جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
3.3
(7)

عفونت مجاری ادراری (UTIs) نوعی بیماری شایع است که میلیون‌ها نفر، به ویژه زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها وارد دستگاه ادراری شده، تکثیر شوند. برخی علائم این بیماری عبارتند از: درد هنگام ادرار، تکرر ادرار و درد لگن. هرچند معمولا از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌ مجاری ادراری استفاده می‌شود، برای مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری و حتی درمان آن نیز وجود دارد. گنجاندن این خوراکی‌ها در برنامه غذایی‌تان یکی از اقدامات مناسبی است که می‌توانید برای درمان یا جلوگیری از ابتلا به این عفونت امتحان کنید.

مواد غذایی برای عفونت مجاری ادراری

مواد غذایی قید شده در این مقاله حاوی یک ماده حیاتی هستند که به مبارزه با باکتری‌ها کمک کرده و از چسبیدن آن‌ها به پوشش مجاری ادراری جلوگیری می‌کند. زغال اخته، تمشک و سایر انواع توت‌ها از دستگاه ادراری در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند.

پرتقال، شکلات تلخ، ماست پروبیوتیک شیرین نشده، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج همه غذاهایی هستند که می‌توانند آسیب‌های عفونت ادراری را ترمیم کنند. قهوه بدون کافئین، آب انار یا تمشک  و همینطور چای سیاه و سبز، گزینه‌های مناسبی برای مقابله با عفونت مجاری ادراری هستند.

آب

مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

نوشیدن آب زیاد بهترین راهکار برای کمک به سیستم ادراری و گوارشی شماست. در واقع آب به تخلیه باکتری‌ها از دستگاه ادراری کمک و در نهایت از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. به علاوه، نوشیدن آب کافی در عملکرد منظم دستگاه گوارش نیز موثر است. حتی می‌توانید دتاکس واتر (به عنوان مثال مخلوطی از آب و میوه و برشی از خیار و چند شاخه نعناع تازه) بنوشید.

زغال اخته و انواع توت‌ها

خوردن زغال اخته، تمشک و انواع توت‌ها منجر به تقویت سلامت دستگاه ادراری می‌شوند. توت‌ها با داشتن ترکیب مهمی با باکتری‌ها در برابر چسبیدن آن‌ها به پوشش مجاری ادراری مبارزه می‌کنند و از مثانه در برابر عفونت محافظت می‌کنند.

یکی از راه‌های گنجاندن زغال اخته یا انواع توت‌ها به رژیم غذایی، اسموتی است. توت‌های تازه یا منجمد بخرید و اسموتی‌ خانگی تهیه کنید.

ماست

خوردن منظم ماست و سایر محصولات لبنی (تخمیر شده با باکتری‌های “خوب یا مفید”)، خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را تا 80 درصد کاهش می‌دهند. هنگام خرید ماست، به برچسب آن دقت کنید تا بدانید حاوی باکتری‌های مفید است یا خیر.

ماست حاوی باکتری‌های خوب، محیط کشت زنده و فعال است که به پیشگیری از برخی عفونت‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. خوردن ماست یک راه موثر برای حفظ عملکرد دستگاه گوارش است.

ماست بستنی

مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

همانطور که ماست می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به عفونت مجاری ادراری کمک کند، ماست بستنی نیز یک خوراکی لذیذ و سالم است که می‌توانید برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. فرآیند انجماد مقدار قابل توجهی از کشت‌ باکتریایی زنده و فعال در ماست را از بین نمی‌برد. در واقع، در طی فرآیند انجماد، کشت‌ها به حالت غیرفعال در می‌آیند، اما وقتی خورده می‌شوند و به دمای گرم بدن باز می‌گردند، دوباره فعال می‌شوند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و به خصوص سلامت مثانه شما کمک کنند.

فیبر

عدم اجابت مزاج منظم می‌تواند باعث فشار در دستگاه ادراری شده و جریان ادرار را مسدود کند که در چنین شرایطی باکتری‌ها شروع به رشد می‌کنند. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر همراه با نوشیدن آب کافی به هضم سالم و حرکات منظم روده کمک می‌کنند.

با این حال فراموش نکنید که فیبر بدون نوشیدن آب کافی در رژیم غذایی تاثیر زیادی بر سلامت مثانه ندارد. برخی از بهترین منابع فیبر عبارتند از نان‌های سبوس‌دار، سیب، موز و حبوبات (لوبیا، عدس و غیره).

ویتامین C برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

پرتقال، لیمو، توت فرنگی و سبزیجات برگ سبز مملو از ویتامین C، ادرار را اسیدی‌تر می‌کنند که منجر به پیشگیری از رشد باکتری‌ها در سیستم ادراری می‌شوند. علاوه بر این، ویتامین C به بهبود زخم‌ها نیز کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، باعث سالم ماندن لثه‌ها می‌شوند.

این ماده معدنی مغذی نه تنها انواع عفونت‌ها را از بدن دور نگه می‌دارد بلکه به بدن کمک می‌کند تا آهن را از منابع غذایی جذب کند.

یک قانون عالی برای گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C، انتخاب میوه‌هایی با رنگ روشن است. ویتامین C محلول در آب است، بنابراین مقدار اضافی آن از طریق ادرار از بدن شما خارج می‌شود، با این حال مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث درد معده، حالت تهوع و اسهال شود.

کلم بروکلی

واقعیت های جالب درباره کلم بروکلی مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

کلم بروکلی جزء سبزیجات حاوی ویتامین C است. این ماده غذایی مقوی به اسیدی شدن ادرار کمک می‌‌کند و از رشد باکتری‌های عامل عفونت ادراری جلوگیری می‌کند. بر اساس مطالعه‌ای که روی زنان باردار انجام شد، خطر ابتلا به عفونت ادراری در زنانی که ویتامین C مصرف کرده بودند به میزان قابل توجهی کمتر از زنانی بود که به دریافت ویتامین سی توجهی نداشتند.

ویتامین C همچنین به طور کلی عملکرد سیستم ایمنی و مقاومت بدن را در برابر عفونت‌ها افزایش می‌دهد. سایر غذاهای سرشار از ویتامین C شامل فلفل دلمه ای، سبزیجات برگ‌دار سبز، توت فرنگی، کلم بروکسل و پرتقال می‌شود.

دارچین برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

دارچین (ترجیحا دارچین آسیاب شده ارگانیک) به دلیل خواص ضد باکتریایی‌اش از دیرباز به عنوان دارویی برای درمان عفونت‌ها استفاده شده است. این ادویه خوش عطر و بو سرشار از ترکیباتی ضد التهابی است که عفونت و التهاب را کاهش می‎دهد و مانع رشد باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‎زا می‌شود.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات وجود در دارچین از کلونیزاسیون در مثانه و مجرای ادراری جلوگیری می‌کند، زیرا این باکتری مسئول بیشتر عفونت‌های ادراری است.

پاپایا

ماسک صورت پاپایا مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

پاپایا، مانند کلم بروکلی، سرشار از ویتامین C است و در میان مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری و حتی درمان آن قرار می‌گیرد. این ویتامین از عملکرد سیستم ایمنی حمایت می‌کند و اسیدیته ادرار را افزایش می‌دهد که مانع رشد باکتری‌ها می‌شود.

همچنین سرشار از کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن و لیکوپن است. این دو آنتی اکسیدان‌هایی با خواص قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده، کاروتنوئیدهای پاپایا سه برابر بیشتر از کاروتنوئیدهای هویج یا گوجه‌فرنگی هستند.

بنابراین اگر می‌خواهید از عفونت مجاری ادراری جلوگیری کنید و سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید، پاپایا بخورید. از طرفی سیب زمینی شیرین، انبه و سبزیجات برگدار سبز نیز سرشار از کاروتنوئید هستند.

کفیر

کفیر، نوشیدنی‌ است که از شیر تخمیر شده تهیه می‌شود و سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی برای روده هستند که با جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در واژن، جایی که باکتری‌ها از آن به سمت مجاری ادراری می‌روند و باعث عفونت می‌شوند، از بروز التهاب پیشگیری می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها مثانه را در برابر عفونت‌های ادراری محافظت و از عود آن‌ها جلوگیری می‌کنند. از طرفی پروبیوتیک‌ها با کاهش التهاب، از توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با انواع عفونت‌ها حمایت می‌کنند. سایر منابع خوب پروبیوتیک‌ها ماست، کلم ترش و کیمچی هستند.

پیشگیری از عفونت مجاری ادراری: سیر

عوارض جانبی مصرف بیش از حد سیر مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

سیر سرشار از آلیسین و سایر ترکیبات ضد باکتریایی و میکروبی است که باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، سیر مثانه را در برابر انواع باکتری‌ها از جمله کلونیزاسیون یا E. coli محافظت می‌کند و می‌تواند یک درمان موثر برای عفونت مجاری ادراری باشد.

عصاره سیر فعالیت ضد باکتریایی بیشتری در برابر پاتوژن‌های عفونت دستگاه ادراری نسبت به داروهای رایج در درمان این عفونت دارد. از آن‌جایی که آلیسین به راحتی در اثر گرما از بین می‌رود، پس موثرترین روش برای درمان و پیشگیری از عفونت مجاری ادراری، خوردن سیر خام است.

هرچند مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری اثرگذار هستند، با این حال باید به نکات زیر نیز برای سلامت عملکرد دستگاه ادراری توجه کنید:

بدن‌تان را هیدراته نگهدارید

نوشیدن آب برای حفظ سلامت بدن به ویژه پیشگیری از عفونت‌های مجاری ادراری ضروری است. هنگامی که مقدار زیادی آب می‌نوشید، دفع باکتری‌های مضر و سمومی که ممکن است در دستگاه ادراری وجود داشته باشند، کمک می‌کنید.

علاوه بر این، هیدراته ماندن به رقیق شدن ادرار و کاهش غلظت باکتری‌ها و سایر موادی می‌شود که می‌توانند مثانه و مجرای ادرار را تحریک کنند.

با این حال همه مایعات و نوشیدنی‌ها تاثیر یکسان و موثری در پیشگیری از عفونت ادراری ندارند. در حالی که آب بهترین گزینه برای کاهش و جلوگیری از عفونت مجاری ادراری است، نوشیدنی‌های دیگر مانند قهوه، چای و نوشابه تاثیر مثبتی ندارند.

درواقع این نوشیدنی‌ها می‌توانند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند. زیرا حاوی موادی هستند که می‌توانند رشد باکتری‌ها را تقویت و باعث تحریک مثانه و مجاری ادراری شوند. بنابراین، بهتر است برای جلوگیری از عفونت ادراری، آب را به عنوان منبع اصلی هیدراتاسیون بدنتان در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

بهبود عادات غذایی و تغییر سبک زندگی

آبمیوه برای داشتن پوست درخشان مواد غذایی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری

علاوه بر نوشیدن، ایجاد تغییرات دیگر در شیوه و سبک زندگی نیز می‌توانند به پیشگیری از عفونت مجاری ادراری کمک کنند. به عنوان مثال:

  • حرکت جلو به عقب دستگاه تناسلی هنگام خشک کردن
  • اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ
  • ادرار کردن قبل و بعد از رابطه جنسی
  • اجتناب از محرک‌هایی مانند صابون‌ و حمام با وان پر از شامپو بدن و دیگر شوینده‌ها که می‌توانند باعث تحریک و التهاب دستگاه ادراری شوند.

مشاوره تخصصی

اگر فردی مستعد ابتلا به عفونت‌های ادراری است یا سابقه عفونت‌های مکرر دارد، باید حتما به پزشک مراجعه کند. پزشک می‌تواند به شما اقدامات پیشگیرانه دیگری مانند مصرف پروبیوتیک‌ها یا استفاده از کرم موضعی استروژن را توصیه کند.

حتما با پزشک‌تان برای انتخاب روش درمانی مناسب با وضعیت و سابقه بدنی‌تان صحبت کنید تا در کمترین زمان ممکن از شر عفونت خلاص شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان