جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

روش‌ های خود مراقبتی برای پدر و مادرها؛ روزانه چند دقیقه برای خودتان زمان می‌گذارید؟

روش‌ های خود مراقبتی برای پدر و مادرها؛ روزانه چند دقیقه برای خودتان زمان می‌گذارید؟
خواندن 8 دقیقه
0
(0)

پدر و مادرها به ویژه آنهایی که به تازگی دارای فرزند شده‌اند به راحتی خودشان را فراموش می‌کنند و یادشان می‌رود که زمانی را باید برای انجام کاری برای خودشان و سلامتی‌شان انجام دهند. بسیاری از آنها گله دارند که وقتی برای خودشان نمانده است و تمام زمان‌شان برای فرزند و کارهای ضروری خانه و بیرون خانه صرف می‌شود.

هرچند واقعیت این است که هستند کارهایی که بتوانید در چند دقیقه از روزتان انجام بدهید و برای‌تان فوایدی هم داشته باشد. به هر حال شما به همان اندازه که مراقبت فرزندتان هستید باید از خودتان هم مراقبت کنیم. موضوع این نوشتار هم همین است. روش‌ های خود مراقبتی پدر و مادرها که شاید به ذهن‌تان نرسیده باشد اما قطعا اثرگذار هستند.

اگر 1 دقیقه وقت دارید

در زیر فهرست کارهایی را می‌بینید که فقط یک دقیقه زمان نیاز دارند!

یه شمع روشن کنید!

نور شمع باعث می‌شود فضا کمی آرام‌تر شود. یک شمع را نزدیک سینک آشپزخانه و روی پیشخوان حمام بگذارید. به این ترتیب، وقتی در حال درست کردن غذا، شستن ظرف‌ها یا دوش گرفتن هستید، می‌توانید لحظه‌ای کوتاه از آرامش و لذت داشته باشید.

تنفس جعبه ای را تمرین کنید

تنفس جعبه ای یک تکنیک ساده است ثابت شده به افراد کمک می‌کند تا استرس را در خود کاهش دهند. بر اساس این تکنیک به مدت 4  ثانیه نفس خود را بیرون می‌دهید، 4 ثانیه نفس را حبس می‌کنید، 4 ثانیه نفس را بیرون می‌دهید و سپس نفس را به مدت 4 ثانیه حبس می‌کنید و در نهایت احساس آرامش می‌کنید.

بخندید!

روش‌ های خود مراقبتی برای پدر و مادرها

هر کاری که نیاز دارید برای خندیدن انجام دهید: ویدیوهای احمقانه گربه‌ها را تماشا کنید، میم‌ نگاه کنید یا یک کلیپ از کمدین مورد علاقه‌تان پیدا کنید. طبق گفته کلینیک مایو، خندیدن می‌تواند استرس را کاهش دهد و حتی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

ویتامین‌ مصرف کنید

یک مولتی ویتامین روزانه به بدن شما مواد مغذی مورد نیاز را می‌رساند و به شما کمک می‌کند احساس کنید واقعاً از خودتان مراقبت می‌کنید.

اگر وضعیت جهان یا خانواده‌تان بر سطح استرس شما تأثیر می‌گذارد، به دنبال مصرف مکمل منیزیم باشید که می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

کسی را در آغوش بگیرید

همسر یا فرزندتان را در آغوش بگیرید و او را بفشارید. در آغوش گرفتن حس خوبی دارد و همه ما می‌توانیم گاهی آن را انجام دهیم. به علاوه، ممکن است فوایدی نیز  برای سلامتی داشته باشد.

یک لیوان آب بنوشید

هیدراته ماندن فواید روحی و جسمی زیادی دارد. به علاوه، نوشیدن آب به شما کمک می‌کند که کافئین بیش از حد نگیرید. به هر روی کافئین بیش از اندازه هم مضراتی دارد.

اگر 5 دقیقه وقت دارید

روش‌ های خود مراقبتی برای پدر و مادرها

و اما فهرست کارهایی که انجام دادنشان فقط ۵ دقیقه زمان می‌خواهد. با هم ببینیم:

به یکی از عزیزان‌تان پیام بدهید

با شریک زندگی، دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان تماس بگیرید. یک عکس خنده دار از هفته‌ای که سپری کرده‌اید، یک نقل قول الهام بخش یا پیام سرگرم کننده ای بفرستید و خنده به لب‌های‌شان بیاورید.

روال دوش گرفتن خود را تغییر دهید

وقتی زمان دارید که واقعاً یک دوش بگیرید، از آن زمانی که گذاشته‌اید، برای لایه برداری بدن، حالت دادن به موهایتان یا مرطوب کردن آنها استفاده کنید. این کارها به شما کمک می‌کند تا احساس شادابی کنید.

یک اسموتی آماده کنید

با مخلوط کردن میوه، مقداری سبزی و پودر پروتئین به بدن‌تان انرژی و تغذیه بدهید تا زمان صرف غذا خیلی گرسنه نباشید. در طول روز جرعه جرعه اسموتی را بنوشید و کمی هم به فرزندتان بدهید.

آهنگ مورد علاقه‌تان را گوش دهید

آهنگی که واقعاً دوست دارید را گوش بدهید. هنگام تمیز کردن خانه یا درست کردن ناهار، هدفون بگذارید و لذت ببرید.

زیر آفتاب بنشینید

نور خورشید تقویت کننده طبیعی خلق و خوست. وقتی می‌توانید چند دقیقه برای خودتان داشته باشید، قهوه‌تان را بردارید و بیرون بنشینید و از نور طلایی آفتاب لذت ببرید!

چیزی را تمیز کنید

دیدن به هم ریختی و کثیفی روحیه هر کسی را خراب می‌کند. یک اسفنج، جارو یا هر چیز دیگری که دارید بردارید و از حس شیرین موفقیت حاصل از تمیز کردن لذت ببرید!

اگر 10 دقیقه وقت دارید

 

روش‌ های خود مراقبتی برای پدر و مادرها

در ده دقیقه چه کاری می‌توان برای مراقبت از خود انجام داد؟ در زیر می‌بینید:

بازی کنید

خواه Candy Crush را با تلفن‌‌تان بازی کنید یا به دنیای Animal Crossing بروید، فرقی نمی‌کند! به هر حال بازی می‌تواند مغز شما را به چالش بکشد و در عین حال به ذهن شما کمی تعطیلات بدهد. با دوستان یا خانواده‌تان بازی کنید تا بیشتر لذت ببرید.

ضربان قلب‌تان را بالا ببرید

حرکت دادن بدن معجزه ای برای روح و روان‌تان است. مطمئن نیستید دقیقا چه کاری انجام دهید؟ برنامه‌ای را دانلود کنید که تمرینات ورزشی به شما می‌دهد!

ماسک صورت بزنید

زمانی که باید به کار دیگری رسیدگی کنید یک ماسک طبیعی خانگی یا ماسک پیل آف روی صورت‌تان بذارید تا پوست‌تان جان بگیرد!

مدیتیشن کنید

مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند حتی در پر استرس ترین روزها هم به حالت آرامش برگردید. اگر تمایل به انجام مدیتیشن دارید در YouTube ویدیوهای زیادی است که به شما کمک خواهد کرد.

پابرهنه راه بروید

احساس کردن پاها روی زمین می‌تواند حس خوبی به شما بدهد. راه رفتن روی چمن یا خاک حتی اثرات درمانی دارد.

فرش آشپزخانه یا اتاق خواب هم تاثیر خوبی دارد. روی هر ماده ای که انگشت پا را می‌گذارید آن را به صورت آگاهانه حس کنید.

دفتر روزنگار داشته باشید

درج افکار روی کاغذ می‌تواند تأثیری ترمیم کننده بر وضعیت روانی شما داشته باشد. در مورد آنچه به خاطرش سپاسگزار هستید، آنچه در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنید و امیدتان به آینده  یا هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد بنویسید.

اگر 30 دقیقه وقت دارید

روش‌ های خود مراقبتی برای پدر و مادرها

در ۳۰ دقیقه زمان چه کارهایی می‌توان کرد. قطعا با کمی فکر می‌توانید کارهایی برای بهبود حال‌تان انجام دهید.

به ناخن‌های‌تان رسیدگی کنید

انگشتان پا را خیس بگذارید و بعد لایه برداری و سوهان کشی ناخن‌ها را انجام بدهید. در نهایت لاک بزنید و از زیبایی پاهای‌تان لذت ببرید.

برای خودتان غذا درست کنید

چند وقت است غذایی که خیلی دوست دارید را درست نکرده‌اید؟ خوب شاید همین حالا زمان خوبی برای این کار باشد!

یک اتاق را مرتب کنید

برخی از افراد با نظم دادن به فضا احساس نشاط می‌کنند. این احساس طبیعی است، زیرا قرار گرفتن در فضای درهم و برهمی استرس را افزایش می‌دهد.

برنامه مورد علاقه‌تان را تماشا کنید

سریال مورد علاقه‌تان، مستندی که منتظرش بودید یا کمدی! چیزی را انتخاب کنید که روحیه شما را بهبود دهد.

کتاب بخوانید

به جای گشت و گذار در رسانه‌های اجتماعی یا خواندن اخبار در زمان استراحت، یک کتاب عالی برای مغز (و روحیه‌تان) بخوانید. قطعا لذت بیشتری خواهید برد.

چرت بزنید

ممکن است به شما توصیه شده باشد که وقتی کودک خواب است بخوابید، و بسیاری از والدین به خوبی می‌دانند که چنین توصیه‌ای چقدر می‌تواند غیرواقعی باشد. لباس‌ها که خود به خود شسته نمی‌شوند!

با این وجودیک چرت کوتاه می‌تواند به شما انرژی بدهد. حتی اگر فقط 20 تا 30 دقیقه در رختخواب دراز بکشید، حداقل کمی احساس آرامش خواهید کرد.

اگر 1 ساعت وقت دارید

روش‌ های خود مراقبتی برای پدر و مادرها

۱ ساعت زمان دارید و نمی‌دانید چه کارهای خودمراقبتی می‌توانید انجام دهید؟ فهرست زیر را بخوانید:

به یک پادکست الهام بخش گوش دهید

شنیدن محتوای الهام بخش برای همه جنبه‌های زندگی‌تان به شما انگیزه می‌دهد!

به خودتان برسید

یک لیوان شربت بریزید، وان را پر کنید و داخلش نمک حمام بریزید و در آن غوطه ور شوید. اجازه دهید همسرتان با ماساژ پا که بسیار ضروری است، بیش از پیش به شما لذت برساند!

یوگا کنید

با حرکات کششی و تعادلی یوگا آرامش زیادی خواهید یافت. برای انجام یوگا می‌توانید از ویدیوهای یوتیوب استفاده کنید.

با یک دوست وقت بگذرانید

قرار بگذارید و با هم در یک کافه به اندازه یک ساعت وقت بگذرانید، بدون آنکه به کارها و موضوعات روزمره زندگی فکر کنید!

یک چیز خوشمره بپزید

کیک شکلاتی یا براونی…هر چیزی که دوست دارید و حال‌تان را خوب می‌کند، بپزید. فرایند پختن برخی چیزها صرف نظر از خوردن‌شان، لذت بخش است!

قدم بزنید

به پیاده روی بروید. مثلا می‌توانید تنهایی به کافی شاپ نزدیک خانه‌تان بروید و خودتان را به یک نوشیدنی کافئین دار میهمان کنید. بیرون رفتن از خانه و دیدن مناظر جدید می‌تواند یک تقویت روحی- روانی عالی باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان