جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3.7
(32)

لخته شدن خون می‌تواند یک نگرانی جدی برای سلامتی باشد و منجر به عوارض مختلفی شود. در حالی که درمان‌های پزشکی برای از بین بردن لخته‌های خون وجود دارد، برخی درمان‌های طبیعی نیز در دسترس هستند که می‌توانند به از بین بردن آنها کمک کنند. در این نوشتار به ۹ درمان طبیعی لخته خون پرداخته ایم. با بخش سلامتی خبرنامه همراه باشید.

لخته خون در کدام قسمت های بدن ایجاد می‌شود؟

امکان شکل گرفتن لخته در هر قسمتی از بدن وجود دارد، اما لخته شدن خون در پاها می‌تواند خطرناک‌تر باشد زیرا ممکن است باعث ترومبوز وریدی عمقی (DVT) شود، اختلالی که در آن لخته خون در یک یا چند ورید عمیق پا ایجاد می‌شود. در موارد شدید، لخته خون می‌تواند دچار پارگی شده، به ریه‌ها وارد و باعث آمبولی ریه شود.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن لخته خون

درمان‌های خانگی برای از بین بردن لخته خون

موارد زیر از بهترین درمان های طبیعی لخته خون هستند که می‌توانید امتحان کنید. با این حال یادتان باشد که در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص حتما قبل از امتحان کردن درمان‌های طبیعی با پزشک‌تان مشورت کنید.

ورزش

ورزش می‌تواند به بهبود جریان خون در بدن کمک کند و به طور خاصی در جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون مفید باشد. انجام تمرینات ورزشی به طور منظم همچنین می‌تواند به از بین رفتن لخته‌های خون موجود کمک کند. ورزش‌هایی سبک مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا توصیه می‌شود زیرا فشار کمتری روی بدن ایجاد می‌کنند.

جوراب‌ واریس

جوراب‌ واریس برای فشار وارد کردن به پاها طراحی شده اند و این فشار می‌تواند به جلوگیری از تشکیل لخته‌ی خون کمک کند. این جوراب‌ها همچنین می‌توانند به کاهش خطر عوارض در افرادی که قبلاً لخته خون داشته‌اند کمک کند.

زنجبیل

زنجبیل یک عامل رقیق کننده و ضد التهاب طبیعی خون است که می‌تواند به حل کردن لخته‌های خون کمک کند. این ماده حاوی ترکیبی به نام جینجرول است که به جلوگیری از چسبیدن پلاکت‌ها به هم و تشکیل لخته کمک می‌کند. زنجبیل را می‌توان به اشکال مختلف مانند چای یا مکمل مصرف کرد.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که معمولا در غذاهای هندی استفاده می‌شود و خواص ضد التهابی دارد. این ماده حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که ثابت شده از تشکیل لخته‌ خون جلوگیری می‌کند. زردچوبه را می‌توانید به عنوان مکمل مصرف کنید یا به غذاها اضافه کنید.

درمان طبیعی لخته خون: سیر

سیر یکی دیگر از رقیق‌کننده‌های طبیعی خون است که می‌تواند به حل کردن لخته‌های خون کمک کند. این ماده غذایی پرقدرت حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که به جلوگیری از چسبیدن پلاکت‌ها به هم و ممانعت از تشکیل لخته کمک می‌کند. سیر را می‌توان به غذا اضافه کرد یا به عنوان مکمل مصرف کرد.

فلفل کاین

فلفل کاین یک رقیق کننده طبیعی خون است که می‌تواند به بهبود گردش خون در بدن کمک کند. این ماده خوراکی حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک می‌کند. فلفل کاین را می‌توان به غذا اضافه کرد یا به عنوان مکمل مصرف کرد.

آب

نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به حل شدن لخته‌های خون کمک کند زیرا به رقیق شدن خون و بهبود جریان آن کمک می‌کند. نوشیدن دست کم ۸ لیوان آب در روز برای کمک به جلوگیری از تشکیل لخته خون توصیه می‌شود.

غذاهای غنی از ویتامین E

غذاهای غنی از ویتامین E

غذاهای غنی از ویتامین E مانند بادام، آووکادو و اسفناج می‌توانند به حل شدن لخته‌ی خون کمک کنند و در واقع درمان خانگی لخته خون محسوب می‌شوند. ویتامین E دارای خواص ضد انعقادی است و به همین دلیل می‌تواند به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون کمک کند. توصیه می‌شود به طور منظم غذاهای غنی از ویتامین E مصرف کنید.

ویتامین سی

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون کمک کند.این ویتامین همچنین به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از مرکبات، فلفل دلمه ای و توت فرنگی. به طور کلی توصیه می شود بهترین منابع ویتامین سی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 چربی‌های ضروری هستند که می‌توانند به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک کنند. آنها در ماهی‌های چرب مانند سالمون، تن و ماهی خال مخالی یافت می‌شوند. مکمل‌های امگا 3 برای افرادی که به اندازه کافی ماهی چرب مصرف نمی کنند نیز موجود است.

توجه به این نکته حائز اهمیت زیادی است که اگرچه این درمان‌های طبیعی می‌توانند در رفع لخته‌های خون مفید باشند، اما نباید جایگزین درمان پزشکی شوند. اگر مشکوک به لخته شدن خون در پای خود هستید، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. درمان‌های پزشکی مانند رقیق کننده‌های خون و داروهای از بین برنده لخته خون می‌تواند مشکل را برطرف کنند.

پیشگیری از لخته شدن خون

پیشگیری از لخته شدن خون

عادات مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از تشکیل لخته‌ خون جدید در پاها دنبال کنید:

  • می توانید لباس و جوراب گشاد بپوشید.
  • گاهی اوقات پاهای خود را حداقل ۱۵ اسنت بالاتر از قلب خود نگه دارید.
  • در صورت توصیه پزشک از جوراب واریس استفاده کنید.
  • فعال ماندن و درگیر شدن در برنامه‌های ورزشی توصیه شده توسط پزشک نیز می‌تواند مفید باشد.
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.
  • رژیم کم نمک و جلوگیری از آسیب دیدگی پا نیز در پیشگیری از لخته شدن خون مهم است.
  • از قرار دادن بالش زیر زانوها اجتناب کنید.
  • علاوه بر این موارد، مهم است که تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

چه زمانی به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشیم؟

اگر دچار مشکل در تنفس شدید، درد قفسه سینه شدید داشتید که با نفس‌های عمیق همراه است، سرفه‌های خونی یا ضربان قلب سریع‌تر از حد طبیعی یا نامنظم داشتید، فوراً به فوریت‌های پزشکی یا هماتولوژیست مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه‌های لخته خون باشد.

علاوه بر این، اگر تورم در بازوها یا پاها، درد یا حساسیت غیر قابل توضیح، پوست گرم یا سرخ یا تغییر رنگ پوست دارید، در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید. لخته‌های خون ممکن است همیشه علائم واضحی نداشته باشند، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار دهنده مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 32

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دوره ICDL در تبریز بلیط هواپیما روگو محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان