جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
5
(1)

پدر و مادرها بهترین‌ها را برای فرزندانشان می‌خواهند، اما قضاوت اجتماعی، به‌ویژه آنلاین، می‌تواند باعث شود آنها احساس کنند که در کار فرزندپروری شکست خورده‌اند. به همین دلیل بر آن شدیم که مقاله‌ای در همین زمینه آماده کنید و ویژگی های والدین ماهر را دراختیارتان بگذاریم. اگر شما یا کسی که می‌شناسید چنین شک و شبهه‌ای در مورد خودتان دارید، این مقاله هرگونه نگرانی را برطرف می‌کند. 

ویژگی های والدین ماهر

پدر و مادرهایی که مهارت های فرزندپروری عالی دارند اغلب بدون اینکه متوجه شوند این رفتارها را هر روز دارند:

خودشان رفتار درستی دارند (الگوی خوبی هستند)

بچه‌ها با الگو بهتر یاد می‌گیرند و والدینی که رفتارهای سالم را در زندگی روزمره خود اتخاذ کرده و آشکارا ابراز می‌کنند، بدون اینکه متوجه باشند، این مهارت‌ها را به فرزندان خود القا می‌کنند.

اما منظور ما از رفتارهای سالم چیست؟

  • برقراری ارتباط محترمانه
  • تعیین مرزهای سالم
  • ایجاد روابط محبت آمیز 
  • خوب خوردن، خوابیدن و ورزش کردن
  • مراقبت از سلامت روان

البته که این فهرست می‌تواند ادامه یابد، اما منظور ما را متوجه شدید.

استقلال فرزندشان تقویت می‌کنند

آیا تا به حال در مورد اصطلاح “تربیت هلیکوپتری” شنیده اید؟ این یک سبک از فرزندپروری است که در آن زندگی کودک به شدت توسط والدین نظارت می‌شود. هرچند چنین والدینی معمولاً خوب فکر می‌کنند، اما متوجه نمی شوند که استقلال را از فرزندان خود سلب می‌کنند و فرصتی برای اشتباه کردن و درس گرفتن از آنها به فرزندشان نمی‌دهند.

از سوی دیگر، والدین ماهر و فوق العاده می‌دانند که باید به فرزندانشان اجازه دهند خودشان چیزها را بفهمند، تجربیات خوب و بد داشته باشند و از آنها یاد بگیرند.

مثلا اینکه به کودکتان اجازه دهید غذای خود را انتخاب کند و وقتی پیشخدمت می‌آید آن را سفارش دهد، یک تجربه یادگیری عالی است، نه اینکه به او دیکته کنید که چه چیزی بخورد و سپس برای او سفارش دهید (البته به سن هم بستگی دارد).

برای بازی وقت می‌گذارند

پدر و مادرها با فرزندشان بازی می‌کنند

یکی دیگر از کارهایی که والدین ماهر هر روز بدون اینکه متوجه شوند انجام می‌دهند، بازی با فرزندانشان است… بله – بازی بسیار مهم است! کودکان از طریق بازی چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. اما بازی کردن در عین حال یک راه فوق العاده برای پیوند بین والدین و کودک است.

وقتی شما به عنوان والدین درگیر بازی‌های آنها می‌شوید، خاطراتی ایجاد می‌کنید که برای همیشه در ذهن‌شان می‌ماند. می بینید، فرزندپروری فقط به این معنا نیست که روال‌های سختی را تنظیم کنید یا مطمئن شوید که تکالیف خود را انجام می‌دهند. برای رشد آنها بسیار مهم است که وقت خود را با خانواده خود به تفریح بگذرانند و … خوب … بچه باشند!

همیشه نظم و انضباط دارند

اما حتی از طریق بازی، نوعی نظم و انضباط لازم است و والدین ماهر می‌دانند که فرزندانشان برای آموزش درست از نادرست به ثبات نیاز دارند. اما قرار نیست که بسیار سخت گیر یا خشن باشید. نظم و انضباط به این صورت است که به کودکان بیاموزیم که کارهای آنها عواقبی دارد. اگر این کار با احترام اما قاطعانه انجام شود، والدین شانس بیشتری برای ارتباط با فرزندان بدون از دست دادن احترام خواهند داشت.

تاب آوری نشان می‌دهند

به عنوان پدر و مادر، یک موجود کوچک دارید که دائماً شما را زیر نظر دارد و از واکنش‌های شما درس می‌گیرد. بنابراین، اگر شغل خود را از دست بدهید و دچار فروپاشی کامل شوید، درخواست شغل‌تان رد شود و بقیه دنیا را به خاطر بدشانسی سرزنش کنید، فرزندانتان همین را خواهند آموخت. از سوی دیگر، اگر احساس خود را به اشتراک بگذارید (کاملاً اشکالی ندارد که بگویید: “مامان یا بابا در حال حاضر دوران سختی را سپری می‌کنند”) اما دوباره سر حال شوید، به فرزندان خود اهمیت داشتن ذهنیت انعطاف پذیر را می‌آموزید.

احساسات خود را به اشتراک می‌گذارند

به اشتراک گذاشتن احساسات خود با فرزندان‌تان یکی دیگر از کارهایی است که والدین ماهر بدون اینکه متوجه شوند انجام می‌دهند. حقیقت این است که تنظیم عاطفی برای کودکان خردسال آسان نیست. آنها همیشه نمی دانند که چرا احساس عصبانیت، غمگینی یا ناامیدی می‌کنند.

به همین دلیل این وظیفه والدین است که به فرزندان خود کمک کنند تا عواطف خود را شناسایی کنند و دلایل اصلی این احساس را پیدا کنند.

 از رویاهای فرزندشان حمایت می‌کنند

وقتی بچه‌های شما بزرگ می‌شوند، جنبه‌های زیادی از دوران کودکی‌شان وجود دارد که فراموش می‌کنند. اما والدینشان به آنها ایمان دارند و آنها را تشویق می‌کنند تا رویاهایشان را دنبال کنند. بنابراین، حتی اگر شما یا کسی که می‌شناسید احساس می‌کنید که نمی‌توانید بچه‌های‌تان را به تعطیلات شگفت‌انگیزی ببرید، یا والدین «کامل» (هر چه که باشد)، بدانید که اگر همیشه در کنار آن‌ها هستید، باز هم عالی پیش رفته‌اید.

چون حقیقت این است که دنیا جای سختی است. اما وقتی والدین به طور مداوم به فرزندان خود در مورد پتانسیل آنها برای دستیابی به هر هدفی که تعیین می‌کنند اطمینان می‌دهند، باعث افزایش قابل توجه عزت نفس و خودباوری آنها می‌شوند؛ و این بسیار ارزشمند است!

کنجکاوی را تشویق می‌کنند

پدر و مادر ماهر سوال می‌پرسند. آنها علاقه و کنجکاوی فرزندانشان را نسبت به دنیای اطرافشان برمی انگیزند… خواه خواندن کتاب باشد و خواه در پارک و در اتوبوس، آنها از هر فرصتی برای کمک به کودک‌شان برای گسترش ذهن و ارتقای خلاقیت استفاده می‌کنند.

به جای اینکه با قرار دادن کودکان در مقابل تلویزیون، جهان بینی آنها را از بین ببرند، آنها را بیرون می‌آورند تا زندگی واقعی را کشف کنند، و این احتمالا یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید به عنوان والدین انجام دهید!

تعادل را حفظ می‌کنند

اما ماجراجویی و کاوش تنها جنبه فرزندپروری نیست. به همین دلیل است که والدین ماهر نیز تعادل خوبی بین تمام زمینه‌هایی که زندگی کودک را تشکیل می‌دهند، برقرار می‌کنند.

از کارهای مدرسه گرفته تا یادگیری مسئولیت از طریق انجام کارهای خانه، بازی و معاشرت، این والدین سخت تلاش می‌کنند تا مطمئن شوند فرزندانشان سبک زندگی کاملی دارند.

ابراز عشق و محبت می‌کنند

و در نهایت، والدین ماهر به فرزندان خود نشان می‌دهند که چقدر آنها را دوست دارند. ما اغلب از نسل‌های قدیمی‌تر می‌شنویم که سخت‌شان است آشکارا محبت کنند – آنها به روش‌های مختلف عشق خود را از طریق سخت‌کوشی، فراهم کردن فرصت‌ها و ایجاد زندگی بهتر از آنچه که داشتند برای فرزندانشان نشان دادند. اما مطالعات نشان داده اند که ابراز عشق و محبت به صورت کلامی و فیزیکی می‌تواند به ایجاد دلبستگی سالم در کودکان خردسال کمک کند.

بنابراین، اگر پدر و مادر برای در آغوش گرفتن فرزندشان وقت بگذارند، به او بگویند «دوستت دارم» و به فرزندشان اطمینان دهند که برایش ارزش قائل هستند و از او مراقبت می‌کنند، کار بزرگی انجام می‌دهند!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان