جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
3.8
(5)

شناخت نشانه های پنهان قند خون از آن رو اهمیت دارد که می‌توانید به موقع برای رسیدگی به این بیماری اقدام کنید. دیابت اختلالی است که در اثر آن بدن یا انسولین تولید نمی‌کند (نوع 1) یا انسولین را به درستی استفاده نمی‌کند (نوع 2). هر دو نوع دیابت منجر به وجود گلوکز یا قند بیش از حد در خون می‌شوند. انسولین هورمونی است که در پانکراس ساخته می‌شود. این هورمون گلوکز خون را تنظیم می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد تا از قند کربوهیدرات‌ها برای انرژی استفاده کند.

بدون انسولین، قند نمی‌تواند وارد سلول‌های بدن شود و در جریان خون تجمع می‌یابد. دیابت یک بیماری مزمن و پیشرونده است. بنابراین درک چگونگی تشخیص علائم کلیدی دیابت برای حفظ سطح قند خون سالم اهمیت زیادی دارد.

نشانه های پنهان قند خون

نشانه های پنهان قند خون

علائم اولیه دیابت برای همه یکسان نیست. برخی از افراد علائم مشخصی از این بیماری دارند، در حالی که برخی دیگر علائم نادری را تجربه می‌کنند. در اینجا 12 علامت غیرعادی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده دیابت باشند:

پوست تیره گردن

یکی از علائم هشدار دهنده احتمالی دیابت، ایجاد لکه‌های تیره روی پوست، به ویژه در اطراف گردن است. لکه‌های تیره ممکن است گسترده باشند یا فقط در چین و چروک‌های پوست قابل رویت باشند. پوست اطراف گردن نیز ممکن است مخملی یا ضخیم تر به نظر برسد.

این عارضه در دیابت نوع 2 و در افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند، شایع است و زمانی اتفاق می‌افتد که سطوح بالای انسولین در جریان خون باعث می‌شود سلول‌های پوست سریع‌تر از حد طبیعی تولید مثل کنند.

 عفونت‌های مکرر

یکی از نشانه های پنهان قند خون عفونت است چرا که قند بالا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و شما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها کند. در نتیجه ممکن است عفونت‌های مکرر را تجربه کنید. عفونت‌هایی مثل:

  • عفونت‌های واژن
  • عفونت‌های قارچی
  • عفونت‌های مثانه
  • عفونت‌های پوستی

هنگامی که قند در خون بیش از حد باشد، گلبول‌های سفید در عبور از جریان خون مشکل دارند. این امر توانایی بدن شما را برای مبارزه با عفونت‌ها کاهش می‌دهد.

تغییر قوه بینایی

تغییر قوه بینایی

اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، اولین فکرتان ممکن است قرار ملاقات با چشم پزشک باشد. با این حال، تغییرات بینایی ممکن است علامت هشدار دهنده دیابت نیز باشد. قند خون بالا می‌تواند هر قسمت از بدن از جمله چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

سبکی سر

برخی افراد سبکی سر را به خستگی یا گرسنگی نسبت می‌دهند – که می‌تواند درست باشد – اما این اتفاق می‌تواند در صورت بالا بودن قند خون نیز رخ دهد. قند خون بالا می‌تواند باعث سرگیجه شود. سطوح بالای گلوکز باعث تکرر ادرار و کم آبی بدن می‌شود. در نتیجه سطح پایین آب در بدن بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. کم آبی همچنین می‌تواند تمرکز و حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.

اختلال در عملکرد جنسی

اختلال نعوظ یکی دیگر از نشانه های پنهان قند خون است. این مشکل معمولاً مردان مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نعوظ را برای آنها دشوار می‌کند. مشکلات جنسی زمانی رخ می‌دهد که قند خون بالا به اعصاب و رگ‌های خونی که خون را به آلت تناسلی می‌رسانند آسیب می‌زند. اختلال عملکرد جنسی می‌تواند در زنان نیز رخ دهد.

تحریک پذیری

احساس تحریک پذیری مکرر یا تغییرات خلقی یکی دیگر از علائم پنهان دیابت است. چنین پیامدی به این دلیل است که دیابت کنترل نشده می‌تواند باعث تغییرات سریع در قند خون شود. خبر خوب این است که تحریک پذیری و سایر تغییرات خلقی موقتی هستند و با پایدارتر شدن سطح قند خون، احساسات به حالت عادی باز می‌گردند.

نشانه های پنهان قند خون: کاهش وزن

وقتی بدن انسولین تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند به درستی از انسولین استفاده کند، سلول‌های بدن گلوکز کافی برای استفاده از انرژی دریافت نمی‌کنند. در نتیجه بدن برای تامین انرژی شروع به سوزاندن چربی و توده عضلانی می‌کند. این روند می‌تواند باعث کاهش ناگهانی وزن کلی بدن شود.

خارش

خارش - نشانه های پنهان قند خون

دیابت تشخیص داده نشده و افزایش قند خون می‌تواند به رشته‌های عصبی در سراسر بدن آسیب برساند. این آسیب می‌تواند در هر جایی اتفاق بیفتد، اما به طور معمول بر اعصاب دست و پا تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث خارش شود. علاوه بر این، آسیب رگ‌های خونی ناشی از افزایش قند خون می‌تواند گردش خون را در اندام‌ها کاهش دهد. این روند می‌تواند پوست را خشک کرده و منجر به خارش و لایه برداری شود.

بوی میوه در تنفس

بوی میوه در تنفس یکی دیگر از علائم پنهان دیابت، یا به طور خاص، کتواسیدوز دیابتی است. وقتی بدن شما قادر به استفاده از انسولین برای انرژی نباشد، سلول‌های چربی را برای انرژی تجزیه می‌کند. این فرآیند اسیدی به نام کتون تولید می‌کند.

کتون‌های اضافی در جریان خون به طور معمول از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند. با این حال، زمانی که بدن شروع به تجزیه چربی برای دریافت انرژی می‌کند، اثر آن تنفس یا نفس با بوی میوه است. کتواسیدوز دیابتی یکی از عوارض شدید قند خون بالا است و اگر فکر می‌کنید به آن مبتلا هستید، باید به پزشک مراجعه کنید.

نشانه های پنهان قند خون: درد در اندام‌ها

هنگامی که سطوح بالای قند باعث آسیب عصبی می‌شود – نوروپاتی دیابتی – ممکن است عوارضی مانند درد یا گرفتگی عضلات را تجربه کنید. این درد می‌تواند در پاها یا دست‌ها رخ دهد یا ممکن است احساس گزگز یا سوزش یا بی حسی در اندام‌ها داشته باشید.

خشکی دهان

هر کسی ممکن است خشکی دهان داشته باشد، اما این خشکی روی افراد مبتلا به دیابت تاثیر می‌گذارد زیرا قند خون بالا جریان بزاق را کاهش می‌دهد. بزاق خیلی کم در دهان پیش ساز پوسیدگی دندان و بیماری لثه است. خشکی دهان ممکن است حتی پس از تشخیص دیابت ادامه بیابد. خشکی دهان یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت است.

حالت تهوع

تهوع و استفراغ از دیگر علائمی است که می‌تواند نشان دهنده دیابت باشد. هر دو می‌توانند در نتیجه نوروپاتی رخ دهند. آسیب عصبی ممکن است مانع انتقال صحیح غذا از معده به روده توسط بدن شود. وقفه در این فرآیند می‌تواند باعث برگشت غذا در معده و در نتیجه حالت تهوع و گاهی استفراغ شود.

علائم شایع دیابت چیست؟

علائم شایع دیابت چیست؟

در کنار شناخت علائم نادر قند خون بالا، مهم است که به علائم شایع تر مرتبط با ناتوانی در استفاده صحیح از انسولین نیز توجه داشته باشید.

علائم شایع دیابت عبارتند از:

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار
  • گرسنگی شدید
  • زخم‌هایی که دیر ترمیم می‌شوند

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد، می‌توان آن را با یک برنامه درمانی مدیریت کرد. اما اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارضی مانند:

  • آسیب عصبی برگشت ناپذیر
  • کوری
  • عوارض پوستی
  • بیماری کلیوی
  • قطع عضو
  • سکته
  • مرگ

آزمایش قند خون تصادفی، آزمایش قند خون ناشتا و آزمایش A1C که قند خون را در طول زمان اندازه گیری می‌کند، می‌تواند به پزشک در تشخیص دیابت کمک کند. پس از تشخیص بالا بودن قند خون، درمان می‌تواند شامل انسولین، داروهای خوراکی، ورزش و همچنین تغییرات رژیم غذایی باشد.

کلام پایانی

تشخیص نشانه های پنهان قند خون ممکن است سخت باشد. اگر علائم غیرعادی دارید که بهبود نمی‌یابد یا بدتر می‌شود، به پزشک مراجعه کنید. آزمایش می‌تواند این بیماری را تایید یا رد کند. اگر دیابت در شما تشخیص داده شود، پزشک می‌تواند بهترین روش درمانی را توصیه کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان