جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
0
(0)

آیا تا هنوز در هنگام خرید فکر کرده اید چرا  بعضی از تخم مرغ ها سفید و بعضی دیگر قهویی هستند؟ آیا چون فکر می کنید تخم مرغ های قهوه ­ای سالم تر هستند، آن ها را انتخاب می کنید؟ یا به تخم مرغ های سفید علاقه و عادت دارید؟ قطعا در مقایسه تخم مرغ سفید و قهوه ای، تفاوتی در رنگ و گاهی اوقات در قیمت آن وجود دارد. اما آیا تفاوت ها فقط در حد رنگ پوست است؟ پس برای دانستن تمام حقایق تخم مرغ سفید و قهوه ای تا آخر مطلب با ما باشید.

مطلب مرتبط: آب جوشی که سراسر خاصیت است!| آبی که تخم مرغ در آن جوشانده شده!

تفاوت رنگ؛ حقایق تخم مرغ سفید و قهوه ای

اغلب مردمانی که تخم مرغ های قهویی را انتخاب می کنند. فکر می کنند: آن ها مانند نان قهوه ای، برنج قهوه ای یا ماکارونی قهوه ای سالم تر هستند. اما در مورد تخم مرغ درست نیست. در حالی که رنگ تخم مرغ به نژاد و ژنتیک مرغ بستگی دارد.

مثلا نژادهای از مرغ مانند وایت لگهورن، وایت راک و کورنیش تخم‌های سفید می‌گذارند. در حالی که پلیموث راکس، رود آیلند ردز و نیوهمپشایر تخم ‌هایی با پوست قهوه‌ای می‌گذارند. تعداد کمی از نژادهای مرغ مانند آراکانا، لوشی، دونگ شیانگ و آمراوکانا تخم‌های به رنگ فیروزه ­ای یا آبی می‌گذارند.

مطالب مرتبط: تست قدرت تمرکز: آیا می توانید در ۵ ثانیه تخم مرغ های سفید را پیدا کنید!

رنگدانه های تخم مرغ ها

تفاوت در رنگ ها به دلیل موجودیت رنگدانه های خاص/ویژه در نژادهای متفاوت مرغ می باشد:

  • پوست تخم مرغ قهوه ای دارای رنگدانه(پگمنت) پروتوپورفیرین IX است
  • پوست تخم مرغ آبی، رنگدانه بیلیوردین را دارا است.

گاهی اوقات ممکن است، رنگ تخم مرغ در همان نژاد بر اساس چند نژادی مرغ و تاثیر/نفوذ بیشتر، یکی از آن ها متفاوت باشد.

غیر از نژاد و ژنتیک، دانشمندان معتقدند عوامل دیگر مانند رژیم غذایی، محیط، سطح استرس و سن مرغ ممکن است بر رنگ پوسته تاثیر بگذارد.

مطلب مرتبط؛ تست قدرت تمرکز: آیا می توانید در ۵ ثانیه تخم مرغ های سفید را پیدا کنید!

آیا تخم مرغ­ های قهوه ای سالم­تر/مفیدتر از تخم مرغ­ های سفید است؟     

اغلب، مردم تخم مرغ های قهوه ای را انتخاب می کنند. چون معتقدند آن ها طبیعی تر و سالم تر از تخم مرغ های سفید هستند. اما این واقعیت درست نیست. همه تخم مرغ ها با هر رنگ پوستی، ارزش غذایی مشابهی دارند. تحقیقات نشان می­دهد ترکیب یا کیفیت تخم مرغ تحت تاثیر رنگ پوست آن قرار نمی گیرد. تفاوت رنگ فقط به علت تفاوت رنگدانه در پوسته می­باشد. هر دو تخم مرغ قهوه ای و سفید حاوی پروتین با کیفیت، ویتامین های حیاتی و مواد معدنی هستند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سس مایونز بدون تخم مرغ در خانه به شیوه آسان

به هر حال، عوامل دیگر مانند: محیط و خوراک مرغ ممکن است بر ارزش غذایی تخم‌مرغ تاثیر بگذارد. مثلا، مرغ‌هایی که به اندازه کافی نور خورشید دارند، تخم‌هایی با مقدار ویتامین D بالاتر نسبت به تخم مرغ‌ها از مرغ­های درون قفس، تولید می‌کنند. همچنین جوجه های که از مواد غذایی غنی شده با اسیدهای چرب امگا 3 یا ویتامین D تغذیه می شوند، تخم­ مرغ های با سطح بالای مواد غذایی تولید می کنند.

تفاوت طعم و اندازه؛ حقایق تخم مرغ سفید و قهوه ای

شاید برخی از مردم بگویند تخم­ مرغ قهویی طعم بهتری نسبت به تخم مرغ سفید دارد، اما این موضوع مربوط به ترجیحات شخصی می باشد. دقیقا مانند ارزش غذایی، رنگ پوست تخم مرغ واقعا طعم آن را تعیین نمی کند. اما عوامل دیگر مانند نوع خوراک، نژاد مرغ، تازگی و روش پخت ممکن است بر طعم تخم مرغ ‌ها تاثیر داشته باشد.

تخم مرغ ها زمانی که به مدت طولانی تر خصوصا در دمای بالا نگهداری شوند، طعم بدی پیدا می کنند. به همین علت تخم مرغ های خانگی و مزرعه طعم بهتری دارند.

مطلب مرتبط: فواید اسفناج و تخم مرغ برای سلامتی: اثرات شگفت انگیز ترکیب این دو ماده غذایی بر بدن

چرا تخم مرغ های قهوه­ ای گران­ تر هستند ؟

اغلب اوقات، تخم مرغ های قهوه­ ای نسبت به تخم مرغ­ های سفید قیمت بیشتری دارند. حتی اگر از دیگر جوانب به جز رنگ یکسان باشند. این موضوع سبب شده تا برخی افراد باور کنند تخم مرغ های قهوه ­ای از کیفیت و ارزش غذایی بالاتری برخوردار است. اما، واقعیت کمتر گفته شده این است: مرغ­های که تخم‌های قهوه‌ای می‌گذارند اندازه بدنشان بزرگ‌تر و به غذای بیشتری نیاز دارند.

مطلب مرتبط: تست جالب برای شخصیت شناسی: ۴ تخم مرغ را چگونه در جعبه می چینید؟

نتیجه

تخم مرغ­ها نظر به نژاد و ژنتیک مرغ رنگ های مختلفی دارد – قهوه ای، سفید، فیروزه ­ای یا آبی. وقتی صحبت از تخم‌مرغ قهوه ­ای نسبت به تخم‌مرغ سفید می­شود، هیچ مزیت اضافی برای سلامتی یا تفاوت ارزش غذایی وجود ندارد. تخم مرغ قهوه ای نه سالم تر و نه خوشمزه تر از تخم مرغ سفید است. عواملی که در تغذیه و طعم تخم مرغ تفاوت ایجاد می کنند، مواد غذایی/خوراک و شرایط محیطی مرغ می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان