جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
0
(0)

بیت کوین کش یا اتریوم… مقایسه فیل و فنجان! بیت کوین کش و اتریوم دو شبکه محبوب در بازار ارزهای دیجیتال هستند که البته نه از نظر ارزش بازار، نه از نظر حجم تراکنش‌های روزانه و نه حتی قیمت قابل مقایسه با هم نیستند. با این حال، برای ترید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال قرار نیست حتماً فیل‌ها را انتخاب کنیم! با این اوصاف، برای کسانی که به دنبال مقایسه بیت کوین کش با اتریوم هستند شاید بد نباشد با این مقاله از خبرنامه با موضوع «بیت کوین کش یا اتریوم؟ مقایسه BCH و ETH» همراه شوند.

در ادامه این مطلب، پس از مروری گذرا بر بیت کوین کش و اتریوم، ویژگی‌های آن‌ها را عنوان کرده و با مقایسه کلی آن‌ها، به این سوال پاسخ خواهیم داد که برای سرمایه‌گذاری اتریوم بهتر است یا بیت کوین کش؟

آشنایی با بیت کوین کش

تولد بیت کوین کش (Bitcoin Cash) با نماد اختصاری BCH در 1 آگوست 2017 میلادی، یک داستان جذاب دارد!

چند سال پس از معرفی بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال دنیا، استقبال از آن اوج گرفت؛ شبکه بیت کوین به شدت شلوغ شد، مدت زمان پردازش تراکنش‌ها بالاتر رفت و کارمزدهای شبکه به شدت افزایش یافتند. این‌جا بود که مقیاس‌پذیری بیت کوین مورد انتقاد قرار گرفت.

از طرفی، اکنون دیگر ارزهای دیجیتال دیگری – نظیر اتریوم (Ethereum) – نیز معرفی شده بودند که مقیاس‌پذیری بسیار بالاتری داشتند و یک رقیب گردن‌کلفت برای بیت کوین به حساب می‌آمدند. پس گروهی از فعالان، توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تصمیم گرفتند تا این مشکل را با با جعل یا بهینه‌سازی بلاکچین بیت‌کوین حل‌وفصل کنند.

هاردفورک بیت کوین در سال 2017 اتفاق افتاد و نتیجه آن، ارز دیجیتال جدید و شبکه مقیاس‌پذیرتری از بیت کوین به نام بیت کوین کش بود.

هاردفورک (Hard Fork) به معنی اعمال تغییرات عمده در نرم‌افزار اصلی بلاکچین و ایجاد یک زنجیره جداگانه از بلاکچین اصلی است. بیت کوین کش و اتریوم کلاسیک مشهورترین هارد فورک‌هایی هستند که تاکنون انجام شده‌اند.

آشنایی با اتریوم

اتریوم (Ethereum) با توکن اتر (ETH) در سال 2012 میلادی توسط تیمی به سرپرستی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) به دنیا معرفی شد. اتریوم، نه تنها یک ارز رمزنگاری شده جدید و جذاب بود، بلکه شبکه بلاکچین آن چند ویژگی خیلی مهم دیگر هم داشت:

  • عمومی و غیر متمرکز بودن
  • متن باز یا منبع باز (Open Source) بودن
  • میزبانی قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps)

مقایسه بیت کوین کش با اتریوم

قبل از مقایسه بیت کوین با اتریوم و پرداختن به ویژگی‌های آن دو، بد نیست در قالب یک جدول، نگاهی کلی به هر دو ارز دیجیتال و شبکه‌های آن‌ها داشته باشیم:

اتریوم (Ethereum) بیت کوین کش (Bitcoin Cash)
سال راه‌اندازی 2015 میلادی 2017 میلادی
تیم توسعه دهنده تیم 8 نفره به سرپرستی ویتالیک بوترین و شامل چارلز هاسکینسون راجر ور (Roger Ver) و گروهی از توسعه دهندگان بیت‌کوین
توکن بومی اتر (ETH) بیت کوین کش (BCH)
مکانیسم اجماع گواه اثبات سهام (PoS) گواه اثبات کار (PoW)
زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) اسپدن (Spedn)
سرعت تراکنش‌ها (TPS) 30 تراکنش در ثانیه (در لایه یک) 100 تراکنش در ثانیه
میانگین تراکنش روزانه 262 هزار تراکنش 1 میلیون تراکنش
سایر بلاک 4 مگابایت 32 مگابایت
سقف کوین بدون محدودیت 21 میلیون کوین
ارزش کل قفل شده (TVL) حدود 29 میلیارد دلار حدود 5.7 میلیون دلار
ارزش بازار (Market Cap) 276.5 میلیارد دلار 5 میلیارد دلار
قیمت توکن بومی شبکه حدود 2,200 دلار حدود 263 دلار

* توجه داشته باشید که داده‌های کمی این جدول مثل ارزش بازار یا قیمت توکن، به دلیل نوسانات شدید بازار ممکن است تغییر پیدا کنند. درج این ارقام در جدول صرفاً به منظور مقایسه ارزش دو ارز در بازار است.

بیت کوین کش یا اتریوم؟ مقایسه تشریحی دو ارز و شبکه‌های آن‌ها

با وجود این‌که تا حدودی می توان از روی جدول فوق به مقایسه بیت کوین کش یا اتریوم دست یافت، اما شاید بهتر باشد برخی از ویژگی‌های مهم این رو ارز دیجیتال و شبکه‌های آن ها را با دقت بیشتری بررسی کنیم:

سایز بلاک

اولین تفاوت بیت کوین کش با اتریوم، تفاوت سایز بلاک‌ها در این دو شبکه است. در بلاکچین اتریوم سایز بلاک‌ها 4 مگابایت و در بیت کوین کش، 32 مگابایت است. همان چیزی که اساساً ایده راه‌اندازی این ارز را به ذهن توسعه دهندگانش انداخت‌.

زبان برنامه‌نویسی

همان‌طور که در جدول نیز قابل مشاهده است، زبان برنامه‌نویسی شبکه اتریوم سالیدیتی (Solidity) است که یکی از بهترین زبان‌ها برای قراردادهای هوشمند است.

در عین حال، برای قابلیت استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین کش نیز از زبان برنامه‌نویسی اسپدن (Spedn) استفاده شده است که زبانی هوشمند، سطح بالا و ایمن است.

حجم تراکنش‌های روزانه و سرعت تراکنش‌ها

بزرگ بودن بلاک‌ها در بیت کوین کش، باعث شده است که سرعت تراکنش‌ها در آن – بر اساس تراکنش بر ثانیه (Transaction Per Second) – بالا باشد. سرعت تراکنش‌ها در این شبکه حدود 100 TPS است در حالی که در شبکه اتریوم، با 30 TPS روبه‌رو هستیم.

با این حال، به دلیل محبوبیت بالا، حجم تراکنش‌های روزانه اتریوم بسیار بالاتر از بیت کوین کش است. اتریوم، روزانه چیزی بیش از 1 میلیون تراکنش را پردازش می‌کند که نشان از نقدینگی بالای شبکه آن دارد.

معماری بلاکچین

اما در مورد معماری بلاکچین، همان تفاوت‌‌هایی که در بیت کوین و اتریوم داشتیم در این‌جا نیز وجود دارند. اتریوم بر اساس مکانیسم گواه اثبات سهام (PoS) کار می‌کند ولی بیت کوین کش با استفاده از گواه اثبات کار (PoW)؛ ضمن آن که برای خاصیت ضد تورمی، برای بیت کوین کش سقف عرضه 21 میلیون کوین در نظر گرفته شده است.

ارزش بازار و سایر ویژگی‌های کمّی

اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها که اغلب در مقایسه بیت کوین کش یا اتریوم و در حالت کلی همه ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرد، معیارهای کمّی هستند. معیارهایی نظیر:

  • قیمت ارز در بازار
  • ارزش بازار (Market Cap)
  • ارزش کل قفل شده (TVL)
  • بازده تاریخی یا نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

جدول زیر خود گویای همه‌چیز است!

اتریوم (Ethereum) بیت کوین کش (Bitcoin Cash)
قیمت توکن بومی شبکه حدود 2,200 دلار حدود 263 دلار
ارزش بازار (Market Cap) 276.5 میلیارد دلار 5 میلیارد دلار
ارزش کل قفل شده (TVL) حدود 29 میلیارد دلار حدود 5.7 میلیون دلار
نرخ بازگشت سرمایه (ROI) پنج ساله 85.64- 286.53+

بیت کوین کش یا اتریوم؛ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

برای مقایسه بیت کوین کش یا اتریوم و انتخاب و خرید آن‌ها، اول باید دید برای چه منظوری قصد استفاده از این ارزها را دارید:

  • نقل و انتقالات رمز ارزی
  • ترید کردن و نوسان گیری
  • سرمایه‌گذاری

هر دو ارز بیت کوین کش و اتریوم، با توجه به بلاکچین‌های قدرتمند و پرسرعت‌شان برای نقل و انتقالات رمز ارزی شما مناسب‌اند. در مورد ترید کردن و نوسان گیری، بهتر است بر اساس تحلیل تکنیکال و نوسانات هر ارز تصمیم‌گیری کنید. ممکن است در برهه‌ای بیت کوین کش سودآور باشد و در برهه‌ای دیگر اتریوم!

اما در مورد سرمایه‌گذاری، در کنار تحلیل فاندامنتال، این نکته را نباید فراموش کرد که بازگشت سرمایه اتریوم طی پنج سال اخیر و روند قیمتی مناسب آن، این نوید را می‌‌دهد که ارز خوبی برا سرمایه‌گذاری میان مدت و بلند مدت است.

جمع‌بندی

بیت کوین کش یا اتریوم؛ مقایسه فیل و فنجانی که در این مقاله از خبرنامه به آن پرداخته شده است. بیت کوین کش یک هارد فورک موفق از بیت کوین، اولین ارز دیجیتال دنیاست و اتریوم، جایگاه دوم ارزهای برتر دیجیتال را در اختیار دارد.

در مقاله فوق از خبرنامه، کلیه ویژگی‌های بیت کوین کش و اتریوم و شبکه‌های آن‌ها بررسی شده و به این سوال پاسخ داده شده است که «بیت کوین کش یا اتریوم؛ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است»؟!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
محاسبه اسپرد در بازار فارکس قدرتمندترین افراد جهان دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان