جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

بسیاری از ما دوست داریم روز خود را با یک فنجان قهوه شروع کنیم. همچنین افراد بیشماری در طول روز از این نوشیدنی محبوب می نوشند. اما بسیاری از مردم ادعا می کنند که قهوه سبب افزایش وزن می شود. چقدر با درست بودن این ادعا موافقید؟ آیا شما نیز چنین نظری دارید؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

آیا قهوه سبب افزایش وزن می شود؟

بله، مصرف زیاد قهوه ممکن است منجر به افزایش وزن شود. دلیل آن نیز محتوای کافئین آن است. یک فرد به طور متوسط ​​هر روز حدود 300 میلی گرم کافئین مصرف می کند، که عمدتا از طریق قهوه، شکلات، نوشابه، چای و نوشیدنی های انرژی زا تامین می شود. این مصرف کافئین با وعده های بزرگ تر بیش‌تر افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد که مصرف حاد کافئین ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد و دوره افزایش سطح قند را طولانی کند.

افزایش قند خون همچنین می تواند سطح انسولین و سطح کورتیزول را افزایش دهد و در نتیجه فعالیت متابولیک پایین سبب افزایش وزن شود. انسولین هورمونی است که کربوهیدرات ها و متابولیسم چربی را در بدن شما تنظیم می کند. سطوح بالای انسولین می تواند حساسیت سلول ها را نسبت به سیگنال های آن کمتر کند (مقاومت در برابر انسولین). اگر می خواهید وزن تان کاهش پیدا کند یا از تجمع کالری جلوگیری کنید، مهم است که سلول ها به انسولین حساس باشند. قهوه می تواند حساسیت به انسولین را کاهش دهد، سبب افزایش وزن و افزایش خطر دیابت شود.

اما آیا این بدان معناست که برای کاهش وزن باید قهوه را کنار بگذارید؟

آیا برای کاهش وزن باید از نوشیدن قهوه خودداری کرد؟

پاسخ منفی است. باید گفت نوشیدن قهوه تا زمانی مفید است که در مصرف آن زیاده روی نکنید. مصرف آن را به حدود 2 تا 3 فنجان در روز محدود کنید. از طرفی مصرف بیش از حد قهوه می تواند کاهش وزن شما را متوقف کند. برای درک چگونگی این  مهم به خواندن ادامه دهید.

چرا نوشیدن بیش از حد کافئین می تواند کاهش وزن را متوقف کند؟

نحوه واکنش بدن به کافئین به سلامت، توده بدن و متابولیسم فرد بستگی دارد. هر فردی کافئین را با سرعت متفاوتی متابولیزه می کند. افرادی که متابولیسم سریع تری دارند، آنتی اکسیدان های موجود در قهوه را به سرعت جذب کرده و آن را از سیستم خارج می کنند. اما کسانی که سرعت متابولیسم آهسته دارند کافئین را برای مدت طولانی تری در سیستم نگه می دارند. که می تواند سطح قند خون را افزایش داده و چربی شکم را نیز افزایش دهد. با این حال، صرف نظر از این که بدن شما چقدر سریع یا کند کافئین را متابولیزه می کند، نوشیدن قهوه بیش از حد، می تواند روند کاهش وزن شما را کُند کند. علاوه بر کافئین، سایر مواد موجود در قهوه نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود. برخی از این موارد و دلایل که سبب افزایش وزن شما می شود عبارت اند از:

دلایلی که قهوه سبب افزایش وزن شما می شود

شربت ها و مواد افزودنی شکر

لذت بردن از قهوه با شربت شکر اضافی یا هر ماده شیرین دیگری می تواند کالری بیش تری اضافه کند.

قهوه سبب افزایش وزن؛ وعده های بیش‌تر

از طرفی اگر هر روز وعده بیش‌تر قهوه مملو از مواد شیرین را مصرف کنید، می تواند باعث افزایش وزن شود.

خامه فرم داده شده

خامه فرم گرفته می تواند به طعم قهوه بی افزاید، اما کالری آن را نیز افزایش می دهد.

قهوه سبب افزایش وزن؛ شیر شیرین

قهوه غنی شده با شیر بادام، شیر جو دوسر و غیره سرشار از قند است. علاوه بر این، شیر طعم دار ممکن است حاوی شکر اضافه نیز باشد.

قهوه سبب افزایش وزن؛ قهوه بطری

باید گفت قهوه بطری ممکن است گزینه مناسبی برای نوشیدن و آماده کردن سریع قهوه باشد. اما سرشار از شکر است.

شیر و شکر پرچرب

قهوه ای که با شیر پرچرب و شکر درست می شود، کالری بیشتری دارد.

توجه: نه فقط قندها، حتی میزان مصرف کافئین نیز ممکن است بر کاهش وزن شما تاثیر بگذارد. دانستن حد مصرف کافئین به شما کمک می کند قهوه را بدون نگرانی بنوشید.

فواید نوشیدن قهوه

مطالعات نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. همچنین، محتوای کافئین موجود در آن علاوه بر افزایش سطح آدرنالین و کورتیزول در بدن، سیستم عصبی را تحریک می کند.

مصرف کافئین در دوزهای کم ممکن است به سرحال شدن شما، کاهش اضطراب و افزایش خلق و خوی شما کمک کند. پلی فنول های موجود در قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. این ترکیبات گیاهی می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند، دو عاملی که مسئول ایجاد بسیاری از بیماری‌ ها از جمله چاقی هستند.

کاهش خطر سرطان سینه

مطالعات نشان می دهد که مصرف طولانی مدت قهوه ممکن است خطر سکته مغزی (به میزان متوسط)، بیماری قلبی و برخی سرطان ها را کاهش دهد. علاوه بر این، این نوشیدنی همچنین برای کاهش سطح استروژن شناخته شده است. که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه کمک کند.

مصرف قهوه همچنین با کاهش خطر سنگ کیسه صفرا در بدن شما همراه است. علاوه بر این، همچنین مطالعات نشان می دهد که کافئین ممکن است بروز بیماری پارکینسون را در افراد سالم کاهش دهد. همچنین پیشرفت علائم حرکتی را در افرادی که قبلا تحت تأثیر قرار گرفته اند کُند کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف زیاد قهوه ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از همه علل را کاهش دهد. نوشیدن قهوه به طور متوسط ​​(3 فنجان در روز) نیز ممکن است خطر مرگ و میر CVD را کاهش دهد.

خطر بروز بیماری های بیش‌تر

اگرچه مصرف متوسط ​​قهوه ممکن است منجر به افزایش وزن نشود، اما در دوز زیاد باعث افزایش وزن می شود. به این دلیل که شربت های شکر، افزودنی ها، وعده های بزرگتر و بیش‌تر، خامه فرم گرفته، شیر شیرین، شیر پرچرب و شکر سبب افزایش محتوای کالری قهوه می شود. با این حال، اگر قهوه در مقادیر متوسط ​​مصرف شود، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سکته مغزی و سرطان را به حداقل برساند. علاوه براین التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. اما این فواید با مصرف متوسط ​​قهوه که به ۲ تا ۳ فنجان در روز می رسد مرتبط است.

قهوه سبب افزایش وزن؛ خوراکی های کلیدی

مصرف بیش از حد قهوه به دلیل داشتن کافئین ممکن است منجر به افزایش وزن شود. با این حال، برای کاهش وزن، مصرف قهوه خود را به ۲ تا ۳ فنجان در روز کاهش دهید. کافئین در سیستم های متابولیسم آهسته عمل می کند و سبب افزایش قند خون، انسولین و چربی شکمی می شود.

کافئین با مصرف در حد اعتدال، سیستم عصبی را تحریک می کند، اضطراب را کاهش می دهد و احتمال بروز برخی بیماری ها را کاهش می دهد.

لینک های مرتبط

قهوه ضد گلوله؛ تاثیر شگفت انگیز آن بر بدن و عوارض جانبی خطرناک

چالش بینایی؛ آیا می توانید در ۳۳ ثانیه چهره پنهان شده در میان دانه های قهوه را پیدا کنید؟

۶ دلیل مهم برای آنکه نوشیدن قهوه را ترک کنید!

حقایق جالب در مورد قهوه: از کشف قهوه توسط بزها تا گرانترین قهوه در مدفوع گربه

چگونه رنگ مو برای پوست زیتونی و چشمان قهوه ای انتخاب کنیم؟

حقایق عجیب در مورد ارزش غذایی تخم مرغ سفید و تخم مرغ قهوه ای

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان