خواص روغن کرچک؛ 16 خاصیت درمانی روغن کرچک برای سلامتی که شگفت انگیز است

توسطفرشته فرهنگ

دی ۲۰, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۱۹, ۱۴۰۰
خواص درمانی روغن کرچک صاف کردن مو با مواد طبیعی در خانه درمان خانگی رگ های عنکبوتی

روغن کرچک یک روغن بی بو است که از دانه های گیاهی به نام کرچک استخراج می شود. بوی ملایم و گاهی تند و تمیز دارد. این روغن طعم دارد، اما برای برخی افراد طعم آن ناخوشایند است. منبع عالی اسید ریسینولئیک است. روغن کرچک به عنوان یک ماده فعال در چندین دارو، محصولات مراقبت از پوست و شامپو استفاده می شود. روغن کرچک با درجه کومدوژنیک 1 تقریبا برای انواع پوست مناسب است و منافذ پوست را مسدود نمی کند. خواص درمانی روغن کرچک فراوان است. از خاصیت ضد میکروبی روغن کرچک تا کاهش خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی. در مقاله حاضر که توسط تیم سلامت خبرنامه تهیه شده است مهم ترین خواص درمانی روغن کرچک مورد بررسی قرار گرفته است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : ۱۶ راهکار طبیعی و فوق العاده موثر برای درمان خانگی عفونت پوستی

باعث زایمان راحت می‌شود

روغن کرچک دارای خواص القای زایمان است. ملین بودن روغن کرچک باعث اسپاسم روده، تحریک روده و عصب واگ می شود. همچنین باعث تحریک و انقباض رحم می شود و به زایمان کمک می کند. طبق مطالعات انجام شده، روغن کرچک یک روش غیردارویی بی خطر برای القای زایمان است و بیشتر زنان بارداری که روغن کرچک مصرف می کنند، در عرض 24 ساعت زایمان می کنند. اما مطالعات متناقضی وجود دارد که ادعا می کند روغن کرچک باعث زایمان نمی شود و هیچ آسیبی برای نوزاد یا مادر گزارش نشده است. استفاده از روغن کرچک برای القای زایمان باید تنها پس از مشورت با پزشک در نظر گرفته شود. این یک تصمیم پزشکی سالم است که برای ایمنی مادر و نوزاد گرفته می شود و معمولاً بین هفته های 41، 41 و 6 روز بارداری توصیه می شود.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : خواص خرما: فایده شگفت انگیز خرما از سلامت مغز تا زایمان طبیعی در زنان

درمان یبوست

خواص ملین روغن کرچک باعث تحریک حرکات روده و رفع یبوست می شود. روغن کرچک باعث کاهش فشار در حین اجابت مزاج می شود و احساس تخلیه کامل پس از اجابت مزاج را می دهد. استفاده از روغن کرچک برای درمان یبوست باید پس از مشورت با پزشک مورد استفاده قرار گیرد. از مقدار کمی روغن کرچک استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد آن ممکن است به عملکرد ماهیچه های روده آسیب برساند. مصرف روغن کرچک به میزان 15 میلی لیتر یا 3 قاشق چای خوری باعث حرکت روده در عرض 2 تا 3 ساعت می شود و یبوست را برطرف می کند. استفاده از روغن کرچک برای درمان یبوست ممکن است باعث تهوع یا استفراغ شود. در صورت مشاهده چنین علائمی، مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : با این ماده ساده به راحتی یبوست را درمان کنید

جلوگیری از بارداری

روغن دانه کرچک به دلیل وجود ریسین (پروتئین) در آن می تواند به عنوان ضد بارداری نیز استفاده شود. این یک ترکیب سمی است که وقتی در دوزهای بسیار کم مصرف شود به عنوان یک ماده میکروب کش عمل می کند. به دلیل خاصیت اسپرم کشی آن، در ترکیب ژل ها و لوسیون های اسپرم کش، به عنوان یک روش موثر پیشگیری از بارداری اضافه می شود.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : افزایش احتمال بارداری با ۷ راهکار موثر که کارشناسان نیز تایید می‌کنند

در درمان آرتریت کمک می کند

خواص ضد التهابی و ضد درد اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک باعث تسکین درد می‌شود. و التهاب ناشی از بیماری‌های التهابی مانند آرتریت، روماتیسم، روماتوئید، نقرس، آسم و آسم برونش را از بین می‌برد. طبق یک مطالعه، افراد مبتلا به استئوآرتریت، با مصرف سه بار در روز به مدت چهار هفته از کپسول روغن کرچک، بهبود یافته‌اند. سایر اسیدهای چرب اسید لینولئیک و اسید اولئیک این روغن نیز درد و التهاب ناشی از آرتریت و آرتریت روماتوئید را تسکین می دهند. آنها علائمی مانند درد مفاصل و زانو درد را تسکین می دهند. روغن کرچک با درجه کومدوژنیک 1 مناسب اکثر انواع پوست است. به راحتی از طریق منافذ پوست در طول ماساژ نفوذ می کند و درد آرتریت را به سرعت تسکین می دهد. همچنین دردهای عضلانی را درمان می کند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : ضد التهاب طبیعی: با این ادویه قوی، التهاب را در بدن تان از بین ببرید

پرستار زنان شیرده

اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک برای زنان شیرده مفید است. زیرا باعث تحریک ترشح شیر مادر و افزایش کیفیت شیر می شود. با وجود مزایایی که برای مادران شیرده دارد، مصرف آن در دوزهای کم و پس از مشورت با پزشک توصیه می شود تا مطمئن شوید که هیچ گونه عوارض جانبی بر روی نوزاد نخواهد داشت.

درمان فاشیای کف پا

خواص ضد التهابی روغن کرچک به درمان نیام کف پایی یا فاشیای کف پا کمک می کند. فاشئیت پلانتار یکی از علل اصلی درد پاشنه است. که شامل التهاب نوار ضخیم بافت‌هایی است که در کف پا قرار دارند و استخوان‌های پاشنه ما را به انگشتان پا متصل می‌کنند. روغن کرچک به سرعت خار پاشنه کف پا را تسکین می دهد، وضعیتی که ارتباط نزدیکی با فاسیای کف پا یا فاشیای کف پا دارد.

سلامت چشم

آنتی اکسیدان های موجود در روغن کرچک از چشم ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و گلوکوم مرتبط با سن را کاهش می دهد. خواص ضد التهابی روغن کرچک علائم اولیه آب مروارید را بهبود می بخشد، علائم خشکی چشم را تسکین می دهد. و خطر عفونت چشم را کاهش می دهد. روغن کرچک به از بین بردن سیاهی زیر چشم کمک می کند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : حفظ قوه بینایی: ۱۵ ماده غذایی برای حفظ سلامت چشم ها و قدرت بینایی

تقویت ایمنی بدن

روغن کرچک سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند. به مکانیسم دفاعی بدن که به پیشگیری و درمان انواع عفونت ها و بیماری ها، زخم ها و جراحات و غیره کمک می کند. آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات روغن کرچک از گلبول های سفید خون بدن ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن ما قوی تر باشد، کمتر بیمار می شویم و خطر سرفه، سرماخوردگی، تب و آنفولانزا کاهش می یابد. خواص ضد میکروبی روغن کرچک خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی را کاهش می دهد. روغن کرچک عملکرد لنفاوی را بهبود می بخشد، جریان خون را افزایش می دهد و سلامت غده تیموس را بهبود می بخشد. روغن کرچک با افزایش تولید گلبول های سفید باعث تقویت بیشتر ایمنی می شود. اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : ایمنی بدن: ۸ حقیقت جالب در مورد این سیستم شگفت انگیز

کمک به درمان هموروئید

خواص ضد التهابی دانه‌های کرچک به درمان بواسیر کمک می‌کند. وضعیتی که به دلیل تورم سیاه رگ‌ها در پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد، باعث ناراحتی و خونریزی می‌شود. اما برای استفاده از روغن کرچک برای درمان بواسیر، اطلاعات زیادی وجود ندارد و تحقیقات به دانه کرچک محدود شده است. به همین دلیل که از موارد استفاده از روغن کرچک برای درمان هموروئید اطلاعات زیادی در دست نیست. و باید برای هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

بهبود میل جنسی

روغن کرچک ممکن است با افزایش جذب مولکول های چربی در بدن، میل جنسی ما را بهبود بخشد. روغن کرچک به تنظیم تعادل هورمونی کمک می کند که میل جنسی را بهبود می بخشد. همچنین مزایای دیگری مانند کاهش علائم PMS یا سندرم پیش از قاعده‌ گی، کنترل اضطراب و کنترل نوسانات خلقی را به همراه دارد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : از کاهش میل جنسی تا پیری پوست؛ ۷ تاثیر شگفت انگیزی که کمبود خواب روی بدن دارد

کاهش علائم فیبروم

طبق حکایت ها، روغن کرچک علائم مختلف فیبروم را تسکین می دهد. یک تومور خوش خیم و غیر سرطانی که در رحم ایجاد می شود. یبوست یکی از دلایل اصلی فیبروم است و خواص ملین روغن کرچک باعث تسکین یبوست و کاهش خطر فیبروم می شود.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : ۵ نشانه اولیه سرطان تخمدان که هرگز نباید نادیده بگیرید

کمک به درمان آکنه و اسکار

آکنه یک مشکل رایج پوستی بین میلیون‌ها نفر در جهان است. عمدتا به دلیل مسدود شدن منافذ پوست در اثر تجمع سموم، آلاینده‌ها و سایر ناخالصی‌ها رخ می‌دهد. خواص سم زدایی روغن کرچک خطر آکنه و جوش را کاهش می دهد. روش درمان آکنه : چند قطره روغن کرچک را به آب ولرم اضافه کنید و با یک پارچه قبل از رفتن به رختخواب به آرامی با حرکات دایره ای روی صورت خود بمالید و بگذارید صورتتان خشک شود. صبح صورت خود را بشویید. اگر پوست چرب دارید یا اگر به روغن کرچک حساسیت دارید از این دارو اجتناب کنید. روغن کرچک با SPF 6 به کرم های ضد آفتاب اضافه می شود تا در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند. خواص ضد میکروبی و ضد درد روغن کرچک باعث بهبود سریع زخم ها، تحریک جریان خون می‌شود. همچنین به درمان جای جوش و سوختگی کمک می کند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : درمان سریع جای جوش: ۸ درمان خانگی موثر برای رفع لکه های ناشی از جوش و آکنه

از خواص درمانی روغن کرچک که باعث کاهش علائم پیری زودرس می شود

روغن کرچک برای پوست مفید است و سلامت پوست را حفظ می کند. آنتی اکسیدان های روغن کرچک خطوط ریز، چین و چروک، لکه های پیری، تیره، پوستی و سایر علائم پیری زودرس را کاهش می‌دهد. استفاده موضعی از روغن کرچک علائم مختلف پیری را کاهش می دهد. در مقادیر کم، روغن کرچک را می توان روی نواحی حساس؛ زیر چشم، اطراف دهان و چانه، خط گردن و پیشانی استفاده کرد. برای این کار به صورت زیر عمل کنید: ناحیه ای را که می خواهید روغن کرچک بمالید بشویید و تمیز کنید. به آرامی ناحیه مورد نظر را با یک قطره روغن کرچک ماساژ دهید. بگذارید 20-30 دقیقه در هوا خشک شود. با آب بشویید. قبل از استفاده مطمئن شوید که حساسیت ندارید. آلرژی به روغن کرچک ممکن است باعث خارش پوست، قرمزی پوست، تورم اطراف پوست و بثورات پوستی شود.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: ۱۲ بهترین خوراکی ضد چین‌ و چروک که مانع پیری پوست می شوند

مفید برای درمان پسوریازیس و اگزما

ترکیبات ضدالتهابی اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک به درمان پسوریازیس و اگزما کمک می‌کند. دو مشکل شایع پوستی که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث درد، التهاب و ناراحتی می‌شود. روغن کرچک به دلیل خاصیت ضدالتهابی خود باعث تسکین سریع درد و التهاب ناشی از این مشکلات پوستی می شود. برای درمان پسوریازیس و اگزما، روغن کرچک را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده در رختخواب ماساژ دهید و اجازه دهید منافذ پوست روغن را جذب کنند. استفاده منظم پوست را مرطوب می کند و درد و التهاب را کاهش می دهد. خواص ضد قارچی روغن کرچک به مبارزه با کاندیدا، عفونت قارچی کمک می کند و از ریشه دندان های انسان آلوده از بین می برد. لایه برداری روغن کرچک برای بیماری پوستی که باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی صورت فرد می شود، موثر است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: ۱۲ خوراکی فوق العاده برای داشتن پوست سالم و شاد در ۲۰۲۲

درمان زگیل تناسلی

خواص ضد میکروبی روغن کرچک به درمان زگیل تناسلی کمک می کند. برای درمان زگیل تناسلی، روزانه چند قطره روغن کرچک روی زگیل بمالید تا به سرعت از بین برود. اگر به روغن کرچک حساسیت دارید، یا اگر با آن راحت نیستید از این کار اجتناب کنید. اگر مطمئن نیستید و شک دارید، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

پیشنهاد می‌شود بخوانید : راهنمای انتخاب مدل مو: توجه به فرم صورت برای انتخاب بهترین مدل مو

از خواص درمانی روغن کرچک که باعث رشد مو می شود

روغن کرچک برای مو و پوست سر مفید است و باعث رشد مو می شود. برای تقویت رشد مو، به آرامی پوست سر خود را با روغن کرچک ماساژ دهید و بگذارید 2 ساعت خشک شود. با آب بشویید. روغن کرچک به دلیل خواص ضد التهابی در درمان شوره سر مفید است. و به درمان درماتیت سبورئیک، یک بیماری التهابی که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته روی پوست سر می شود، کمک کند. مواد مغذی موجود در روغن کرچک موها و پوست سر ما را تقویت می کند. و خطر ریزش و شکاف مو را کاهش می دهد.

با این حال قبل استفاده از روغن کرچک، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. همچنین عوارض جانبی این روغن را نیز فراموش نکنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.