جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
0
(0)

ویتامین C یک ویتامین بسیار ضروری است. زیرا بدن شما نمی تواند آن را تولید کند. با این حال، نقش جدی در سلامتی شما دارد. این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج یافت می شود. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C برای زنان ۷۵ میلی گرم و برای مردان ۹۰ میلی گرم است. در حالی که معمولاً توصیه می شود ویتامین C مورد نیاز خود را از غذاها دریافت کنید، بسیاری از مردم برای رفع نیازهای خود به مکمل ها روی می آورند. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت، به فواید علمی ویتامین  C برای سلامتی پرداخته می شود. ما باید بدانیم که ویتامن  C  با بدن ما چه می کند؟

فواید ویتامین C برای سلامتی

۱. فواید ویتامین  C برای سلامتی، خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند سیستم دفاع طبیعی بدن شما را تقویت کند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که سیستم ایمنی را تقویت می کنند. آن ها این کار را با محافظت از سلول ها در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند. هنگامی که رادیکال های آزاد تجمع می یابند، می توانند حالتی به نام استرس اکسیداتیو را ایجاد کنند که با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C  سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد. این به سیستم دفاع طبیعی بدن در مبارزه با التهاب ها کمک می کند

بیشتر بخوانید: نحوه شناخت عسل طبیعی و واقعی با ۷ تست ساده که می توانید در خانه انجام دهید

۲. فشار خون بالا را کنترل می کند

تقریباً یک سوم بزرگسالان آمریکایی فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا شما را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می دهد که علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. مطالعات نشان داده است که ویتامین C ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون کمک کند. یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین C به شل شدن رگ‌های خونی که خون را از قلب انتقال می دهند، کمک می‌کند. این منجر به کاهش سطح فشار خون می شود.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه انسانی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین C فشار خون سیستولیک (مقدار بالایی) را ۳.۸ میلی‌متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (مقدار پایین‌تر) را به طور متوسط ​​۱.۵ میلی‌متر جیوه در بزرگسالان سالم، کاهش می‌دهد. در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، مکمل های ویتامین C به طور متوسط ​​فشار خون سیستولیک را ۴.۹ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک را ۱.۷ میلی متر جیوه کاهش می دهند. در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند، مشخص نیست که آیا اثرات آن بر فشار خون طولانی مدت است یا خیر. علاوه بر این، افراد مبتلا به فشار خون بالا نباید تنها به ویتامین C برای درمان اکتفا کنند.

بیشتر بخوانید: فواید درمانی ترکیب سیر و عسل: اگر هر روز صبح، یک قاشق عسل و سیر بخورید….

۳. فواید ویتامین  C برای سلامتی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. عوامل زیادی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند، از جمله فشار خون بالا، سطح تری گلیسیرید بالا یا کلسترول بد (LDL) و سطوح پایین کلسترول HDL (خوب. ویتامین C ممکن است به کاهش این عوامل خطر کمک کند، که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل ۹ مطالعه با مجموع  ۲۹۳۱۷۲ شرکت‌کننده نشان داد که پس از ۱۰ سال. افرادی که حداقل ۷۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که ۲۵ درصد کمتر از افرادی که مکمل ویتامین C مصرف می‌کنند، ۲۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

جالب توجه است، تجزیه و تحلیل دیگری از ۱۵ مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین C از غذاها – نه مکمل ها – با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. با این حال، دانشمندان مطمئن نبودند که آیا افرادی که غذاهای غنی از ویتامین C مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مکمل مصرف می‌کنند، از سبک زندگی سالم‌تری پیروی می‌کنند یا خیر.

بنابراین، مشخص نیست که آیا این تفاوت ها به دلیل ویتامین C یا سایر جنبه های رژیم غذایی آن ها بود. تجزیه و تحلیل دیگری از ۱۳ مطالعه به بررسی اثرات مصرف حداقل ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز بر عوامل خطر بیماری قلبی مانند سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون پرداخت. این تجزیه و تحلیل نشان داد که مصرف مکمل ویتامین C به طور قابل توجهی کلسترول LDL (بد) را تقریباً ۷.۹ میلی گرم در دسی لیتر و تری گلیسیرید خون را ۲۰.۱میلی گرم در دسی لیتر کاهش می دهد. به طور خلاصه، به نظر می رسد که مصرف حداقل ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. با این حال، اگر  یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C مصرف می‌کنید، ممکن است مکمل‌ها مزایای بیشتری برای سلامت قلب نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: ۷ بهترین مواد غذایی حاوی تمام ویتامین های ضروری بدن

۴. سطح اسید اوریک خون را کاهش می دهد و به جلوگیری از حملات نقرس کمک می کند

نقرس نوعی آرتریت است که تقریباً ۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری فوق العاده دردناک است و شامل التهاب مفاصل، به ویژه مفاصل انگشتان بزرگ پا می شود. افراد مبتلا به نقرس تورم و حملات ناگهانی و شدید درد را تجربه می کنند. علائم نقرس زمانی ظاهر می شود که اسید اوریک بیش از حد در خون وجود داشته باشد. اسید اوریک یک ماده زائد است که توسط بدن تولید می شود. در سطوح بالا، ممکن است متبلور شده و در مفاصل رسوب کند. چندین مطالعه نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به کاهش اسید اوریک در خون کمک کند و در نتیجه از حملات نقرس جلوگیری می کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه شامل  ۱۳۸۷ مرد نشان داد که کسانی که بیشترین ویتامین C را مصرف می‌کنند. سطح اسید اوریک خونشان به میزان قابل‌توجهی کمتر از کسانی است که کمترین مصرف را داشتند. مطالعه دیگری روی ۴۶۹۹۴  مرد سالم در طول ۲۰ سال انجام شد تا مشخص شود که آیا مصرف ویتامین C  با ایجاد نقرس مرتبط است. این مطالعه نشان داد افرادی که مکمل ویتامین C مصرف می‌کنند. ۴۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به نقرس هستند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ۱۳ مطالعه دیگر نشان داد که مصرف مکمل ویتامین C در طی ۳۰ روز به طور قابل توجهی اسید اوریک خون را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف بیش از حد ویتامین: مشکلاتی که در صورت مصرف زیاد ویتامین ها تجربه خواهید کرد

۵. فواید ویتامین  C برای سلامتی، از کمبود آهن جلوگیری می کند

آهن یک ماده مغذی مهم است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد. برای ساخت گلبول های قرمز خون و انتقال اکسیژن در سراسر بدن ضروری است. مکمل های ویتامین C می توانند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک کنند. ویتامین C به منابعی که جذب ضعیفی دارد، مانند منابع گیاهی آهن، به شکلی که جذب آن آسان‌تر است، کمک می‌کند. این به ویژه برای افرادی که رژیم غذایی بدون گوشت دارند مفید است، زیرا گوشت منبع اصلی آهن است. صرف مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C ممکن است جذب آهن را تا ۶۷ درصد بهبود بخشد. در نتیجه، ویتامین C  به کاهش خطر کم خونی در افراد مستعد کمبود آهن کمک می کند.

در یک مطالعه، به ۶۵ کودک مبتلا به کم خونی خفیف با فقر آهن، مکمل ویتامین C داده شد. محققان دریافتند که این مکمل به تنهایی به کنترل کم خونی آن ها کمک می کند. اگر سطح آهن پایینی دارید، مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین C یا مصرف مکمل ویتامین C ممکن است به بهبود سطح آهن خون شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: بهترین ویتامین ها برای خانم ها: ۱۰ برترین ویتامینی که هر زنی باید دریافت کند

۶.سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

یکی از دلایل اصلی مصرف مکمل های ویتامین C برای افراد، تقویت سیستم ایمنی است. زیرا ویتامین C در بسیاری از قسمت های سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

اول، ویتامین C به تولید گلبول‌های سفید معروف به لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها کمک می‌کند. این موضوع به محافظت از بدن در برابر عفونت می پردازند.

دوم، ویتامین C به گلبول‌های سفید کمک می‌کند. تا عملکرد مؤثرتری داشته باشند و در عین حال از آسیب مولکول‌های بالقوه مضر مانند رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

سوم، ویتامین C بخش ضروری از سیستم دفاعی پوست است. این به طور فعال به پوست منتقل می شود، جایی که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند. و به تقویت پوست کمک کند. مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف ویتامین C ممکن است زمان بهبود زخم را کوتاه کند. علاوه بر این، سطوح پایین ویتامین C با پیامدهای بد سلامتی مرتبط است. به عنوان مثال، افرادی که به ذات الریه مبتلا هستند سطح ویتامین C کمتری دارند. و مکمل های ویتامین C زمان بهبودی را کوتاه می کنند.

بیشتر بخوانید: بیماریهای ناشی از کمبود ویتامین سی: ۵ بیماری و اختلال که در اثر کمبود ویتامین C رخ می دهند

۷.فواید ویتامین  C برای سلامتی، با افزایش سن از حافظه محافظت می کند

زوال عقل اصطلاح گسترده ای است که برای توصیف علائم ضعف تفکر و حافظه استفاده می شود. این بیماری بیش از ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. و معمولاً در بین افراد مسن رخ می دهد. مطالعات نشان می دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز، ستون فقرات و اعصاب (که در مجموع به عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می شوند.) می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است. سطوح پایین این ویتامین با اختلال در توانایی تفکر و به خاطر سپردن مرتبط است.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است سطوح خونی ویتامین C کمتری داشته باشند.همچنین، مصرف بالای ویتامین C از غذا یا مکمل‌ها با افزایش سن، اثر محافظتی بر تفکر و حافظه دارد. اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنید. مکمل های ویتامین C ممکن است در برابر بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کنند. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است

بیشتر بخوانید: ویتامین و غذاهای ضد ریزش مو: توصیه های تغذیه‌ای برای جلوگیری از ریزش مو

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان