مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی از کارشناسان معتقدند ویتامین K موجود در کرفس ممکن است خواص ضد دیابتی داشته باشد. همچنین التهاب و حساسیت مرتبط به انسولین را کاهش می دهد که شاید منجر به بهبود متابولیسم گلوکز شود. با این حال، هیچ دلیل علمی در این مورد وجود ندارد.

شواهد نشان می دهد که مصرف کرفس ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به حداقل برساند. دیابت ممکن است توسط هلیکوباکتر پیلوری، باکتری که باعث مشکلات گوارشی می شود، تشدید شود. از آن جایی که کرفس توانایی مبارزه با این باکتری را دارد، ممکن است در این زمینه نیز مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات آن نیاز است. مطالعه ای که در ایران انجام شد نشان داد که عصاره دانه کرفس می تواند دیابت را در موش ها کنترل کند. بنابراین، برای اثبات همین موضوع باید تحقیق روی انسان ها نیز صورت بگیرد.

  1. فواید کرفس؛ تقویت سیستم ایمنی

کرفس سرشار از ویتامین C است. گفته می شود این ماده مغذی سیستم ایمنی را تقویت می کند. آنتی اکسیدان های موجود در کرفس نیز می تواند در بهبود سیستم ایمنی بدن تان نقش داشته باشد. مشخص شده است که سلول های زیادی از سیستم ایمنی بدن برای عملکرد بهینه و پیشگیری از بیماری به ویتامین C وابسته هستند. همچنین باید گفت مکمل ویتامین C باعث افزایش غلظت ایمونوگلوبولین ها در خون می شود که ترکیبات کلیدی سیستم ایمنی هستند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک این مزیت کرفس نیاز است.

  1. درمان سنگ کلیه

اسانس کرفس حاوی لوتئولین و سایر ترکیبات ضروری است که می تواند در درمان سنگ کلیه استفاده شود. علاوه بر این، یکی از فلاونوئیدهای اصلی کرفس – آپیژنین – می تواند کریستال های کلسیم موجود در سنگ کلیه را تجزیه کند. هرچند باید تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت بگیرد.

  1. بهبود سلامت مفاصل

دانه کرفس و عصاره های مربوط به آن دارای خواص ضد آرتریت هستند که احتمال می رود در درمان درد مفاصل و نقرس مفید باشد. درد مفاصل معمولا به دلیل تجمع اسید اوریک ایجاد می شود. یک نظریه نشان می دهد که خواص ادرارآور کرفس ممکن است به دفع اسید اوریک برای درمان بالقوه درد مفاصل کمک کند. طبق مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کالج (ایرلند)، روغن دانه کرفس منبع خوبی از سدانولید است. این ترکیب می تواند برای درمان مسائل التهابی مانند نقرس و روماتیسم استفاده گردد.

  1. تسکین علائم یائسگی در زنان

گفته می شود برخی از ترکیبات گیاهی به نام فیتواستروژن با تعادل سطوح هورمونی مشترک است. غذاهای غنی از فیتواستروژن پتانسیل تسکین علائم یائسگی در زنان را دارا می باشد. کرفس حاوی فیتواستروژن است و می تواند در این زمینه مفید باشد. اما، شواهد علمی ملموس تری در این زمینه مورد نیاز است.

  1. فواید کرفس؛ کمک به درمان ویتیلیگو

ویتیلیگو وضعیتی است که در آن پوست رنگدانه خود را در نواحی خاصی از دست می دهد و باعث ایجاد لکه های سفید می شود. طبق مطالعه ای که در لهستان انجام شد، فورانوکومارین موجود در کرفس ممکن است به درمان ویتیلیگو کمک کند.

کرفس به طور کلی، پوست را آبرسانی می کند و ممکن است از زمان های قدیم برای درمان ویتیلیگو استفاده شده باشد. با این وجود، تحقیقات علمی بیشتری برای درک این مزیت کرفس نیاز است.

کرفس همچنین حاوی ویتامین های A، C و K، فولات، مواد معدنی ضروری و بیش از ده ها آنتی اکسیدان دیگر است. از طرفی نسبت به سایر سبزیجات سبز کالری بسیار کمتری دارد.

چه مقدار کرفس باید در روز مصرف کنید؟

کرفس کالری کمی دارد، بنابراین خوردن یک یا دو ساقه کرفس خام یا نوشیدن 24 تا 32 اونس آب کرفس در روز ایمن و سالم است. کپسول عصاره برگ کرفس با دوز 250 میلی گرم، 3 بار در روز، در درمان سطح گلوکز و انسولین خون در بیماران مسن پیش دیابتی استفاده می شود.

عوارض جانبی کرفس چیست؟

گفته می شود مصرف کرفس منجر به عوارض جانبی متعددی در برخی افراد می گردد. از جمله واکنش آلرژیک، خونریزی و انقباضات رحمی در زنان باردار و تداخلات دارویی. مصرف زیاد کرفس ممکن است باعث ایجاد گاز معده شود. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد عوارض جانبی کرفس در دسترس است.

سبب واکنش آلرژیک می شود

کرفس یک آلرژن رایج است و احتمالا در برخی افراد واکنش های آلرژیک جدی ایجاد کند. اگر به گرده گل ماگ یا توس حساسیت دارید، به احتمال زیاد ممکن است به کرفس نیز واکنش نشان دهید. مطالعه انجام شده در لهستان نشان داده که کرفس می تواند باعث شوک آنافیلاکتیک شدید گردد. علائم آن شامل تورم صورت، تحریک، بثورات، ناراحتی معده و سرگیجه است. در موارد شدید، علائم می تواند شامل کاهش سطح فشار خون و مشکل در تنفس باشد. اگر پس از مصرف کرفس هر یک از این علائم را مشاهده کردید، مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

هشدار به زنان باردار و شیرده!

کرفس یا دانه های کرفس ممکن است باعث خونریزی و انقباضات رحمی شوند. از این رو زنان باردار باید از مصرف زیاد کرفس خودداری کنند. همچنین ممکن است باعث سقط جنین گردد. اطلاعات کافی در رابطه با مصرف کرفس در زنان شیرده در دسترس نیست. بنابراین، بیشتر احتیاط کنید و از استفاده آن در این مدت خودداری کنید.

تداخل دارویی

کرفس ممکن است با داروهای انعقاد خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است با داروهای ضد انعقاد (داروهای رقیق کننده خون) تداخل نموده و خطر خونریزی بیش از حد را افزایش دهد.

فواید کرفس برای سلامتی شما

فواید کرفس بسیار زیاد است. این سبزی سبز سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است. کرفس به کاهش خطر سرطان و کاهش التهاب و فشار خون کمک می کند. علاوه بر این، می تواند سلامت قلبی عروقی، گوارشی، جنسی و مفاصل را تقویت کند. کرفس همچنین به درمان ویتیلیگو، سنگ کلیه، دیابت و آسم نیز کمک می کند. سبب تقویت ایمنی بدن می شود. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است باعث تداخل دارویی، آلرژی و مشکلاتی در دوران بارداری و شیردهی شود. از این رو مصرف متعادل آن توصیه می شود. سعی کنید کرفس را در غذاها یا سوپ های مورد علاقه خود بگنجانید یا حتی آن را به عنوان آبمیوه مصرف کنید.

لینک های مرتبط

۱۶ مزیت فوق العاده کاهو + عوارض جانبی

تست شخصیت شناسی؛ قهوه مورد علاقه تان در مورد شخصیت شما چه می گوید؟

۹ فایده شگفت انگیز آب زردک/هویج

عوارض خطرناک داشتن رژیم غذایی محدودکننده

تاثیرات خوردن بستنی بر بدن شما چیست؟

فواید بی نظیر خیار

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان