جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
3.5
(113)

سِمن یا مایع منی مایعی است که سلول‌های اسپرم را حمل می‌کند و از آلت تناسلی خارج می‌شود. به جزء این نکته چه چیزی در مورد مایع منی یا سمن می‌دانید؟ آیا به جزء اسپرم، چیز دیگری نیز در آن وجود دارد؟ چرا گاهی اوقات ظاهر و بوی متفاوتی دارد؟ و آیا این حقیقت دارد که منی برای سلامت پوست مفید است؟ برای جواب این سوالات و سوالات دیگر، بهتر است به خواندن این مطلب ادامه دهید.

منی بیشتر از اسپرم است

مایع منی

اندازه منی و اسپرم یکسان نیست. به گفته موسسه Nemours Children’s Health، اسپرم‌ها سلول‌های میکروسکوپی هستند که بخشی از مایع منی را تشکیل می‌دهند. وظیفه اسپرم بارور کردن تخمک به منظور ایجاد جنین است. برای رسیدن به تخمک، اسپرم توسط مایعی که توسط اندام‌های جنسی مردانه تولید می‌شود حمل می‌شود.

مایع پروستات حاوی مواد شیمیایی است که مایع منی را رقیق‌تر می‌کند تا اسپرم بتواند آزادانه شنا کند. وزیکول‌های منی [دو لوله در لگن] فروکتوز را تامین می‌کنند، قندی که به اسپرم‌ها انرژی لازم برای شنا کردن تا رسیدن به تخمک ماده را می‌دهد. در مجموع، این‌ها اجزای تشکیل دهنده منی یا سمن هستند.

دارای مواد مغذی ضروری است

اسپرم حاوی ویتامین C، B12، اسید اسکوربیک، کلسیم، اسید سیتریک، فروکتوز، اسید لاکتیک، منیزیم، روی، پتاسیم، سدیم، چربی و صدها پروتئین مختلف دیگر است. اما همچنان باید به جذب ویتامین در طول روز توجه کنید. با این حال بیشتر مایع منی را آب تشکیل می‌دهد.

در طول انزال منی خیلی کم بیرون می‌آید

مایع منی

میزان متوسط منی آزاد شده در طول انزال به طور متوسط بین 1.5 تا 5 میلی لیتر، معادل حدود یک قاشق چایخوری است. اما همین مقدار نیز کافی است – در یک میلی لیتر مایع منی تقریباً 20 تا 150 میلیون اسپرم وجود دارد.

کیفیت مایع منی با افزایش سن تغییر می‌کند

هرچند مردان می‌توانند در طول زندگی‌شان اسپرم تولید کنند. اما با افزایش سن کیفیت مایع منی یا سمن تغییر می‌کند. اسپرم تولید شده توسط افراد بالای 52 سال کیفیت پایین تری نسبت به افراد جوان دارد. تولید اسپرم نیز با افزایش سن افراد کاهش می‌یابد. تولید مایع منی در مردان 20 ساله یا بالاتر بیشتر است، اما به مرور وقتی سن افزایش پیدا کند، تولید آن کاهش پیدا می‌کند.

مایع قبل از انزال از سمن تفاوت دارد

طبق گفته انجمن بارداری آمریکا، پرکوم یا مایع قبل از انزال که در حین مقاربت از آلت تناسلی خارج می‌شود، به سختی حاوی اسپرم زنده است. بر اساس تحقیقات مایع قبل از انزال حاوی اسپرم نیست یا فقط مقادیر خیلی کمی اسپرم دارد. اسپرم‌هایی که در پرکوم یافت می‌شوند معمولا ضعیف و بی‌حرکت هستند. در واقع مردان نابارور مردانی هستند که میزان تولید اسپرم آن‌ها خیلی کم است. به همین دلیل احتمال بارداری با این مایع بعید است.

پس فایده پرکوم چیست؟ مایع قبل از انزال از غددی به نام غدد کاوپر آزاد می‌شود. این مایع شفاف، از اسپرم در برابر محیط اسیدی مجرای ادرار و واژن محافظت می‌کند و به عنوان روان کننده عمل می‌کند.

سمن نباید بو بدهد یا رنگ آن زرد باشد

مایع منی

منی بدبو می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی مثل عفونت باشد. اگر منی رنگ زرد یا سبز به خود بگیرد، حتما دچار عفونت‌های مقاربتی شده اید. در مواردی، پارگی رگ های خونی در مجرای ادرار یا پروستات نیز می‌تواند رنگ سمن را به قهوه‌ای یا قرمز تغییر دهد.

منی چه بویی دارد؟ بوی منی کمی شبیه به آمونیاک یا سفیدکننده است. همچنین بر اساس تجربه افراد، با تغییر مواد غذایی بو و طعم آن نیز تغییر می‌کند. مثلا خوردن مارچوبه منجر به تغییر بوی منی به شکل بوی ادرار می‌شود.

مایع منی به افزایش طول عمر اسپرم کمک می‌کند

بر اساس تحقیقات انجام شده، اسپرم می‌تواند سه تا پنج روز در داخل واژن زنده بماند و اگر با تخمک تعامل کند باعث باروری می‌شود.

اما خارج از بدن، منی نمی‌تواند برای مدت طولانی زنده بماند. اگر انزال در وان آب گرم حاوی مواد شیمیایی اتفاق بیفتد، اسپرم‌ها نمی‌توانند بیش از چند ثانیه زنده بمانند. اما در حمام آب گرم با درجه حرارت 98 درجه سانتیگراد اسپرم تا چند دقیقه بعد از خارج شدن نیز زنده خواهد ماند. اگر اسپرم روی یک سطح سخت و سفت قرار بگیرد، تا زمانی که مایع منی خشک شود، زنده می‌ماند.

فواید مایع منی برای پوست

مایع منی

با این که هنوز نمی‌دانیم چطور منی می‌تواند بر پوست تاثیر بگذارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که مایع منی بر سلامت پوست موثر است. اگرچه استفاده از آن بی خطر است، اما ممکن است هیچ تاثیری بر پوست شما نگذارد. منی هیچ گونه مؤلفه ذاتی ندارد که بتواند پوست شما را تغذیه کند، بنابراین برای از بین بردن جوش‌ها از محصولات مخصوص درمان آکنه استفاده کنید.

حساسیت به منی

فراموش نکنید که سمن باعث واکنش آلرژیک می‌شود. هرچند ممکن است به مایع منی حساسیت داشته باشید اما این یک بیماری نادر است و به ندرت افراد را درگیر می‌کند. واکنش آلرژیک معمولاً موضعی است و باعث قرمزی یا تورم در محل تماس -معمولاً واژن می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2020 در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی، پروتئین‌های موجود در مایع منی علت ایجاد واکنش آلرژیک است.

یکی دیگر از راه‌هایی که شریک جنسی می‌تواند به مایع منی شریک زندگی‌اش واکنش نشان دهد، حساسیت او به غذا یا آنتی بیوتیک‌های خاصی است که ممکن است بدن تان به آن واکنش نشان دهد. آلرژن در مایع منی مرد تجمع می‌یابد و هنگامی که وارد واژن شود، ماده حساسیت زا در جریان خون جذب شده و باعث بروز حساسیت می‌شوند.

کلام پایانی

در این مقاله چیزهای زیادی در مورد منی آموختیم. منی یک جزء مهم در دستگاه تناسلی مردان است و اکنون شما در مورد اجزای تشکیل دهنده آن، مواد مغذی موجود در آن، واکنش آلرژیک احتمالی برخی افراد به آن و نقشی که در سیستم تولید مثل ایفا می‌کند بیشتر می‌دانید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 113

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان