دلایل افزایش وزن بعد از جراحی چیست؟

توسطفرشته فرهنگ

اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۱ ,
دلایل افزایش وزن بعد از جراحی

اگر به سرعت در حال افزایش وزن هستید، یکی از دلایل اصلی آن می تواند جراحی اخیر شما باشد. بله شاید دقت کرده باشید که بعد از جراحی، بدن شما چاق می‌شود و افزایش وزن خواهید داشت. یکی از دلایل افزایش وزن بعد از جراحی می‌تواند احتباس مایعات یا تجمع مایعات در دوره پس از جراحی باشد.

افزایش وزن معمولا پس از بارداری، به ویژه پس از انجام سزارین مشاهده می شود. برای در نظر گرفتن همه چیز، در این جا یک آمار خیره کننده برای شما آورده شده است. در سال های اخیر با افزایش عمل سزارین، افزایش وزن نیز در بین زنان باردار پس از عمل افزایش یافته است. حتی یک عمل کوچک مانند برداشتن لوزه می تواند باعث افزایش وزن شود. در این مطلب، شش دلیل اصلی افزایش وزن پس از عمل آورده شده است.

مطلب مرتبط: ۱۰ عجیب ترین بیماری های عجیب و ناشناخته

دلایل افزایش وزن بعد از جراحی

چه چیزی باعث افزایش وزن بعد از جراحی می شود؟

اگر وزن شما پس از جراحی افزایش یافت، وحشت نکنید. شما فقط باید دلیل دقیق آن را کشف کنید و برای کاهش آن به روش درست اقدام کنید.

  1. احتباس آب یکی از دلایل افزایش وزن بعد از جراحی

احتباس آب از نظر پزشکی که به عنوان “اِدم” بعد از عمل شناخته می شود. یکی از دلایل اصلی افزایش وزن پس از جراحی است. “اِدم” تجمع مایع بین بافت ها ناشی از توزیع مجدد پروتئین های پلاسما است. آسیب بافتی پس از جراحی منجر به جابجایی عظیم مایعات در بین قسمت هایی از بدن می‌شود. که در این قسمت ها مایع در فضای بینابینی، یعنی فضای بین اندام های بدن شما تجمع می‎کند. این احتباس مایع می‌تواند در اندام‌ها موضعی شود، که می‌توان آن را تعمیم داد و ظاهر اندام را کلفت تر جلوه دهد.

مطلب مرتبط: ۱۰ غذای سالم و موثر برای افزایش وزن + رژیم غذایی روزانه

  1. یکی از دلایل افزایش وزن بعد از جراحی استرس است

استرس فیزیکی و روانی می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که باعث افزایش وزن می‌شود. استرس برای دوره های طولانی، غدد فوق کلیوی را تحت فشار قرار می دهد و باعث ترشح بیشتر هورمون کورتیزول در آن ها می شود. مطالعه‌ بر روی افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفتند. نشان داد که استرس ناشی از جراحی باعث افزایش ترشح کورتیزول و هورمون آنتی‌دیورتیک می‌شود. افزایش سطح هورمون ضد ادرار ممکن است عملکرد کلیه را مختل کرده و باعث احتباس آب شود.

مطلب مرتبط: ۳۰ ماده غذایی چاق کننده برای افزایش وزن سریع و ایمن

  1. تروما از دلایل افزایش وزن بعد از جراحی

ترومای یا هر گونه ضربه، آسیب یا جراحی جراحی اغلب منجر به تغییرات متابولیک، ایمونولوژیک و غدد درون ریز می شود. تروما یک واکنش بدنی به رویدادهای ناراحت کننده یا آزاردهنده است. ترومای پس از جراحی اغلب تعادل بدن را مختل می کند و عدم تعادل هورمونی ایجاد می کند. به همین دلیل منجر به عملکرد نادرست محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال می شود که بیشتر بدن را تحت فشار قرار می دهد. مطالعه مشاهده‌ای طولانی‌مدت نشان داد که زنان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، تمایل به افزایش وزن بیشتری دارند. و در معرض خطر بیشتری برای چاق شدن یا اضافه وزن هستند.

مطلب مرتبط: کنترل وزن در زمستان: با رعایت این ۶ نکته در فصل سرما افزایش وزن نخواهید داشت

  1. دارو

پزشکان اغلب برای بهبودی پس از جراحی دارو تجویز می کنند. بیشتر این داروها مکمل‌هایی هستند که به بازیابی قدرت و بهبود سریع‌تر کمک می‌کنند. همچنین ممکن است داروهای خاصی را تجویز کنند که بر سیستم متابولیک شما تأثیر می گذارد و منجر به افزایش وزن می شود.

  1. استراحت شما در زمان پس از جراحی

بهبودی پس از جراحی نیاز به استراحت کافی دارد. فعالیت کم و استراحت کامل می تواند سرعت متابولیسم پایه بدن را کاهش دهد. که ممکن منجر به افزایش وزن شود. افزایش انرژی مستقیما با میزان میتابولیسم پایه و سطح فعالیت شما مرتبط است. فعالیت بدنی کم پس از جراحی می تواند میزان میتابولیسم و کالری مصرفی را کاهش دهد. که منجر به افزایش وزن می شود. پزشکان همیشه توصیه می کنند که پس از مرحله بهبودی، فعالیت خود را با حرکات بدنی آهسته شروع کنید. تا سیستم متابولیک بدن خود را بازسازی کنید.

مطلب مرتبط: از مشکلات گوارشی تا افزایش وزن؛ ۱۱ تاثیر غم و غصه بر بدن

  1. خوردن غذاهای مورد علاقه

چه کسی نمی‌خواهد غذای مورد علاقه خود را بخورد؟. علاوه بر این، شما ممکن است بخواهید پس از جراحی تمام غذاهای مورد علاقه خود بخورید. با این حال، این غذاها ممکن است باعث افزایش وزن شما شود. جراحی اغلب باعث افزایش خوراک شما، به ویژه غذاهای پر قند و چربی می شود. به همین دلیل، با سرعت آهسته متابولیسم در بدن شما، می تواند باعث ایجاد احساس نفخ در شما شود. وقتی علت افزایش وزن خود پس از جراحی را دانستید. بیایید برخی از اقدامات احتیاطی را که می توانید برای به حداقل رساندن وزن خود استفاده کنید را مطالعه کنیم.

مطلب مرتبط: افزایش وزن بی دلیل؛ ۷ بیماری و اختلال سبب بالا رفتن وزن می شوند

اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن افزایش وزن پس از جراحی

ما می دانیم که بعد از جراحی (به خصوص در مرحله بهبودی) تمایل به افزایش وزن داریم. در حالی که اضافه کردن 5 تا 6 کیلوگرم وزن طبیعی است. اما هر مقدار وزن فراتر از آن می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت شود. اقدامات احتیاطی زیر می تواند از این اتفاق جلوگیری کند:

  • آهسته شروع به حرکت وزرشی و فعالیت های بدنی کنید. نیازی نیست بلافاصله پس از جراحی به باشگاه بروید. فقط با حرکات نرمشی روزانه خود را فعال نگه دارید. زیرا به بهبود سیستم متابولیک بدن شما کمک می کند.
  • تمرینات کششی را برای بهتر شدن گردش خون خود انجام دهید. برای جلوگیری از تورم اندام تحتانی می توانید مچ پا یا پاهای خود را در جهت عقربه های ساعت. و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

مطلب مرتبط: خواص درمانی خرنوب: از افزایش قدرت جنسی تا کاهش وزن

  • می توانید هفته ای یک بار از غذای مورد علاقه خود بخورید. اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • گیاهانی مانند جعفری و ختمی را در غذای خود بگنجانید. آن ها دیورتیک های طبیعی هستند که می‌توانند به کاهش احتباس آب کمک کنند.
  • علاوه بر این اقدامات احتیاطی، می توانید از تغییرات رژیم غذایی خاصی را نیز پیروی کنید. که می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن به دلیل جراحی کمک کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *