10 عادت مهم برای داشتن زندگی شاد و سالم

توسطنگار ستوده

دی ۲۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۲۱, ۱۴۰۰
از مجرد بودن لذت ببرید

گنجاندن عاداتی که برای داشتن زندگی شادتر و سالم تر نیاز دارید، آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. کاری که باید انجام دهید این است که تمرین کنید، هوشیار باشید، ثبات را حفظ کنید و عادات درست را انتخاب کنید. چقدر خوب می بود که ما به طور خودکار از بدو تولد سالم و شاد می بودیم. همانطور که بدن ما می داند چگونه نفس بکشد و بخوابد. بدون اینکه حتی متوجه باشیم این کار را هم انجام می داد. اما متاسفانه چنین نیست. ما باید یاد بگیریم که با تغییر عادات، از نظر جسمی و عاطفی تغییر کنیم. در این مقاله عادت های مهم برای داشتن زندگی شاد و سالم بررسی شده است.

داشتن زندگی شاد و سالم

زندگی مملو از شادی و سلامتی

برای بسیاری از ما رسیدن به شادی آسان نیست. ما فکر می کنیم که عوامل بیرونی، مانند داشتن اندام بسیار جذاب یا موفقیت مالی، ما را خوشحال می کند. اما زمانی که آنها را داریم به ندرت به خوشبختی می رسیم. اگر می شد با اینها شاد بود، نمی دیدیم بسیاری از افراد ثروتمند و مشهور ناراضی یا دارای عادات بد باشند. همه ما به دنبال چیزهای بیشتری هستیم. ما به دنبال چیزی عمیق تر از آنچه در سطح ظاهر می شود هستیم.

حتی فوق العاده سالم بودن همیشه خوشبختی نمی آورد. اما این درست است که تحقیقات ارتباط میان شادی و سلامتی را ثابت کرده است. هر چه شادتر باشید، احتمال سلامتی شما بیشتر است.

داشتن زندگی شاد و سالم از طریق تغذیه سالم

شما قبلاً می دانید که یک رژیم غذایی سالم برای بدن شما مفید است. اما آیا می دانید چیزی که می خورید به شادی یا ناراحتی شما بستگی دارد؟ غذاهای راحت مانند پاستا و دسر ممکن است برای مدتی احساس شادی در شما ایجاد کنند، اما بعد از آن بر خلق و خوی شما تأثیر منفی خواهند گذاشت.

تغذیه آنقدر برای سلامت عاطفی شما مهم است که حتی رشته ای به نام روانپزشکی تغذیه وجود دارد. این رشته به بررسی رابطه بین بیماری روانی و غذا می پردازد و هدف اصلاح آن است. مطالعات زیادی در مورد این موضوع وجود دارد که لازم بود همه مطالعات در یک متاآنالیز جمع‌آوری شوند تا تصویر کلی به دست آید.

افرادی که رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات ها مانند گوشت فرآوری شده، شکر، غلات تصفیه شده، محصولات لبنی و سیب زمینی دارند، در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. افرادی که از رژیم غذایی حاوی میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون و گوشت بدون چربی استفاده می کنند، به طور کلی شادتر هستند و خطر ابتلا به افسردگی کمتری دارند. به خودتان عشق نشان دهید و شیرینی را رها کنید. شما سزاوار بیش از ده دقیقه شادی از یک خوراکی شیرین هستید.

تغذیه سالم

بیشتر بخوانید: هشت میوه و سبزی که کمکتان می کند زندگی شاد داشته باشید

با یوگا انعطاف پذیرتر شوید

یوگا برای داشتن بدنی باریک، قوی و انعطاف پذیر که جوراب شلواری پوشیده شده را به زیبایی پر می کند، ضروری است. طبق تحقیقات انجام شده با انجام منظم یوگا می توان شادتر بود. طبق گزارش مجله بین المللی یوگا، یوگا باعث مهار ناحیه سمپاتیک هیپوتالاموس می شود. آزاد بودن این منطقه باعث واکنش جنگ/فرار می شود که ما را نگران می کند.

وقتی یوگا انجام می دهیم، بر سیستم عصبی خود تأثیر می گذاریم. این به ما کمک می کند تا در سطح سلولی تغییر کنیم. ارتباط ذهنی و بدنی که یوگا ایجاد می کند برای روح ما خوب است.

یوگا

بیشتر بخوانید: فواید یوگای صورت برای جوان سازی پوست+شیوه تمرین یوگای صورت

یک برنامه سپاسگزاری ایجاد کنید

قدردانی برای چیزها و افراد زندگی مان باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم. یک مطالعه نشان داد که داشتن یک برنامه قدردانی منجر به افزایش 15 درصدی در خوش بینی در افراد می شود.

یک نکته جالب در مورد این موضوع این است که افرادی که به صورت هفتگی و نه روزانه خاطرات خود را حفظ می کردند، 5 درصد پیشرفت کردند. بنابراین نوشتن خاطرات روزانه واقعاً در شما تفاوت ایجاد می کند. وقتی پنج دقیقه در روز را برای نوشتن چیزهایی که برایشان سپاسگزار هستید وقت می گذارید، می توانید نگرش خود را بهبود ببخشید و به جای چیزهایی که ندارید، برای چیزهایی که دارید سپاسگزار باشید. این می تواند بر خوش بینی و شادی شما در روابط خود با دیگران تأثیر بگذارد. مهمتر از همه، برای سلامتی شما مفید خواهد بود زیرا استرس شما را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: اگر زندگی شادتری می خواهید، این ۶ تفکر سمی را کنار بگذارید

داشتن زندگی شاد و سالم از طریق فعالانه گوش دادن است

ما معمولاً زمانی شادتر هستیم که تعاملات و ارتباط سالمی با افراد دیگر داشته باشیم. وقتی می دانیم کسی به حرف ما گوش می دهد احساس بهتری داریم. و اگر شنونده خوبی باشیم، بهتر می فهمیم مردم چه می خواهند بگویند.

گوش دادن فعال یکی از ارکان ارتباط سالم در روابط است. به این ترتیب، ما به طور کامل با فردی که با او صحبت می کنیم درگیر هستیم و به مغزمان اجازه می دهیم کل پیامی را که او می خواهد منتقل کند، درک کند. در مطالعه ای که در سال 2015 با 400 دانش آموز انجام شد، مشاهده شد که هر چه سبک ارتباطی شرکت کنندگان سالم تر باشد، فرد شادتر است. این افراد راحت تر می توانند روابط خوب برقرار کنند و با افراد زندگی خود احساس نزدیکی کنند.

بیشتر بخوانید: آیا به دنبال شادی در زندگی خود هستید؟ پس این ۸ عادت را ترک کنید

مدتی را در طبیعت بگذرانید

گذراندن وقت در طبیعت و فرو کردن پاهایتان در زمین واقعاً می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند. دکتر الکتروفیزیولوژیست Gaetan Chevalier از 40 نفر نظرسنجی کرد و روحیه 20 نفر از آنها را قبل از گذراندن وقت در طبیعت آزمایش کرد.

یک ساعت پس از شروع مطالعه، همه روی صندلی‌های دراز کشیده بودند و همه شرکت‌کنندگان گفتند که احساس راحتی می‌کنند. با این حال، شرکت‌کنندگانی که قبلاً وارد طبیعت شده بودند، احساس خوشی و مثبت بیشتری می کردند.

لازم نیست پاهای خود را در زمین فرو کنید تا احساس خوبی داشته باشید. حتی صرف وقت گذراندن در طبیعت نیز اثر کاهش استرس دارد. با نور خورشید، هوای تازه و زیبایی محیط طبیعی می توانید احساس راحتی و آرامش کنید.

بیشتر بخوانید: فعال تر شدن در زندگی: شش روش ساده برای افزایش روحیه فعالیت در زندگی

برای داشتن زندگی شاد و سالم؛ آگاهی ذهنی را تمرین کنید

بسیاری از ما در طول روز در خواب راه می رویم، بدون توجه به کاری که انجام می دهیم. تقریباً مثل این است که ما در اتوپایلوت هستیم. چند بار هنگام راه رفتن، ورزش یا غذا خوردن گوشی خود را چک می کنید؟ بسیاری از ما از آنچه در درون و بیرون ما می گذرد بیگانه هستیم.

هنگامی که ما تمرکز حواس را تمرین می کنیم، از چیزها در سطوح کاملاً متفاوت آگاه می شویم. ما به جای سرگردانی بی‌هدف و بدون وابستگی به چیزهایی که می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر شادی و رفاه ما داشته باشند، شروع به تجربه زندگی می‌کنیم.

تلفن را کنار بگذارید و سعی کنید روی کاری که انجام می دهید، تمرکز کنید. احساس فیزیکی در جایی که در حال حاضر هستید و به چه چیزی فکر می کنید، داشته باشید. این کار را به مدت پنج دقیقه در روز انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

بیشتر بخوانید: عدم رضایت در زندگی: ۵ نشانه روانشناختی موثر در عدم رضایت از زندگی

خودت را تغذیه کن

دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم می تواند استرس زا و سمی باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که به خود عشق بورزیم. بسیاری از ما خسته و فرسوده از زندگی روزمره هستیم، این برای سلامتی و شادی ما خوب نیست.

خودمراقبتی خوب تمام چیزی نیست که شما باید رعایت کنید. یک مطالعه در ایالات متحده نشان می دهد که این کار خیلی خوب کار نمی کند مگر اینکه مقداری عشق به مراقبت از خود اضافه شود.

مراقبت از خود شامل مواردی مانند پرورش خود، صحبت عاشقانه با خود، تعیین مرزهای سالم، احاطه کردن خود با مهربانی است. وقتی این موارد را به روال مراقبت شخصی خود اضافه کنید، تفاوت های بزرگی را در زندگی خود خواهید دید.

بیشتر بخوانید: ۱۲ نشانه که شما مرزهای شخصی سالمی ندارید؛ و احتمالا در روابط تان مشکل دارید!

در آغوش گرفتن برای داشتن زندگی شاد و سالم

اگر فردی درونگرا هستید که از آغوش دوستانه اجتناب می کنید، ممکن است بخواهید در موضع خود در این مورد تجدید نظر کنید. در آغوش گرفتن یک نفر نه تنها از نظر عاطفی فوق العاده است، بلکه به شما کمک می کند سالم بمانید.

مطالعات نشان می دهد که وقتی افرادی را که واقعاً دوستشان دارید در آغوش می گیرید یا وقت می گذرانید، اکسی توسین، به اصطلاح “هورمون پیوند” در مغز شما افزایش می یابد.اکسی توسین با هورمون استرس کورتیزول به کاهش فشار خون کمک می کند.

در آغوش گرفتن

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

مرور رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث شود که از زندگی خود احساس رضایت داشته باشید یا فکر کنید که یک بازنده بزرگ هستید. هیچ یک از این نگرش ها شما را خوشحال نمی کند.

اگر ارزش خود را بر اساس موفقیت ها یا مشکلات دیگران تعریف کنید، به ندرت بر عوامل خارجی که باعث شادی می شوند تمرکز خواهید کرد. شاید بد نباشد مقایسه های کوچکی انجام دهید، اما ناسالم است که نگران چیزهایی باشید که دیگران دارند و شما ندارید.

وقتی صحبت از ایجاد یک زندگی شاد برای خود به میان می آید، رسانه های اجتماعی اهمیت زیادی دارند. مطالعات نشان می دهد که هر چه زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی بگذرانید، عزت نفس شما بدتر می شود و شادی کمتری خواهید داشت. افرادی که تصمیم به ترک شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند عموماً از تصمیم خود برای بستن حساب خود خوشحال‌ و رضایت دارند.

برای داشتن زندگی شاد و سالم؛ هر روز حداقل پنج دقیقه مدیتیشن کنید

این را قبلاً میلیون ها بار شنیده اید. اما مدیتیشن واقعا می تواند به شما کمک کند زندگی شادتر و سالم تری داشته باشید. مدیتیشن اثرات شگفت انگیزی بر بدن و مغز شما دارد. مدیتیشن بارها و بارها از نظر علمی ثابت شده است که استرس، افسردگی، اضطراب، درد و بیماری را کاهش می دهد و باعث افزایش آرامش، تمرکز، خودآگاهی و شادی می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.